bjolund skrev:
-------------------------------------------------------
> Många som väntar "flera minuter" vid rödljus
> verkar det som. Nog är det väl så att det
> kanske KÄNNS som flera minuter men det ÄR ju
> inte så. Inte de gånger jag räknat sekundrarna
> i alla fall. Right? Right.
Innan jag hittade en annan väg till jobbet (en GC-bro över leden) så väntade jag ofta vid rödljus. Där är det, vid rusningstrafik, två minuter grönt för trafik på leden, följt av ca 15-20 sekunder grönt för korsande trafik.
Det finns också flera platser där man kan bli stående genom åtskilliga trafikljuscykler innan man själv får grönt. T ex vid korsningen Avenyn/Engelbrektsgatan när det kommer spårvagnar (där har jag flera gånger fått stå stilla i många, långa minuter), och vid korsningen Avenyn/Allén där jag sett korsande trafik (på Allén) få grönt tre gånger i rad utan att jag själv fått grönt, trots att bussar och spårvagnar i samma riktning som mig fått grönt varje gång. Efter tredje varvet struntade jag i trafikljuset och cyklade när korsande fick rött. Borde ha gjort det tidigare, men hade i alla fall dittills lite förtroende för teknikern som konstruerat trafikljusen för korsningen.
Ytterligare andra platser reagerar inte på cyklister alls. T ex när man kommer på Gustav Dalénsgatan och ska vänster på Björlandavägen. Stendött, förutom nattetid när sensorn lustigt nog reagerar direkt! Alternativet är det briljanta att först svänga av höger, ställa sig på cykelöverfarten och vänta länge på grönt, för att komma över (västerut) till fel sida (sydvästra hörnet av korsningen) och sen vänta på grönt för att korsa över till nordvästra hörnet, där man ska fortsätta färden. Turligt nog är det oftast så mycket motorfordonstrafik dagtid att man sällan behöver vänta som cyklist.
Sen finns det andra besvärligheter. När man på eftermiddagen ska korsa från cykelbanan parallellt med 155:an, norrut till Sörredsvägen (mot Volvo Torslanda alltså), så lyser solen rakt in i cykeltrafikljuset så att det nästan är omöjligt att se vilken lampa som är tänd. Där har jag ett par gånger fastnat länge, för att småningom upptäcka att jag haft grönt flera gånger om!
En del korsningar har taskigt synkade cykeltrafikljus. Ett exempel som jag ofta drabbas av är där man korsar Allén vid Järntorget. Där korsar man först den södra körbanan (östergående) och sen den norra (västergående). Problemet är bara att så fort den första blir grön så slår den andra om till rött. Är man snabb hinner man ta det andra på gult, men det är inte nån bra lösning. Varför ska cyklister drabbas av massa totalt onödiga stopp på det viset? Med en enkel synkning av ljusen kan man få ett mycket bättre trafikflöde på den platsen.
Det finns många fler exempel på dumheter i stan, men nu får det räcka för den här gången...