Cyklar ni mot rött?

Stork

Ny medlem
Cyklar ni mot rött?
Jag har sedan några månader börjat cykelpendla till jobbet knappt 1,5 mil tvärs igenom hela Göteborg.
Till min förvåning märker jag att väldigt många cyklar mot rött ljus på cykelbanorna, detta gäller både pendlarsvetton och andra cyklister.
Skulle tippa att minst hälften av alla jag ser cyklar mot rött när tillfälle ges, när det är fritt från bilar osv...

Personligen tycker jag att det är lite märkligt, särskilt som det generellt gnälls ganska mycket på bilister som beter sig illa i trafiken.
Dessutom ger det alla cyklister ett dåligt rykte. (Eller ännu sämre rykte än vi redan har)

Handen på hjärtat, cyklar ni mot rött?

Cyklar ni mot rött?
Ja, det händer tyvärr.
Har ingen vettig förklaring utan skyller på att jag inte skadar någon (cyklar inte mot rött om det är andra trafikanter i närheten).
Samma sak gäller vid gående men inte bilkörning.

Cyklar ni mot rött?
Vissa rödljus. Där man skall svänga till höger på egen cykelbana tex & inga gångtrafikanter är i närheten.

Annars extremt laglydig inne i stan. Lite slappare när man kommit ut en bit i spenaten. Och mitt i nätterna. :D

Cyklar ni mot rött?
Som regel nej. Men så finns det undantag... Om jag närmar mig en signalreglerad korsning och inte ser en bil så långt ögat kan nå, eller det inte är forgängare som ska över, ja, då cyklar jag mot rött. Blir jag häng nu?

Cyklar ni mot rött?
ev. randonörd skrev:
-------------------------------------------------------
> I bland, när det är uppenbart felprogrammerat i
> ljussignalsystemet.
>
> Annars är jag ganska laglydig med hög moral.

Samma här. Ett trafikljus till (inte från) jobbet som uppenbarligen inte känner av en ensam cyklist och visar rött även om ingen annan trafik förekommer. Utöver det håller jag mig till reglerna.

Cyklar ni mot rött?
Vid Linnéplatsen (Göteborg) rullar jag över om det är fritt trots rött, annars får man stå flera minuter. I övrigt brukar jag vänta, man riskerar ju faktiskt böter (till skillnad från när man går mot rött, så det gör jag så fort tillfälle ges).

Cyklar ni mot rött?
Rödljus är sköna, man får en stilla stund att betrakta och förundras över mänsklighetens syfte. Jo, jag lever i en rosa liten bubbla av frid och kärlek.

Cyklar ni mot rött?
Eftersom jag blir så upprörd på cyklister som kör mot rött när jag kör bil så försöker jag förgå med gott exempel och alltid stanna vid rött när jag själv cyklar.

Cyklar ni mot rött?
FranzJaeger skrev:
> Eftersom jag blir så upprörd på cyklister som
> kör mot rött när jag kör bil så försöker
> jag förgå med gott exempel och alltid stanna vid
> rött när jag själv cyklar.

Ska jag vara ärlig så är detta den största anledningen till att jag själv aldrig cyklar mot rött.
Visst känns det lite motigt att stå och vänta när det är helt fritt, men tycker ändå det är rätt.

Cyklar ni mot rött?
En jobbig bi-effekt är då jag själv svettopendlar till jobbet (vi har dusch) så kör jag om samma personer flera gånger. Sen kör dom om mig när jag står och väntar vid rödljuset... :S

Cyklar ni mot rött?
Stork skrev:
> En jobbig bi-effekt är då jag själv
> svettopendlar till jobbet (vi har dusch) så kör
> jag om samma personer flera gånger. Sen kör dom
> om mig när jag står och väntar vid
> rödljuset... :S

VARJE DAG!

Annars kör jag enl Orms modell.
Rödljus helt utan andra trafikanter i närheten kan tummas på ibland

Cyklar ni mot rött?
Såna där rödljus som känner av tunga saker i metal mörker inte min cykel, så det händer. Jag står inte och väntar 20min på att nästa bil skall komma när det är uppenbart att det inte någon risk att passera. Det är en annan sak att göra det i ett kors med mycket trafik även om lagboken inte ser någon skillnad på det.

Cyklar ni mot rött?
Stork skrev:
> En jobbig bi-effekt är då jag själv
> svettopendlar till jobbet (vi har dusch) så kör
> jag om samma personer flera gånger. Sen kör dom
> om mig när jag står och väntar vid
> rödljuset... :S

Ja, men då följer du penlarkränkningsreglementet och rödljuskörarna gör det inte, du får alltså tillfälle att multipelkränka dem medan de inte kan tillgodoräkna sig en enda kränkning :)

Att de sedan kanske inte är medvetna ens om att det finns ett pendlarkränkningsreglemente spelar ingen roll. Du vet det och du vet också att du handlar rätt.

Senast ändrad:
Cyklar ni mot rött?
Rödljus som inte är byggda för cyklar, dvs inte reagerar på en cykel och därför aldrig slår om från rött, ignorerar jag alltid. Vid högersväng skippar jag också rödljuset ganska ofta. I båda dessa fallen är det givetvis så att säkerheten kommer först och jag agerar ungefär som man skulle gjort om trafikljuset var trasigt.

Jag tycker för övrigt det är lustigt hur många som stirrar sig blinda på en liten lampa och glömmer bort att titta på trafiken i korsningen. Många väntar snällt på grön signal, men när lampan slår om kör de bara, utan att bry sig om vad som händer runt dem. Ett sånt beteende är i mina ögon mer trafikfarligt än någon som smyger sig förbi en röd lampa...

Cyklar ni mot rött?
H. skrev:

> Jag tycker för övrigt det är lustigt hur många
> som stirrar sig blinda på en liten lampa och
> glömmer bort att titta på trafiken i korsningen.

Ungefär som att stirra på hastighetsmätaren på 30-sträckor :-)

Jag undviker att köra mot rött mest för den goda sakens skull. Hoppar av och går förbi på trottoaren t.ex. i Götgatsbacken där det är uppenbart fånigt.

Cyklar ni mot rött?
FranzJaeger skrev:
> Eftersom jag blir så upprörd på cyklister som
> kör mot rött när jag kör bil så försöker
> jag förgå med gott exempel och alltid stanna vid
> rött när jag själv cyklar.

+1

Rödljuset vid Redbergsplatsens utfart mot Härlanda är dock hemskt så där brukar jag ta bilvägen mellan Danska vägen och Ejdergatan, annars kan man få stå och vänta i en kvart på bilar, spårvagnar, bilar, spårvagnar och bussar.

Cyklar ni mot rött?
På hisingen har man två korsningar där man ska vänta på två osynkade trafikljus för att cykla rakt fram, där kör jag mot rött. Och vid enstaka andra korsningar där jag ofta kör som har riktigt dålig programmering

Cyklar ni mot rött?
Jag cykel pendlar inte .
Men stannar nästan aldrig för rött när jag går eller cyklar ,om jag stannar är det pga trafiken i korsningen .
Om det inte funnits några bilar hade det inte funnits några rödlysen heller så där tycker jag bilisterna får stå o glo på sin fina röda lampa.
inte blir jag det minsta iriterad på gångare eller cyklister som struntar i rödlyserna heller när jag kör bil o kan inte förstå dom som blir så upprörda över det heller .
Däremot blir jag mycket irriterad på vuxna människor som måste trycka på övergångställen fast det knappt finns en bil i närheten och framför allt dom som har tryckt o sen redan passerat när det slår om till rött så får flera bilar stå o vänta ett par minuter o släppa ut avgaser helt i onödan .

Cyklar ni mot rött?
hm skrev:

> Däremot blir jag mycket irriterad på vuxna
> människor som måste trycka på
> övergångställen fast det knappt finns en bil i
> närheten och framför allt dom som har tryckt o
> sen redan passerat när det slår om till rött
> så får flera bilar stå o vänta ett par minuter
> o släppa ut avgaser helt i onödan .

Du blir alltså även irriterad på laglydiga människor som trycker på knappen, väntar på grönt och sedan passerar?

Cyklar ni mot rött?
Håller med HM. Varför trycka på en knapp, sedan kontrollera att man hinner över, gå över och vara över lagom till att ett gäng bilar kommer till ett rött ljus?

Cyklar ni mot rött?
Får nog ta tillbaka mitt bergsäkra nope i början av tråden. På sådana ställen som HM menar (alltså ljusreglerad gångöverfart mitt på en väg utan korsning) där det är trafikfritt smiter även en moralens väktare såsom jag själv över mot rött lite då och då. Är det mycket trafik trycker jag på knappen, men kommer det bara någon enstaka bil släpper jag den och kör sedan mot rött.

Cyklar ni mot rött?
Finns det trafik i korsningen eller bilar som väntar på grönt - nej.

Är korsningen tom på trafik ser jag rödljuset mer som en väjningsplikt, mao ja. Händer att jag kommer till en korsning där trafiken som kör i samma rikting som jag har grönt medan gå/cykelbanan har rött. Skulle jag vara laglydig det läget skulle jag stanna, trycka på knappen och cykla över när det slagit om till grönt. I stället kollar jag noga att ingen skall svänga in på vägen jag korsar, eller om det finns en blå/vit bil i närheten ;), sedan kör jag. Visst finns det en risk att någon slarvig bilist inte använder blinkers men det gäller att ta det lungt och hela tiden ha uppsikt på bilarna som har grönt.

Cyklar ni mot rött?
Stork skrev:

> Handen på hjärtat, cyklar ni mot rött?

Ja. Annars blir det så svårt att komma fram till "korsningen", typ.

Cyklar ni mot rött?
Ja om det itne är nån trafik, men beror på vilken plats med. Helt klart mer benägen att göra det på platser jag cyklar på varje dag jämfört med andra.

Cyklar ni mot rött?
Stork skrev:
> hm skrev:
>
> > Däremot blir jag mycket irriterad på vuxna
> > människor som måste trycka på
> > övergångställen fast det knappt finns en bil
> i
> > närheten och framför allt dom som har tryckt
> o
> > sen redan passerat när det slår om till rött
> > så får flera bilar stå o vänta ett par
> minuter
> > o släppa ut avgaser helt i onödan .
>
> Du blir alltså även irriterad på laglydiga
> människor som trycker på knappen, väntar på
> grönt och sedan passerar?

Ja.

Anser att rödlysen vid övergångsställen är till för barn eller om det är så mycket trafik så man får vänta flera minuter innan man kan smita över vägen .
Är inte övernitisk miljö-nisse kör bla bil ibland o flyger ca 1 gång per år samt köper kol plast cyklar från Taiwan ,men tycker inte om slöseri på resurser ,som tex om en buss med 50 Pers i + en långtradare måste stanna sina 100 ton för en vuxen man inte kan gå över vägen utan att trycka på knappen...
Går väl åt 5 l diesel + 50 st som måste vänta på en man som förmodligen måste vänta längre tid än om han bara låtit fordonen passerat o sen gått över gatan ..

Cyklar ni mot rött?
vid övergångställ där det finns en knapp att trycka väntar jag, vid ett visst lokalt (luleå/tågstationen) rödljus som slår om på en gång väntar jag med att trycka så dom närmaste bilarna hinner passera..

på väg till jobbet 6:30 brukar jag dock smita när jag cyklar på bilväg då den inte vill slå om för mig och vänta på någon bil ska komma upp bakom känns inte aktuellt

Cyklar ni mot rött?
Poxeman skrev:
> Ja, det händer tyvärr.
> Har ingen vettig förklaring utan skyller på att
> jag inte skadar någon (cyklar inte mot rött om
> det är andra trafikanter i närheten).
> Samma sak gäller vid gående men inte
> bilkörning.

Måste tyvärr erkänna att detta gäller mig med!!

Cyklar ni mot rött?
Jag cyklar mot rött om det är ett illa planerat trafikljus, där det inte känner av cyklar eller kräver knapptryckning (på fel sida alldeles vid vägkanten) när det är lite trafik, typ kvällar och nätter..

Men att trycka för grönt känns bara onödigt om man kan passera säkert ändå, det skapar bara irritation både för mig och trafikanterna omkring som får rött trots att ingen är på övergångsstället/cykelpassagen.

Senast ändrad:
Cyklar ni mot rött?
Näpp, inte ens vid vissa idiot-överfarter som det vid Redbergsplatsen som nämns här ovan. Jag vill inte spä på folks bild av "cyklister i trikåer och med bockstyre som trotsar alla trafikregler". Sen är det alltid roligt att se hur många gånger man kan cykla om en och samma person under färden. Dessutom har jag ärligt talat inget behov av att köra mot rött, brukar inte ha så bråttom.

Cyklar ni mot rött?
Många som väntar "flera minuter" vid rödljus verkar det som. Nog är det väl så att det kanske KÄNNS som flera minuter men det ÄR ju inte så. Inte de gånger jag räknat sekundrarna i alla fall. Right? Right.

Cyklar ni mot rött?
bjolund skrev:
> Många som väntar "flera minuter" vid rödljus
> verkar det som. Nog är det väl så att det
> kanske KÄNNS som flera minuter men det ÄR ju
> inte så. Inte de gånger jag räknat sekundrarna
> i alla fall. Right? Right.

Innan jag hittade en annan väg till jobbet (en GC-bro över leden) så väntade jag ofta vid rödljus. Där är det, vid rusningstrafik, två minuter grönt för trafik på leden, följt av ca 15-20 sekunder grönt för korsande trafik.

Det finns också flera platser där man kan bli stående genom åtskilliga trafikljuscykler innan man själv får grönt. T ex vid korsningen Avenyn/Engelbrektsgatan när det kommer spårvagnar (där har jag flera gånger fått stå stilla i många, långa minuter), och vid korsningen Avenyn/Allén där jag sett korsande trafik (på Allén) få grönt tre gånger i rad utan att jag själv fått grönt, trots att bussar och spårvagnar i samma riktning som mig fått grönt varje gång. Efter tredje varvet struntade jag i trafikljuset och cyklade när korsande fick rött. Borde ha gjort det tidigare, men hade i alla fall dittills lite förtroende för teknikern som konstruerat trafikljusen för korsningen.

Ytterligare andra platser reagerar inte på cyklister alls. T ex när man kommer på Gustav Dalénsgatan och ska vänster på Björlandavägen. Stendött, förutom nattetid när sensorn lustigt nog reagerar direkt! Alternativet är det briljanta att först svänga av höger, ställa sig på cykelöverfarten och vänta länge på grönt, för att komma över (västerut) till fel sida (sydvästra hörnet av korsningen) och sen vänta på grönt för att korsa över till nordvästra hörnet, där man ska fortsätta färden. Turligt nog är det oftast så mycket motorfordonstrafik dagtid att man sällan behöver vänta som cyklist.

Sen finns det andra besvärligheter. När man på eftermiddagen ska korsa från cykelbanan parallellt med 155:an, norrut till Sörredsvägen (mot Volvo Torslanda alltså), så lyser solen rakt in i cykeltrafikljuset så att det nästan är omöjligt att se vilken lampa som är tänd. Där har jag ett par gånger fastnat länge, för att småningom upptäcka att jag haft grönt flera gånger om!

En del korsningar har taskigt synkade cykeltrafikljus. Ett exempel som jag ofta drabbas av är där man korsar Allén vid Järntorget. Där korsar man först den södra körbanan (östergående) och sen den norra (västergående). Problemet är bara att så fort den första blir grön så slår den andra om till rött. Är man snabb hinner man ta det andra på gult, men det är inte nån bra lösning. Varför ska cyklister drabbas av massa totalt onödiga stopp på det viset? Med en enkel synkning av ljusen kan man få ett mycket bättre trafikflöde på den platsen.

Det finns många fler exempel på dumheter i stan, men nu får det räcka för den här gången...

Cyklar ni mot rött?
Skulle alla trafikljus för bil vara lika dåligt optimerade som de för cyklar så hade fler kört mot rött även med bil!

Linneplatsen:
När jag ser spårvagn kommer och stoppar alla bilar som kommer från Linnegatan så cyklar jag oavsett färg på trafikljuset.

Nya Allén:
Man brukar ju kunna hamna i gröna och röda vågor med bilen när man kör med bil genom Nya Allén.
Med cykel är nästan alltid det rödljus helvägen. Brukar stanna, men ibland tröttnar jag.

Senast ändrad:
Cyklar ni mot rött?
det har väl hänt i unga dar innan cykelhjälmar osv. För nåt år sedan var det en MC polis som läste lusen av sig för att jag hade cyklat mot rött egentligen var det på sidan av trafikljuset för att komm in på cykel/gångbanan det ansåg jag inte var mot rött men lagens arm är som den är.
men annars aldrig vare sig bil,cykel eller som fotgängare

Cyklar ni mot rött?
Försöker nitiskt att inte köra mot rött. Vid korsningen Ringvägen/ Ekermans gränd ner mot Årstabron stannar jag. Har faktiskt inte sett en enda cyklist som gjort det. Mer stannande från andra hållet dock. Men många smiter upp på trottoaren och smyger över på övergångsstället där det också är rött.

Tillbaka
Topp