Cyklar ni på vintern? Om inte, varför?

toshiba skrev:
-------------------------------------------------------
> På vintern kör jag bil.. Tar hissen ned i det
> varma garaget, kör till jobbets varma garage -
> behöver inte stoppa näsan utomhus om jag inte
> så önskar. Jäkligt gött att sitta i sitt varma
> plåtskal och lyssna på musik.

...men det värmer när man cyklar förbi bensinstationerna och ser på literprisen. Spar 100kr dagen på att cykla, men blir långt ifrån varjedag.

Hade jag haft cykelavstånd till jobbet hade jag nog cyklat dit även på vintern. Men annars ser jag ingen större anledning till att plocka fram någon hoj - det blir helt enkelt inte lika kul när det är kallt, mörkt, blött och halt. Då är det roligare med innebandy eller ett spinning-pass.

Jag kanske skulle köpa mig någon sorts skogshoj och testa. Måste hitta en lämplig skog bara.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> STIZZE skrev:
> --------------------------------------------------
> > transportcykeling är tråkig cykling, i min
> > värld oavsett väder
>
> Hur tråkigt det än är är det ljusår roligare
> än att transportgå. :)

Ja men det kan man ju inte jämföra med.

Jag går inte till jobbet eller till mataffären heller, jag tar ju kommunala transporter oftast. Ibland cyklar jag till affären, men då för att jag inte orkar gå, och att cykla är smidigt när man inte har bil. Men det hinner ju knappast bli roligt att cykla till affären. :)

Cyklingen håller jag till fritiden så gott det går. Alternativt om jag hade bott långt ifrån jobbet hade jag kunna tänka mig att pendla. Men hade jag pendlat vore det isåfall i syfte ifall jag tyckte det var roligt eller om det gav mig ordentlig träning. Aldrig cykeltransport till jobbet bara för att ta mig till jobbet, då väljer jag kommunalt alla gånger.

Ren transport på cykel = trist.
Rolig cykling med transport som bifaktor = roligt.

Beroende på temperatur och väglag försöker jag cykla även på vintern. Inte för att det känns skitkul, men det är ju en rejäl tidsvinst jmf med apostlahästarna. Annars har jag buss att välja på men det känns inte så jävla lockande dels pga priset, och dels för att det tar samma tid att vänta på bussar som det gör att ta sig till jobbet för egen maskin.

Jag cykelpendlar året om 2-3 ggr i veckan , 4 mil tor. Om snön lägger sig ordentligt blir det mindre, inte för att det är mindre roligt utan bara för att jag föredrar att ta bilen och ha längdåkningsskidorna med vart jag än beger mig. Detta betyder också att jag bara cyklar när det är sämre skidföre (mao slask). Det kanske inte ger så mycket träning, men när sommaren kommer har man ett helt annat perspektiv och kan njuta lite extra även om det kommer ett lätt sommarregn.

MVH
Magnus

Tillbaka
Topp