Cykling i Vallentuna?

Lorentzx

Aktiv medlem
Cykling i Vallentuna?
Hallå!
Snart bär det av med flytt från kommunen man har kallat hem i 30 år till nåt nytt - Vallentuna!
Har vi folk på happy från Vallentuna? Hur är cyklingen där omkring?

Cykling i Vallentuna?
Finns väldigt mycket kul i Vallentuna. Allt från Byggda hoppleder till naturlig stig med mycket häll och tekniska utmaningar. Förslagsvis kasta ett getöga på Trailforks.

Cykling i Vallentuna?
Men vafan, du har ju gjort inlägg om både mtb, gravel och lvg. Hur ska vi veta vad du vill cykla? ?

Landsväg finns i alla fall många fina slingriga vägar i området mellan Vallentuna, Upplands Väsby och Märsta. Stora vägen mellan Väsby och Vallentuna har dåligt rykte men är en fullt cyklingsbar transportsträcka tycker jag. Markimvägen och Mellösavägen är personliga favoriter. Skålhamravägen är också en klassiker.

/f.d. Väsbybo

Cykling i Vallentuna?
Men vafan, du har ju gjort inlägg om både mtb, gravel och lvg. Hur ska vi veta vad du vill cykla? ?

Landsväg finns i alla fall många fina slingriga vägar i området mellan Vallentuna, Upplands Väsby och Märsta. Stora vägen mellan Väsby och Vallentuna har dåligt rykte men är en fullt cyklingsbar transportsträcka tycker jag. Markimvägen och Mellösavägen är personliga favoriter. Skålhamravägen är också en klassiker.

/f.d. Väsbybo
Haha :)

Jag cyklar en hel del landsväg just nu men dras alltid åt skog och grötigheter - är väl roligast när saker gör ont antar jag? Är väl lite inne på att utvidga stallet med en till cykel, men osäker på om det ska vara en mer trailig hoj eller mer XC (eller tillomed gravel?).. Beror lite på vad det är för miljö runt krokarna då det ofta blir svårt att komma ut på långa turer nu för tiden!

Skålhamra har jag kört några gånger, men aldrig kört vägen bort till väsby - är inte bilisterna lite galna där?

Cykling i Vallentuna?
Haha :)

Jag cyklar en hel del landsväg just nu men dras alltid åt skog och grötigheter - är väl roligast när saker gör ont antar jag? Är väl lite inne på att utvidga stallet med en till cykel, men osäker på om det ska vara en mer trailig hoj eller mer XC (eller tillomed gravel?).. Beror lite på vad det är för miljö runt krokarna då det ofta blir svårt att komma ut på långa turer nu för tiden!

Skålhamra har jag kört några gånger, men aldrig kört vägen bort till väsby - är inte bilisterna lite galna där?
Folk säger det, men jag tycker det brukar vara rätt lugnt. Men det är som sagt en transportsträcka för att komma till de roliga småvägarna norr om Vallentunavägen. Annars kan man köra tur och retur via den lugnare Lindholmsvägen antar jag (givet att man utgår från centralorten Vallentuna).

Cykling i Vallentuna?
Vallentuna är stort som attan och det finns en hel del för alla smaker (utom DH). Var i kommunen tänker du bosätta dig?

Cykling i Vallentuna?

På morgonen när folk är stressade på väg till jobbet är Shålhamravägen helt galen. Övriga tider är den hur lugn som helst och bilisterna är ofta föredömligt snälla och omtänksamma. Jag har cyklat där rätt mycket under de senaste åren men då efter jobbet, på lunchen och under helgerna.

Cykling i Vallentuna?
Förutom Gävsjön har jag dålig koll på stigar i Vallentuna. Löttinge kulle har några höjdmeter och ganska många uppkörda mtb stigar. Finns många bra grusvägar i kommunen som fungerar året runt.

Lvg är toppen på de flesta vägar förutom länsvägarna och Lindholmsvägen under högtrafik. Fina åkerlandskap ger nya vyer nästan dagligen. Sälna, Markim, Kimsta, Lunda, Mälhamra, Kårsta listan på bra områden kan göras lång. Garnviken runt bjuder på kullar utöver det vanliga för området. Även Riala/Rumsättravägen ligger inom räckhåll.

Tillbaka
Topp