didmau: Jag ska ge dig min lilla erfarenhet då jag var typ i samma läge som du för några månader sedan. Varit typ 1 diabetiker sedan 15 års ålder, och fyllde 30 för ett år sedan. Min 30-års kris gav mig känslan av att försöka förbättra min fysiska kondition, började känna mig gammal i min överviktiga kropp. Funderade på vad jag gillar att göra som motion, och kom fram till att MTB borde passa mig bra på många sätt.
Jag köpte mig en cykel för att ha lite morot liggande, och körde en gå ner i vikt kampanj för mig själv under höst/vinter. Gick ner ca 13 kg (och borde ärligt talat gå ner typ 5-10 till för "matchvikt"). Detta gjorde att en måltid som tidigare krävde ca 8-10 enheter insulin tar jag idag endast 4-6 enheter till. Slutade även med tabletter för både blodtryck och blodfetter. Känns naturligtvis väldigt motiverande. För övrigt så gick jag ner mina kg med hjälp av lågt energiintag istället för högt energiuttag kan man väl säga. En kombination av pulver och energibar diet, kombinerat med grönsaker, kött och kyckling. "Inga" kolhydrater i form av pasta, ris, potatis osv, och självklart nolltolerans på sötsaker mm.
Som ni vet så har vårt konstgjorda insulin en anabol effekt, vilket som jag förstått det gör att det är tuffare att tappa vikt, då vi gärna har lite lättare att "lägga på oss". Enligt min läkare så gör även denna anabola effekt att vi kan få lite bättre utdelning på t.ex. styrketräning. Hur mycket det stämmer vet jag ej, men när jag varit aktiv med styrketräning har jag alltid tyckt att jag har haft ganska lätt att bygga muskelmassa. Någon som har samma eller andra erfarenheter av det? Oavsett ovanstående så kan jag konstatera att jag tappade 13 kg på totalt 13 veckor, och detta egentligen utan särskilt mycket motion. Nämner det som inspiration till andra, då läkaren hävdade att det var "nästan omöjligt" för en diabetiker att gå ner så snabbt.
Anmälde mig sen i februari även till Cykelvasan. Har aldrig genomfört något liknande, och tyckte det var kul motivation att ha det framför sig. Har nog cyklat i genomsnitt två ggr i veckan från mars/april någon gång t.o.m. september, numer blir det en sväng på helgen pga mörkret på vardagkvällarna, men funderar på att köra lite spinning i vinter, och försöka förbättra mig på CV nästa år.
Från början cyklade jag också max 1,5-2 timmar, och då utan att tillföra någon energi under cyklingen. Däremot beroende på hur jag ligger innan jag sticker ut så kan jag ibland tillföra energi innan jag ger mig iväg. När CV närmade sig så kom jag på att det vore läge att testa att cykla lite längre tid för att se vad som hände med blodsockret. Läste även att många tycker att Snickers är en bra "energibar" att ta under ansträngning, så jag provade det och det funkar väldigt bra för mig. Efter lite testande så genomförde jag CV enligt följande.
Brottarfrukost på Experium i Lindvallen efter åttatiden, med både smörgås, yoggi med musli och juice. Skulle tro att den frukosten för mig hade krävt ca 6 enheter, men jag tog endast 3. Startade sedan sent vid 11.20, och låg då naturligtvis högt i blodsocker (ca 12-13) innan start. Detta var förväntat, och för mig ett "måste", då en högre dos insulin till frukost hade skapat problem hela loppet. Tog 1 enhet innan start, så rätt dos till frukost hade nog varit 4, och inte 3 enheter.
Kollade sedan blodsockret vid varje kontroll (utom den sista som jag drog förbi), och åt 1 st Snickers i samband med varje kontroll. I övrigt åt jag nästan bara saltgurka, och vid ett par tillfällen ett glas blåbärssoppa. Detta innebar för mig att jag kollade blodsocker och åt med ungefär 40-65 minuters mellanrum (sluttid i sammanhanget långsamma 5:31). Blodsockret låg för mig perfekt vid varje kontroll, mellan 6-8, och var i princip oförändrat mellan kontrollerna. Tog inget insulin under loppet. Sluttiden är inget som imponerar på Happy, men jag var grymt nöjd att som nybörjarmotionär och typ 1 diabetiker lyckas fullfölja loppet, och detta med kontroll på mitt blodsocker, det var min personliga seger i år. Nästan så jag blir känslomässigt berörd när man tänker på att man lyckades.
Nu blev det ett långt inlägg, men vi har ju alla mycket funderingar runt det här, så jag berättar gärna min erfarenhet, så kanske man kan hjälpa någon. Jag frågade min läkare inför loppet om han hade några tips, men det slutade med att jag vid nästa besök ska berätta för honom hur jag gjort.... Han är grymt bra läkare på många sätt, men denna biten kan dom tyvärr inte så bra.
Over and out
/Putteman
didimau skrev:
-------------------------------------------------------
> BOFH: Tycker inte vi ska mäta "#" om vem som är
> mest sjuk :) Och personligen tycker jag att det va
> ett bra inlägg om att det är bra att cykla!
>
> Hannulan: Jag brukar inte köra längre än 2
> timmar. Helt ärligt är jag lite orolig över
> vart mitt blodsocker tar vägen så det blir väl
> att tokmäta vid 2h+.
> Jag har rätt svårt att känna om jag är låg
> då jag anstränger mig och jag tycker inte om att
> ramla över stock och sten i hög fart.
>
> Jag har förhoppningar om att köra CV iår om jag
> får tag på en nummerlapp så jag måste lära
> mig hur jag gör för långlopp.