Cykling med Diabetes

Cykling med Diabetes
För mig är det stor skillnad om jag kör en två dygn lång multisporttävling (i förhållandevis långsamt tempo) eller om jag ska cykla vätternrundan på sub8 med intervallpuls hela tiden.

Det jag skriver här gäller för övrigt alla, inte bara diabetiker.

I ett långsamt tempo klarar kroppen mycket bättre att omvandla fett och långsamma kolhydrater(upplagrat sen tidigare eller som man får i sig under loppet) till energi. Då försöker jag att äta till och med pasta och köttfärssås i växlingarna, liksom mycket mackor och självklart mängder med vätska.
Men självklart kommer man ändå ha sockerdippar under tävlingen (liksom även mina lagkamrater upplever som inte är diabetiker) och därför kombinerar jag den långsamma maten med att dricka svag sportdryck kontinuerligt, liksom att alltid ha med mig russin, barer och liknande.

I ett högintensivt lopp går all långsam mat bort, där gäller bara sportdryck, barer och russin för min del. Kanske kompletterat med någon smörgås om möjlighet finns mitt i loppet. Däremot så laddar man ju upp innan genom att dagarna före äta som vanligt men kanske lite mer, och då aldrig några "superduper-uppladdningsprodukter" utan bara vanlig långsam basmat.

Cykling med Diabetes
Rent allmänt kan man säga att när jag får till allting på ett bra sätt, framför allt insulinnivåerna, så äter jag sen i princip som vem som helst och kan göra precis vad som helst också.

Det är när det krånglar som man har en nackdel av sin diabetes, men det brukar uppvägas med råge av att man oftast har mycket bättre koll på kolhydrater, mat, och "tänket" kring detta. ÅTskilliga är gångerna då folk i slutet på långa pass har frågat om de kan få lite russin av mig eftersom de inte hade något eget med sig...

Cykling med Diabetes
Ett konkret problem som jag tampas med är att när man är nervös och får tävlingsnerver innan tävlingen så minskar insulinkänsligheten något enormt. Rent tekniskt är det väl hormoner och skit som spelar in här.

Det betyder att jag natten innan och timmarna innan start på morgonen ibland har fullt sjå med att hålla sockret i sjack, men att det ändå sista timmen kanske sticker iväg upp till 20 mmol. Då är det tufft att starta, man vill ju inte trycka i sig massa snabbinsulin precis innan start.
Det tar då några timmar innan man fått ordning på "skiten", men sen är det bara att trycka på för fullt.

Ställ gärna konreta frågor ni som undrar, har ganska mycket erfarenhet av detta och att få hjälp av vanliga sjukvården är inte lätt. De sysslar ju som bekant med sjukvård och inte med friskvård

Cykling med Diabetes
Hej är Diabetiker sedan 11 år och har under längre turer 10-17mil haft med mig blandade energi.
rune kak
sport dryck egengjord sportdryck typ saft med dextropulver.
Vid en av dessa turer gick all energi jag hade med mig åt, då var det fortfarande en bit hem, det var utmattning blandat med kanske lågt/högt blodsocker men det va tufft.
annars har jag med mig dessa enervit energi drycker som har sådan finurlig kork de går åt 2 kanske på en 10+mils runda.
i skogen har jag vitargo professional i flaskan man hinner knappt räcka efter ryggfickan om det är en teknisk puls höjar pass, det är en svår balans gång detta med blodsocker kontra hög aktivitet.
MEn jag har alltid trott att hård fysisk aktivitet sänker blodsockret är det inte därför man har energi med sig?

mvh

Cykling med Diabetes
Oftast sänker träning blodsockret under själva träningspasset. Men jag har märkt att kör jag riktigt kort och hårt "över mjölksyratröskeln" så kan mitt blodsocker gå upp.
Kan bero både på låga insulinnivåer när jag startar passet trots bra blodsocker eller att levern utsöndrar glykogen till musklerna vid hårt arbete.

Det bästa är att skriva ner vad man äter under de olika passen man kör (hårda som långsamma/ korta som långa) och ta blodprov förre och efter träning för att se hur kroppen reagerar på matintaget.
Kroppen kan inte ta imott hur mycket socker som helst heller så det är ingen menning att övergödd sig på hårda pass.

Försök att dricka/käcka ofta och lite om du tävlar.
Då jag tycker det är ett helvete att tugga när jag tävlar kör jag bara på sportdryck och gel.

Har själv märkt att när jag tävlar på landsväg så behöver jag inte äta lika mycket då det går mycket lugnare än på MTB. När det väl går fort så går det riktigt fort på landsväg men det är under så korta stunder så resten av tiden går på fettförbräningen vilket har gjort att trots att jag inte ätit så mycket så har mitt blodsocker varit högre när jag kommer i mål än när jag starta.

Så tipset är att titta till blodsockret före och efter träning. Har du kört riktigt hårt och länge så var bered på att titta till det innan du går och lägger dig då förbräningen kan ligga i nästan en dag efter ett långt och hårt pass.

Cykling med Diabetes
Skrev i den andra tråden om att sockerreserven i kroppen kan ställa till det lite för oss diabetiker under träning. Om du stoppar i dig energi och kroppen börjar använda sockerreserven så kommer man få upp högt blodsocker. Som jag skrev i den andra tråden så är det jätte svårt att säga vad som funkar. Man får helt enkelt prova sig fram eftersom det skiljer så mycket från person till person hur kroppen reagerar vid aktivitet.

Be om att få låna en kontinuerlig blodsocker mätare från diabetes mottagningen. Man sätter in en nål likt insulinpump och sätter på en sändare på nålen. Sen har man en del som ser ut som själva pumpen där du kan se vad du har för blodsocker just vid den tidpunkten. Du kan kolla hur blodsockret legat ett antal timmar tillbaka i tiden på mätaren och du kan få larm om du går upp högt eller lågt.

Jag lånade en sån här i under ett par veckor i somras. Hade bytt insulin och det var kanon, fick även mer insikt i vad som händer när man äter/dricker olika saker.
http://www.medtronic.com/your-health/diabetes/device/continuous-glucose-monitor/what-is-it/index.htm

Senast redigerad av en moderator:
Cykling med Diabetes
Vid mitt senaste besök hos diabetesteamet häromdagen fick jag ett par tips. Dels siten www.runsweet.com och dels Extend-produkterna www.diabeteskoll.se och www.extendbar.com . Jag har inte hunnit kolla dessa tips nogrannt än men de verkar onekligen intressanta. Någon erfarenhet av något av detta?

Jag cyklar Vättern i sommar, för tredje gången totalt och för andra gången sedan jag fick min typI-diagnos 2004. Målet är sub10, med stenkoll på blodsockret. Förhoppningsvis får jag möjlighet att köra någon eller några etapper av Ride of Hope också.

Jag har inte bestämt hur jag ska lösa alla diabetesrelaterade problem. Jag kommer göra täta kontroller (var 30-45min) med Accu-Chek Compact Plus och troligtvis ha Extend-bars som en del av födan före/under/efter rundan. Ev kan jag låna kontinuerlig b-gl-mätare av min diab-mottagning, om inte annat så för utvärdering efteråt. Senast (2007) satte jag pumpen på 50%, följde Enervit-kit:et och kompetterade med Dextrosol och sportdryck. Det fungerade kanon då men sedan dess har bl a jobb- och familjesituation förändrats så att min diabeteskontroll komplicerats avsevärt.

Hur gör ni under långrundorna? I dagsläget har jag ingen välfungerande srategi ens för kortare träningspass. Det som fungerar ena gången går käpprätt åt f-n nästa gång, högt, lågt och allt däremellan...

/A.

Sweets for my sweet, sugar for my Honey

Cykling med Diabetes
Mycket intesant tråd. Har själv diabetes typ1. Jag har presis börjat med cykling och har ju märkt att man bränner sjukt mycket kolydrater. Skulle ju vilja testa cykla 5-7 mil har aldrig testat det än. Jag äter i vanliga lchf men det har man ju märkt att det inte funkar att cykla på. Käkade pasta innan jag stack ut sisst och hade då 10 när jag stack ut och cyklade ca12km på 25 min. När jag kom hem hade jag 4,2 så det går ju snabbt ner bara den korta tiden. Har lästa hela tråden och det är ju mycket intresant men känner det är 2 skolor. Tror ni det skulle funka att man börja med nån pasta rätt innan. Sen att man dricker sportsryck em viss mängd i timmen?. Vad ska man satsa på för dryck? Jag har ju insolinpump så jag fick lära mig när vi fick pumpen att man ska ställa ner pumpen 2 timmar innan man ska anstränga sig. Spontant känner man ju att man skulle vilja ta bort insulinet helt under en tid. Men efter att ha läst här så värka det inte funka så om jag förstått det rätt så kan det vara lagom att köra med 50% så kroppen klara av att ta hand om att föra ut energi till musclerna? jag har oxå märkt att 3,5 värka vara en magisk gräns där man börja bli matt. Men är rädd att inte känna av det när man är tröt och bara stupa av cyklen. Hur gör ni när ni mäter sockret rent praktiskt när ni cyklar stannar ni eller ta det i farten? Många frågor men har inte hittat nån annan att fråga. Sjukhuset känner jag att jag inte får nån hjälp just när det gäller sport och diabetes. Cykling verka ju vara bland det som bränner mäst kolhydrater.

Cykling med Diabetes
Robertc skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket intesant tråd. Har själv diabetes typ1.
> Jag har presis börjat med cykling och har ju
> märkt att man bränner sjukt mycket kolydrater.
> Skulle ju vilja testa cykla 5-7 mil har aldrig
> testat det än. Jag äter i vanliga lchf men det
> har man ju märkt att det inte funkar att cykla
> på. Käkade pasta innan jag stack ut sisst och
> hade då 10 när jag stack ut och cyklade ca12km
> på 25 min. När jag kom hem hade jag 4,2 så det
> går ju snabbt ner bara den korta tiden. Har
> lästa hela tråden och det är ju mycket
> intresant men känner det är 2 skolor. Tror ni
> det skulle funka att man börja med nån pasta
> rätt innan. Sen att man dricker sportsryck em
> viss mängd i timmen?. Vad ska man satsa på för
> dryck? Jag har ju insolinpump så jag fick lära
> mig när vi fick pumpen att man ska ställa ner
> pumpen 2 timmar innan man ska anstränga sig.
> Spontant känner man ju att man skulle vilja ta
> bort insulinet helt under en tid. Men efter att ha
> läst här så värka det inte funka så om jag
> förstått det rätt så kan det vara lagom att
> köra med 50% så kroppen klara av att ta hand om
> att föra ut energi till musclerna? jag har oxå
> märkt att 3,5 värka vara en magisk gräns där
> man börja bli matt. Men är rädd att inte känna
> av det när man är tröt och bara stupa av
> cyklen. Hur gör ni när ni mäter sockret rent
> praktiskt när ni cyklar stannar ni eller ta det i
> farten? Många frågor men har inte hittat nån
> annan att fråga. Sjukhuset känner jag att jag
> inte får nån hjälp just när det gäller sport
> och diabetes. Cykling verka ju vara bland det som
> bränner mäst kolhydrater.

Det är säkert individuellt men jag körde vättern förra året på LCHF. Tryckte i mig 3 ölkorvar och vatten under loppet. 9h 34min kom jag in på och hade inga svackor under tiden. men som sagt det kanske inte funkar för alla.

Cykling med Diabetes
Pandy skrev:
> Robertc skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mycket intesant tråd. Har själv diabetes
> typ1.
> > Jag har presis börjat med cykling och har ju
> > märkt att man bränner sjukt mycket
> kolydrater.
> > Skulle ju vilja testa cykla 5-7 mil har aldrig
> > testat det än. Jag äter i vanliga lchf men
> det
> > har man ju märkt att det inte funkar att cykla
> > på. Käkade pasta innan jag stack ut sisst och
> > hade då 10 när jag stack ut och cyklade
> ca12km
> > på 25 min. När jag kom hem hade jag 4,2 så
> det
> > går ju snabbt ner bara den korta tiden. Har
> > lästa hela tråden och det är ju mycket
> > intresant men känner det är 2 skolor. Tror ni
> > det skulle funka att man börja med nån pasta
> > rätt innan. Sen att man dricker sportsryck em
> > viss mängd i timmen?. Vad ska man satsa på
> för
> > dryck? Jag har ju insolinpump så jag fick
> lära
> > mig när vi fick pumpen att man ska ställa ner
> > pumpen 2 timmar innan man ska anstränga sig.
> > Spontant känner man ju att man skulle vilja ta
> > bort insulinet helt under en tid. Men efter att
> ha
> > läst här så värka det inte funka så om jag
> > förstått det rätt så kan det vara lagom att
> > köra med 50% så kroppen klara av att ta hand
> om
> > att föra ut energi till musclerna? jag har
> oxå
> > märkt att 3,5 värka vara en magisk gräns
> där
> > man börja bli matt. Men är rädd att inte
> känna
> > av det när man är tröt och bara stupa av
> > cyklen. Hur gör ni när ni mäter sockret rent
> > praktiskt när ni cyklar stannar ni eller ta det
> i
> > farten? Många frågor men har inte hittat nån
> > annan att fråga. Sjukhuset känner jag att jag
> > inte får nån hjälp just när det gäller
> sport
> > och diabetes. Cykling verka ju vara bland det
> som
> > bränner mäst kolhydrater.
>
> Det är säkert individuellt men jag körde
> vättern förra året på LCHF. Tryckte i mig 3
> ölkorvar och vatten under loppet. 9h 34min kom
> jag in på och hade inga svackor under tiden. men
> som sagt det kanske inte funkar för alla.

Pandy: Låter helt otroligt. Jag skulle inte ens orka cykla 1 timme m så lite mat i kroppen. Vad åt du innan? Tog du inget insulin alls under loppet?

Jag tycker inte det låter orimligt att sänka basdosen till 10% under cyklingen (o strax innan), men glöm inte att höja när du är färdig, jag tycker att risken för högt blodsocker är stor direkt efter träning.

Cykling med Diabetes
Åh, förlåt. Jag har inte diabetes. Jag ville bara visa på att det går, för somliga, att cykla i stort sett helt utan kolhydrater. Och att dessutom må bra under tiden.

//Pandy

Cykling med Diabetes
Pandy skrev:
> Åh, förlåt. Jag har inte diabetes. Jag ville
> bara visa på att det går, för somliga, att
> cykla i stort sett helt utan kolhydrater. Och att
> dessutom må bra under tiden.
>
> //Pandy

Misstänkte det. Var glad för att det är så enkelt. Fast jag trodde nog ändå att det inte skulle vara så lätt att köra Vättern på LCHF kost även med egen insulinproduktion.

Cykling med Diabetes
hokuspokus88 skrev:
> jag har inte diabetes

assåvafan är det här för tramsande?

Cykling med Diabetes
Jag fattar inte riktigt hur allting hänger ihop och att läsa denna tråden gör det nästan mer förvirrande. Jag cyklar med rätt hög puls genom hela passet.
Det brukar bli lite kort om 2 timmar när jag kör.
Det som förvånar mig är att om jag cyklar ut på ca 8mmol och sedan mäter igen efter 30-40min så är jag nere på 4-5. Det konstiga är att om jag inte petar i mig något kolhydrater så sjunker fortfarande inte blodsockret utan det stannar snällt runt 4-5.

Är detta för att levern sitter på reserver som den delar med sig av?

Nästa fråga är:
Borde man inte alltid ha insulin i kroppen, samt tillföra efter en längre period av aktivitet, för att musklerna ska kunna ta till sig de kolhydrater som man tillför?

Cykling med Diabetes
Såg du (TS alltså) TV-programmet som handlade om LCHF-experimentet för diabetiker? Gick för en eller ett par veckor sedan. Fanns på SVT Play för någon vecka sedan. Intressant.

Cykling med Diabetes
Lite Off topic, men jag blev diagnostiserad med typ II-diabetes för cirka ett år sen. Läkaren sa till mig att det med säkerhet berodde på min tidigare osunda livsstil. (kraftigt överviktig bland annat). Jag hade hört att det i sådana fall går att träna sig ur så jag satte igång och cyklade mycket.

För ett par månader sen var jag på efterkontroll och fick veta att jag har helt normala sockervärden och inte längre klassas som diabetiker. Jag hade ganska taskiga blodvärden i övrigt också som nu har normaliserats.

Allt tack vare cyklingen. Säkert en klen tröst till er som har allvarligare diabetes, men cykla verkar vara en ruskigt bra medicin.

Hoppas det kan vara inspiration till någon annan i min sits.

Cykling med Diabetes
@BOHF: Tyvärr blir det aldrig så enkelt för typ 1 diabetiker. Vi har ingen insulinproduktion alls. Så, det är ingen klen tröst utan snarare nåt som får mig att tro att du tycker att jag är en sämre diabetiker/människa bara för att jag aldrig får koll på min diabetes utan kommer att tvingas ta ca 5 blodsockerprov/dag varje dag i resten av mitt liv. (nej, jag är inte alls bitter, *ironi*).

Det låter som rätt slutsats att det är levern som håller ditt blodsocker konstant. Vad händer om du fortsätter att cykla längre än 2 timmar? Får du känning då?

Cykling med Diabetes
hannulan skrev:
> @BOHF: Tyvärr blir det aldrig så enkelt för typ
> 1 diabetiker. Vi har ingen insulinproduktion alls.
> Så, det är ingen klen tröst utan snarare nåt
> som får mig att tro att du tycker att jag är en
> sämre diabetiker/människa bara för att jag
> aldrig får koll på min diabetes utan kommer att
> tvingas ta ca 5 blodsockerprov/dag varje dag i
> resten av mitt liv. (nej, jag är inte alls
> bitter, *ironi*).
>

Oj. Förlåt. Vad lätt man kan missförstås.
Jag drabbades av typ2-diabetes pga osunt leverne och överbelastat insulinproduktionssystem. Meningen med inlägget var att någon annan i min sits skulle kunna få inspiration av att jag lyckats vända min hälsa tack vara cyklingen. Jag låg på strax över 8mmol fastande. Det var alltså betydligt lindrigare än många andras diabetes. (och kopplat till livsstil).

Jag är fullt medveten om att typ1-diabetes är något helt annat och jag tycker snarare att du är en bättre människa än jag som klarar att leva med en sån sjukdom och ändå cykla och njuta av livet.

Jag tycker också att den här tråden är intressant och viktig. Att få ett diabetesbesked, även när det är av lindrigare sort som jag fick, är inte kul och det är svårt att ställa om sitt liv till att ständigt fundera på mat och förbränning och vad man kan och inte kan göra. Jag kan bara föreställa mig vilket helvete ni som har "riktig" diabetes måste ha. Ni som lyckas tävla m m trots typ1 är säkert en stor inspiration till nyblivna diabetiker!

Edit: För att inte missförstås ytterligaren en gång. Jag menar inte att typ2 inte är riktigt diabetes. Jag menar bara att jag inte har upplevt de "riktiga" problemen eftersom jag blev av med mitt tillstånd.

Senast ändrad:
Cykling med Diabetes
BOFH: Tycker inte vi ska mäta "#" om vem som är mest sjuk :) Och personligen tycker jag att det va ett bra inlägg om att det är bra att cykla!

Hannulan: Jag brukar inte köra längre än 2 timmar. Helt ärligt är jag lite orolig över vart mitt blodsocker tar vägen så det blir väl att tokmäta vid 2h+.
Jag har rätt svårt att känna om jag är låg då jag anstränger mig och jag tycker inte om att ramla över stock och sten i hög fart.

Jag har förhoppningar om att köra CV iår om jag får tag på en nummerlapp så jag måste lära mig hur jag gör för långlopp.

Cykling med Diabetes
didmau: Jag ska ge dig min lilla erfarenhet då jag var typ i samma läge som du för några månader sedan. Varit typ 1 diabetiker sedan 15 års ålder, och fyllde 30 för ett år sedan. Min 30-års kris gav mig känslan av att försöka förbättra min fysiska kondition, började känna mig gammal i min överviktiga kropp. Funderade på vad jag gillar att göra som motion, och kom fram till att MTB borde passa mig bra på många sätt.

Jag köpte mig en cykel för att ha lite morot liggande, och körde en gå ner i vikt kampanj för mig själv under höst/vinter. Gick ner ca 13 kg (och borde ärligt talat gå ner typ 5-10 till för "matchvikt"). Detta gjorde att en måltid som tidigare krävde ca 8-10 enheter insulin tar jag idag endast 4-6 enheter till. Slutade även med tabletter för både blodtryck och blodfetter. Känns naturligtvis väldigt motiverande. För övrigt så gick jag ner mina kg med hjälp av lågt energiintag istället för högt energiuttag kan man väl säga. En kombination av pulver och energibar diet, kombinerat med grönsaker, kött och kyckling. "Inga" kolhydrater i form av pasta, ris, potatis osv, och självklart nolltolerans på sötsaker mm.

Som ni vet så har vårt konstgjorda insulin en anabol effekt, vilket som jag förstått det gör att det är tuffare att tappa vikt, då vi gärna har lite lättare att "lägga på oss". Enligt min läkare så gör även denna anabola effekt att vi kan få lite bättre utdelning på t.ex. styrketräning. Hur mycket det stämmer vet jag ej, men när jag varit aktiv med styrketräning har jag alltid tyckt att jag har haft ganska lätt att bygga muskelmassa. Någon som har samma eller andra erfarenheter av det? Oavsett ovanstående så kan jag konstatera att jag tappade 13 kg på totalt 13 veckor, och detta egentligen utan särskilt mycket motion. Nämner det som inspiration till andra, då läkaren hävdade att det var "nästan omöjligt" för en diabetiker att gå ner så snabbt.

Anmälde mig sen i februari även till Cykelvasan. Har aldrig genomfört något liknande, och tyckte det var kul motivation att ha det framför sig. Har nog cyklat i genomsnitt två ggr i veckan från mars/april någon gång t.o.m. september, numer blir det en sväng på helgen pga mörkret på vardagkvällarna, men funderar på att köra lite spinning i vinter, och försöka förbättra mig på CV nästa år.

Från början cyklade jag också max 1,5-2 timmar, och då utan att tillföra någon energi under cyklingen. Däremot beroende på hur jag ligger innan jag sticker ut så kan jag ibland tillföra energi innan jag ger mig iväg. När CV närmade sig så kom jag på att det vore läge att testa att cykla lite längre tid för att se vad som hände med blodsockret. Läste även att många tycker att Snickers är en bra "energibar" att ta under ansträngning, så jag provade det och det funkar väldigt bra för mig. Efter lite testande så genomförde jag CV enligt följande.

Brottarfrukost på Experium i Lindvallen efter åttatiden, med både smörgås, yoggi med musli och juice. Skulle tro att den frukosten för mig hade krävt ca 6 enheter, men jag tog endast 3. Startade sedan sent vid 11.20, och låg då naturligtvis högt i blodsocker (ca 12-13) innan start. Detta var förväntat, och för mig ett "måste", då en högre dos insulin till frukost hade skapat problem hela loppet. Tog 1 enhet innan start, så rätt dos till frukost hade nog varit 4, och inte 3 enheter.

Kollade sedan blodsockret vid varje kontroll (utom den sista som jag drog förbi), och åt 1 st Snickers i samband med varje kontroll. I övrigt åt jag nästan bara saltgurka, och vid ett par tillfällen ett glas blåbärssoppa. Detta innebar för mig att jag kollade blodsocker och åt med ungefär 40-65 minuters mellanrum (sluttid i sammanhanget långsamma 5:31). Blodsockret låg för mig perfekt vid varje kontroll, mellan 6-8, och var i princip oförändrat mellan kontrollerna. Tog inget insulin under loppet. Sluttiden är inget som imponerar på Happy, men jag var grymt nöjd att som nybörjarmotionär och typ 1 diabetiker lyckas fullfölja loppet, och detta med kontroll på mitt blodsocker, det var min personliga seger i år. Nästan så jag blir känslomässigt berörd när man tänker på att man lyckades.

Nu blev det ett långt inlägg, men vi har ju alla mycket funderingar runt det här, så jag berättar gärna min erfarenhet, så kanske man kan hjälpa någon. Jag frågade min läkare inför loppet om han hade några tips, men det slutade med att jag vid nästa besök ska berätta för honom hur jag gjort.... Han är grymt bra läkare på många sätt, men denna biten kan dom tyvärr inte så bra.

Over and out

/Putteman

didimau skrev:
> BOFH: Tycker inte vi ska mäta "#" om vem som är
> mest sjuk :) Och personligen tycker jag att det va
> ett bra inlägg om att det är bra att cykla!
>
> Hannulan: Jag brukar inte köra längre än 2
> timmar. Helt ärligt är jag lite orolig över
> vart mitt blodsocker tar vägen så det blir väl
> att tokmäta vid 2h+.
> Jag har rätt svårt att känna om jag är låg
> då jag anstränger mig och jag tycker inte om att
> ramla över stock och sten i hög fart.
>
> Jag har förhoppningar om att köra CV iår om jag
> får tag på en nummerlapp så jag måste lära
> mig hur jag gör för långlopp.

Cykling med Diabetes
Inte tror jag att nån är en bättre människa än nån annan. Men det är ju två helt olika sjukdomar som ofta blir ihopblandade. En del likheter, javisst. Men ofta tror folk att man kan bli av med sitt insulinberoende genom att motionera, men så är det inte alls.

Motion sänker bara blodsockret om det finns insulin tillgängligt att använda. Insulinet gör att cellerna kan ta upp blodsockret som finns i blodet. Insulinet gör att det kommer några sorters grejer från inne i cellerna till cellväggarna o dessa transporterar sedan sockret in i cellen (ursäkta mina inte så ickemedicinska termer) som kan förbränna det. Vid motion så klarar dessa grejer att transportera mer socker än vanligt, dvs man blir mer känslig för insulin.

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå vad som händer vid högt blodsocker i kroppen. Men nån annan kanske kan förklara det bättre än mig (annars återkommer jag, dagens mål är nämligen att förstå just de kapitlena i Ragnar Hanås bok "Typ1 Diabetes hos barn, ungdomar o ugna vuxna".

För egen del tror jag att min diabetes skulle må bättre om jag motionerade mindre, typ höll mig till träningspass på under en timme ca 4 gånger i veckan.

Jag har också väldigt svårt att känna lågt blodsocker när jag anstränger mig. Ibland är det lågt och ibland är jag bara trött (det är ju själv meningen med motionen...). Jag tror att det gäller att försöka analysera sina känslor varje gång man motionerar o får känning. Tillslut kanske man kan luska ut att det alltid har känts på nåt visst vis innan. Jag är dålig på lågt blodsocker men vet att när jag har högt blodsocker luktar det alltid speciellt i näsan, nån sån känsla letar jag efter vid lågt blodsocker också, men jag har inte riktigt hittat den än.

Jag tror att det bästa att göra är att förenkla blodsockertagandet, när jag anstränger mig länge (mer än två timmar) och lite mer intensivt (vandring, lätt paddling tex klarar jag hur länge som helst) kan blodsockret sluta var som helst. Högt eller lågt, jag fattar inte riktigt varför det blir olika. Så, om man enkelt kan test blodsockret så får man veta på riktigt hur kroppen mår.

Jag tänkte montera bs-mätaren på styret inför Vättern (det blir min längsta ansträngning hittills). När jag springer har jag en enkel blodsockermätare som sitter fast på burken m teststickor, i burken har jag också en lancett för att sticka håll på fingret, mha denna kan jag springa (eller iaf jogga) o ta blodprov samtidigt. Druvsocker har jag alltid lättillgängligt (man ska inte behöva stanna för att justera lite dåligt blodsocker). Jag cyklar inte så mkt mtb så jag vet inte riktigt hur jag skulle lösa det där, på samma sätt som vid löpning antar jag.

Tack Putteman för utförlig berättelse. Det är så kul att läsa om hur andra gör. För precis som du har jag en bra läkare men motion går inte att diskutera (ja, om man inte håller sig till de där 1 timmes passen 4 ggr/vecka, det tror jag att de kan resonera kring).

Lycka till!

Cykling med Diabetes
Vilka svar!

Putteman: Vilken resa! Själv fick jag TypI när jag var 30 (36 nu) så jag e rätt grön fortfarande.
Det låter som om ditt upplägg borde passa mig. Om inte annat så blir det nog en bra utgångspunkt.
Tack

Hannulan: Jag kan också lukta mig till när jag har högt blodsocker. Det funkar dock endast nät jag är helt off i mina värden.
Problemet när jag anstränger mig mycket är att "ansträngningen" är en starkare kännsla än blodsockerfallet i början. När jag sedan märker att det är blodsockret det är fel på kan jag vara nere på -1.8 typ.
Jag tror den enda lösningen blir att göra fingrarna till nåldynor under längre pass.

Cykling med Diabetes
Hur gör ni när ni tränar på morgonen? Jag vaknar ganska ofta på rätt låga blodsocker (typ 3-4), eller får låga blodsocker på nätterna (det senare definitivt ett problem i sig, men ett annat). Om jag vaknar m lite högre blodsocker (vad jag upplever som perfekt ca 6) har jag ändå svårt att träna en hel timme (oftast cykel eller styrketräning) utan att få lågt blodsocker.

Så nu har jag testat att gå upp o käka frukost en timme innan jag ska upp o träna, o sen sova lite till. Har funkat helt okej, men det är jobbigt att gå upp så tidigt. Har även testat apelsinjos precis innan jag tränar (dvs när jag går upp) men upplever att de snabba kolhydraterna är väldigt svåra att dosera o att jag ofta får högt blodsocker istället (eller lågt...).

Hur gör ni? Finns det nån mirakelmat att äta?

Cykling med Diabetes
Jag ogillar mat o vill inte krångla till det m tex LCHF. Det kommer aldrig funka i längden, :).

Känns lite dumt att sänka hela nattdosen (jag har pump), men jag skulle ju slippa gå upp mitt i natten o fixa m dosen.

Inga fler tips?

Cykling med Diabetes
Hör med per Kumlin. Han finns här på happy samt har en blogg som är lätt att googla fram.. han både tävlar och tränar flitigt så han har kanske tips.

Cykling med Diabetes
Miss Lycka skrev:
> Om du inte kör fullt ös ifrån första metern
> så borde du kunna käka innan passet och ta det
> lite lugnt första ½-1 timmen.

Det är ju ungefär så jag gör nu, med ett väldigt svängigt blodsocker som följd. Jag vill bara kunna cykla typ 30 min till gymmet, träna o sen cykla tillbaka. Ingen hård cykling bara lite transportcykling m låg intensitet.

Cykling med Diabetes
Miss Lycka skrev:
> Är det inte gymträningen som ger ett svängande
> blodsocker i så fall? Det borde du testa
> empiriskt.

Funkar fint att gymma på kvällarna, då kan jag sänka min basaldos innan o korrigeringsäta nåt om det behövs ca 1 timme innan.

Det jag behöver hitta är väl nåt m tillräckligt snabba kolhydrater som kommer ut i kroppen på en gång som jag kan använda i början av passet o sen vänta en stund o äta nåt lite mer långsamt.

Cykling med Diabetes
On the fly blodsockermätning.

Mtaren1.JPG

Mtaren2.JPG

Mtaren3.JPG

Mtaren4.JPG

Cykling med Diabetes
Mätaren är en Accu-chek Compact Plus som jag enbart använder på cykeln. Annars tycker jag att den är onödigt klumpig, drar mycket batteri och har krångligt datumkodade teststickor. Fördelen är att 1: provtagaren är fast monterad på mätaren och lätt att använda med en hand. 2: teststickorna ligger i en kassett och matas fram med ett tryck på knappen i mitten. Alltid en hand på styret, alltså! Om det är för kallt/blött händer det att mätaren protesterar, då lägger jag den i ryggfickan (sätt mjuka kardborren på mätaren så att inte cykelkläderna förstörs!).

Den är monterad med självhäftande kardborreband på en plexiglasskiva, 50x111mm och 8mm tjock. Övriga delar kommer från Biltema, enligt följande recept:

2st Hållare 30mm nr25344 8,90kr/st (Min styrstam är drygt 30mm diam)
4st Maskinskruv rfr (försänkt) M4x20mm (40mm-skruv kapade till 20mm)
4st Låsmutter rfr M4
4st Planbricka rfr 4,3mm

Ett ritkigt funkis koncept, tycker jag. Och inget patent... Lycka till!

Edit: dimensioner

Senast ändrad:
Cykling med Diabetes
Jag har mätt mig innan oc före lidaloop och mörksuggan 2012. Vid start har jag haft 6.8mmol och gått i mål på strax över 5mmol. Då har jag druckit 3flaskor sportdryck och ätit banan vid langningarna. Det har hållit mig alert o pigg i ögonen då jag reagerar vid högt blodsocker med dåliga ögon.

Cykling med Diabetes
Nu efter en hel säsong i långloppscupen och ett antal andra tävlingar så har det funkat jävligt bra med sockret!

Jag brukar dagen innan äta pasta till lunch o middag, alla andra dagarna innan äter jag varierat.

mina insulindoser är som sådana: 5, 8, 9, 25 normalt sett, jag ändrar inget dagarna innan. Enda ändringen jag gör är frukost som sänks till 4. Då har jag oftast ett startblodsocker på 7-8-9 vilket är perfekt för mig. Käkar gels varje timme, och dricker sportdryck C 2.5 flaska, vid målgång har jag oftast haft samma blodsocker som innan start. Men sen kan sockret börja rusa om jag inte omedelbart får i mig insulin och lätt lunch.

Jag brukar snitta 170-173 i snittpuls varje lopp. Kör ca +28-30% av vinnartiden, cv på 3.26.

Enda gången det sket sig för mig var Lida Loop då jag glömde (!!!!!!) ta nattinsulinet kvällen innan, då var jag verkligen långsam och seg första loopen.

Tillbaka
Topp