cykling och impotinens?

Alfred

Ny medlem
cykling och impotinens?
tjenix, jag är ganska ny på det här med cykling och har nu efter ett par turer på hojen märkt en mycket obehaglig känsla av att domna bort i pungen och mellangården, finns det nån risk förknippat med det här eller är det bara att bita ihop trampa vidare!

cykling och impotinens?
Ja att det domnar låter inte så bra. Bara att prova nåt nytt.
Är det en myt att cyklister har färre spermier?
Provat cykelbyxa med "blöja"?

(Ja skogling o bigmollo börjar närma sig lite lagombra fasoner. dock långt ifrån.)

Senast redigerad av en moderator:
cykling och impotinens?
Känslan av att pungen domnar slipper man i och för sig om man är tjej, men jag vet inte om skavet vi får är lindrigare än det ni får... Gör som Obed sa och testa en sadel med hål i mitten. Mitt (punglösa) underliv uppsakttade det mycket, kan hända gör även ditt det? :)

cykling och impotinens?
Första cykelturerna kan vara (är) obehagliga, har du kört ett tio tal gånger
och det kvar står så är det dax att kolla på en ny sadel.
Passa på att investera i cykelbyxor med stoppning i , gillar du inte tighta
byxor så finns det baggy modell med innerbyxa som är stoppad.

Kolla på sadlar med mycket stoppning i eller med hål.
Kontakta närmsta cykel försäljare för att kunna känna på olika sadlar.

cykling och impotinens?
Domningar beror ofta på att sadeln är fel inställd i längsled samt vinkeln. Om du är osäker så cykla förbi din cykelbutik o be dom hjälpa dig med rätt grundinställning.

cykling och impotinens?
sadlar med "hål" eller "ränna" passar inte mig alls kan jag meddela.. jag trivs bättre på en slät sadel. smaken är som baken. kluven.

cykling och impotinens?
Aldrig haft den känslan. Prova att vinkla ner sadeln lite i framkant för att på så sätt få mer SC - Scrotum clearance. Heter det så?

Edit: Någon som vet om ordet "ladrig" existerar?

cykling och impotinens?
Såg någon artikel i någon cykelblaska där ett par forskare gjort omfattande studier och kommit fram till att impotens inte var högre representerat bland cyklister än bland den övriga medelbefolkningen.

Hade detta problem på racern tidigare, efter 4-5 mil så var kamraten inte längre känslomässigt närvarande...
Började sedan labba med sadelvinkel, sadeltyper, sittställning, byxor etc och fick bort problemet. Men inte helt, det kan dyka upp även nu, fast i de enstaka tillfällen då man suttit och malt på oavbrutet i längre sträckor = +10 mil, som Vätternrundan t.ex. (Ni som kör just nu i år: HEEJA!!) Då apparaten domnar bort i Hjo för att sen inte vakna upp ordentligt förräns i Motala igen...då börjar man fundera hur fortplantningsförmågan påverkas. Men för tre veckor sedan fick jag och frugan ett kvitto på att reproducerbarheten inte var några problem i mitt fall...

cykling och impotinens?
Några andra symptom? Att du gått från baryton till tenor? ;-)

OK, skämt åsido, det är ganska vanligt att sadeln känns konstig i början. Och det är inte alltid den man börjar med är rätt modell för en själv. Det finns ju lika många arslen som cyklister, så att säga, och alla är de olika.

Börja med sittställningen. Exakt hur sitter du? Det låter som om du vilar på kulpåsen, och det är ju inte bra. Du ska ju sitta på "sittbenen" du har där bak, och de ska vila på sadelns bakre del, där den är lite bredare alltså. Och sadeln måste även vara rätt vinklad. Får man ont i nötterna kan det bero på att sadeln lutar lite för mycket bakåt, så att man får dålig viktfördelning.

Som andra säger så ska även "O-zone"-varianten med hål i vara bra för kolorna. Jag har själv en sådan, men för min egen del är den största fördelen att det blir lite svalare om häcken, hålet är ju egentligen ett ventilationshål, som leder luft (fartvinden, kul svengelska) över sadeln, trots att man sitter på den. (Jo, faktiskt, det är en liten skåra som går från hålet till bakkanten, och där har vi kylningen).

Enklast är om du börjar med att testa olika sadeljusteringar. Prova dig fram med att ändra vinkel, flytta den framåt eller bakåt, och även att justera den i höjdled. Sadelhöjden har också en del inverkan på sittställningen.

cykling och impotinens?
En del "förstå-sig-påare" anser att en möjlig orsak till avdomning kan vara att sadeln är vinklad för mycket FRAMÅT, att man glider omedvetet ut på sadelns "spets" och kroppsvikten blir vilande med tryck på helt fel ställe.

cykling och impotinens?
kennenneth skrev:
-------------------------------------------------------
> En del "förstå-sig-påare" anser att en möjlig
> orsak till avdomning kan vara att sadeln är
> vinklad för mycket FRAMÅT, att man glider
> omedvetet ut på sadelns "spets" och kroppsvikten
> blir vilande med tryck på helt fel ställe.

stämmer i alla fall med mikn egen erfarenhet. På vintern är det också viktigt att hålla den varm, fartvind kan frysa den till is, känns så i alla fall.

cykling och impotinens?
kennenneth skrev:
> En del "förstå-sig-påare" anser att en möjlig
> orsak till avdomning kan vara att sadeln är
> vinklad för mycket FRAMÅT, att man glider
> omedvetet ut på sadelns "spets" och kroppsvikten
> blir vilande med tryck på helt fel ställe.

Känns ju ganska rimligt, för mycket framåt med glid och för mycket bakåt innebär ju i slutänden samma sak - Att kulpåsen hamnar i kläm mellan sadeln och resten av cyklisten. Fast det BORDE man ändå märka, IMHO. ;-)

cykling och impotinens?
... skulle man inte få ordning på sadelvinklar så får man väl antingen sluta cykla eller lägga in en påse "arvingar" i frysen innan man sticker ut på träningsrundan. :-)

cykling och impotinens?
hmm, tack för tipsen. jag tycker att min sadel ser ut att vara ganska horisontel men det känns som att jag kanar fram så att jag klämmer kulorna lite mer än jag behöver! får pröva att luta den lite mer bakåt. blöjbyxor har jag redan, kanske kunde skaffa dubbla inlägg, eller tre-dubbla!!

cykling och impotinens?
Eftersom jag ligger ganska högt upp på Happys "byt cykel ofta-lista" så har jag de senaste åren kunnat utföra ganska ordentliga studier i ämnet.

Den absolut främsta anledningen är sadeln, så byt till en verkligt bra. Om du är ny på cykling så har du förmodligen en ganska billig sadel. Jag lägger hellre massor med pengar på en sadel än på växlar.

Sen kan även din favosadel sedan flera år uppföra sig illa när du flyttar den till en annan cykel och geometrin blir en annan, men det går att justera.

Den tredje och sista faktorn är att man sitter still för länge. Flytta på dig. Res dig, fös bak rumpan, halvsitt, sitt framåt osv.

Det är vanskligt att ge rekommendationer på vilken sadel du ska ha, eftersom alla är olika skapta, men några som jag vet funkar länge är Selle Royal Gel, Fizik CP och WTB Rocket V.

cykling och impotinens?
Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen: vill man sitta skönt utan problem måste sadeln vara i rätt storlek. Alla har vi olika storlekar i sätet, precis som med fötterna. Att en sadel passar en person betyder inte att den är lika skön för en annan. Ett par skor i storlek 44 passar en som har just 44, men sitter liite trångt på en med storlek 46.
Hur man mäter sig fram till rätt storlek, har jag skrivit tidigare. Sök :-)

Sedan är olika sadlar mer eller mindre "domningsvänliga". Det varierar ganska mycket mellan olika sadlar och det går inte bara att titta på en sadel för att för att avgöra detta. Antingen så får man testa genom att provcykla alla sadlar som är i rätt storlek eller så kan man göra en första utgallring genom att läsa div sadeltester.

Några som tagit sittproblemen på allvar är tyskarna. De allra flesta tyska cykeltidningar har en gång om året utförliga tester av sadlar. De testar både i lab och i fält.

När det gäller domningar så testar man mha en penisatrapp och mäter på så sätt genomblödningen. Tittar man på testresultaten så ser man att det varierar väldigt mycket mellan olika sadlar. Att säga att en sadel med hål i ger den bästa genomblödningen stämmer inte alltid.

Vore jag en LBS som sålde sadlar så skulle jag ta del av dessa tester för att på ett professionellt sätt kunna rekommendera sadlar till mina kunder. Som det är nu så verkar det vara rena lotteriet om man får en sadel som verkligen passar.

/Anders

cykling och impotinens?
> Några som tagit sittproblemen på allvar är
> tyskarna. De allra flesta tyska cykeltidningar har
> en gång om året utförliga tester av sadlar. De
> testar både i lab och i fält.

Tyskarna tar allt allvarligt! Det är ordning och reda på det tyska folket. Och i Berlin får man ta med cykeln på tunnelbanan!

cykling och impotinens?
En mycket liten justering kan förändra mycket. Inför Lidaloop flyttade jag fram sadeln 5mm och sänkte den 2-3mm i framkant.

Detta fick mina liknande problem att försvinna helt.

// Jocke

cykling och impotinens?
Det hör väll till allmän kännedom att killar som hojjar har sämre spermieproduktion än andra killar. Vi är helt enkelt värdelösa.

Men Jag klarar mig ifrån detdär på något märkligt vis;)

cykling och impotinens?
Ville -> Jo, men det beror ju på att cykelkillars spermieproduktion mäts i sänghalmen, och inte ute i spåren. Alla vet väl att cykelkillar tänder på kurvor och former i geografin, inte på kvinnokroppen? ;-)

Skogling -> Ja, dubbelt problem, blir både impotent och inkontinent? ;-)

cykling och impotinens?
Tim skrev:
> sadlar med "hål" eller "ränna" passar inte mig
> alls kan jag meddela.. jag trivs bättre på en slät
> sadel. smaken är som baken. kluven.

Smaken är som sadeln, kluven;)

cykling och impotinens?
Stisse skrev:
> Såg någon artikel i någon cykelblaska där ett par
> forskare gjort omfattande studier och kommit fram
> till att impotens inte var högre representerat
> bland cyklister än bland den övriga
> medelbefolkningen.

Du råkar inte känna till källan? /mvh E

cykling och impotinens?
hehe! cykelblaskan aftonbladet:)

kollade upp lite, finns tydligen en artikel från 2004:
J Urol. 2004 Sep;172(3):1028-31.
Bicycle riding and its relationship to the development of erectile dysfunction.
Taylor JA 3rd, Kao TC, Albertsen PC, Shabsigh R.

CONCLUSIONS: The overall prevalence of ED in the cycling community does not appear to be greater than that of historical controls. Previously suggested alterations in riding habits may not change the prevalence of ED among cyclists.

Vet ej kvaliten på artikeln dock. intressant.

cykling och impotinens?
En som cyklar en massa och oxå har en del barn heter Armstrong. Jo han är inte bara stark i armarna.
Hursomhelst.
AJ har en poäng att ingen LBS verkar ta det riktigt seriöst.
Var inne på en LBS och kollade en Fizik för MTB för 1100 pix är ju inte direkt billigt att bara pröva sådär på en chansning.

Förövrigt har mina domningar försvunnit nästan helt med hjälp av tipsen här och framförallt nya ckelbyxor med rejäl blöja - ett par craft. Jag tror även att sadelhöjden spelar in - ganska hög sadel. Siktar in mig på höftbenet när man ställer den snabbt i skogen.

Sadeln är en ganska billig Selle Gel för typ 199 kr tror jag...

Lycka till och ha det gott i sommarsolståndet.

cykling och impotinens?
Johan S skrev:
>
> Smaken är som sadeln, kluven;)

Det där var ju ganska nära den skånska varianten av smaken är som baken:

Smauken e som röven, klöven.

cykling och impotinens?
Du verkar ha missat en sak med Armstrong: Han drabbades av testikelcancer för ett antal år sedan (jo, det är faktiskt sant!) och passade då på att innan cellgiftsbehandlingen påbörjades lämna några provrör i frysen efter en kort stunds läsande av Playboy. Testikelcancer och cellgifter tar nämligen kål på reproduktionsförmågan.
Så att ungarna finns till är enbart på grund av förutseende från hans sida. Om han fortfarande får upp fjongen kan vi bara spekulera i.

teabag skrev:
> En som cyklar en massa och oxå har en del barn
> heter Armstrong. Jo han är inte bara stark i
> armarna.

Tillbaka
Topp