Cykling och underlivsproblem

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Jag får ursäkta om jag trampat någon på tårna. Som tur är finns mina inlägg, RR, byggtrådar och råd/åsikter i frågor där jag anser mig ha rejält på fötterna, under ganska många års aktivt forumdeltagande, till allmän beskådan. Jag är inte heller speciellt anonym och många skulle säkert kunna säga vad jag arbetar med, var jag bor och vad jag verkar cykla på bara genom att ha hängt här på forumet ett tag.

Till skillnad från många andra har jag också cyklat ganska mycket med ganska många andra forumdeltagare. Både på happyrides, men också på anordnade konvent, på stigvisarturer för de som är nya i min stad eller här på tillfälligt besök, och även träffat happyiter som visat mig nya vägar där jag varit på besök. Pratade senast förra helgen med två andra forumdeltagare när vi träffades på en spelning, kring det här med att skriva saker på internet. Jag vill påstå att jag skulle säga exakt samma saker i en live-diskussion som här på happy. Det får man nog tåla om man vill vara delaktig - jag hoppas och tror att det jag skriver leder till mer nöje än olycka.

Det finns ingenting i det du skrivit som är otrevligt eller som du behöver be om ursäkt för. Jag har trots allt startat tråden och har haft en oerhörd nytta av människors input i den, inklusive din.

Det är en sak att vara upprepat otrevlig utan att bättra sig (som vuxen borde man veta bättre, men det finns ju diagnoser också). Det är en annan sak att sticka sig en offerkofta och känna sig jävligt kränkt.

Båda varianterna förekommer på Happy precis som i verkliga livet. Och jag som råkar ha träffat @n3wton i verkligheten kan gå i god för att han inte tillhör någon av kategorierna ovan.

Jag får ursäkta om jag trampat någon på tårna. Som tur är finns mina inlägg, RR, byggtrådar och råd/åsikter i frågor där jag anser mig ha rejält på fötterna, under ganska många års aktivt forumdeltagande, till allmän beskådan. Jag är inte heller speciellt anonym och många skulle säkert kunna säga vad jag arbetar med, var jag bor och vad jag verkar cykla på bara genom att ha hängt här på forumet ett tag.

Till skillnad från många andra har jag också cyklat ganska mycket med ganska många andra forumdeltagare. Både på happyrides, men också på anordnade konvent, på stigvisarturer för de som är nya i min stad eller här på tillfälligt besök, och även träffat happyiter som visat mig nya vägar där jag varit på besök. Pratade senast förra helgen med två andra forumdeltagare när vi träffades på en spelning, kring det här med att skriva saker på internet. Jag vill påstå att jag skulle säga exakt samma saker i en live-diskussion som här på happy. Det får man nog tåla om man vill vara delaktig - jag hoppas och tror att det jag skriver leder till mer nöje än olycka.
Man får nog vara extremt lättkränkt för att ha synpunkter, var bara dig själv.

Vanliga cykelbyxor med sämskin.
Även om det inte finns cykelbyxor med sämskskinn längre eller annat sämskskinn att smörja
finns det fortfarande sämskskinnskräm
Assis_chamois-creme_2013.jpg

De säljer även sämskskinnskräm för kvinnor
D_NQ_NP_679072-MCO41205911702_032020-O.jpg

Fast för svenska cyklister heter den även RumpRäddaren!
-dH-5Q_YMZ-IIjcv9VDzIHiaOfmaAmWHGTNfeqFmOtrmQY4hsvz9NqoI7laMLykU158zlgpJljOIjLEx_eDhdtnlXmmv48bnkw=l80-w465-h472-nu

Dom gav mindre friktion än vad dagens cykelbyxor gör.
Hur då?
Stoppningen i cykelbyxorna (oavsett sämskskinn eller ej) skall väl inte röra sig mot rumpan/huden

Beror väl mycket på typ av race hur mycket hon tar med sig. Hon har en rulle på YT där hon visar allt hon tar med sig på amerikanska Divide, 14 dagar, betydligt mer än du byxor. Sedan nämner hon , eller någon annan , Sofiane Sahili , vinnare av många ultrarace, som i stort inte har med sig något alls o tar sina korta tupplurar I
i
Även om det inte finns cykelbyxor med sämskskinn längre eller annat sämskskinn att smörja

-dH-5Q_YMZ-IIjcv9VDzIHiaOfmaAmWHGTNfeqFmOtrmQY4hsvz9NqoI7laMLykU158zlgpJljOIjLEx_eDhdtnlXmmv48bnkw=l80-w465-h472-nu

Hur då?
Stoppningen i cykelbyxorna (oavsett sämskskinn eller ej) skall väl inte röra sig mot rumpan/huden
Precis. På mtb-långlopp etc. kör jag istället med Idominsalva som limmar fast byxan bättre mot baken än tunnare Assoskrämer mm.

Undrar vad skillnaden är på Asus rövfett för herr och dam. Båda innehåller dock Annuus Seed Oil enligt innehållslistan på Rose hemsida.

Hur då?
Svett och dess salter gör att det blir en viss friktion.

Då var vi där igen, med Zwift (som jag trodde jag kunde skrota nu när jag bor i Skåne, men nej..) kommer inflammerade hårsäckar på mindre charmiga platser.

Frånsett de vanliga tipsen (rena bibs, duscha direkt efteråt, chamois cream), kan någon tipsa om bra produkt för behandling mellan passen? Klorhexidin kanske?

har tagit en tub daktacort från frugan och det är mycket effektivt.

färdig blandning av hydrokortisonkräm och svampmedel. tror den är receptbelagd, men ingående krämer säljs receptfritt var för sig.

Senast ändrad:
kombo mot svamp och inflammation. kvinnorna kör det i underlivet när de får problem vid penicillinkurer.

gogglar man lite ser man att det är populärt även för skav i underlivet hos manliga cyklister. så jag har testat det när jag någon gång fått skav när jag cyklat med kalsonger som inte går upp i grenen ordentligt.

det funkar. ingående svampmedel är samma som i fotsvampkräm, som alltså säljs recepfritt, likaså hydrokortisonkräm.

Då var vi där igen, med Zwift (som jag trodde jag kunde skrota nu när jag bor i Skåne, men nej..) kommer inflammerade hårsäckar på mindre charmiga platser.

Frånsett de vanliga tipsen (rena bibs, duscha direkt efteråt, chamois cream), kan någon tipsa om bra produkt för behandling mellan passen? Klorhexidin kanske?
Jag har en superlösning som efter flera års bekymmer med just hårsäckar gjort att jag inte längre har några problem öht, och det är så enkelt att det nästan är löjligt: vanliga Compeed skavsårsplåster.

Rent praktiskt gör jag såhär:

För det första kör jag trimmer för håret, eftersom det är asjobbigt att dra bort skavsårsplåster om man är hårig. Aldrig rakhyvel - det är en given väg till problem med hårsäckar.

Generellt har jag inga bekymmer, men så fort jag kört mycket inomhus (badandes i svett) flera dagar på rad eller om jag cyklar heldagar utomhus så blir det ibland problem. När jag noterar begynnande problem sätter jag på ett skavsårsplåster och sen avstannar bekymren helt och hållet, och plåstren sitter kvar flera dagar om jag avser cykla mer.

Jag har innan plåster testat alla sorters krämer och annat men det fungerade aldrig över tid. Hjälpte dugligt, men löste inte problemen. Tror aldrig jag hört om folk som kört skavsårsplåster heller, så jag ser mig själv som något av en pionjär.?

I övrigt tror jag verkligen inte på överdriven renlighet. Det enda det leder till är att man sabbar hudens naturliga funktion och gör att det lättare blir problem framöver. Det finns något intressant podavsnitt (tror @glitch kan ha varit den som tipsade om det för flera år sedan, tror det var australienskt eller åtminstone engelsktalande deltagare) om att folk fullständigt skrubbar sönder sig själva i jakten på att slippa sadelskav, samt så togs en del intressanta saker upp (bland annat därifrån jag fick idéen att trimma med maskin).

Prova dra på ett skavsårsplåster nästa gång det blir bekymmer! Viktigt att det är de vanliga Compeed, de andra märkena är kassa. Jag låter som en försäljare, men jag har verkligen ingenting att göra med Compeed öht, utan det är bara det att de andra gör undermåliga produkter...?

Frånsett de vanliga tipsen (rena bibs, duscha direkt efteråt, chamois cream), kan någon tipsa om bra produkt för behandling mellan passen?
Produkt? Nja...vet inte. Jag brukar se till att lufta så mycket som möjligt, samt smörja med typ Idomin eller annan neutral mjukgörande. Inte för mycket såklart.

Finns väl inga mirakelmedel antar jag

har tagit en tub daktacort från frugan och det är mycket effektivt.

färdig blandning av hydrokortisonkräm och svampmedel. tror den är receptbelagd, men ingående krämer säljs receptfritt var för sig.
15 g tub receptfri, 50 g tub receptbelagd. Behöver du svampmedlet eller räcker det med hydrokortison-komponenten?

15 g tub receptfri, 50 g tub receptbelagd. Behöver du svampmedlet eller räcker det med hydrokortison-komponenten?
det vet jag egentligen inte. och kortison hjälper ju mot det mesta.

men i rött hudskav har jag läst att hudsvamp trivs utomordentligt, så helt ologisk är ju inte kombon.

vi har ju svamp naturligt här och var, t ex 95 procent av mönstrande rekryter lär ha haft det mellan tå 4 och 5:)

Hur var det nu.. Ska man behandla mot något man inte har? Svampmedel om man inte har svamp låter minst sagt jättemärkligt.

"Ajaj, skav på på rumpan. Fram med svampsalvan!"

Edit: om det ändå är "snillen spekulerar kring medicinska åkommor" så drar jag till med att kortison knappast är något man bör använda under längre perioder..

Hur var det nu.. Ska man behandla mot något man inte har? Svampmedel om man inte har svamp låter minst sagt jättemärkligt.

"Ajaj, skav på på rumpan. Fram med svampsalvan!"

Edit: om det ändå är "snillen spekulerar kring medicinska åkommor" så drar jag till med att kortison knappast är något man bör använda under längre perioder..
Inte särskilt konstigt. Sporer finns överallt och behöver bara rätt förutsättningar för att börja växa. Profylaktisk behandling är gissningsvis av godo i detta fall. Finns dessutom minst en läkare i tråden, så det är nog bara att köra på.

Inte särskilt konstigt. Sporer finns överallt och behöver bara rätt förutsättningar för att börja växa. Profylaktisk behandling är gissningsvis av godo i detta fall. Finns dessutom minst en läkare i tråden, så det är nog bara att köra på.
Både förskottsdiagnos och -behandling via råd från happy tycker jag låter som en kalasidé!?

Kan vara värt att testa receptfritt istf att sätta sig i en sån där bakterieodlingsburk (för att utröna vad som händer där solen sällan skiner). Men, jag är ingen doktor (och lyckligtvis är mina obehag av långvarig cykling rätt lindriga).

Både förskottsdiagnos och -behandling via råd från happy tycker jag låter som en kalasidé!?
Kan också nämna att långvarigt bruk av kortison inte är så ovanligt. Astmatiker tar kortisonspray flera ggr dagligen. Folk med exem tar kortisonsalva som en annan tog handsprit under pandemin. Det som verkar lurigt är tabletter under lång tid.

Naturligtvis inte perfekt men inte som att käka antibiotika kontinuerligt precis :)

Senast ändrad:
n3wton har förstås en poäng i att inte onödigtvis ta till läkemedel. mot en icke fastställd orsak dessutom.

en hudläkare jag pratade med gillade inte just denna kräm något vidare just för att den inte är specifik mot en given orsak.

dock vad jag förstår är den ändå standard för inledande behandling i rodnade hudveck. så snart status förbättrats går man över på vanliga krämer och kanske ett torkande puder. för att svamp trivs i fukt.

några längre kurer i ljumsvecken efter olyckligtvis cykelskav i grenen har jag personligen inte varit med om. 1-2 dagar har räckt utmärkt bra.

gjorde lite ytterligare googling och hittade denna gamla tråd. det verkar uppenbart att effekten av krämen är välkänd, påtaglig och snabb. svampmedlet lär ha även antibakteriella effekter.

men några har behandlat längre tid och kört på, alltså inte sanerat orsaken till såren, och det kan ju bara gå åt fel håll. varning för det.

har inte haft detta problem särskilt ofta, och det har försvunnit efter att jag sanerade bort några äldre kalsonger med trött nedre resår. kör för övrigt alltid med kalsong och utan blöja, har inga särskilda problem med det.

Tror inte att någon behöver oroa sig särskilt. Det är inte cytostatika eller kodein direkt. Men alla gör förstås som de själva vill. Vissa använder inte huvudvärkstabletter heller.

Jag är en av dem och att behandla profylaktiskt är ett bra sätt att driva resistens, ffa om man bara duttar i 1-2 dagar.

Jag är en av dem och att behandla profylaktiskt är ett bra sätt att driva resistens, ffa om man bara duttar i 1-2 dagar.
Dutta inte i två dagar då. ??

Fick f ö denna rekommendation av Olle Larkö på SU. Han brukade i alla fall ha koll.

Men som sagt, alla gör som de själva vill.

PS. Håller med @Jonatan F - kortison har räddat många människors vardag, inte minst de som drabbas av Addisons sjukdom och vissa andra, autoimmuna tillstånd. Man ska inte använda läkemedel godtyckligt, självklart, men inte vara överdrivet orolig heller.

Senast redigerad av en moderator:
Kan vara värt att testa receptfritt istf att sätta sig i en sån där bakterieodlingsburk (för att utröna vad som händer där solen sällan skiner). Men, jag är ingen doktor (och lyckligtvis är mina obehag av långvarig cykling rätt lindriga).
Din rumpa är full av tarmbakterier, det behövs ingen odlingsplatta för att veta det.

Eftersom nu våtservetter för spädbarn har nämnts så vill jag lyfta fram att inotyol - dvs. vanlig rödbarnrumpesalva - funkar för diverse lindriga hudåkommor på vuxna också. Läkande, lätt klådstillande och helt ofarligt (till skillnad från t.ex. kortison) men fruktansvärt kladdigt förstås.
Inotyol är grymt. Har aldrig slutat köpa, trots att ungarna är 11 och 13 nu. ?

En sista liten grej: För mig har det varit grymt bra med lädersadel. Jag har aldrig känt något behov av vadderade cykelbrallor utan kör vanliga kompressionstajts. Det kan förstås vara så att det hade funkat med plastsadel också, men nu när jag har hittat något som funkar tänker jag inte byta.

Har cyklat omkring 20 mil som längst utan några besvär i de nedre regionerna. Iofs nöjd med min sittställning nu också.

Tillbaka
Topp