Cykling och underlivsproblem

C-dale

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Det tog ett par månader av ömma sittben innan jag och min spec-sadel blev vänner. När jag sänkte sadeln 1-2 mm och flyttade tillbaka den 2-3 mm blev det ännu bättre. Möjligen skulle jag vilja testa att gå upp från 145 till 155 mm men det har fått anstå.

Att skjuta bak och vinkla fram sadeln en aning verkar ha hjälpt många att sitta bättre.
Började med en Spez. Power sadel av enklaste modellen som var helt okej o gav ett bra stöd åt sittbenen. Sedan for fan i mig o jag köpte carbonmodellen av dito. Men den visade sig vara stenhård o skall provas på en mtb där jag inte sitter så ihärdigt . På lvg-hojen har jag nu en Power med elastonstoppning som känns väldigt skön. Ganska mjuk men trycks inte ihop med tiden så att det känns som att man sitter på sadelbotten .
 

Trim

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Besta provade hittills av mig är sadel var på fars Husqvarna turistrasern en ätranverket.nr 110 en läder sadel klarad över mil utan känns tryck ömt i skinkorna där har muudialita och ätranverket nr 130 ganska lika klarar ca mil då känns det lite gran.
Så här såg farsans ätranverket nr 110 läder sadel ut bilden är på en idial sadel med samma form trycker mitt men vänjär sig och då klarar man fler mil på sadeln konstigt nog.
IMG_20220514_230038_0.jpg
 

fhloston

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Jag cyklade 40 mil igår. Lite skav men inte problematiskt, så som jag fick av den nya sadeln, då var det skavsår.

Till den kommande 60-milaren tänkte jag testa att smörja, vad rekommenderas? Eller ska jag bara köra med mitt universalmedel, Försvarets hudsalva?
 

NLC

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Är det sadelskav, byxskav eller allmän ömhet på sittdelarna? Om du cyklat 40- och 60-milare förut utan att smörja skulle jag nog först kolla på sittställning och byxpassning. Om smörja tidigare användes kanske den är testad OK för dig av dig?
 

fhloston

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Är det sadelskav, byxskav eller allmän ömhet på sittdelarna? Om du cyklat 40- och 60-milare förut utan att smörja skulle jag nog först kolla på sittställning och byxpassning. Om smörja tidigare användes kanske den är testad OK för dig av dig?

Jag skulle nog säga mer allmän ömhet och lite "fnasig" hud. Med Försvarets, efteråt, är det borta på något dygn.
 

SIE

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Med reservation för att kanske inte ha orkat leta/läsa tillräckligt: sedan jag började zwifta pga skada, med massa lvg-upptäckter som konsekvens, har jag märkt att jag, hmm, ”lägger” perineum till vänster om sadelns mittpunkt. Det besvärar mig inte nämnvärt men skulle jag slippa detta med en sån där sadel med ett hål i mitten (beklagar mina kunskapsluckor avs terminologin)?
 

nisseson

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Med reservation för att kanske inte ha orkat leta/läsa tillräckligt: sedan jag började zwifta pga skada, med massa lvg-upptäckter som konsekvens, har jag märkt att jag, hmm, ”lägger” perineum till vänster om sadelns mittpunkt. Det besvärar mig inte nämnvärt men skulle jag slippa detta med en sån där sadel med ett hål i mitten (beklagar mina kunskapsluckor avs terminologin)?
Möjligen, det (?) hamnar där med en längsgående klyfta i sadeln iaf. Kan vara värt att prova om det upplevs vara ett problem?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Det går ju ev också att vinkla ner sadeln för att minska trycket där.

Jag testade vinkling av sadeln men det blev obehagligt för på andra sätt istället. Jag blev tvungen att hasa bakåt med ojämna mellanrum eftersom jag gled fram på grund av den ökade vinkeln.

Det som var helt avgörande för mig var att köpa en bredare sadel (Brooks B17) där jag sitter på sittbenen och inte på mellangården.
 

Guldragge

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Jag testade vinkling av sadeln men det blev obehagligt för på andra sätt istället. Jag blev tvungen att hasa bakåt med ojämna mellanrum eftersom jag gled fram på grund av den ökade vinkeln.

Det som var helt avgörande för mig var att köpa en bredare sadel (Brooks B17) där jag sitter på sittbenen och inte på mellangården.
Jag har B17 både på min vanliga pendlare samt vinterpendlaren. Svinbra!
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Jag rekommenderar B17, men med ett förbehåll: lädret är av sämre kvalitet än exempelvis Gusti och Idéale med avseende på infärgning och formbarhet. Jag har tre B17 och samtliga har säckat ihop lite för fort samt tappat färg där jag nöter dem.
 

aben

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Tror det har skrivits redan men en bred, platt, styv och hård sadel så att man sitter på "baken", dvs sittbenen. En aggressiv låg körställning kan också ge problem. En del sadlar jag provat har varit hemska ur din synpunkt men den jag har nu kan jag helt obehindrat cykla tio timmar eller mer i sträck utan några som helst besvär. Synd att du bor så långt bort annars skulle du kunnat låna min ena (har två likadana) och testa.
Man skall aldrig vara så tvärsäker som jag var ovan. Körde ett par långa flerdagarsturer i somras och sen kom jag och sadeln inte överens längre, åtminstone inte på långturer. Men som tur var hittade jag en som funkade mycket bättre och nu har jag en ny i samma form som jag skall prova.
 

GoranS

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Säkraste sättet att klara sig från underlivs-sadel-problem är att montera av sadeln och bara cykla stående. Kan dock möjligen finnas andra nackdelar med det.
 

SIE

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Update:

Har sedan sist vinklat fram sadeln aningen och cyklat Zwift-pass på upp till 1h några gånger utan problem. Igår körde jag ett 2h Z2/lågintensiv-pass och efter ca 1h20 började det ömma i perineum.

Kan kroppen vänja sig, så man bör ge det lite till innan man labbar mera? Min cykelbakgrund innefattar förvisso rundor där jag är ute i 3-4h, men då är det gubbduro eller fikacykling dvs inget i närheten av det permanenta trampande som Zwift innebär.
 

kais01

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Update:

Har sedan sist vinklat fram sadeln aningen och cyklat Zwift-pass på upp till 1h några gånger utan problem. Igår körde jag ett 2h Z2/lågintensiv-pass och efter ca 1h20 började det ömma i perineum.

Kan kroppen vänja sig, så man bör ge det lite till innan man labbar mera? Min cykelbakgrund innefattar förvisso rundor där jag är ute i 3-4h, men då är det gubbduro eller fikacykling dvs inget i närheten av det permanenta trampande som Zwift innebär.
kanske vinkla än mer..? allt beroende på din anatomi. beroende på pth eller ptv kan man också vrida sadeln några grader åt andra sidan. allvarligt.

pendlar du som jag med kalsonger har jag funnit det viktigt att de är tillräckligt breda längst ner typ över 10 cm, så de kan omsluta pungen fullständigt. och nedre resåren måste vara fräsch så inre delen av samma resår hålls in helt i grenen.

glappar detta väntar snart ett litet helvete som inte går över i första taget.

när jag tvättat mina kalsonger delar jag in dem i cykelbara resp icke cykelbara:)
 

SIE

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
kanske vinkla än mer..? allt beroende på din anatomi. beroende på pth eller ptv kan man också vrida sadeln några grader åt andra sidan. allvarligt.

pendlar du som jag med kalsonger har jag funnit det viktigt att de är tillräckligt breda längst ner typ över 10 cm, så de kan omsluta pungen fullständigt. och nedre resåren måste vara fräsch så inre delen av samma resår hålls in helt i grenen.

glappar detta väntar snart ett litet helvete som inte går över i första taget.

när jag tvättat mina kalsonger delar jag in dem i cykelbara resp icke cykelbara:)
Min pendling blir sällan så lång.. om jag inte tar en omväg 🙂 1h+ blir det f n bara på trainern.
Skall testa vinkla ner sadeln lite till.
 
Cykling och underlivsproblem
Hej.

Efter några timmar i sadeln brukar jag känna mig lite avdomnad i snoppen och pungen. Det sitter i några dagar, en högst oskön känsla. Efter en längre runda i dag nämnde min bäste kompis att det finns studier som tyder på att intensiv cykling kan orsaka impotensproblem (och lite annat underlivsrelaterat smått och gott). Mycket riktigt, detta tycks vara relativt väl belagt, i alla fall bland proffscyklister. Jag såg någon tråd om detta på nätet men där var en del inlägg av den rena pundhuvudtypen, som ”Övervikt orsakar också impotens så det är bättre att cykla, mindre risk” och liknande jävla idiotgrejer. Ungefär som att valet står mellan att cykla eller inte göra något alls. Visst, löpträning sliter också på kroppen, men jag har hellre ont i knäet än lever med domnad snopp. Men nu råkar jag gilla att cykla och är glad över att ha funnit denna trevliga motionsform.

Hur tänker ni, och vad gör ni åt liknande problem?
Jag har fått domningar i pungområdet som försvinner om jag går av cykel lite, det jag hittade var att man ska aktivera höften genom att rulla överdelen av höften framåt när man sitter på sadeln och inte sitta avslappnat.
 

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Jag sitter bätttre sedan jag mätte upp sittbenen. Fick hjälp i en butik men går att göra själv tex genom att sitta på kartong o mäta intryckningen i wellpappen. Hade sittben längre ifrån varandra än snittet (fast jag är smärt). Gått över till bredare sadlar och sitter bättre sedan dess. Exempelvis Specialized och Ergon har sadlar med olika bredd. Jag hade förut ibland skavsår i ljumsken av sadeln vilket jag sällan får numera.
 

NickPick

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Vanligt med problem att folk sitter för långt fram och därmed också får för hög sadel. Det finns väl en anledning att många cyklar säljs med setbackstolpar så att säga.
Förr hade jag skav. Sänkte sadeln en hel del och flyttade bak den vid bikefit.
 

liveforthis

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Tittade på någon av hans videor. Tänkte innan ”jag har cyklat så länge så jag kan det här” men lärde mig Maasor. Han är bra.
Ja jag har tänkte precis likadant. Jobbat i cykelbutik i 16-17år och har lärt mig en hel del av honom som jag själv testat och sen "lärt" ut till polare som haft problem på hojen och alla är super nöjda än så länge med inställningar och cykel byten pga att många köper blir påsålda 1storlek för stor cykel te.x
 

liveforthis

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
För mig hjälpte det bra att ta runt 20 tramptag stående varje kvart.
Men det är ju inte en lösning på ett problem. Bara att undvika / dra ut på tiden. Samma som folk som får ont i händerna efter 30min "släpper styret varje 30min så får inte ont/eller köper mjuka tjocka handtag och får sen inte ont först efter 1.5tim)
 
Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Ja jag har tänkte precis likadant. Jobbat i cykelbutik i 16-17år och har lärt mig en hel del av honom som jag själv testat och sen "lärt" ut till polare som haft problem på hojen och alla är super nöjda än så länge med inställningar och cykel byten pga att många köper blir påsålda 1storlek för stor cykel te.x
Kollade på videon och gillar ju folk som ger fingret till storbolagen och gängse regler. Men bara för att jag gillar en rebell innebär det ju inte att han har rätt.. å andra sidan, att höra att flera här har fått fungerande resultat med de råden känns ju gött. Skall labba!
 

liveforthis

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Kollade på videon och gillar ju folk som ger fingret till storbolagen och gängse regler. Men bara för att jag gillar en rebell innebär det ju inte att han har rätt.. å andra sidan, att höra att flera här har fått fungerande resultat med de råden känns ju gött. Skall labba!
Ja han i videon är dessutom certifierad bikefiter och en väldigt duktig sådan. Han är rätt noga med att säga att det inte finns rätt o fel utan mer hans syn på det, sen kan man ju göra hur man vill. Viss människor köper ju hellre nya prylar än att testa ändra sadelhöjd tex
 
Topp