me.I.am
Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Hej.
Efter några timmar i sadeln brukar jag känna mig lite avdomnad i snoppen och pungen. Det sitter i några dagar, en högst oskön känsla. Efter en längre runda i dag nämnde min bäste kompis att det finns studier som tyder på att intensiv cykling kan orsaka impotensproblem (och lite annat underlivsrelaterat smått och gott). Mycket riktigt, detta tycks vara relativt väl belagt, i alla fall bland proffscyklister. Jag såg någon tråd om detta på nätet men där var en del inlägg av den rena pundhuvudtypen, som ”Övervikt orsakar också impotens så det är bättre att cykla, mindre risk” och liknande jävla idiotgrejer. Ungefär som att valet står mellan att cykla eller inte göra något alls. Visst, löpträning sliter också på kroppen, men jag har hellre ont i knäet än lever med domnad snopp. Men nu råkar jag gilla att cykla och är glad över att ha funnit denna trevliga motionsform.
Hur tänker ni, och vad gör ni åt liknande problem?
"efter några timmar i sadeln", är det något du är van vid eller något nytt? När jag började cykla fick jag såna domningar efter en tur, men efter att jag kommit igång med träning så fick jag inte såna domningar. Självklart ska man göra något åt det om det är likadant efter att man "vant" sig, men vissa domningar kan bero på ovana. T.ex. första turerna på våren brukar jag få lite domningar i fingrarna, men det försvinner ganska snabbt.