kais01
Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
men har du kommit på den självklara lösningen på ditt problem än;)?Oj, här svingas det vilt.
men har du kommit på den självklara lösningen på ditt problem än;)?Oj, här svingas det vilt.
Köpa plastcykel? 😉men har du kommit på den självklara lösningen på ditt problem än;)?
Visst är det så, men det har ju inte med om de har hängslen eller ej att göraPoängen med bibs i min bok är ju att slippa skavande sömmar och blöta bomullskalsonger.
Har de inte hängslen är de inte bibs.
En gång i tiden var det sämskskinn i cykelbyxor. Det skulle smörjas in innan varje användning för att fungera som tänkt och då förstås tvättas efter varje användning.Stoppningen är ju mest för att tyget inte är så skönt i sig imo.
Då är jag lågbegåvad :-)Att inte smörja in sittytorna är lågbegåvat.
Smörja in sittytorna. Kleta smörja i rumpan. Notera skillnaden.Då är jag lågbegåvad :-)
Har undrat länge varför man ska kleta smörja i rumpan och hur det kan hjälpa mot domningar i penis? Förr i tiden när det var skinn i brallorna kan jag tänka mig att det behövdes, men inte nu för tiden, väl?
Är nog inte domingarna man vill åt utan nötning/slitage just på den del av kroppen som utgör sittytan. Däremot kan jag tycka det känns onödigt att smörja om man inte upplever några problem i de regionerna om man kör utan smörjning.Då är jag lågbegåvad :-)
Har undrat länge varför man ska kleta smörja i rumpan och hur det kan hjälpa mot domningar i penis? Förr i tiden när det var skinn i brallorna kan jag tänka mig att det behövdes, men inte nu för tiden, väl?
Du skrev inget om regn utan rekommendationen var generell.Kör några timmar i regn och testa.
Tyvärr funkar inte Salsa Bell Lap-styret för mig, reachen är bra men jag måste ha en ordentlig bock och inte en variant som pekar nedåt... 😬😉
Så nu ska det provas med andra styren!
Jag har uppenbarligen en fantastisk förmåga som klarat mig i en massa år.Generell, svårt att veta vad som kommer upp.
Skryt? 😉välpackade brallor
polstrade bibs och smörja ser jag som substitut. de funkar ju. men hellre en välinställd sade.
vi kom, vi satt, vi rullade🤪Ett folk, en röv, en sadel! 🙄
Ahhh...en Itera! Kult 😃
Också ego har utfört nyptestet. 👍🏻På min gamla cykel har jag cyklat 40 mil i regn (nåja regnade inte hela tiden) utan smörja. Inga större problem, men jag var lite öm efteråt, och smorde med lite försvarets hudsalva.
På min nya cykel fick jag ganska rejäla skav efter 10 torra mil. Trycket på nya sadeln hamnar på annat ställe än den gamla, så jag är inte säker på om det bara är att bygga upp huden, eller så. Kan även vara i kombination med vilka bibs jag har. Jag upplever sadeln som bekväm, förutom skavet...
Hursomhelst har gamla saden nu hamnat på nya cykeln, och jag avvaktar till "efter säsongen" med att börja testa. Vill inte råka ut för mer skav just nu :-)
Hur som helst så har jag nästan aldrig smörjt in mig i baken i förebyggande syfte.
Angående domningar så behöver jag tänka på att rotera bäckenet så att jag sitter på sittbenen om jag börjar få domningar. Oftast inga stora problem med det dock. Jag nyper mig i snoppen då och då för att kontrollera status :-)
Också ego har utfört nyptestet. 👍🏻
Peppar peppar har det känts bättre de senaste två rundorna, men en sak är säker och det är att jag absolut inte sitter på mina sittben på alla sadlar jag har. Kanske ska kila förbi min LBS och be dem mäta upp röva.
Finns ju det kända gör det självtestet att sätta sig på en bit wellpapp och mäta fördjupningarna som uppkommer.Också ego har utfört nyptestet. 👍🏻
Peppar peppar har det känts bättre de senaste två rundorna, men en sak är säker och det är att jag absolut inte sitter på mina sittben på alla sadlar jag har. Kanske ska kila förbi min LBS och be dem mäta upp röva.
Eller börja med det hemmaKanske ska kila förbi min LBS och be dem mäta upp röva.
Finns ju det kända gör det självtestet att sätta sig på en bit wellpapp och mäta fördjupningarna som uppkommer.
Vad jac aldrig förstått är var man ska mäta - mitti, inner, ytter? Och hur det ska omsättas till sadel.
Tack.![]()
![]()
Sit Bones Width Measurement and Bike Saddle Selection
Does measuring your sit bones width help you select the right saddle? Find the best way to find the right saddle for you.blog.bikefit.com
Nja, inte riktigt ändå. Inte ens när jag sitter upprätt sitter jag på sittbenen på min smalaste sadel (Idéale 52), snarare ”mellan sittbenen” men inte på underlivet, om du förstår? Det trycker längre upp. Om jag ligger i bocken så trycker det förstås lite grand mot perineum (heter det så?) men det är inte så farligt och kan ju justeras en smula genom att vinkla sadeln framåt, precis som du säger. Nej, det är sadelns bredd som inte räcker till. Min Brooks B17 och min Lepper Tourer är helt ok.ett problem med det där papptestet är att det mäter avståndet mellan stiitbenens bakre delar, men när vi cyklar mer aktivt än en damtralla belastar vi dessa ben längre fram, där de sitter tätare ihop. så smlare sadel ändet där måttet kan mycket väl fungera.
med ökande drop därmed ökande vinkel av sittbenen framåt avlastas dock dessa till slut av av att underlivet träffar nosen på sadeln.
ergo ts belägenhet. det krävs ju inte kvantfysiska beräkningar för att förstå hur man löser det.
Jag bjuder på den vettu, din lille going!Oj vad frestande det är med ett "vad var det jag sa?", men som den fina människa jag är så avhåller jag mig från det.
ja som jag lite kryptiskt uttryckte mig; lyssna på sittbenen och underlivet i stället för att lita blint på papptestet. även om det kan ge en indikation.Nja, inte riktigt ändå. Inte ens när jag sitter upprätt sitter jag på sittbenen på min smalaste sadel (Idéale 52), snarare ”mellan sittbenen” men inte på underlivet, om du förstår? Det trycker längre upp. Om jag ligger i bocken så trycker det förstås lite grand mot perineum (heter det så?) men det är inte så farligt och kan ju justeras en smula genom att vinkla sadeln framåt, precis som du säger. Nej, det är sadelns bredd som inte räcker till. Min Brooks B17 och min Lepper Tourer är helt ok.
När jag tänker på Ideale ser jag en välvd sadel framför mig, och relativt smal som det var förr helt enkelt. En konstruktion som för oss nordbor med lite bredare bäcken än de i söder ofta blir som en tjock stringkalsong där sittbenen hänger över på sidor = mjukdelstryck och domningsgaranti.
När jag tänker på Ideale ser jag en välvd sadel framför mig, och relativt smal som det var förr helt enkelt. En konstruktion som för oss nordbor med lite bredare bäcken än de i söder ofta blir som en tjock stringkalsong där sittbenen hänger över på sidor = mjukdelstryck och domningsgaranti.
typ detta stuk - återigen, när JAG tänker på Ideale, inte sagt att det är rätt :)Vilken av dom tänker du på?
![]()
Model Guide: Idéale Saddles and Clips | Ebykr
Related Ebykr Article: Idéale Saddles: Behind the Leather Curtain Notes: Sizes and weights of some models change slightly over catalog entries, generally getting narrower and lighter with time (e.g.www.ebykr.com
Den är bred jämfört med min 52...typ detta stuk - återigen, när JAG tänker på Ideale, inte sagt att det är rätt :)
Visa bilaga 554774
De finns ibland begagnade. Titta även på Gilles Berthout, de är något billigare. Jag hittade en Aravis med titanunderrede, i nyskick, för en tusing.Den är bred jämfört med min 52...
Men det finns förstås Idéalesadlar till de flesta rumpformer, det är priset som avskräcker. Över 3000 kronor för en sadel.
I det här fallet pratade jag om att sadeln var välvd, snarare än dess bredd. En triangel kan vara jättebred, jag vill fortfarande inte ha den mellan skinkorna...Den är bred jämfört med min 52...
Men det finns förstås Idéalesadlar till de flesta rumpformer, det är priset som avskräcker. Över 3000 kronor för en sadel.
Är den tillräckligt bred är den inte så fruktansvärt välvd att den hamnar mellan skinkorna. Inte mina sadlar i alla fall.I det här fallet pratade jag om att sadeln var välvd, snarare än dess bredd. En triangel kan vara jättebred, jag vill fortfarande inte ha den mellan skinkorna...