Jag brukar lägga in mellanrum och bildtexter, samt lägga bilderna i någon slags vettig dramaturgisk ordning. Det får bli en efterredigering när jag kommer hem, nu blir det bara en dump av text och bilder, annars skulle jag aldrig se något utan bara redigera forumposter från mobilen dagarna i ända.
Oavsett! Låt oss prata lite om det vi kallar misärcykling. Om att det händer jobbiga saker ibland.
Det är, såklart, bullshit. Dagen efter att jag fått skjuts regnade det. Mycket, hela dagen. Och efter en inledande del på asfalt går Ruta 7 (Carretera Austral) in på ripio. Det går att cykla asfalt hela vägen över Puerto Aysen, det lägger på ca 15 kilometer men går gissningsvis snabbare. Men jag är inte the last American hero to whom speed means freedom of the soul. Jag är bara en enkel sörmlänning som tycker om cykling och fin utsikt.
Och det fick man ju. Grusvägen går upp och ned, den är generellt väldränerad. Blir inledningsvis inte så mycket fotat, men det är till slut bara att ge upp och försiktigt hala fram kameran, regnet till trots. Det är lite för vackert. Se där, en patagoniennegrito på en taggtråd. Se där, två tofskarakaror på en stubbe. Så kan det gå. Och regnet faller, och efter att ha passerat lilla Villa Ortega kommer ett långt vägarbete.
Då säger teleobjektivet: Lens error. Var det regnet (trots att jag var försiktig), vibrationerna, alltihopa som orsakade det? Okänt, men otroligt drygt. Jag upptäcker det vid en fantastisk utsikt över dagens mål, Coyhaique. Sedan ett riktigt fint monster till nedförsbacke. Det är betongplattor som underlag, men man får vara ganska aktiv i körningen då de bitvis är spruckna.
Efter backen ser jag att jag glömt stänga en av de små extraväskorna efter att jag packade om kameran längst upp.
Och det objektiv som borde ligga där, ett snabbt fast objektiv som jag hittills knappt använt, gör inte det. Har det ramlat ut under den bitvis skakiga nedfärden? Nåja. Klockan är inte så mycket, jag hinner upp. Men tankarna går: kommer jag se en överkörd plastbit som det står Nikon på på vägen?
Längst upp vid utsikten ligger objektivet i en vattenpöl. Helt, och fungerande (jag väntade med att testa tills det torkat helt). Nedför samma sköna backe, och så till Coyhaique. In på vandrarhem, torka allt.
Baserat på ovanstående, var det en misärdag på cykeln?
Jag skulle med viss emfas hävda: Nej, misärcykling är en oxymoron. Det regnade hela dagen, men jag cyklade och det var helt fantastiskt vackert. Mitt tele gick sönder, men nu får jag fokusera på vidvinkelfoto, samt mer cykling och färre fotopauser. Jag fick cykla uppför en mastig backe som jag nyss cyklat utför, men uppförscykling är bra trevligt och jag fick uppleva backen utför en gång till.
Ja, det kanske är som så att man ibland går på stickor. Men så länge man cyklar är stickorna alltid förgyllda.