Cyklist dödad i Stockholm

Håller med... Det känns som att man dagligen riskerar livet i Stockholmstrafiken. Tyvärr prioriteras fortfarande bilismen i trafikplaneringen.

Där är det näradödenupplevelse varje gång man passerar... Sen var det en till kvinna som blev påkörd av en bil på Fatbursgatan tidigare i eftermiddags också :-( T

Jag lyckas inte lista ut vad pelikanslingan är, men jag misstänker att hon kom från skeppsbron på och antingen blev påkörd av en lastbil som körde upp nere från underslussen (alt A), eller mest troligt en lastbil som svänger höger ner (alt B).

Google Maps säger att pelikanslingan ligger vid C.
slussen_pelikanslingan.png

Här är en annan vy där man ser lastbilens cyklistens vägar:
olycka.png

Jag klipper in notisen från DN för framtida spårbarhet:

dn.png

Cyklist avled efter kollision med lastbil
Uppdaterad 2011-09-22 18:50. Publicerad 2011-09-22 18:21

En cyklist avled av de skador hon ådrog sig på torsdagskvällen i en kollision med en lastbil vid Slussen i Stockholm. Efter sammanstötningen fördes kvinnan med ambulans till sjukhus med allvarliga skador.

Olyckslarmet kom in till polisen klockan 17.09.

En cyklist som strax efter olyckan kom fram till platsen, Pelikanslingan intill det runda huset mitt i Slussenkarusellen, berättar för DN.se att en läkare som befann sig i området snabbt kom till kvinnans hjälp.

– Läkaren gjorde upplivningsförsök, en stark insats. Men efter vad jag förstod var cyklisten, en kvinna i 25–30-årsåldern, på väg att dö, säger uppgiftslämnaren, som kände sig starkt uppriven efter att ha åsett dramatiken som följde på själva olyckan.

Senare på kvällen bekräftade Södermalmspolisen för TT att kvinnan hade avlidit.

EDIT: Lade in faximil och text från DN-artikeln som tråden startade med.

Senast ändrad:
Borde inte alla cyklister kunna fixa en bra manifestation och cykla i kortege genom stan, svartklädda med bilder av gravstenar på ryggen eller nått? Jag tänker att det borde finnas god potensial till att få stor uppslutning kring en sån protest.

/Freddo

Tror det var vid C där man kommer ner för backen och ligger till höger om den fil där Lastbilen ämnade svänga ner på Saltsjörampen/Stadsgårdsleden... Dvs ett klassiskt "döda vinkeln" ställe där jag nästan får ont i magen när jag kör firmabil med begränsad sikt :-S T

Frågan är om man inte t.o.m. själv kunnat trilla dit på just den platsen, om dhon blev påkörd bakifrån av en lastbil som skulle ner till Stadsgården och hon själv körde på rakt fram. Finns ju inga rödlysen eller så där så han måste bara ha dammat på in i henne bakifrån??

Man undrar ju faktiskt exakt i detalj hur gick det till?

Tragiskt...

Detta är största orsaken till att jag inte cyklar till jobbet :/ Sthlm har en del att lära när det gäller cykelframkomlighet / säkerhet...

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Vadå döda vinkeln? Han måste ju ha närmat sig
> från längre håll och då sett henne??
Kommer du med bil (lastbil) nere från Munkbron i trög trafik och cykeln kommer med fart nerför backen i pelikanslingan är det extremt svårt att hinna uppfatta det i backspegeln, cyklarna har oftast högre fart än bilarna på platsen... :-/ T

Misärpendlaren skrev:
> 2 cyklister dör om året i stockholm. 150000
> cyklar varje dag. Skräm inte upp varandra nu.

Stämmer det verkligen? Det har ju gått åt minst två bara nu under sommare typ tror jag. Hur många bilister dog under samma tid i stockholmstrafiken?

Den som la vägsträckningen gjorde väl det en gång i tiden när cyklar vägde lika mycket som bilar eller?

/Freddo

Tragiskt. Vill inte starta någon häxjakt på någon som antagligen inte mår särskilt bra just nu men hur i hela friden kan man döda en cyklist genom att byta fil tvärs över ett cykelfält och ändå inte vara misstänkt för brott? Det gör mig aningen bekymrad om det är lagligt att köra ihjäl cyklister på cykelbanor.

(Källa ABC-nytt)

Senast ändrad:
Det var vid B i bilden ovan. Cyklade förbi nån minut efter att det hände. Såg ut som att hon blivit överkörd och kommit ut bakom lastbilen.

:-(

Det är ju inte per default olagligt att ställa till med en olycka. För den som kört i den där trafiken är det nog rätt uppenbart vilka fantastiska möjligheter det finns att missa nån stackare över allt man behöver ha koll på.

Det är väl inte direkt en slump att det främst verkar vara lastbilar som råkar ut för det här. Det är ju inte direkt ovanligt att cyklister försöker smita emellan bilen och trottoaren heller.

/Freddo

Givetvis inte, Freddo. Men är man vållande till en olycka där någon stryker med borde det om det inte är extrem otur inblandad vara något som ska lagföras. Jag vägrar gå med på att det inte skulle vara vårdslöshet till exempel - men lagens mening och den allmänna uppfattningen verkar skilja sig lite åt där.

Jag tycker ärligt talat att det är lite märkligt att lastbilar är inblandade i så många olyckor - när jag har kört lastbil har jag alltid tyckt att det är *lättare* att hålla koll i sida tack vare stora och välplacerade backspeglar. Jag är lite rädd för att det finns en kader yrkeschaffisar där ute som inte riktigt orkar bry sig längre - och när det går slentrian i säkerhet så går det lätt illa.

Grobert skrev:
> Givetvis inte, Freddo. Men är man vållande till
> en olycka där någon stryker med borde det om det
> inte är extrem otur inblandad vara något som ska
> lagföras. Jag vägrar gå med på att det inte
> skulle vara vårdslöshet till exempel - men
> lagens mening och den allmänna uppfattningen
> verkar skilja sig lite åt där.
>
> Jag tycker ärligt talat att det är lite
> märkligt att lastbilar är inblandade i så
> många olyckor - när jag har kört lastbil har
> jag alltid tyckt att det är *lättare* att hålla
> koll i sida tack vare stora och välplacerade
> backspeglar. Jag är lite rädd för att det finns
> en kader yrkeschaffisar där ute som inte riktigt
> orkar bry sig längre - och när det går
> slentrian i säkerhet så går det lätt illa.

Jo det finns väl en och annan yrkes som inte borde vara det. Men i övrigt har jag full förståelse. Dels är stockholmstrafiken skitstressig och det är svårt att hålla koll på allt ens i vanlig bil. Det är ofta cyklister kommer i full spetta på insidan oavsett om det finns cykelbanor eller inte. Det lilla jag kan om lastbilskörning är att det inte gör saken lättare, backspeglarna funkar fint om man bara hade tid att kolla i dom ordentligt. Dock finns det döda vinklar på de flesta bilar ändå.

Problemet är väl att man i stockholm valt en lösning som inte lämnar nått bra utrymme för misstag. För det kommer alltid att ske och då vore det bra om de stora tunga var separerade från de lätta mjuka trafikanterna.

/Freddo

Åfyfan!

Jag passerade där vid 17:20 och såg alla polisbilar och ambulanser. Kunde inte ana att det hade varit en dödsolycka där.

Som se92923 skrev ovan så var det alltså vid B och inte vid C som olyckan hade inträffat. Eller det var i alla fall där som det låg en cykel... :-(

Vid B var det.. Kommer man på Skeppsbron upp för backen är det ju en väldigt farlig korsning där Pelikanslingan börjar, oftast är det ju så mycket trafik där att hastigheten är låg och det brukar ju vara ett ganska stort gäng med cyklister som skall rakt fram upp mot Hornsgatan/Götgatan så det brukar vara svårt missa faran vid högersväng. Låg hastighet gör ju inte lastbilarna ofarliga direkt. Hemskt! Kändes som en evighet innan det kom ambulans också, men så känns det väl alltid när något hänt.

Vid B har ju alla som kommer från rampen lämna företräde och låg hastighet så man undrar vad som har hänt där egentligen..

Edit: Jaha lastbilen svängde visst höger ner då är jag med på vad som hände, cyklar där varje dag och har många gånger svängt med på insidan av svängande bilar så är man medveten om det så klarar man sig men tyvärr så gjorde inte hon det.

Senast ändrad:
fphotography skrev:

> Det är väl inte direkt en slump att det främst
> verkar vara lastbilar som råkar ut för det här.
> Det är ju inte direkt ovanligt att cyklister
> försöker smita emellan bilen och trottoaren
> heller.
>
> /Freddo

Vad snackar du om?

Jag cyklar också där varje dag, senast i förrgår var det en taxi som accelererar kraftigt för att komma fem meter framför mig så han kan svänga kraftigt höger utan att behöva vänta in mig. Tyvärr var det köbildning så han fick tvärnita stående tvärs över cykelfältet varför jag fick kasta mig ut i gatan.

Lite mer hänsyn, lite mer framförhållning och lite mer samarbete kan vara på sin plats. Det gäller inte minst oss cyklister emellan också.

Aha var det vid B är jag inte längre det minsta förvånad. Men det kan nog en ovan cyklist bli? Antar att det var rött just före olyckan.

fphotography skrev:
> Borde inte alla cyklister kunna fixa en bra
> manifestation och cykla i kortege genom stan,
> svartklädda med bilder av gravstenar på ryggen
> eller nått? Jag tänker att det borde finnas god
> potensial till att få stor uppslutning kring en
> sån protest.
>
> /Freddo

Jag är med, om vi cyklar med förstånd och håller alla trafikregler. Blir vi många kan vi hävda demonstrationsrätt och får poliseskort.

edit: slog på prenumeration

Senast ändrad:
Det var min mardröm då jag körde lastbil i stadstrafik att jag skulle missa att se någon cyklist som smugit sig upp längs med lastbilen på någon sida vid trafikljusen. Då fanns inte de extra speglar som idag gör det möjligt att se den döda vinkeln.
Som cyklist har jag haft mest kontroverser med personbilar som backar ut från portgångar och tomter oförsiktigt, bussar i lokaltrafik, charterbussar och lastbilar som distribuerar varor till affärerna. Oftast tycker jag att yrkeschaufförer sköter sig bra, fast det finns några som är riktiga rötägg.
Vet inte om deras beteende beror på pressade körscheman eller "road-rage" som uppstår efter för långa körpass?

Ja, fy fan. Jag bodde i förut i närheten och cyklade hem den där vägen varenda dag. Det var ganska ofta man fick stå på bromsarna precis i den där korsningen. Hela slussen är ju en ganska märklig historia. Inte direkt avpassad efter cyklister. Att det finns cykelkörfält och liknande gör att man som cyklist inbillar sig att man är förhållandevis säker, vilken naturligtvis är en kraftig vanföreställning. Det är naturligtvis tragiskt när olyckor händer, och jag vet ingenting om hur den här cyklisten agerade. Men min erfarenhet är att cykling i trafik i Sthlm kräver hög koncentration och stor uppmärksamhet och man skall alltid förutsätta att man inte syns. Musiklyssnande, fipplande med mobiltelefoner och allmänt drömmande gör att man inte kan hålla tillräcklig koncentration. Det kan leda till döden. Jag vet som sagt ingenting om den aktuella cyklistens agerande.

Är det inte lite märkligt att det snackas så mycket om att cykelhjälm räddar liv, men så lite om att zombiecykling faktiskt är livsfarligt?

För att vara en "svängande-bilar-korsar-cykelbana-dödsfälla" så är (B) ändå rätt beskedlig. Cyklisterna har just kommit upp för en backe, inte speciellt mycket ANNAT som borde distrahera bilisten.

(C) däremot...

Det är djupt tragiskt att folk omkommer i trafiken oavsett fordon. Det jag reagerat på i stadstrafiken avseende cyklister är hur ofta folk ska försöka tränga sig fram där det inte finns plats och att folk ställer sig på sidan av bussar och lastbilar. Senast för någon vecka sedan var det en cyklist som ställde sig bredvid en av de nya innerstadsbussarna som är märkta med "varning, utsvängande bakparti" och mycket riktigt så svängde bakpartiet ut och stötte till cykeln.

det som är lite spännande när sånt här händer är att "cykelsidan", t.ex. representerad av det här forumet, anklagar alla bilister för att köra som svin och "bilsidan" vilket är typ resten, anklagar alla cyklister för att köra som idioter. Sanningen är förmodligen någonstans i mitten, att vi tillsammans inte är så skitbra i trafiken, dåliga på att visa vart vi är på väg med blinkers och armar, stannar inte alltid för rött/stopplikt/väjningsplikt och generellt anser att jag själv är viktigast och har rätt. Ödmjukhet kan jag anse saknas i många lägen.

Trist trist... speciellt efter att vi arbetar just nu med ett öppet brev som skall skickas till ett gäng myndigheter, organisationer samt media. I Tierp där jag finns dog det minst 2 personer förra året på cykel (Tierp >20 000 inv.) och utvecklingen som det är nu kommer tyvärr att fortsätta skörda fler offer, så det gäller att mota Kalle i grind.

Ni kan läsa mer på www.cykelbloggar.blogspot.com

Lider med de anhöriga!

//Fritz

RN skrev:
> det som är lite spännande när sånt här
> händer är att "cykelsidan", t.ex. representerad
> av det här forumet, anklagar alla bilister för
> att köra som svin och "bilsidan" vilket är typ
> resten, anklagar alla cyklister för att köra som
> idioter. Sanningen är förmodligen någonstans i
> mitten, att vi tillsammans inte är så skitbra i
> trafiken, dåliga på att visa vart vi är på
> väg med blinkers och armar, stannar inte alltid
> för rött/stopplikt/väjningsplikt och generellt
> anser att jag själv är viktigast och har rätt.
> Ödmjukhet kan jag anse saknas i många lägen.

+1

RN skrev:

> det som är lite spännande när sånt här
> händer är att "cykelsidan", t.ex. representerad
> av det här forumet, anklagar alla bilister för
> att köra som svin

Ingen vill nämna det onämnbara, var hon en av våra unga kvinnliga cyklister med handväskan på ena handtaget, systemkassen på den andra och en Cafe Latte eller iphone i handen?

RN skrev:
> Det är djupt tragiskt...

+1, men det som irriterar mig är att många regler görs medvetet luddiga så det ska vara "ingens fel" när nåt som här händer. Var tex situationen ovan en bil som korsade ett cykelfält (bilens fel) eller ett cykelövergångsställe (cyklistens fel)?

Många cyklister kör som idioter ja, senast i morse blev jag omkörd av 5 cyklister i full fart när jag stannade för en kvinna med barnvagn som skulle korsa en cykelväg på ett övergångsställe...

Tillbaka
Topp