Cyklist dödad i Stockholm

larsan skrev:
-------------------------------------------------------
> Totteman skrev:
> > Räkna med att alla är puckon...då klarar man
> > sig bättre i trafiken.
>
>
> Exakt så.

Räknar med att alla är puckon. Period!

Sedan kan man bli glatt överraskad! :)

Totteman skrev:
> Räkna med att alla är puckon...då klarar man
> sig bättre i trafiken.

Visst är det så, men man kunde ju önska att världen var lite mer förlåtande ibland ...

Fruktansvärt jobbigt att läsa kommentarerna. Hoppas det INTE är uppfattningen som gemene man har om hur man skall bete sig som cyklist. "...cykeln skall alltid lämna företräde"

DT skrev:
> Skyll er själva, jag varnade ju er för att läsa
> kommentarerna! ;-)

Ja jävlar, jag tänkte först citera den mest korkade kommentaren men det gick ju inte, dom slog rekord hela tiden så jag fick ge upp! :-D

Lycra- och Tour-de-France-argumenten lyste ju inte direkt med sin frånvaro. Ibland kan man nästan få för sig att det är ok att bete sig som en idiot, så länge man inte har tajta brallor och bockstyre.

staine skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skyll er själva, jag varnade ju er för att
> läsa
> > kommentarerna! ;-)
>
> Ja jävlar, jag tänkte först citera den mest
> korkade kommentaren men det gick ju inte, dom slog
> rekord hela tiden så jag fick ge upp! :-D

Jag var också tvungen, lade in en 4-5st svar på de som verkade ha några hjärnceller åtminstone. "Cykling bör förbjudas"-nissarna lämnade jag därhän.

För en cyklist så är det värsta som kan hända när den krockar med en bil att den dör.

För en bilist så är det värsta som kan hända att han dödar någon.

Den som har läst någon av (Platons återberättelser av) Sokrates utläggningar förstår snabbt vem det är som har råkat mest illa ut i den jämförelsen. Men hela tiden påstår bilister att det är den oskyddade trafikanten som råkar illa ut. Struntsnack. Kräv att man har läst och förstått Gorgias för att få ta körkort.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gorgias_(dialogue)#The_pitiful_tyrant

Den här gången gick det bra. Kvinnan fick "bara" benet krossat.

cykelolycka704_1014774a.jpg

"Lastbilen kom körande norrifrån på Getingevägen och skulle svänga höger in på Baravägen när olyckan inträffade. En medelålders kvinna kom cyklande parallellt med lastbilen och skulle fortsätta rakt fram, då hon kastades av cykeln och hamnade under lastbilen. Enligt uppgifter från yttre befäl körde lastbilens framhjul över kvinnans ena ben. Hon var vid medvetande när hon fördes till sjukhus."
http://www.sydsvenskan.se/lund/article1568830/Fotgangare-pakord-i-Lund.html

Borde bli lag på cyklist kamera på lastbilar och bussar. De har ju backkamera med monitor i hytten, då kan ju systemet enkelt byggas ut med två kameror nere vid framhjulen riktade bakåt.
Helst ska kameran själv kunna larma om någon är i området. Ofta tittar föraren vänster när han svänger höger för han har "redan kollat" att det är klart att köra så fort det blir fritt från vänster.

Senast ändrad:
Tycker man ska dra in körkortet i flera år för dessa förare. Vi har för mycket vägtrafik och det här vore ett sätt att sålla bort de sämsta trafikanterna.

Senast ändrad:
BadBoy09 skrev:
> Tycker man ska dra in körkortet i flera år för
> dessa förare. Vi har för mycket vägtrafik och
> det här vore ett sätt att sålla bort de sämsta
> trafikanterna.

Det här är väl lite att både kasta sten i glashus och att försöka gradera temperaturen i helvetet, men nog måste det väl finnas värre trafikanter än högersvängande lastbilschaufförer med dålig syn?

Oskar skrev:
> Inte för cyklister.

+1 Det är tom statistiskt bevisat :-( T

Generellt gillar jag lastbilar, bussar och andra stora fordon.. De har svårt att göra plötsliga förflyttningar och "täcker" i korsningar så att t.ex. inte mötande som gör vänstersväng klipper en.
Jag ser dem lite som stora elefanter som gör som de vill och struntar i lilla mig. Tyvärr är det väl så också, de ser en inte, och den dagen man själv inte har full koll och hamnar till höger om en högersvängande lastbil så får man väl hoppas att karmakontot har ett rejält överskott..

Volvo har ju ett liknande varningssystem på personbilssidan som varnar med rattskakningar om man försöker byta fil när någon befinner sig i döda vinkeln. Hur svårt kan det vara att anpassa detta system till lastbilar i stadsmiljö?

vingelstyret skrev:
> Volvo har ju ett liknande varningssystem på
> personbilssidan som varnar med rattskakningar om
> man försöker byta fil när någon befinner sig i
> döda vinkeln. Hur svårt kan det vara att anpassa
> detta system till lastbilar i stadsmiljö?

Inte så svårt alls. Att få det att bli standardutrustning i EU samt pensionera alla äldre lastbilar är dock grymt svårt. Men om 10-20 år så...

Tillbaka
Topp