Cyklist, omdöme och ansvar..

Iofs brukar det vara vanskligt att bilda sig någon uppfattning av vad som har hänt av något en journalist rapporterar.

Vernersson sa:
Bengt-re sa:
Iofs brukar det vara vanskligt att bilda sig någon uppfattning av vad som har hänt av något en journalist rapporterar.

Hade kommentaren sett likadan ut om den påkörande hade kört moppe?

Kanske. Det är förvånandsvärt ofta som det som rapporteras inte ens påminner om vad som hänt. Låt tingsrätten avgöra vad som hänt innan man börjar rulla folk i fjädrar och tjära...

Bengt-re sa:
Vernersson sa:
Bengt-re sa:

Kanske. Det är förvånandsvärt ofta som det som rapporteras inte ens påminner om vad som hänt. Låt tingsrätten avgöra vad som hänt innan man börjar rulla folk i fjädrar och tjära...

Artikeln är en återgivning av vad flickan och hennes mamma upplevde. Inte vad journalisten tyckte, så din attack känns lite malplacerad i sammanhanget.

Väghållaren bör, återigen, ta sig en funderare på om det här med skymmande växtlighet och blandtrafik mellan gående och cyklister verkligen är en bra kombination.

json88 sa:
Bengt-re sa:
Vernersson sa:
Bengt-re sa:

Artikeln är en återgivning av vad flickan och hennes mamma upplevde. Inte vad journalisten tyckte, så din attack känns lite malplacerad i sammanhanget.

Jag försvarar inget beteende men måste bifalla Bengt-re i hans kommentar. Det som står i tidningen är ALLTID journalistens tolkning av en eller flera upplevelser/historier....en viss förvanskning måste man alltid räkna med hoppas att det fanns något vittne också så tre parametrar kan tolkas av rätten. Rent ryggradsmässigt reagerar vi ju med avsky av historien om den är helt korrekt, så klart att det inte skall gå till på detta vis! Rättvisa i all ära men objektivitet är lika viktigt!!
/C

Av egen erfarenhet kan jag säga att det är lätt att man inte tänker helt rationellt även om man är den som kör på.
Lägg där till ett barn som inte heller agerar helt rationellt och säger att allt är bra.
I mitt fall så förstod jag när jag kom hem och samlade tankarna att allt nog kanske inte gick så bra ändå.
Ringde polisen och gav mig till känna. Men eftersom det hände i närheten av en skola så gick jag dit och frågade om någon visste vem som varit inblandad. Vilket dom gjorde, så kontakt kunde upprättas.
Nu gick det hyfsat bra ändå som tur var, men det var ju absolut tillräckligt för att man borde agerat annorlunda i första läget.

Men läs istället vad mamman hade skrivit på lappen? Det räcker väl för att inse att damen som lämnade barnet med två brutna armar, oavsett vems felet var, är värdig en olycka där hon råkar illa ut själv. Så ruttet beteende att jag mår illa.

Antagligen är det bara att vänta på samma ställe vid samma tid på kvinnan. Pendlare brukar vara tämligen punktliga och köra samma sträcka (iaf gör jag det).

Är det smitning alldeles oavsett vem som orsakade olyckan? Ur rent juridisk synpunkt då.

AX3L sa:
Antagligen är det bara att vänta på samma ställe vid samma tid på kvinnan. Pendlare brukar vara tämligen punktliga och köra samma sträcka (iaf gör jag det).

Är det smitning alldeles oavsett vem som orsakade olyckan? Ur rent juridisk synpunkt då.

Ja... Man behöver inte vara vållande för att göra sig skyldig till obehörigt avvikande från trafikolycksplats (som smitning egentligen heter).

Vad är man tvungen att göra för att det inte skall räknas som smitning? Jag bevittnade en gång en bilist som körde ner en skolflicka, hon blev inte skadad, han stannade och talade om att det var hon som brutit mot trafikreglerna och körde sen därifrån. Skulle man kunna anmäla honom för smitning? Enligt artikeln verkar det ju som om man är tvungen att kontakta föräldrarna om man kör på ett barn.

knight22 sa:
Vad är man tvungen att göra för att det inte skall räknas som smitning? Jag bevittnade en gång en bilist som körde ner en skolflicka, hon blev inte skadad, han stannade och talade om att det var hon som brutit mot trafikreglerna och körde sen därifrån. Skulle man kunna anmäla honom för smitning? Enligt artikeln verkar det ju som om man är tvungen att kontakta föräldrarna om man kör på ett barn.

Säg att det visade sig senare att barnet ändå blev skadat, finns ju en skillnad där mot vuxna som kan ta eget ansvar och säga om det gick bra.
Att kontakta föräldrarna och uppge sitt namn får man väl göra i det fallet för att det inte ska vara smitning.
Och lite ansvar får man väl ta, tänk en förälder vars barn berättar att "jag blev påkörd idag". Oron som går igång där. Om man ringer föräldern och förklarar vad som hänt så underlättar det ju

knight22 sa:

Lag om straff för vissa trafikbrott (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19510649.htm) 5 §:
"Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. [...]"

Som jag tolkar det bör man stanna, erbjuda hjälp och lämna kontaktuppgifter för att vara på den säkra sidan. Gäller det ett barn så bör man nog kontakta föräldrarna.

Hon hade väl nån powerpoint som skulle va klar, då hinner man inte med att hjälpa skadade barn. Verkar vara dit vi kommit nu... Man får hoppas att majoriteten hade betett sig annorlunda.

Tillbaka
Topp