Cyklist påkörd i 100/t :(

Fy fasiken - påkörd i 100 knyck. Svårt att tro att det var med vilje av bilföraren men man vet ju aldrig…

Väg 70 norr om Enköping är väl 2+1/vajerväg med 100 km/h maxhastighet? Isf är det väl knappast troligt att det är avsiktligt eller nödvändigtvis vårdslöst.

Snarare Trafikverkets fel att inte bygga om landsvägar till ”bilvägar” utan att erbjuda alternativ för de oskyddade trafikanterna.

Avliden nu :(

• Den cyklist som vid 13-tiden på fredagen blev påkörd av en personbil på väg 70 utanför Enköping har avlidit av sina skador.
  • Mannen var i 80-årsåldern och anhöriga är underrättade.
  • Föraren till bilen misstänks inte för något brott.

Sätt 30 km/h på vägen då.
Gör du dig dum med flit?
TV, när de gör om landsvägar 1+1 utan mitträcken och med vägrenar, där det ändå går att cykla, till mötesfria 2+1, så låter de bli att förbjuda cykling på vägarna för att slippa lägga pengar på att bygga cykelvägar/banor vid sidan, med tanken att ingen är så dum att de cyklar på sådana vägar. Med följden är att många samhällen blir defacto avskurna från omvärlden för cyklister.

Gör du dig dum med flit?
TV, när de gör om landsvägar 1+1 utan mitträcken och med vägrenar, där det ändå går att cykla, till mötesfria 2+1, så låter de bli att förbjuda cykling på vägarna för att slippa lägga pengar på att bygga cykelvägar/banor vid sidan, med tanken att ingen är så dum att de cyklar på sådana vägar. Med följden är att många samhällen blir defacto avskurna från omvärlden för cyklister.
Nej, säkerhet trumfar framkomlighet. Behöver man sätta 30 km/h så får det bli så. Bra på EPA traktorerna också. Inga farliga omkörningar av sinnesrubbade fartdårar.

Nej, säkerhet trumfar framkomlighet. Behöver man sätta 30 km/h så får det bli så. Bra på EPA traktorerna också. Inga farliga omkörningar av sinnesrubbade fartdårar.
Och de sinnesrubbade fartdårarna skulle hålla 30 km/t?
Jag håller med i teorin, men verklighetens trafikanter gör att separata cykelbanor brevid 2+1 är enda alternativet.

Om man kollar Google maps verkar det gå en liten väg vid sidan väg 70. Bättre cykelväg?
SmartSelect_20230728_165404_Maps.jpg

Från Aftonbladet:

– Det är den avlidne cyklisten som är misstänkt för vårdslöshet i trafik. Även om du cyklar så måste du cykla på ett trafiksäkert sätt, säger polisens presstalesperson Pelle Vamstad.”

Från Aftonbladet:

– Det är den avlidne cyklisten som är misstänkt för vårdslöshet i trafik. Även om du cyklar så måste du cykla på ett trafiksäkert sätt, säger polisens presstalesperson Pelle Vamstad.”

Från Polisen:
”Uppdatering kl 16:31

Den skadade cyklisten, en man i 80-års åldern, har avlidit av sina skador. Anhöriga är underrättade. Polisen upprättar en anmälan om vårdslöshet i trafik. ”

Vore underligt om Polisen upprättar en anmälan om vårdslöshet i trafik när gärningsmannen är död. ?‍♂️

edit: @GanskaPerfekt - Ditt svar postades precis när jag tryckte ”Skicka svar”.

Dom måste upprätta en anmälan för att kunna göra en utredning. Det är liksom så deras ärendesystem fungerar.

Olyckor händer, borde inte vara en nyhet för någon. För brott krävs uppsåt, för vållande gissar jag att det krävs att man kraftigt åsidosatt sina skyldigheter att iaktta försiktighet.

Visst kan vi drömma om 30-vägar men när man funderar på vad det skulle betyda för samhällsekonomin så är man nog inte så lockad längre.

Omdöme krävs av alla trafikanter även cyklister. Som jag skrev tidigare skulle jag aldrig cykla där. Det spelar liksom inte så stor roll att jag har rätten på min sida när det är jag som hamnar två meter under jord i slutändan. Det är dåligt omdöme helt enkelt.

Måste var nog fel ord. Polisen har gjort konstiga bedömningar och uttalanden tidigare när cyklister blivit påkörda, men om det stämmer att gubben var vårdslös i trafiken så ser jag inget annat scenario.
Jag tänker att om man cyklar mitt i filen på lvg så är det också vårdslöshet ex
Prova att vända på vägen kanske?
Att vara 80 år och cykla på lvg gränsar nog också...
Bara en tanke.

Det är inte bara för lagvrängning som nån misstänks/åtalas, kan lika gärna vara " tröst" för bilföraren.

Jag trodde inte det fanns 2+1-vägar där man får cykla, för de är ju aldrig lämpliga att cykla på. Hade aldrig gett mig ut på en sådan…
Men tråkigt att det skall gå så illa :-(.

Jag vet inte hur det fungerar men har inte bilisten orsakat olyckan så borde väl försäkringsbolaget stå för hela summan.

Om det hade varit en annan bilist så hade det varit så. Nu blir det självrisk minst och sen blir det nog beroende på vad du har för försäkring. Tänker att det kommer att räknas som att krocka med vilt eller nått och då räcker inte vanlig trafikförsäkring långt. Huruvida du kan ha vagnskadeförsäkring varierar mellan olika bolag beroende på hur gammal bil man har osv. Så det är långt ifrån en självklarhet. Lite som att få ut ersättning för cykeln när den blir stulen.

Om det hade varit en annan bilist så hade det varit så. Nu blir det självrisk minst och sen blir det nog beroende på vad du har för försäkring. Tänker att det kommer att räknas som att krocka med vilt eller nått och då räcker inte vanlig trafikförsäkring långt. Huruvida du kan ha vagnskadeförsäkring varierar mellan olika bolag beroende på hur gammal bil man har osv. Så det är långt ifrån en självklarhet. Lite som att få ut ersättning för cykeln när den blir stulen.
Ja det är sant, har bilisten inte helförsäkring blir ju vålladet viktigare. Försäkringsbolgagets bedömning tror jag..

Gör ingen skillnad för bilen. Trafikförsäkringen täcker inte kostnaden för den egna bilen utan bara motpartens fordon. Ur försäkringsynpunkt kan du lika gärna krocka med en älg. Du kommer inte få ett öre för bilen om du inte har tilläggsförsäkring. Det är motpartens trafikförsäkring som täcker dina kostnader för bilen om motparten är vållande.

Tillbaka
Topp