Cyklist prejad bröt ryggen.

Hoven sa:

Iofs kanske bra att dom har med "vad lagen säger", men det skall inte spela någon roll. Man får inte medvetet köra på någon oavsett om personen bryter mot någon lag. Men det är lite speciellt när någon skadar en cyklist, det skall till väldigt speciella omständigheter för att åtal skall väckas. Om någon gående t.ex. blir påkörd på övergångsställe verkar det däremot vara rutin att åtala för vårdslöshet i trafik.

Lite läskigt då det är mina hemmavägar det rör sig om, hoppas att den påkörda cyklisten är fullt återställd och gubben aldrig mer får sätta sig bakom ratten igen samt gärna bakom galler.

Det här var knappast någon förstagångsförbrytare. Ett fundamentalt problem är att polis och åklagare inte gör något åt förare som bara försöker skada cyklister, men av någon anledning misslyckas. De väntar tills vederbörande lyckas och så gör de kanske något då.

I Norge sätter man upp stora skyltar längs vägen med lite olika budskap bl.a. en bild på en bil som kör om en cyklist med rejält avstånd till cyklisten och texten ”del veien”.
Någon intresseförening borde lobba för att driva liknande kampanjer i Sverige.

Cannondale jekyl 1000 sa:
I Norge sätter man upp stora skyltar längs vägen med lite olika budskap bl.a. en bild på en bil som kör om en cyklist med rejält avstånd till cyklisten och texten ”del veien”.

Samma i USA, tror mycket mer på den typen av budskap än förbud och regelverk.

DSC06825.jpg

landen sa:

Varför inte bägge? Böter och indraget körkort om bilist kör om cyklist närmare än 90 centimeter.

Vi har ju inte bara uppmaningar att inte mörda varandra.

RockyM sa:
"Enligt cyklisterna var cykelbanan vid tillfället för grusig för att användas."
? Det är väl inte alltför ovanligt att cykelbanor inte sopad.
+1
Om samhället vill få cyklister att använda cykelbanan får de för f-n se till att sopa dem, även längs landsväg. Längs en av mina standardrundor är det en cykelbana som inte sopats på hela våren/sommaren... Fick punka där i somras, bra sätt att få cyklister att välja vägbanan istället.

ooms sa:
RockyM sa:
"Enligt cyklisterna var cykelbanan vid tillfället för grusig för att användas."
? Det är väl inte alltför ovanligt att cykelbanor inte sopad.
+1
Om samhället vill få cyklister att använda cykelbanan får de för f-n se till att sopa dem, även längs landsväg. Längs en av mina standardrundor är det en cykelbana som inte sopats på hela våren/sommaren... Fick punka där i somras, bra sätt att få cyklister att välja vägbanan istället.

Mjae fullt med sopade 3-4meter breda cykelbanor hemma hos mig. Racer/tempo cyklisterna skall ändå köra på vägen bredvid som är 2 smala körfält, 60-70 skyltat och ingen väggren.

Detta är inget försvar av gubben artikeln handlar om, om nån skulle få för sig det. Har själv lagt ner landsvägscyklingen då jag vart med om för mycket idiot bilister, faen livsfarligt ute på vägarna gäller både cyklister och bilister som kör som dårar.

Jag känner inte att det är livsfarligt med andra cyklister på landsvägarna. Det gäller att klargöra hur det fungerar ifrån start. De som har svårast för det är gubbar med dyra cyklar och lång utbildning. De tror att det är en diskussion.

etnica sa:
Mjae fullt med sopade 3-4meter breda cykelbanor hemma hos mig. Racer/tempo cyklisterna skall ändå köra på vägen bredvid som är 2 smala körfält, 60-70 skyltat och ingen väggren.

Wow! 3-4 meter breda cykelbanor! Det finns inte på många ställen, var är detta?
Bra att vägen är fri från grenar/väggen är fri från renar ;-)

I mars, vilket väl var när det hela skedde är nog andelen cykelbanor som är sopade i Stockholmstrakten ganska låg. Finns några stråk som körs med sopsaltare men utöver det är det nog ovanligt.

Eftersom bilföraren säger att de körde i klunga & cyklisten säger på led så vore det intressant vad polisen anser om körbarheten på cykelbanan?

RockyM sa:
Eftersom bilföraren säger att de körde i klunga & cyklisten säger på led så vore det intressant vad polisen anser om körbarheten på cykelbanan?

Åas spelar det ingen roll. Gjorde cyklisterna mot förmodan fel ger det inte gubben rätt att utse sig till polis, åklagare och bödel. Att medvetet använda bilen som vapen är inte skillt från att hota och skjuta folk man stör sig på med en AK-47...

Beklagligt att det går grova våldsbrottslingar gömda ibland oss. Finns lediga platser på Hall tydligen....

RockyM sa:
Om man är flera stycken som cyklar i led så är man väl en klunga. Borde inte bli någon annan bedömning om man är själv eller har någon före/efter sej.

landen sa:

Intressant notis, i vissa delstater tar man bort dessa skyltar eftersom [hör och häpna] bilister och cyklister tolkar dem olika... På senaste långa utförkörningen såg jag en ännu bättre och tydligare skylt, "cyclists may use the full lane".

Cyklisten är en gammal kollega och hen klarade sig bra efter omständigheterna. Träffas inte superofta men sist hade hen inte halskrage längre. Vet inte om hen kommit igång med cyklingen igen men skulle tro det. Jäkligt läskigt, cyklar själv där på standardrindan.

NickPick sa:
gerrardsdobbar sa:
Livets hårda skola ute och kör bil igen. Fy fan.

Var senioren lågutbildad?

Enligt egna erfarenheter så är andelen "cyklisthatare" på sociala medier oftast från Livets Hårda Skola. I männens fall är det mycket Tap Out-kläder och/eller profilbilder där personen har Sabatontröjor på sig, alternativt fleecetröjor med vargar och indianer på. I kvinnornas fall har vederbörande lagt oroväckande mycket tid att svara på diverse frågesporter så som "Vilken medlem i Sex & the city är du?", samt en förkärlek för att ersätta ögonbrynen med två pennstreck. Dessutom särskrivs det mycket.

Jävligt lösa boliner på denna observation, känner jag när rent spontant jag skriver ner den. Lovar att fortsätta undersökningarna samt hur väl det stämmer överens med antalet aggressiva bilister i trafiken. Återkommer!

Läskigt att läsa, även min standardrunda, brukar också skippa cykelbanan just där, som är dåligt konstruerad. Längre bort, vid foten av Dalkarl, riskerar man att fronta i skymd kurva med folk som kommer utför. Helt olämpligt att cykla grupp där, aldrig sett nån som gjort det.

Det är stora skräcken att stöta på någon som gör något för att jävlas. Det är illa nog med de som bara är oaktsamma.

Hoppas läkningen fortsätter bra, så som perlinde antyder att det har gått fram tills nu.

Igår bevittnade jag vannsinnesfärd i Stockholm. En äldre Mercedes med förare i 70-års åldern(vad annars) passerar obevakat övergångsställe i City, två personer var på vita övergångssträcken och var halv meter från stål-mercan, en person blir riktigt skärrad och vevar mycket efter honom.

Följer efter med polisen i luren ,vi kommer till annan gata och köer skapas framför. Mercan vill inte vänta, gör förbjuden vänstersväng och rätt över bussfil och på tredje tvärgatan svänger han höger och håller på klippa ytterligare en fotgängare, får mig lite panikartat tänk att nu måste polizei komma innan någon förolyckas framför mig.

Mercedeses stannar kort därefter, polisen ber mig hålla kvar föraren, den här gubben lyssnade 0% på mig tror jag(inte så oväntat) han ska precis smita innan i porten då kommer konstapeln bakifrån och hugger han.

Gubben ser inte så road ut och ska ha deras chefers namn o etc(det där köret) jag får redogöra allt i polisbussen då hör jag utanför att de omhändertar hans körkort(Yes!) jag ska in på längre förhör och even. rättegång. Jag tycker att det hela utlöpte väl, han sade ingenting till mig och att polisen omhändertar körtkort 100% efter mitt vittnesmål känns förtroendefullt av de men troligen hade gubben inga bra förklaringar på det ena eller andra och det var nog uppenbart hur allt stod till.

Men great sucess ska jag säga för det var läskigt att se den här gubben vara ute i trafiken. Tänk om barnvagn hade rullat fram där, fy faren...
Han körde lugnt o beskedligt i trafiken, blinkade tom. men av alla obev. övergångsställen som jag såg och det kom gående då vidrörde han inte ens bromspedalen. Det fanns inga gående i hans värld såg man på hans körsätt.

Fridens

Tomcaten sa:
Igår bevittnade jag vannsinnesfärd i Stockholm. En äldre Mercedes med förare i 70-års åldern(vad annars) passerar obevakat övergångsställe i City, två personer var på vita övergångssträcken och var halv meter från stål-mercan, en person blir riktigt skärrad och vevar mycket efter honom.

Följer efter med polisen i luren ,vi kommer till annan gata och köer skapas framför. Mercan vill inte vänta, gör förbjuden vänstersväng och rätt över bussfil och på tredje tvärgatan svänger han höger och håller på klippa ytterligare en fotgängare, får mig lite panikartat tänk att nu måste polizei komma innan någon förolyckas framför mig.

Mercedeses stannar kort därefter, polisen ber mig hålla kvar föraren, den här gubben lyssnade 0% på mig tror jag(inte så oväntat) han ska precis smita innan i porten då kommer konstapeln bakifrån och hugger han.

Gubben ser inte så road ut och ska ha deras chefers namn o etc(det där köret) jag får redogöra allt i polisbussen då hör jag utanför att de omhändertar hans körkort(Yes!) jag ska in på längre förhör och even. rättegång. Jag tycker att det hela utlöpte väl, han sade ingenting till mig och att polisen omhändertar körtkort 100% efter mitt vittnesmål känns förtroendefullt av de men troligen hade gubben inga bra förklaringar på det ena eller andra och det var nog uppenbart hur allt stod till.

Men great sucess ska jag säga för det var läskigt att se den här gubben vara ute i trafiken. Tänk om barnvagn hade rullat fram där, fy faren...
Han körde lugnt o beskedligt i trafiken, blinkade tom. men av alla obev. övergångsställen som jag såg och det kom gående då vidrörde han inte ens bromspedalen. Det fanns inga gående i hans värld såg man på hans körsätt.

Fridens

Mycket bra agerat.

gerrardsdobbar sa:
Tomcaten sa:

Fridens

Mycket bra agerat.

+1

Mina fördomar säger att progressionen för vårdslösa förare är:
<18 år : trimmad moppe, helst crossmodell
18-28 : sportig BMW
28-60 : sportig Audi
60+ : vräkig Mercedes

Men körbeteendet är konstant hela livet.

geologen sa:
<18 år : trimmad moppe, helst crossmodell
18-28 : sportig BMW
28-60 : sportig Audi

Men körbeteendet är konstant hela livet.

Jag frontalkrockade med han den där på moppen, 17 år. Jag körde på höger sida och han på vänster. Jag polisanmälde i hopp om att fördröja hans körkort med några månader, men polisen sa att om man krockar när man kör på vänster sida av vägen så är det inte vårdslöst utan bara otur. Ärendet nedlagt omedelbart utan att polisen pratade med varken vittnena eller gärningsmannen. Se upp i Stockholmstrafiken, för nu är han 19 år och stärkt i sin uppfattning att han kan köra hur som helst utan konsekvenser.

geologen sa:
(klipp)

En av mina läskigaste olyckor var när jag blev omkullknuffad av ngn som följde den mallen.
Jag hade stannat i en korsning och väntade på en lucka i trafiken.
Mannen med mercan stod bakom.
Jag bedömde nästa lucka i trafiken som för liten, han tyckte den verkade lagom och körde - rakt på mig.
Turligt nog så upptäckte han sitt misstag innan jag hamnat UNDER bilen.
Dessutom var det vinter och halt, så det blev inga märkvärdiga skador.
Han blev IOFS väldigt skärrad av händelsen, så det fanns inget "ondskefullt" eller uppsåt i hans beteende.
Rätt läskigt ändå.

Har också krockade med mopedpojke, han på väg uppför skruven från Ridvägen, jag på väg nerför cykelbron.

Hans ursäkt att "Jag kom ju på innern" imponerade inte riktigt på mig.

Bilagor

• PSX_20180828_122856.jpg
    PSX_20180828_122856.jpg
    229.1 KB · Besök: 45
Vissa går vidare till att köra större fordon i yrkestrafik. Finns åtminstone i Stockholm vissa bussförare inom lokaltrafiken som antingen sätter en ära i att svänga in obehagligt tajt efter omkörning av cyklist eller så har de inte koll på hur lång bussen är. Får dock säga att min upplevelse är att de minskat i antal senaste åren. Tycker det var vanligare för 5+ år sen (eller så har jag blivit avtrubbad).

Sedan SL överlät trafiken åt privata företag har antalet trafikolycker och personliga trauman ökat i trafiken.

"Hej heter jag, långtids-arbetslös men fick körkort och hela skiten betald av er skattebetalare och fick rulla rakt in i hytten på 18meter långt 25 ton tungt fordon på en gång" + in på ett mera tidspressat schema än tidigare för nu måste de tjänas mera pengar än förr = Japp, katastrofen kommer runt hörnet.
Allt för att vi inte ska ha öppet arbetslösa i böckerna(ser aldrig bra ut för regerande partierna) Samhälls-förfallet är faktumet nowadays.

Finns det statistik som visar denna ökning av trafikolyckor och då naturligtvis involverande lokaltrafikens bussar och i förhållande till (t.ex.) körd sträcka?

Inte som jag har sett men jag varit med om ett antal bussturer där man bara sitter o skruvar på sig själv för man märker att det är stor inkompetens hos föraren.

Jag har pratat med Grönlunds som är den största utbildnings ordnaren och blev tjenis med huvudläraren där. Han uttryckte nästan med sorg över kvaliteten hos folk som de fick ifrån AMS.

Jag har sett ett antal bussar i Stockholm City som fullkomligt nonchalerar cyklister, bilar och inte minst taxi-bilar när de ska fram igenom kungsträdgården.

Det finns ett stort antal böjda trafikskyltar i samhället idag, det är väl mest orsakat av lastbilschaufförerna men det kommer en stor portion av sådana ifrån AMS.

Ett antal taxi-passagerar har uttryckt sig över trafik-vettet idag, folk bakom ratten på stora fordon är antingen av ovannämnd kaliber eller kommer påverkade av från färjan och sätter sig o kör ihjäl folk.

Ingen siffer-statistik men mycket slutledningsförmåga, många timmar bakom ratten, ett flertal körkort själv, x antal samtal med trafikpoliser som varit nöjda med min insats och så vidare God jul.

Pepperazzi sa:
..."Jag kom ju på innern" imponerade inte riktigt på mig.
Blev påkörd av en mötande cyklist en gång.
Jag hade innerkurva om vi antar högertrafik mellan cyklister.
Blev inte heller så imponerad av ursäkten "jag cyklar så fort att jag måste skära kurvorna".

Tillbaka
Topp