Cyklisten - Tim Krabbe. Nyutgåva.

"Icke-cyklister. Tomheten i liv som deras chockerar mig."

Har sträckläst boken i helgen. Mycket underhållande!

Ckd skrev:
-------------------------------------------------------
> Länk?

Nä nä...är du Reilhan i förklädnad?? ;)

Ursäkta att jag gräver upp det här gamla inlägget. Jag letar efter den här boken för att förbättra min svenska. Har någon den till salu? Jag kunde inte hitta den på Bokus / Adlibris / Bokborsen.

Eftersom jag pratar holländska ganska bra skulle det vara ett roligt sätt att lära sig svenska. Tack!

Senast ändrad:
Waarom in het Nederlands vragen op een Zweeds forum? (Misschien weet ik het antwoord: ik heb recentelijk hier geleerd dat veel sociale media automatisch vertalen)

Oude berichten bovenhalen wordt zeer positief gezien hier! Kort zoeken leverde geen winkels op die het boek hebben. Ik vond dat de bibliotheek in Mölndal een exemplaar heeft. Dan hebben misschien meer bibliotheken het boek.

Senast ändrad:
Nederländska är (fortsatt) förvånansvärt lätt att läsa om man kan lite tyska och engelska, utöver svenskan. 🙂

Helt omöjlig att förstå talad. 🇳🇱

Ursäkta, jag översatte det, kopiera-klistra-fel :)

Jag märkte att mycket är likadant, eftersom båda språken antar jag är germanska. Har dock svårt med sj-ljudet :)

Bra tips, laddade precis ned den, epubformat och på engelska. Från min favorit pirat. Men den får du googla upp själv.

Och Tyler Hamilton: The Secret Race.... Från dopingtiden och Lance A. Då dom flesta proffs kämpade som fan, men sen efter ett tag upptäckte och dom var tvungna att dopa sig för att hänga med. Eller annars lägga av.

Tack för att den här tråden fick nytt liv. Boken finns inne på mitt bibliotek och jag har precis läst klart min bok, så nu blir det denna!

Javisst så är jag holländare…
Boken är fantastisk.
Han gjorde en hel amatör tävling och skrev roliga berättelser om detta som finns också som bok (på holländska)

Vilken gynnare den där Claude. Udda på gränsen till karikatyrartad, men cool på något sätt.

Edit: Har du postat ngt om Mont Ventoux och ev. annan cykling innan?

Tyckte inte alls om boken. Fick kämpa mig igenom den.. Men jag kan ändå förstå varför det är en klassiker. Bara inget för mig. Långt ifrån det sämsta jag läst i år dock!

IMG_0490.webp

Tackar för påminnelsen om denna mysiga bok. Det var flera år sen sist, kanske dags att ta fram den igen snart.

Tyckte inte alls om boken. Fick kämpa mig igenom den.. Men jag kan ändå förstå varför det är en klassiker. Bara inget för mig. Långt ifrån det sämsta jag läst i år dock!
Boken är en klassiker och kan läsas med behållning även av icke-cyklister. Krabbe är en känd holländsk författare och har även skrivit "De försvunna". Men man bör förstås ha viss vana av att läsa skönlitteratur, gärna från ganska ung ålder.

Boken är en klassiker och kan läsas med behållning även av icke-cyklister. Krabbe är en känd holländsk författare och har även skrivit "De försvunna". Men man bör förstås ha viss vana av att läsa skönlitteratur, gärna från ganska ung ålder.
Bara för att en bok är en klassiker behöver den inte vara något man tycker om. Tyckte inte heller att ”The Rider” var särskilt bra men kan ju fatta att den har kvaliteter ändå. Jag gillar inte ”Ulysses” av James Joyce heller men den är ju en ultraklassiker. Knappt läsbar tyckte jag.

Håller med vad gäller sambandet klassiker och personligt tyckande, eller snarare avsaknaden därav. Klassiker är väl snarare ett uttalande om att många uppskattat den över tid, i alla fall många människor i en viss grupp. Vad enskilda individer tycker är inte direkt kopplat till klassikerstatusen.

Jag läser runt 30-40 böcker per år och har gjort det under flera år. Så vana av att läsa skönlitteratur det har jag. Tycker ändå inte om boken.

Nu var det länge sen jag läste den, men jag gillade hans tankar och beskrivningar av loppet. Hans märkliga tankar om hur han ville se sin motståndares huvud i en burk och sånt. Inledningen är den som har blivit mest klassisk. ”Non racers, the emptiness of their lives shocks me.” Jag tycker det säger en hel del om honom. Inget annat än cykelracing är intressant.

Senast ändrad:
Nu var det länge sen jag läste den, men jag gillade hans tankar och beskrivningar av loppet. Hans märkliga tankar om hur han ville se sin motståndares huvud i en burk och sånt. Inledningen är den som har blivit mest klassisk. ”Non racers, the emptiness of their lives chockes me.” Jag tycker det säger en hel del om honom. Inget annat än cykelracing är intressant.

Jag tycker om början och styckena när han berättar om sin barndom. Resten är mycket av samma. Det han skriver om den unga tjejen var otroligt raljerande och snudd på äckligt. Men boken är en produkt av sin tid antar jag.

Jag tycker om början och styckena när han berättar om sin barndom. Resten är mycket av samma. Det han skriver om den unga tjejen var otroligt raljerande och snudd på äckligt. Men boken är en produkt av sin tid antar jag.
Aha det kommer jag inte ens ihåg. Det var 15 år sen jag läste den. Det bästa är kanske att inte läsa den igen..

Minns inte episoden med tjejen men precis som för mollo var det många år sen jag läste boken.

Vad gäller mkt av samma säger mitt minne detsamma. Har dock för mig att jag tyckte att det på något sätt passade då ju lvg-cykling i sig är lite repetitivt. Hade man editerat bort ”upprepningarna” tror jag bokens känsla gått lite förlorad.

Aha det kommer jag inte ens ihåg. Det var 15 år sen jag läste den. Det bästa är kanske att inte läsa den igen..
Äsch, klart du ska läsa om den om du gillade den.
Man får se det som att vissa saker åldras jävligt dåligt men att det var på ett annat sätt förr.
Mycket som man tyckte var normalt på tex 70 talet är förlegat idag. Men det betyder ju inte att man ska undvika det helt bara för det. Jag tycker det kan vara nyttigt att bli påmind av vad som var normen förr. Även om det såklart kan vara obehagligt att läsa.

Minns inte episoden med tjejen men precis som för mollo var det många år sen jag läste boken.

Vad gäller mkt av samma säger mitt minne detsamma. Har dock för mig att jag tyckte att det på något sätt passade då ju lvg-cykling i sig är lite repetitivt. Hade man editerat bort ”upprepningarna” tror jag bokens känsla gått lite förlorad.

Ja helt klart och för många kan jag tänka mig att det är det som är charmen med boken.

Du gör jäkligt bra videos Johan, extremt konstigt att du inte får fler visningar men det kommer väl. (y)
Problemet är att YouTube och Instagram har blivit för stort.

Jag har haft 540K visningar på Instagram de senaste 30 dagarna. Snittlikes, kanske 150? Folk bara scrollar vidare...

2022 kunde jag få 5K likes på bild. Samma eller liknande bild idag, 200. 🫩

Håller med om bigmollos kanal. 😉

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp