Cyklister, bottenskrapet i trafiken

Och fullständigt omöjligt att genomföra i praktiken. Det skulle ta ett århundrade att bygga, kosta som flera europeiska länders budgetar varje år och sen kunna gå sönder ganska lätt så tidigt som dagen efter banan är färdigbyggd. Det finns ingen som skulle satsa pengar och tid på ett projekt som inte blir klart inom ens egen livstid, och kanske inte ens barnens livstid.

Erik Sandblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Hälften av alla bilresor
> är kortare än fem kilometer

Jag cyklar två km till dagis med cykelkärra + 5km till jobbet + 7km hemifrån jobbet varje arbetsdag året runt. Sedan tar jag bilen till affären 4km bort och storhandlar 3-4ggr i månaden. 90% av alla mina bilresor är kortare än 5km...

> (enligt länken
> nedan) och cyklister har inte företräde på
> cykelbaneöverfarter. Jag tycker man kan börja
> där.
> http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1588.aspx

Jag var med om en situation på väg till jobbet idag. Stod och väntade för att få grönt ljus på cykelöverfarten som går över roslagsvägen straxt utanför jobbet. Det är som vanligt en nästintill stillastående bilkö vid den tiden på morgonen trots trängselskatten. Straxt innan vi cyklister och fotgängare får grönt åker det ut en snubbe i en sån här (tror jag att det var):
NISSAN%20NAVARA%20D40%20Double-Cab.jpg

, fast röd och ställer sig rakt över heeeeela övergångstället + cykelöverfarten och blockerar vägen för de 10-20 pers som står och väntar på att få gå/cykla över. De är långa de där bilarna/lastbilarna...
Snubben är väl 50 bast, i mörka solbrillor och tredagarsstubb, lyssnandes på hårdrock. En riktigt Georg Clooney wannabe var det. Självklart var han ensam i bilen. Han var skittuff, verkligen! Tänk om jag finge bli som honom när jag blev stor!

När jag sedan fick grönt ljus och var tvungen att svänga runt några meter utanför övergångstället för att runda hans jätteekipage gasar han till lite för att gestikulera att jag inte fick cykla in i hans kära penisförlängare. Då skriker jag tillbaks att han skall fan stanna innan övergångstället, bror duktig som jag är. Som svar stoppar 50-åringen upp handen genom solluckan och fuckar åt mig. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta.

Senast redigerad av en moderator:
Jag känner igen typen! Det finns en utfart från en väg där jag cyklar varje morgon. Det är inte är huvudled, men alla som ska rakt fram får alltid företräde (helt normalt i Stockholm). Det står bilar och väntar och det rullar bilar framför mig. Jag trampar på fint och håller samma fart som bilarna.

När bilen framför mig passerat så gasar bilen vid infarten till och axar till så att bilen rivstartar mot mig 2-3 meter och sen bromsar han och tutar. Han hotade mig med bilen! Jag blev fullständigt livrädd. Bilen var svart, sänkt, feta fälgar och svarta sidorutor. Föraren 50 med jättetuffa solglas.

Ungefär en gång i veckan händer något som gör mig riktigt rädd i trafiken. Ärlig talat är det cyklister som ibland skrämmer mig också...

mytomspunnen skrev:
> [snip] Som svar stoppar
> 50-åringen upp handen genom solluckan och fuckar
> åt mig. Jag visste inte om jag skulle skratta
> eller gråta.

Du kunde bett honom sträcka ut fingret genom sidorutan så att du kunde bryta av det?
Du kunde stannat framförhonom och demonstrativt pumpat däcken när han fick grönt?
Du kunde kört förbi bakom honom och klappat distinkt i plåten, så att han gjorde i brallan av rädsla för ett lite märke i lacken?
Du kunde skatta dig lycklig att det inte var en White Van Man, för då kanske han bumpat dig?

Fast du gjorde nog rätt som grät en tår över hur korkade människor blir när de sätter sig i bilen. Och sedan skrattat en stund över vilka dumheter du kunde gjort om du var lika korkad som honom.

;-)

/P-M
som försöker låta bli att bli fly förbannad när han råkar ut för något liknande

Farborn hade nog inte fuckat om han inte suttit i sin trygga plåtbunker.

mytomspunnen skrev:

Som svar stoppar
> 50-åringen upp handen genom solluckan och fuckar
> åt mig. Jag visste inte om jag skulle skratta
> eller gråta.

nu orkade jag inte läsa igenom allt dett amen stod det något om skillnad mellan bevakade och obevakade cykelöverfarter?

skit också, det stämmer, jag trodde jag hade rätt men som det är nu så finns det bara benämningen "tillfälle att passera" som reglerar hur bilar ska behandla cyklister.

Senast redigerad av en moderator:
I såna där fall som mytis berättar om, brukar det hända att jag precis vinglar till framför den stillastående bilen, det är ju trångt, så jag måste stödja mig med handen på motorhuven. Tyvärr har jag lite svårt med finmotoriken i händerna, så det brukar bli en hård dunk på huven.

När jag går förbi cyklister som blockerar trottoarerna brukar jag vingla till. Då måste jag stödja mig mot dem med hjälp av en knuff. En hård knuff blir det.

Men igår gjorde jag bort mig gentemot en bilist, åkte ut framför en bil där jag trodde att det var högerregeln som gällde. Det gjorde den inte fick jag veta av den bilist som hade tutat på mig. När jag cyklade tillbaka och kollade så visade det sig att han hade rätt. En irriterande "lämna-företrädesskylt" satt klart och tydligt uppsatt där jag nyss passerat...

Men i det stora hela är det en stor andel av bilisterna som borde få sina körkort indragna.

Johan S skrev:

> Men i det stora hela är det en stor andel av
> bilisterna som borde få sina körkort indragna.

Och cyklisterna, om de hade några dvs.

Sedan finns det ett problem med hastighet. Jag har på de senaste rundorna nästan blivit påkör tre gånger av bilar som kommer från höger trots att jag har företräde (huvudled). De missbedömer troligtvis min hastighet, cyklar gör inte 40km/h i allmänhetens ögon.

bigmollo skrev:
> Det finns idioter som kör bil, och det finns
> idioter som cyklar. Det bästa vore väl att
> plocka bort idioterna?

Jepp, fast det skulle inte bli många trafikanter kvar :)

Denna tråd ska intee behöva dö utännu.

Mer info funnet om ämnet!

3 kap punkt 3:
21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg 1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen, 2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg, 3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller 4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen. Förordning (2007:101).

I broschyren "Informationsmaterial om cykelöverfarter", se denna webbadress http://www.vv.se/templates/page3____1311.aspx finns mer info.

Så här har jag alltid sett på det.

Bilar skall endast lämne företräde för cyklister när bilen korsar cykelvägen. Detta gäller alltså vid korsning och bilen skall svänga medan cykelbanan kör rakt fram, och vid utfarter från rondeller (in i en rondell är det cyklisten om korsar).

Jävligt irriterande med cyklister som tror att en bilar skall lämna företräde vid cykelöverfart. Naturligt urval kallar jag det.

kanotisten skrev:
> Så här har jag alltid sett på det.
>
> Bilar skall endast lämne företräde för
> cyklister när bilen korsar cykelvägen. Detta
> gäller alltså vid korsning och bilen skall
> svänga medan cykelbanan kör rakt fram, och vid
> utfarter från rondeller (in i en rondell är det
> cyklisten om korsar).

Så här fungerar det för mig:

Om jag saktar in och förbereder mig för att stanna vid obevakade överfarter stannar 90% av alla bilar och släpper förbi mig. Övriga 10% kör alltid före någon av de föregående 90%, så de brukar inte vara några problem.

De två stora farorna är:
- att tro att motordrivna fordon som är på väg ut ur en rondell ser mig som cyklist bara för att jag har förkörsrätt.
- att tro att bilen som kommer snett bakom den som stannat också stannar.

När jag började cykla till jobbet var jag mycket hetsigare än vad jag är nu men det går oftast lika fort att ta det lugnt vid korsningarna/rondellerna.

> Jävligt irriterande med cyklister som tror att en
> bilar skall lämna företräde vid cykelöverfart.

Här är det nog så att många cyklister faktiskt tror att de har företräde. Bättre information till både bilister och cyklister är nog ingen dum idé...

> Naturligt urval kallar jag det.

Du kan väl repetera det där när du kört ihjäl någon och vet vad du pratar om.

/P-M

kanotisten skrev:
> Så här har jag alltid sett på det.
>
> Bilar skall endast lämne företräde för
> cyklister när bilen korsar cykelvägen. Detta
> gäller alltså vid korsning och bilen skall
> svänga medan cykelbanan kör rakt fram, och vid
> utfarter från rondeller (in i en rondell är det
> cyklisten om korsar).

Bilister skall lämna företräde när dom korsar en cykelbana oavsett om de kör in eller ut ur rondellen. Spelar ingen roll hur du tycker.

Ska man bara läsa ett inlägg i alla otaliga cykel/trafiktrådar, så läs igen vad PME skriver ovan. 100% sant, vartenda ord!

Rippa skrev:
> Ska man bara läsa ett inlägg i alla otaliga
> cykel/trafiktrådar, så läs igen vad PME skriver
> ovan. 100% sant, vartenda ord!

Tackar och bockar!

Vilken tur att jag inte skrev om vad jag tycker om att så och vänta vid röd gubbe i 2 minuter utan att en enda bil passerar ;-)

/P-M

pme skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska man bara läsa ett inlägg i alla otaliga
> > cykel/trafiktrådar, så läs igen vad PME
> skriver
> > ovan. 100% sant, vartenda ord!
>
> Tackar och bockar!
>
>
> Vilken tur att jag inte skrev om vad jag tycker om
> att så och vänta vid röd gubbe i 2 minuter utan
> att en enda bil passerar ;-)

Ja, då glider man över mot rött helt enkelt, om man vill. Det hade varit lika sant det med! Jag är inte den som värderar folks trafikmoral.

Timothy skrev:
> kanotisten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så här har jag alltid sett på det.
> >
> > Bilar skall endast lämne företräde för
> > cyklister när bilen korsar cykelvägen. Detta
> > gäller alltså vid korsning och bilen skall
> > svänga medan cykelbanan kör rakt fram, och
> vid
> > utfarter från rondeller (in i en rondell är
> det
> > cyklisten om korsar).
>
> Bilister skall lämna företräde när dom korsar
> en cykelbana oavsett om de kör in eller ut ur
> rondellen. Spelar ingen roll hur du tycker.

Nej, bilister måste bara lämna företräde mot cyklist när de kör ut ur en rondell. Lär dig trafikreglerna istället för att skriva fel och skämma ut dig.

Att jag skrev "så här har jag alltid sett på det" baser jag på de svenska trafiklagarna. Om dessa inte duger för dig, synd.

pme skrev:

>
> Vilken tur att jag inte skrev om vad jag tycker om
> att så och vänta vid röd gubbe i 2 minuter utan
> att en enda bil passerar ;-)

Vid såna tillfällen förutsätter man att trafiksignalen är ur funktion och färdas med förhöjd vaksamhet.

Tillbaka
Topp