Erik Sandblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Hälften av alla bilresor
> är kortare än fem kilometer
Jag cyklar två km till dagis med cykelkärra + 5km till jobbet + 7km hemifrån jobbet varje arbetsdag året runt. Sedan tar jag bilen till affären 4km bort och storhandlar 3-4ggr i månaden. 90% av alla mina bilresor är kortare än 5km...
> (enligt länken
> nedan) och cyklister har inte företräde på
> cykelbaneöverfarter. Jag tycker man kan börja
> där.
>
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1588.aspx
Jag var med om en situation på väg till jobbet idag. Stod och väntade för att få grönt ljus på cykelöverfarten som går över roslagsvägen straxt utanför jobbet. Det är som vanligt en nästintill stillastående bilkö vid den tiden på morgonen trots trängselskatten. Straxt innan vi cyklister och fotgängare får grönt åker det ut en snubbe i en sån här (tror jag att det var):
, fast röd och ställer sig rakt över heeeeela övergångstället + cykelöverfarten och blockerar vägen för de 10-20 pers som står och väntar på att få gå/cykla över. De är långa de där bilarna/lastbilarna...
Snubben är väl 50 bast, i mörka solbrillor och tredagarsstubb, lyssnandes på hårdrock. En riktigt Georg Clooney wannabe var det. Självklart var han ensam i bilen. Han var skittuff, verkligen! Tänk om jag finge bli som honom när jag blev stor!
När jag sedan fick grönt ljus och var tvungen att svänga runt några meter utanför övergångstället för att runda hans jätteekipage gasar han till lite för att gestikulera att jag inte fick cykla in i hans kära penisförlängare. Då skriker jag tillbaks att han skall fan stanna innan övergångstället, bror duktig som jag är. Som svar stoppar 50-åringen upp handen genom solluckan och fuckar åt mig. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta.