Cyklocross: önskar tips och råd!

Annae

Ny medlem
Jag är på jakt efter en cyklocross.

Ska cykla landsväg, grus och sten, stad.
Syftet med cykeln är träning.
Gillar höga hastigheter och action.
Har en kotglidning (ryggskada) så jag kan ej ståcykla (därför är mtb uteslutet)
Racers är för känsliga för min cykelstil tror jag
Budget ca 15 000
Tror jag vill ha shimano 105-komponenter å ev kolfiberaxel?
Ram 52, är 174 cm lång tjej
Har testat kona Jake the snake (älskar den!) men mina ben och armar är för långa, ryggen för kort, blev för stort dropp med ram 53, testade även ram 49 samt 53 med 60 mm styrstamm men funkade ej (ram 49 ännu mer dropp)

Har kikat på specialized men är helt lost. Vilka cykelmärken, komponenter å modeller är bra för en galning som jag?!

Jag är annars en löpare men får inte springa nu pga ryggen.

Tacksam för tips om krossar att testa
Anna

Har aldrig sett någon damcross och vet inte vad som skulle skilja annat än möjligen färg och sadel. Du får nog prova dig fram till vad som passar. Min sambo kör en Scott CX Comp M, huvudsakligen för pendling.

Gå till en seriös affär som kan lyssna på din unika historia och anpassa sitt förslag enligt det.

Den mest seriösa affär jag kan tänka mig är Cycling på Norrtullsgatan. En gång dagen före vättern gick min racer sönder på ett irreparabelt sätt. Jag tog pengar i handen och gav mig ut på en panikjakt efter ny racer. Gick först till Cycling och spenderade en timme med Rickard och hans kollega där och provade runt på deras cykelmätningsutrustning. Jag var fullt beredd att köpa vad de än sade, men till min förvåning sade de till slut att du får gå till en annan affär, vi har inget som är perfekt för dig och vill inte sälja ngt i så fall. Efter det bestämde jag mig för att alltid rekommendera Cykling som seriös.

Tack för ditt inpel, Fliken! Jag kollar upp Cycling bums. Jag blev faktiskt avrådd att köpa en Kona för att säljaren inte tyckte det var 100 %, tyvärr hade hen inte några andra i rätt size inne... Återigen tack, ska kolla upp.

Kan funka med en Räcer oxo ? Jag har en komfort-Räcer, och använder 28 mm vanliga kanttrådsdäck, och kör en hel del grusväg och fina stigar ! Funkar perfekt och känns roligare och snabbare än cyclocross - men Räcern måste då ha plats för lite grövre däck.

Bilagor

• Asset_190068.jpg
    Asset_190068.jpg
    45.7 KB · Besök: 18
Tillbaka
Topp