D_R bygger LEDlampor, NightOwl

Den är ju aningen svår att fräsa den där formen.

Jag hade kört på lite grövre gods i flänsarna. För tunna flänsar gör det väldigt ömtåligt och svårtillverkat. Det behöver inte vara superfancy för att kyla huset. Simpla rektangulära 4-5mm flänsar och ca 150-200 gram hus i ett stycke kommer du långt med.

Så lite konstruktiv kritik om du har tillgång till fräs:-) bygg huset rektangulärt och i ett stycke. Då kan du begrava LEDarna i huset + göra enkla rektangulära flänsar i färdriktningen + får ett betydligt enklare jobb att fräsa fram formen. Din design med flera alubitar gör bla att du tappar all ytan runt LEDarna för hus/kylning + får många värmeövergångar.

Nja. Jag har formen, resten gör fräsen :) så svårt är det inte. Men visst, man behöver nog inte så många flänsar på bakstycket.
Ang flertalet alubitar, så är det baktill värmeutvecklingen är värst o den ända värmeövergången kommer att vara mellan bakstycket och de runda flänsarna baktill. Såklart kommer allt att sättas ihop med värmeledande pasta så att överföringen ska bli maximal.
Ska tänka lite på ideén med att fräsa längsgående flänsar först, tror dock inte jag har så långa frässtål hemma.. :/

Jag pushar fortfarande för ett hus som i största möjliga mån är gjort i ett stycke. Limmar ihop alubitar gör man ju om man inte har fräs, har du fräs kan du göra underverk:-)

Vad jag läst mig till tappar du ca 5-10 grader i varje värmeövergång. Målet är således att limma LEDarna direkt mot det som utgör största delen av huset. Spelar ingen roll att LEDarna avger mest värme bakåt, hela huset hjälper ju till med kylning om det är gjort i ett stycke.

Jag menar nåt i stil med dessa lampor. Stor alubit som LEDarna limmas direkt mot och som dessutom utgör 90% av hela lampan/massan. Det enda som tillkommer är fronten. Minimalt antal värmeövergångar, få ytor att täta mellan och enkel form att fräsa.

1.JPG ht=544

2.jpg ht=483

3.jpg ht=535

4.jpg ht=351

Aha, nu förstår jag hur du menade.
Det ända tråkiga jag ser med din design är att den kräver flertalet uppspänningar, om det ska bli snyggt.
Vart hittade du informationen ang värmeförlusten/övergång?

Ja det krävs 2-3 uppspänningar men jag ser ändå dessa konstruktioner som enklare tillverkningsmässigt. Dom där smala frässpåren du har kräver en 2-3mm fräs och det tar väl hyfsat lång tid att avverka med en sådan + svårt att köra djupa spår.

Det där med värmeförluster per värmeövergång läste jag på mtbr's lampforum för några år sedan, det var nån som hade mätt temperaturen i olika delar av lampan, före och efter värmeövergångar mellan material. Jag har själv märkt skillnad mellan byggen jag gjort på olika sätt. Min frästa lampa blir klart varmare på ytan än de andra fulvarianterna jag byggt.

Har äntligen fått mina P7:or.
Så jag testade att bygga elektroniken med en gång.
IMG_5396.JPG ht=483

IMG_5403.JPG ht=483

Eventuellt så kommer jag att ha 4 st småleds på styret precis vid min knapp därjagg ska välja ljusstyrka. Första led'n kommer att visa att det är ström (gul), de andra tre (gröna) kommer att symbolisera vilket 'steg' jag har akiverat, dvs 10%,40% eller 100%.
IMG_5405.JPG ht=483

Kråkboet i nuvarande form. Dock kommer mkt att kapas bort o göras snyggare, detta var bara en koll så att min programering fungerade och att jag inte brände sönder varesig drivaren eller min p7:a.
Ska sparka igång fräsen till helgen o börja göra delarna till huset. (Designen av huset får bli en överrasking :))

xyz-saft:
det är inga som helst problem om man kan sitt cadprogram.

dirtyrider:
du kan ju faktiskt köra en FE-analys på värmeutvecklingen om du vill säkerställa att flänsarna räcker till. Detta med ganska god säkerhet om du bara kan sätta vettiga randvillkor.. .. om inte annat finns det säkerligen fler än jag som sitter på de erfordrade datorverktygen och kunskapen.

[edit]
finns intresset så kan jag nog hjälpa dig med de analyserna.

Senast redigerad av en moderator:
I brist på annat att göra så testade jag reflektorerna.
På med det stora batteripaketet o lite papper o penna.

IMG_5408.JPG ht=483

IMG_5410.JPG ht=483

För den som vill göra en mer nogrann uträkning så är det 10mm mellan varje linje.
Flood beräknade jag till ~45grader närmare 50. Hot beam som man kan se om man tittar nogrannt ligger på ~25 grader
H@lvete vad dom lyser :D, o då har jag ändå 0,9 A till att pumpa dom med..
(bilden är tagen på 10% av sin kapacitet)

oj,här har jag glömt att uppdatera. :)
Fick gjort lite idag.
Fräste ut aluhuset, fick bli tre/fyra delar. 2x10mm och 2x5mm tjocka bitar.
Direkt ur cnc'aren.
IMG_5463copy.jpg ht=483

Men nu är frågan. Ska man ha med eller utan distans? vilket ser snyggast ut? :/
IMG_5474copy.jpg ht=483

Med...
IMG_5476copy.jpg ht=483

Utan...
IMG_5480copy.jpg ht=483

Snabbmontage utav P7:orna o lite slavrig kabeldragning. :)

Snyggt! Det kommer bli en brutal lampa. Hur ska du fästa den?
Det kanske är en bra idé att få in lite kylpasta mellan bitarna för att förbättra värmeledningsförmågan?
Fortsätt att posta bilder. :)

Ska fräsa ut ett fäste med, när jag har tid..:)
fästet skall fästas undertill, på den plana biten precis under den mittersta dioden.
Sitter med kylpastan i handen just nu faktiskt, ska dock vänta med den tills alla hålen som skall gängas är gängade.

Kanon. Blir det fäste med nån form av snabbkoppling? Jag sitter och skissar på ett till min lampa just nu och jag funderar på om det ska vara två bitar som skruvas ihop runt styret eller om jag ska få in nån form av snabbkoppling.

hm, matrialkostnad ligger väl på ungefär följande

Alu 10 mm ~ 200kr
alu 5mm ~50kr

Det är elektroniken som kostar :/
Har inte exakta siffror i huvudet, men kan kolla upp om det är önskas.

Dirty_rider skrev:
-------------------------------------------------------
> hm, matrialkostnad ligger väl på ungefär
> följande
>
> Alu 10 mm ~ 200kr
> alu 5mm ~50kr
>
> Det är elektroniken som kostar :/
> Har inte exakta siffror i huvudet, men kan kolla
> upp om det är önskas.

Det var ju inga hutlösa kostnader. Håller med om att LED:arna kostar mest. Lättare att handla på DX om man låtsas att det är kr man betalar och inte $ ;-)

Var köper du/man så tjocka alu-bitarna någonstans?
Själv har jag bara varit på Bauhaus och shoppat fyrkantsrör i olika dimensioner.

/P-M

Jag handlar mina ämnen på www.Ironbill.se .
Jag köpte p7:orna ifrån DX, dock tog det nästan 2månader innan de kom..:(
Reflektorena o drivaren (2,8A) ifrån en tysk snubbe (länk finns nånstans i tråden)
Micro controllern+annat skrafs för att programera valbar ljusstyrka finns på www.electrokit.se

Testkörde lampa nyss. Gick ut på balkongen o väckte grannarna :)
Riktigt nöjd både med ljusstyrka och spridning.
Satte dessutom lampan innomhus (22grader i luften) o mätte med en superduperHI-tech värmepistol. Tog även lite bilder med den, men de kommer först att läggas in på dator nästa vecka då jag inte fick med alla sladdar :/
Dock, körde med en distans mellan flänsarna och fick fram hela 31grader på baksidan av lampan, flänsarna 1,2 grad kallare. 0,2 graders skillnad mellan främre kylfläs jämte den bakre där ledsen sitter monterade.
Slutsats: Kylpastan gör sitt jobb, dock var kanske inte testet helt 100 då lampan bara kördes på max i 7 min. Men den ska inte användas inomhus o dessutom kommer fartvinden att kyla en del (får hämta ner bordsfläkten o labba lite i helgen.)

[edit]
Bilder måste man ju ha!

IMG_5485copy.jpg ht=483

Alstå test1 med distans

IMG_5491copy.jpg ht=483

Baksidans värmesignatur

Nu när den börjar likna något...vad vöger den? 7 minuter på max och så låga temperaturer låter imponerande, du borde kunna skala av en hel del och ändå ha tillräcklig kylning.

Min lättviktslampa med 6xpe blir 60 grader på 2 minuter inomhus men den blir inte en ljummen när jag cyklar med den.

InlineOla skrev:
> 7 minuter på max och så låga temperaturer
> låter imponerande, du borde kunna skala av en hel
> del och ändå ha tillräcklig kylning.

Alltså, jag är också MYCKET imponerade av det här bygget och vill inte nedvärdera det på ngt sätt.
Men att temperaturen är endast 31 grader efter 7 min är ett inte särskilt intressant resultat av mätningen.

Vad som däremot är riktigt intressant är
Dirty_rider skrev:
> Testkörde lampa nyss.
..
> Dock, körde med en distans mellan flänsarna och
> fick fram hela 31grader på baksidan av lampan,
> flänsarna 1,2 grad kallare. 0,2 graders skillnad
> mellan främre kylfläs jämte den bakre där
> ledsen sitter monterade.

Att värmeledningsförmågan är jämn, och hög, är viktigt.
Av samma anledning hade det varit kul att veta hur varma P7 LEDarna är efter 7min (när utsidan av lampan är 31 grader)
Men det går inte att mäta utan att borra hål och stoppa in en tenpprob, vilket jag antar är Dirty_rider inte vill göra med sitt snygga lamphus.

Ett liknande exempel är de första utgåvorna av MS900-lampan ('DX P7-lampan'), som (bla) hade dåligt med kylpasta.
De som moddade den för bättre värmeledning rapporterade att lamphuset blev mycket varmare mycket snabbare, vilket självklart är bättre eftersom LEDen då håller sig svalare.
Både LEDens ljusstyrka, och livslängd, blir bättre med en svalare LED.

/Håkan

Tack för din input Håkan, dock så vet jag inte om jag klantade mig lite när jag mätte det :/, 31grader kan ha varit den kallaste ytan på lampan, men är inte säker.. Man kunde ifall hålla den i handen utan att bränna sig. Får återkomma med ett fullskaligt test efter helgen.
Tyvärr så bröt jag gängtapp i ett av hålen i bakstycket så jag måste nog tyvärr tyvärr göra en ny, då skulle man kunna göra ett hål o mäta direkt på LED'en. Dock är den tempraturen som man mäter på kylplatten av leden lite kallare än vad den skulle ha varit utan kylning helt o hållet. Tempen på p7:an är beroende på hur stort hål jag vågar att göra, för stort titthål bränner p7'an inom nån minut för litet ger ingen bra mätning då resterande kyler. eller är jag ute o cyklar?

[edit]
Kom på en sak, det var faktiskt så att den främre kylflänsen var lite varmare på ett ställe. tydligen så låg reflektorn tajt emot p7:an som sedan ledde ut värmen via reflektorn ut till den yttersta flänsen pga den sitter ganska så tajt på den kylflänsen. Om detta är bra eller dåligt kan jag inte svara på, reflektorn är gjord i aluminium och behandlad, inte för att jag tror att den spricker eller liknade. Bara en parantes i det hela som jag tyckte var kul att berätta. :)

Tillbaka efter lite tester, denna gången med ett fulladdat batteri :/
Tyckte att det gav lite låga siffror sist jag mätte, det visade sig att batteriet var nere på minimum o därmed gav inte drivaren max, dvs 2,8A utan 1,2A.

Så, spände upp allt igen o fram med värmekameran. Multimetern visade 15,2v o 2,67A till p7:orna, öste på till max väntade 3min kände på huset, ajajaja. Varmare än förut, mätte o fick fram ~50grader inne på ett ställe mellan de två kylflänsarna ute på vingarna var det behaglia 35. (testet genomfördes inomhus, vindstilla, 23grader.)
I risk för att smälla ledarna plockade jag fram en liten bordsfläkt för att kyla lite.
Efter 7 min erhöll jag ~60 grader inne mellan distanserna, huset var varmt att hålla i, fingert kunde placeras på en vinge i ca 5 sek innan det började att lukta :) nä skämt åt sido, men vart blev det. (testet genomfördes inomhus, vindstilla, 23grader + bordsfläkt.)

Tänkte att jag skulle testa ha det två kylflänsarna monterade motvarandra för att få mer kylning på det bakre stycket.
Funderar även på att göra fästet på baksidan istället för undersidan, då kan man leda bort ännu mera värme + att den kommer att sitta snyggare på cyklen :)

Dirty_rider skrev:
> Multimetern visade 15,2v o 2,67A
> till p7:orna

Stämmer det verkligen att du hade över 15V över tre seriekopplade P7or?
Dvs >5/LED?
Det blir ju en total effektutveckling på >40W!
Inte undra på att det blir varmt då.

/Håkan

Puh!
Annars hade det varit ngt rejält fel.

Men även >28W ger en hel del värme.
Hur är din strömgenerator? Har den ngn tempavkänning?
(De hos taskled.com och KD skall tydligen ha det.)

/Håkan

Har tillbringat kvällen framför datorn igen..
Sitter o knåpar på fästanordningen. Kommer att bli ngt liknade denna skiss.
Två klämmor som man fäster på varsin sida om styrstammen, detta kommer att ge bra stabilitet o sitta mitt i styret.
Lite extra matrial tillkommer på baksidan dels för att ge yttligare kylning samt för att fästa klämmorna ordentligt o ngt. Ville inte göra allt för mkt hål i bakstycket.

Har även beställt DX kontakterna (de DC pluggar på klickar i och är hyfsat vattentåliga).

Bilagor

• fäste.jpg
    fäste.jpg
    24.5 KB · Besök: 182
Fick gjort lite i helgen.
Så var det äntligen dags för en mekktabbe :/
Visste att det skulle bli tajt med fästet, dock tänkte jag inte på bromsslangarna... host host..
Tanken är ju att man ska kunna vriden den neråt så att den lyser på marken, men som sagt, slangarna tar emot..
IMG_5556copy.jpg ht=483

IMG_5553copy.jpg ht=483

IMG_5549copy.jpg ht=483

Men annars blev jag ganska så nöjd. :)
Nu väntar jag på sladdarna ifrån DX och hur jag ska lösa kontrollenheten.

Har läst lite om det och det verkar inte allt för svårt.
Dock är det knepigt att få tag på svavelsyran. Kanske går att lämna in en bunch till exolering o få ett fint pris? Värt att tänka på.

Dirty_rider skrev:
> Så var det äntligen dags för en mekktabbe
>...
> slangarna tar emot

Vänd den upp och ned?

/Jesper

Tillbaka
Topp