Däck för hala hällar och lera

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag cyklade nedför en häll som alla andra tyckte
> var superhal idag utan att märka att den var hal.
> Jag hade 2,3" däck. Varför dog jag inte?

Kanske bättre spårval och bättre balans?

Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag cyklade nedför en häll som alla andra
> tyckte
> > var superhal idag utan att märka att den var
> hal.
> > Jag hade 2,3" däck. Varför dog jag inte?
>
> Kanske bättre spårval och bättre balans?

Nä försök inte. Det är solklart en materialfråga.

jofahjalm skrev:
> Fälgbredd är helt enkelt inte lösningen på
> alla världens problem oavsett hur gärna du vill
> intala dig själv och andra detta.

Det har jag aldrig påstått. Däremot tror jag att många skulle tjäna på att gå upp i fälgbredd istället för att oja sig över egenskaperna hos deras egentligen alldeles utmärkta däck.

Vill byta mitt framdäck (CM) mot något som greppar bättre på hällar och rötter samt lite bättre i lera. Är Hand Dampf (trailstar) ett bra alternativ, finns det bättre? Spelar ingen roll om det är trögrullat/tungt och grepp på hällar är viktigare än lera

Sunny skrev:
> Vill byta mitt framdäck (CM) mot något som
> greppar bättre på hällar och rötter samt lite
> bättre i lera. Är Hand Dampf (trailstar) ett bra
> alternativ, finns det bättre? Spelar ingen roll
> om det är trögrullat/tungt och grepp på hällar
> är viktigare än lera

Hans Dampf är ingen höjdare i lera (på hällar och rötter är det däremot grymt), Magi Mary kanske är mer vad du är ute efter?

Sunny skrev:
> Vill byta mitt framdäck (CM) mot något som
> greppar bättre på hällar och rötter samt lite
> bättre i lera. Är Hand Dampf (trailstar) ett bra
> alternativ, finns det bättre? Spelar ingen roll
> om det är trögrullat/tungt och grepp på hällar
> är viktigare än lera

Lera och hällar kräver två olika typer av däck. Det försnämnda kräver glest och högt mönster, det sistnämnda kräver (oftast) lägre och tätare mönster. Så att hitta ett däck som är super på båda är svårt, isf skulle man köra någon kompromiss, typ Magic Mary i trailstar eller Maxxis Shorty i Maxx terra. Eller High Roller, för den delen.

happymtb.fr skrev:
> har du redan CM i extramjuk gummi? Trail extreme
> heter den om jag kommer ihåg rätt...

Om jag kommer ihåg rätt ja. Så det kanske bara är skit bakom styret...

Luthman Photography skrev:
> Sunny skrev:
> -----
> > Vill byta mitt framdäck (CM) mot något som
> > greppar bättre på hällar och rötter samt
> lite
> > bättre i lera. Är Hand Dampf (trailstar) ett
> bra
> > alternativ, finns det bättre? Spelar ingen
> roll
> > om det är trögrullat/tungt och grepp på
> hällar
> > är viktigare än lera
>
>
> Lera och hällar kräver två olika typer av
> däck. Det försnämnda kräver glest och högt
> mönster, det sistnämnda kräver (oftast) lägre
> och tätare mönster. Så att hitta ett däck som
> är super på båda är svårt, isf skulle man
> köra någon kompromiss, typ Magic Mary i
> trailstar eller Maxxis Shorty i Maxx terra. Eller
> High Roller, för den delen.

Jo jag inser att det blir en kompromiss, men grepp på hällar/rötter är som sagt viktigast då det är där jag får mest problem

CM tycker jag är kanon på hällar. På blöta rötter fäster inget annat än dubbdäck och möjligtvis fetdäck? Lera tycker jag sällan är ett problem eller så har jag aldrig kört ett bra lerdäck så jag vet inte om att jag har problem :-)

Köpte HR2 och DHR2 till dh då mina CM inte riktigt levererade där. Nu saknar jag dock CM i blötskogarna för de är bra mycket mjukare och skönare och det är bara att byta tillbaka egentligen men har inte orkat…

Kanske skulle gå ner i källaren och byta när dottern slutat snacka inne i sängen :-P

Allt körs slanglöst med hyfsat lågt tryck förresten, men CM är mycket trevligare vid lågt tryck för Maxxis-däcken känns stela och skumma vid samma tryck.

> Allt körs slanglöst med hyfsat lågt tryck
> förresten, men CM är mycket trevligare vid lågt
> tryck för Maxxis-däcken känns stela och skumma
> vid samma tryck.

Typ vilket tryck?

dnleriksson skrev:
> CM tycker jag är kanon på hällar. På blöta
> rötter fäster inget annat än dubbdäck och
> möjligtvis fetdäck? Lera tycker jag sällan är
> ett problem eller så har jag aldrig kört ett bra
> lerdäck så jag vet inte om att jag har problem
> :-)
>
> Köpte HR2 och DHR2 till dh då mina CM inte
> riktigt levererade där. Nu saknar jag dock CM i
> blötskogarna för de är bra mycket mjukare och
> skönare och det är bara att byta tillbaka
> egentligen men har inte orkat…
>
> Kanske skulle gå ner i källaren och byta när
> dottern slutat snacka inne i sängen :-P
>
> Allt körs slanglöst med hyfsat lågt tryck
> förresten, men CM är mycket trevligare vid lågt
> tryck för Maxxis-däcken känns stela och skumma
> vid samma tryck.

Håller med dnleriksson här. Chunkey Mo är nog de bästa däck jag testat för fäste på blöta hällar och rötter, och särskilt då i det mjukare (och trögare) Trail Extreme-gummit. Däremot är de inte alls bra på mjukt underlag då de skär dåligt i kurvor. För stigskumpande i ordinär fart är de kalas men börjar man försöka maxa i kurvor är de inte förstavalet. Som sagt, ständigt dessa kompromisser...

Just ja, jag kör det mjukare Trail Extreme i fram och Enduro bak!
Tyvärr litar jag inte ett smack på min pump, men tillräckligt lågt på CM för att buckla fälgar nångång ibland… Givetvis utan att burpa ut gucka för det är ju så bra däck ;-) Det har jag däremot gjort med Maxxis.

Man kan ALLTID köpa sig ur materialproblem. Det handlar bara om en positiv inställning. Intala dig själv att det blir bättre med nya däck så kommer du att uppleva att det är bättre. Placebo är klart underskattat.

dnleriksson skrev:
> Köpte HR2 och DHR2 till dh då mina CM inte
> riktigt levererade där. Nu saknar jag dock CM i
> blötskogarna för de är bra mycket mjukare och
> skönare och det är bara att byta tillbaka
> egentligen men har inte orkat…

Jag har liknande erfarenhet av att nyligen ha bytt från CM (Trail extreme) till DHF (3C MaxxTerra) fram. Det förstnämnda är mjukare och följsammare och greppar väldigt bra på hällar och rötter jämfört med annat jag provat. DHF måste köras vid lägre tryck för att inte bli stötigt och ger då ungefär likvärdigt grepp. Dock är det bättre när det är löst underlag.

Tycker ändå att DHF är mer allround för blött före och jag vågar stå på lite mer utför, fast det är inte lika bekvämt som CM. Rullmotståndet är också lägre.

tmalm skrev:
> Är det inte Maxxis som gör CM?
>
> /T

Jo, och man borde kunna misstänka att det är samma casing. Dock kan det ju vara olika styvt gummi i basen på däcken, vilket i så fall förklarar att de är olika styva totalt sett. Jag skulle säga att CM och Ardent är identiska vad gäller känslan i casingen. DHF EXO är klart annorlunda.

> tmalm skrev:
> -----
> > Är det inte Maxxis som gör CM?
> >
> > /T
>
>
> Jo.

Visar väl hur mycket placebo påverkar oss eller inte, hehe.

http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/fat-albert-rear.html
Nya fat albert rear verkar väl vara ett väldigt bra bakdäck för både lera och hällar. Paddel- och relativt glest mönster i mitten för lerrensning tillsammans med ganska tätt mönster på kanterna för sidogrepp på hällar.

Senast ändrad:
Jag tycker det ser helt värdo ut. Kantdobbarna sitter mitt för mittdobbarna, och så de där konstiga transitionsdobbarna som kommer att lyfta en ur spåret så fort underlaget är lite löst. Dessutom väldigt glesa mittdobbar, onödigt glesa verkar det som.

Lär drifta rätt gött det där bakdäcket ja. Hade dom knött i hop mittendubben lite tätare så kanske det hade blivit rätt bra faktiskt. Om man gillar bra rull och driftig rund profil vill säga.
Framdäcket hade jag gärna provat. Bortsätt från att det ser helt puckat ut med osymmetriskt mönster så borde det fungera rätt bra i mjuka underlag. Glest mönster, trailstargummi, rejäl kanal mellan inre och yttre dubbrader i profilen och något som i alla fall till ytan ser ut som rätt stadiga sidodubb... Hade skiten kommit i 26" hade jag köpt ett direkt..

http://brimages.bikeboardmedia.netd...-Albert-front-enduro-mountain-bike-tire03.jpg

Senast ändrad:
Jag har med spänning följt tråden, då jag liksom TS också har en Spark 950 med stort behov av bättre gummi.
Jag är ute efter bra grepp framför rullmotstånd. Igår gjorde jag en chansning och köpte mig en uppsättning Maxxis shorty 29*2,30 (jag vet, lite overkill på den cykeln...) även fast scott säger att 2,25 är max bredd på Sparken tyckte jag att det kändes bra då men nu börjar jag få kalla fötter, får bakdäcket plats...

Någon som vet att det inte kommer få plats? Annars meddelar jag resultatet.

Eric W skrev:
> Lär drifta rätt gött det där bakdäcket ja.
> Hade dom knött i hop mittendubben lite tätare
> så kanske det hade blivit rätt bra faktiskt. Om
> man gillar bra rull och driftig rund profil vill
> säga.
> Framdäcket hade jag gärna provat. Bortsätt
> från att det ser helt puckat ut med osymmetriskt
> mönster så borde det fungera rätt bra i mjuka
> underlag. Glest mönster, trailstargummi, rejäl
> kanal mellan inre och yttre dubbrader i profilen
> och något som i alla fall till ytan ser ut som
> rätt stadiga sidodubb... Hade skiten kommit i 26"
> hade jag köpt ett direkt..
>
> http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-c
> ontent/uploads/2015/08/2016-Schwalbe-Fat-Albert-fr
> ont-enduro-mountain-bike-tire03.jpg

alla de egenskaper du raddar upp (eller motsvarande trailstargummi i alla fall) finns även hos däckmärken som inte använder pilkastande apor för att skapa sina mönster. De där mittdobbarna ser faktiskt inte riktigt riktiga ut.

andyman_se skrev:
> Nu har jag lagt min beställning. Det bidde Maxxis
> Beaver i 2,25. Tror det funkar kanon för mig.
> Kör samma både fram och bak. Passade även på
> att beställa en pizzakniv som ser ut som en
> cykel, så nu vet ni!

Några erfarenheter du kan bidra med? Är Beaver våt/ler-däck för XC eller? Tycker detta är jätteklyddigt.

Har en HT 29-a som jag behöver höst/vinter/vårdäck att använda främst till skogspendling med. Nästan alla tips känns som Enduro- eller DH-däck. Har en Trek så Bontrager kunde passa. Typ SE4 men de kanske är overkill, men funkar 3-orna i blötan?

Jag har tidigare kört XR3 Team Edt vilka upplevdes som riktigt snabba, dom grunda dobbarna o runda profilen gjorde att dom rensade lera fint, dom var även rätt sladdvänliga bak men klart lynniga som framdäck.
Fram skulle jag helt klart rekommendera något greppigare, ex SE/XR4 eller Maxxis Minion DHF.

BTW XR är alltså XC-serien o SE står för SuperEnduro, Team Issue är modellerna motsvarande Schwalbes Snakeskin.

Såja, Magic Mary / Nobby Nic på fälg med 30 mm innerbredd. Ruggigt bra grepp idag i Hellas och nästan lite hårda med 1,5 / 1,8 bar fram resp bak.

MM känns så köttigt så man verkar kunna gå ner mot 1,3 för att få lite följsamhet, eller byta däck kanske. ;)

Senast ändrad:
lundatok skrev:
> Såja, Magic Mary / Nobby Nic på fälg med 30 mm
> innerbredd. Ruggigt bra grepp idag i Hellas och
> nästan lite hårda med 1,5 / 1,8 bar fram resp
> bak.
>
> MM känns så köttigt så man verkar kunna gå
> ner mot 1,3 för att få lite följsamhet, eller
> byta däck kanske. ;)

Den kombon kan nog bli grym, vad blev det för gummiblandningar?

Nu har jag kört rätt mycket på Minion DHF 2,5" både fram (3C Maxxterra) och bak (Dual) och omdömet är inte riktigt vad jag trodde när jag provade först.

För det första är däcken väldigt stabila. Jag kan/måste köra avsevärt lägre tryck än med Ardent och CM, trots att de ska ha samma casing (EXO). Detta torde bero på att DHF har tjockare gummi helt enkelt. Fördelen är att det går att bröta på hårdare utan genomslag och att det inte vobblar och kränger vid lågt tryck. Även vid 0,8 bar fram och 1,2 bak känns däcken stundom rent av obekväma. Det studsar, slår och far och cykeln måste upp i högre fart innan det börjar kännas "rätt".

För det andra är de sjukt pålitliga greppmässigt. När det släpper så kan man lätt förutse det innan, och det är rätt sällan även på snorhalt underlag. På löst underlag är nog mönstret lite för tätt, men det är sällan löst där jag cyklar. Rullmotståndet är förvånansvärt lågt. Tycker inte att det rullar ett dugg tyngre än Ardent/CM, trots att dessa inte är alls lika aggro i mönstret.

Slutsatsen är att jag är halvnöjd. Enda smolket i mjölken är komforten, som är sämre än vad jag är van vid. Å andra sidan vågar jag cykla fortare, så det får jag väl ta helt enkelt. Skulle säga att dessa däck är en mycket bra kombo för just det som tråden handlar om, nämligen en kompromiss för hala hällar och lera. Som ju inte har så mycket med varandra att göra förutom att de kan förekomma under samma cykeltur.

Till våren kommer jag helt klart byta tillbaka till Ardent/CM.

Jag bytte tillbaka från HR/DHR till CM så fort jag orkade när det garanterat var slut på utförsåka. CM är bara så mycket skönare däck i skogen! Maxxis är stela och läbbiga vid lågt tryck och högt tryck är ju aldrig bra i skogen.

Nu kommer helt orelarerad text så sluta läs här om ni bara vill cykla blöta hällar :-)

Har nuförtiden två hjulpar med 4 uppsättningar däck som alla är riktigt trevliga i sitt rätta element!

Sommar:
Hjulen jag är minst rädd om som följde med cykeln: HR/DHR
De nya hjulen jag är lite mer rädd om får något mer lättrullade trevliga däck som ingick i hjulköpet och som jag haft förut: Butcher/Purgatory

Vinter: CM på bröthjulen och ISP på finhjulen!

Det här blev så bra så det är nästan inte klokt förutom att jag inte får cykla med CM om det är blött på sommaren…

Edit: lösningen är givetvis ett tredje hjulpar :-)

Senast ändrad:
jofahjalm skrev:
> Den här grejen med att inte ha luft i däcken.
> Vad handlar det om?

+1

Alltså, det är jättemysigt att rulla runt med 1.0 bar på slajmiga rötter och hällar. Men så fort man får upp farten lite så kommer ju genomslagen som ett brev på posten.

theBrand skrev:
> Alltså, det är jättemysigt att rulla runt med
> 1.0 bar på slajmiga rötter och hällar. Men så
> fort man får upp farten lite så kommer ju
> genomslagen som ett brev på posten.

Japp. Jag har börjat under 1 bar och arbetat mig uppåt lite i taget. Runt 1,4-1,5 fram och 1,6-1,8 bak beroende på var jag cyklar har jag landat på. Det kanske är en aning mindre komfortabelt men inte så att jag egentligen märker något. Greppet har om något blivit bättre eftersom däcken håller för nedlägg i kurvor nu.

theBrand skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Den här grejen med att inte ha luft i däcken.
> > Vad handlar det om?
>
>
> +1

I falun fick jag mitt minion att explodera trots 2,1 bar.

> theBrand skrev:
> -----
> > jofahjalm skrev:
> >
>
> > -----
> > > Den här grejen med att inte ha luft i
> däcken.
> > > Vad handlar det om?
> >
> >
> > +1
>
>
> I falun fick jag mitt minion att explodera trots
> 2,1 bar.

Klart det exploderar med sånt övertryck i ;)

jofahjalm skrev:
> Den här grejen med att inte ha luft i däcken.
> Vad handlar det om?

Den här grejen med att använda ramar avsedda för 10-metersgaps, på svenska stigar. Vad handlar det om?

Haha.

Hursomhelst. Jag har kört i alla förhållanden med några olika däck, typ fyra, och aldrig upplevt att däck varit ett problem. Men nu gör jag det. Bontrager satt där från början och halkade när jag minst förtjänade det. Köpte ett mountain king bak och tänkte att det räcker väl för mig men inte duger det heller. Spinner loss där jag aldrig spinner loss. Det stör mig.

Det finns för många däck idag, det märker jag av tråden. Vill inte läsa på, labba och krångla. Har kört weirwolf, timberwolf, rampage och nobbynic och bortsett från viss snö har de haft tillräckligt grepp i alla lägen. Antar att jag får köpa ett till nobbynic och sluta halka för såhär ska det inte vara.

Makten skrev:
> Den här grejen med att använda ramar avsedda
> för 10-metersgaps, på svenska stigar. Vad
> handlar det om?

Tänk om dom höll!

Men alltså, på riktigt, ni som åker runt med sådär extremt lågt tryck. Hur gör ni för att det ska funka?

Jag har nu Specialized Grid-däck som är betydligt syvare än Maxxis EXO och då kan jag krypa ner till 1,8 fram ungefär. Får genomslag men det punkar inte. Jag förstår inte hur det skulle gå med en bar mindre. Mina fälgar skulle bli bajs direkt. Och då är jag en ganska försiktig och inte så snabb cyklist som väger dryga 80 pannor med kläder på (närmare 85-86 med kameraryggan lastad)

Senast ändrad:
Man kan börja med att vara lätt, det räcker en liten bit. Sen kan man vara smutt, det kommer man långt med. Lättast är det däremot att vara timid och långsam.

Tillbaka
Topp