Däck från biltema

Däck från biltema
Jo, funderar på att köpa nya bredare 47-622 till min elcykel. Kör den inte så ofta och funderar på att prova däck från Biltema. Nån som har erfarenhet av dessa? Är dom ok eller kassa?

Däck från biltema
Har BT- däck på damcyklar i familjen. Tycker nog att de klarat sig bra, från åldrande. Särskilt m.t.p. priset. Är ju inga lättviktare i.o.f.s. Använder 37-622 på senaste skrothojen. Inga problem än.

Däck från biltema
köpte 2 nya däck på feltema sensommaren i fjol och när jag skulle kolla över den cykeln nu i år så var det stora torrsprickor, vilka knappast skulle ha funnits där om det hade varit märkesdäck.
En av mina andra cyklar en urgammal Parkpre som jag har haft i ca 8 år står på samma Dunlop däck som satt på när jag köpte den och fortfarande inga torrsprickor....... Ja jag vet att jag inte använt den så där väldigt mycket då man har några fler cyklar att använda sig av så blir den tyvärr ståendes allt för mycket :rolleyes:

Däck från biltema
Jag har de här däcken originalmonterade på min elcykel, https://www.bikester.se/continental...-reflex-M156159.html?vgid=G726257&cgid=267917
Däcken är nu ca 4 år, det börjar nu synas små sprickor i sidorna, men det tar nog några år till innan det är allvarligt.
Däcken är punkteringssäkra. Cykeln har rullat ca 840 mil.
1 punktering, backdäcket är i sämsta fall halvslitet, framdäcket slitet till max 30%.
Så det verkar vara slitstarka och hållbara däck. Jag undviker däck och slang från BT, tror det blir billigare och bättre att som nämnts i inlägg 2, att titta på budget sortiment från de stora tillverkarna.

Däck från biltema
Biltema har sålt däck från flera olika underleverantörer, ibland märkta med "Biltema" och ibland något annat, så något generellt råd är nog svårt att ge, men jag skulle se det så här: Om du använder cykeln för kortare sträckor, till affären, fyllecykling till och från krogen eller kortare pendling, visst köp Biltema däck, de är billiga och håller sannolikt några år, men om du har lite högre krav på din cykling, köp något känt och beprövat märke, även om det kostar några hundringar mera. Däcken är faktiskt bland det viktigaste för en trevlig cykling, och det ÄR stor skillnad i rullmotstånd mellan olika fabrikat. Jag köpte för några år sedan däck på Biltema till min dåvarande brukshoj, 32-630, märkta med "Innova" har jag för mig. Det var nog de mest tungrullade och tråkigaste däck jag någonsin har kört på, så jag är lite skeptisk till Biltemas däck efter det. Däremot har de en del andra cykelgrejor som är helt ok.

Mvh Ulf S.

Däck från biltema
Jag har de här däcken originalmonterade på min elcykel, https://www.bikester.se/continental...-reflex-M156159.html?vgid=G726257&cgid=267917
Däcken är nu ca 4 år, det börjar nu synas små sprickor i sidorna, men det tar nog några år till innan det är allvarligt.
Däcken är punkteringssäkra. Cykeln har rullat ca 840 mil.
1 punktering, backdäcket är i sämsta fall halvslitet, framdäcket slitet till max 30%.
Så det verkar vara slitstarka och hållbara däck. Jag undviker däck och slang från BT, tror det blir billigare och bättre att som nämnts i inlägg 2, att titta på budget sortiment från de stora tillverkarna.
Tack för tips. Gillar ju continental. Är de däcken du länkade till snabbrullade. Vill gärna ha fart och samtidigt stabilitet. En annan fråga , har du nån erfarenhet av både 42 och 47 mm däck. Funderar på vilken av dess storlekar jag ska ha. / Mvh

Däck från biltema
Tack för tips. Gillar ju continental. Är de däcken du länkade till snabbrullade. Vill gärna ha fart och samtidigt stabilitet. En annan fråga , har du nån erfarenhet av både 42 och 47 mm däck. Funderar på vilken av dess storlekar jag ska ha. / Mvh

Jag tror jag har 47 mm. Jag kan inte göra en rättvis jämförelse. Mina andra cyklar har däcksbredd från 25 - 35 mm. Utan eldrift känns elcykeln mer tungrullad än dessa. Men det är ju lite motstånd i motorn också, så det går inte att jämföra rakt av. Continental's punkteringsskydd verkar bara ge ett litet extra rullmotstånd. Jag tror att däcksexperter får reda ut det lite mer. Jag är inte så känslig för däckbredd, det jag uppskattar hos däcken är dess slitstyrka.

Däck från biltema
Jag fick schwalbe dubbdäck monterade på elcykeln när jag köpte den i januari förra året. I höstas när dubbdäcken skulle på igen så var det många dubb borta. Dessutom dröjde det inte många dagar innan jag fick dubbpunka. Jag bestämde mig för att mot bättre vetande prova biltemas dubbisar eftersom de var billiga och det ändå inte blivit halt. De höll hela säsongen, trots att de gick på asfalt i stort sett hela vintern. Den vecka det var isiga cykelbanor gick också bra. Tror inte jag förlorade en enda dubb.

Däck från biltema

Jag har bra erfarenheter av de Continentaldäck jag har provat, dock har jag inte provat just de som det länkas till, men jag tror inte att du blir besviken ändå, sök på nätet efter tester också, det brukar alltid finnas någon som har skrivit något

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp