Däck, Nokian NBX Lite

Ove-Rall

Aktiv medlem
Däck, Nokian NBX Lite
Skall på med ett par riktigt lätta sulor istället för mina nuvarande Maxxis Minion 2.35or..

Hittade dessa på 550gram, ser riktigt bra ut, tänkte höra vad ni tycker om dem!

NO065_1.jpg

Nokian, NBX Lite, 26x2.2, vikbart.

Ska tillägga att dem ska sitta på en 6" "slopestyle" freeride hoj runt 15-16kg. Och ska köras på dirt, nortshore osv och lite stig. Kanske också till liftåkning (om jag inte orkar kränga på maxxis däcken igen)...

Senast redigerad av en moderator:
Däck, Nokian NBX Lite
Har bara kört 2.3"-varianten men jag tycker NBX funkar riktigt bra. Jag tappade en dubb på ett däck en gång men det berodde nog på en kombination av otur samt för lågt tryck tror jag. Körde just då med 2 bar på klippor. NBX funkar bäst med 2.5 bar tycker jag efter att ha testat lite (har kört med NBX i 3 år totalt). Våtgreppet kunde vara bättre, men å andra sidan är det lättrullat och snabbt.

Däck, Nokian NBX Lite
Okej olika åsikter alltså...

Men de ska som sagt inte sitta på en cykel som körs många mil utan dem ska mest fungera som ett par "lätta med ändå ganska bra grepp o hyfsad luftkammare" däck. Som ett dirtdäck fast med lite mer mönster hade jag tänkt mig.

Men vafan jag tror jag beställer ett par! :P

Däck, Nokian NBX Lite
Jag gillade dom. Lätta men ända bra grepp. Som vissa skrivit rätt dåliga på riktigt blött... Borde fungera fint för ditt ändamål.

Däck, Nokian NBX Lite
Förutom lågt rullmotstånd verkar NBX Lite ha uselt genomslagskydd också. :-) NBX 2.3 vikbara, de är däcken vi har slitit loss fler dubbar på än något annat däck. De håller för XC, men inte för utförscykling på slingringa alpstigar. Här hemma körde jag vidare med de slitna däcken, preppade med Liquisole, och fick ut en säsong till innan de åkte på tippen.

NBX Lite däcken är nog perfa för racing, kanske bästa långloppsdäcket någonsin, om man klarar sig från punkteringarna?

/Leo

Däck, Nokian NBX Lite
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Förutom lågt rullmotstånd verkar NBX Lite ha
> uselt genomslagskydd också. :-) NBX 2.3 vikbara,
> de är däcken vi har slitit loss fler dubbar på
> än något annat däck. De håller för XC, men
> inte för utförscykling på slingringa alpstigar.
> Här hemma körde jag vidare med de slitna
> däcken, preppade med Liquisole, och fick ut en
> säsong till innan de åkte på tippen.
>
> NBX Lite däcken är nog perfa för racing, kanske
> bästa långloppsdäcket någonsin, om man klarar
> sig från punkteringarna?
>
> /Leo

Jag får genomslagspunka hela tiden med mina NBX om jag inte kör med DH-slang. Och det var ett vikbart jag tappade en dubb på. Jag instämmer härmed i allt ovanstående. Har dock inte testat Liquisole, vad-det-nu-är-för-nåt? Grymt bra däck dock =)

Däck, Nokian NBX Lite
Har också kört på dessa sulor.

Skitbra faktist men som vanligt med NBX enligt egen erfarenhet så slits dom ganska fort. Men bra grepp och lågt rullmotstånd överväger...inte så dyra heller.

Däck, Nokian NBX Lite
Ove-Rall skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske bättre att bita i det sura äpplet o köpa
> Gazza Allmountain som är 100gram tyngre, till
> mitt ändamål?

Det är gamla NBX 2,3. Det finnd ju ett NBX 2,2 också.

Tillbaka
Topp