[Däck] - Schwalbe Wicked Will 2.35" - Det ultimata AM däcket?

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
Av vad jag kunde se idag och i torsdags så ser de riktigt bra ut. Verkar greppa minst lika bra som
excavator. Rullmotståndet kan jag inte avgöra eftersom jag inte orkar hänga på Leo i vilket fall :)

tuppen_ericson skrev:
-------------------------------------------------------
> Är du på något sätt sponsrad? Låter lite väl
> bra?

Nej. Däremot så har jag passion för bra däck och kan inte hålla tyst när jag väl hittar något som är värt att berätta om även för andra. Cykling i skogen blir så mycket roligare när man köper ett bra däck. Visst, man kan hålla tyst om fynd man gör, men delad glädje är dubbel glädje?

/Leo

tuppen_ericson skrev:
> bra?

Leo hyllar allt. Den lagom utdaterade SC Bullit, svårservade White-nav och Kenda Excavator för att nämna några exempel...

Undrar vad som kommer att hyllas nästa månad och vara det nya bästa sedan skivat bröd (som iofs. är kasst).

Leo: Ta inte åt dig för mycket, men det börjar bli kul att läsa hur du startar en tråd och rosar nästan varenda pryl du köper.

Mårten: Som vanligt, så läser du bara det du vill. Märks att du missat allt jag dissat också.

Men det är nog så, att man ska hålla låg profil för att inte sticka ut. Det är inte min stil så det kommer fortsättningsvis hyllningar från mig när jag hittar något som är bra. Du får nog helt enkelt stå ut med det. :-)

/Leo

Trevlig läsning Leo, kul när folk kommenterar deras prylar.

Jag har också en passion för bra däck, eller rättare sagt jag avskyr dåliga sådana.

Min nuvarande favorit är Maxxis Minion fram och Maxxis Highroller bak. Båda single ply(folding) och 60A, hårda gummiblandningen. Riktigt bra kombo som kompromissar precis lagom för att sitta på en AM hoj. 60A håller dessutom i evigheter :) Tidigare körde jag Big Betty bak men Highroller känns faktiskt bättre, dessutom är Maxxis ganska billiga däck. Båda väger kring 800g.

Får testa WW när mina nuvarande är utslitna.

självklart ska du inte ta åt dig leo
mer tester
kul att läsa och bättre än ett test i en tidning (som antagligen ofta är sponsrad och inte objektiva)

>Men det är nog så, att man ska hålla låg profil för att inte sticka ut. Det är inte min stil

+1 på det.

De flesta har väl fler än två hjärnceller så om de inte håller med Leo om att hans däck är bättre än skivat bröd så får man väl skriva det eller så håller man inte med och skiter i att köpa ett par WW.

Sen kan det vara så att Leo tycker att blyhärket till Bullit han släpat runt på i skogen är bra för att han kompenserar det med skicklighet utan att inse att han skulle vara ännu bättre på en lite mer agil hoj.

Jag blev själv en smula skeptisk till Leos recension där man kan ana att Leo nästan vet resultatet på sina däck redan innan de är testade. Jag är övertygad om att Leo tycker att de är skitbra och det är väl jättebra om han tycker det. De kan säkert inte vara helt usla men det behöver knappast betyda att alla gillar dem, det hänger förmodligen en hel del på ens egen smak och stil, en del vill ha lättrullade däck och andra vill ha grepp i massor.

Personligen gillar jag alla på forumet som är entusiastiska och brinner för något.

Leo skrev:
> > westman skrev :
> > ---------------------------------------------------
> > Kul att du gillar det! Jag skulle dock hellre
> > köpt NN i samma gummiblandning till AM. Det
> > däcket i 2.4" väger in på runt 650g i Triple
> > Nano med snakeskin vilket är märkbart mindre
> än
> > 850 och leverade grymt fäste i blandade
> > förhållanden när jag testkörde det i
> Livigno.

>
> Funderade ett tag på NN, men den lockelsen
> försvann så fort jag hittade WW. Hellre ett lite
> tyngre däck med stabila sidoväggar, än ett par
> lätta med tunna sidoväggar.
>
> /Leo

Japp, stabila sidoväggar är viktigt, det håller jag med dig helt om. Särskilt om man cyklar stenigt så man har en tendens att riva upp dom. Men jag tror fortfarande det går att hitta en bra kompromiss. För mig funkar det med däck runt 700g ifall de har bra (läs på något sätt förstärkta) sidoväggar, särskilt fram kör jag ofta under 1.5kilo i däcket och rejält mjukt utan punkor osv. Men bak är det svårt att ha så pass klena däck och köra lågt däcktryck, så där är jag på din linje!

WW tror jag är ett bra AM-däck i den nya gummiblandningen, helt klart. Sen om det är det "ultimata"-AM-däcket är väl det som tål att diskuteras, men där beror det ju mycket på åkstil. Hade det legat runt 750g hade jag inte sagt emot. Men ett WW bak och ett lite lättare däck fram, typ NN 2.4" i Evo Pacestar hade nog suttit fint i gbg-skogen.

Mathias skrev:
> De flesta har väl fler än två hjärnceller så
> om de inte håller med Leo om att hans däck är
> bättre än skivat bröd så får man väl skriva
> det eller så håller man inte med och skiter i
> att köpa ett par WW.
>
> Sen kan det vara så att Leo tycker att blyhärket
> till Bullit han släpat runt på i skogen är bra
> för att han kompenserar det med skicklighet utan
> att inse att han skulle vara ännu bättre på en
> lite mer agil hoj.

Leo är ju så jäkla snabb cyklist så att han nog fasen kunde cykla ifrån oss andra på nsätan vad som helst ändå. Det är ju tur för oss andra att du släpar runt på en bullit istället för en Ibis Mojo eller Sunn Kern i skogen. :)

Kul att du tipsar om sånt du tycker är bra Leo, sen är det upp till var o en att läsa kritiskt och diskutera! Man får ju ta tips om Bullitramar osv med en nypa salt, eller humor! ;)

> Personligen gillar jag alla på forumet som är
> entusiastiska och brinner för något.

+1

tuppen_ericson skrev:
> bra?

Då mina BB GG inte funkar längre i år skall jag ta och beställa ett par WW. Räkna med att få läsa mer negativt om WW då, jag skyller allting på däcken. Däck skall vara självklättrande och aldrig göra så jag ramlar för att jag skall vara nöjd.

Leo skrev:
> Mårten: Som vanligt, så läser du bara det du
> vill. Märks att du missat allt jag dissat också.
>
>
> Men det är nog så, att man ska hålla låg
> profil för att inte sticka ut. Det är inte min
> stil så det kommer fortsättningsvis hyllningar
> från mig när jag hittar något som är bra. Du
> får nog helt enkelt stå ut med det. :-)
>
> /Leo

För mig som inte har tid att prova allt i materialväg så uppskattar jag dessa tips från Leo väldigt mycket. Fortsätt med det och om andra inte tycker om det, så är det bara avundsjuka, dom behöver ju inte läsa.

Tack för alla tips, jag hoppas att mina WW ligger på posten imorgon med en massa andra tips.

Finns dom för UST med, eller kan jag köra dom vanliga på UST-fälg? I så fall beställer jag antagligen ett par.

Hej hur går det me WW. Körde en liten test runda igår. Min tumme klarade inte testet och jag har nu ställt in cykel för nån vecka.
Ja ja på min runda lyckades jag med en vurpa pga att bakdäcket släppte på en sten häll.
Upplevde att jag hade väldigt dåligt grepp på sten hällarna. Kör med bb och undrar om det är mycket skillnad så att det är värt att köpa ww.

tuppen_ericson: Jag har väldigt bra grepp med BB på stenhällarna. Vad kör du med för tryck i däcken?
/Peter

Den stora skillnaden mellan BB och WW är kantgreppet, WW rullar enligt Leo även bättre än BB.

Även de bästa däcken gjorda av suddgummi tappar grepp med högt tryck är min empiriska erfarenhet. Jag skulle nästan gå så långt att säga att trycket styr hälften av det totala greppet.

Jag kör med ca 1.7-1.8 bar i mina WW. Det känns rätt optimalt för både bra grepp i skogen och bra rull på grus/asfalt. Däcken är även väldigt tysta på asfalt, rena stealth känslan. :-)

Idag blev det en tur på ca fem timmar, varav knappt 1.5 timma transport på asfalt t.o.r. Det var blött i terrängen, både spångar, klippor och rötter var rätt hala, men det märktes knappt med WW.

/Leo

Man vill ju inte gärna släppa ut luft och få en konstant uppförsbacke.
Leo Trampa upp till kode/aröd nu så jag får prova dom där jag vurpa :-)
Nja tack för svar i alla fall. Blir kanske en julklapp.

sitter svhwalbe däck på den Canyon am som jag köpte, NN EVO triple nano compound snake skin 26*2,40 bak och FA EVO line snikeskin triple nano compound 26*2,40 fram o min erfarenhet av schwalbe däck är att de har lätt för att släppa på berg/sten både på tort o vått, men förövrigt så greppar de bra, rullet är ok, greppet på berg vaierar väll lite på olika typer berg och om det är rent eller om det är växtlighet på typ mossa aljer tex, runtikring här jag bor så är det nästan altid nån sorts växtlighetpå berget vad det är vet jag inte men halt blir det när det är vått, har kört med lite drygt 1 bar, vad man ska ha för tryck beror väl kanske lite på vad man väger.

tuppen_ericson skrev:
> Man vill ju inte gärna släppa ut luft och få en
> konstant uppförsbacke.

Tvärtom så förbrukar du mer energi med för högt tryck i däcken, även om det känns "rappare" på transportsträckan till skogen med högre tryck. Mellan 1.5 - 2.0 bar för en normalviktig ska man ha.

Precis som Rippa säger tjänar du bara på stenhårda däck på transportsträckan.

I skogen är det bättre med lite lägre tryck, jag kör på runt 2 bar men skulle gärna ha lägre om det inte vore för genomslag => bucklad fälg.

Varför skulle jag tjäna på mindre luft? Rullar det bättre på vägen borde det rulla bättre i skogen?
Har ju dämpare som tar ojämnheter?

tuppen_ericson skrev:
> Varför skulle jag tjäna på mindre luft? Rullar
> det bättre på vägen borde det rulla bättre i
> skogen?
> Har ju dämpare som tar ojämnheter?

Nej, dämparna tar bara upp de större stötarna. Du får mer gummi mot backen med mindre (inom rimliga gränser) tryck, vilket innebär mer driv framåt per pedalvarv. Det känns "snabbare" med hårdare däck. Men det är en villfarelse.

tuppen_ericson skrev:
> Säger du det får jag kanske testa.

Gör det. Det är ju lätt att testa. Men låt dig inte luras av att det känns "segare" och mindre studsigt bara.

Varje sten eller rot som du kör in i blir till ett litet hinder som bromsar upp när du skall över det. Kör du med lägre lufttryck så "äter" däcket upp ojämnheterna och du rullar "igenom" hindret istället för att behöva ta dig över det. Varje hinder som bakdäcket studsar över så tappar du marktryck och grepp att driva framåt med.

Börja med att släppa ut till minimumvärdet som står på däcket. När du kört ett tag på det lovar jag att du kommer börja labba med ännu lägre tryck.

//j

tuppen_ericson skrev:
> ? Hur har du kommit fram till detta om det till
> och med känns segare?

Genom ca 20 års varierad cykling samt läst på i ämnet.

Ofta är angivet lägstatryck rätt högt också, på WW står det t.ex. min 2.0 bar - max 4.0 bar. Jag kör alltså under lägstatrycket utan problem. Då däcket har så pass stabila sidoväggar och stor luftkammare funkar det bra utan risk för genomslagspunka.

/Leo

så kom det ett paket från CRC till mig idag, och vad låg i om inte två Schwalbe Wicked Will 2.35.

Hem snabbt och med lite ågren så bytte jag till dessa däck, var lite rädd att Leo.s starka ben hade lurat mig lite. (jag tycker nog att excavator var lite tungtrampat även om jag bara hade detta på framdäcket)
Sagt och gjort, hade tur att det var en tur utlagd på hisingen idag, så ner till samlingen via lerdalen (som den snart är döpt till) Hade nog lite för mycket tryck i däcken för det var lite halt, men va lätt dom gick!
Väl nere vid samlingen så tog jag ut lite luft, hamnade lite under 2 bar.

VILKA DÄCK!!

Detta var det häftigaste lyftet på min cykel nånsin, lättrullade, grymt fäste både på rötter och berg/sten, öppför/nedför/åt sidan/ åt andra sidan. det var bara att trampa på och jag tror det tog 20 min med lite testande för att kolla, sen var det full tillförlit till däcken och dom gjorde mig inte besvikna någon gång!

Jag kan varmt rekommendera dessa däck efter min 2 timmars tur idag på blöta och leriga stigar runt biskopsgården.

Jag är nog frälst...

tuppen_ericson skrev:
> Låter konstigt tycker jag men jag får helt
> enkelt testa.

Ha ha, du var inte lätt att påverka. Strunta i alla goda råd, pumpa stenhårt och sladda på istället, snabbt och lättrullat ;)

Jag hade en teori om att dämparen skulle äta den energin?
Ska man inte vara käll kritisk på ett forum som börjar med happy?

Läs det JesperC skriver igen och känn efter! Visst känns det rimligt och vettigt! ;-)

Så nu har jag besparat dig källkritiks-besväret i denna frågan! Han har rätt ;-)

poolis skrev:
> så kom det ett paket från CRC till mig idag, och
> vad låg i om inte två Schwalbe Wicked Will
> 2.35.
>
> Hem snabbt och med lite ågren så bytte jag till
> dessa däck, var lite rädd att Leo.s starka ben
> hade lurat mig lite. (jag tycker nog att excavator
> var lite tungtrampat även om jag bara hade detta
> på framdäcket)
> Sagt och gjort, hade tur att det var en tur utlagd
> på hisingen idag, så ner till samlingen via
> lerdalen (som den snart är döpt till) Hade nog
> lite för mycket tryck i däcken för det var lite
> halt, men va lätt dom gick!
> Väl nere vid samlingen så tog jag ut lite luft,
> hamnade lite under 2 bar.
>
> VILKA DÄCK!!
>
> Detta var det häftigaste lyftet på min cykel
> nånsin, lättrullade, grymt fäste både på
> rötter och berg/sten, öppför/nedför/åt sidan/
> åt andra sidan. det var bara att trampa på och
> jag tror det tog 20 min med lite testande för att
> kolla, sen var det full tillförlit till däcken
> och dom gjorde mig inte besvikna någon gång!
>
> Jag kan varmt rekommendera dessa däck efter min 2
> timmars tur idag på blöta och leriga stigar runt
> biskopsgården.
>
> Jag är nog frälst...

Åh, recension från hemmaskogarna! Nu lutar det ännu mer åt ett köp.
Men min fråga kvarstår. Går det att slänga på dom på ett par UST-fälgar? Eller blir det konstigt?

poolis skrev:
> VILKA DÄCK!!
>
> Detta var det häftigaste lyftet på min cykel
> nånsin, lättrullade, grymt fäste både på
> rötter och berg/sten, öppför/nedför/åt sidan/
> åt andra sidan. det var bara att trampa på och
> jag tror det tog 20 min med lite testande för att
> kolla, sen var det full tillförlit till däcken
> och dom gjorde mig inte besvikna någon gång!
>
> Jag kan varmt rekommendera dessa däck efter min 2
> timmars tur idag på blöta och leriga stigar runt
> biskopsgården.
>
> Jag är nog frälst...

Jaha, man måste kanske lägga en beställning då, annars finns risken att man hamnar sist i kön på Leos turer.... ;)

poolis: Vad kul att du gillar WW däcken! Då kanske fler vågar prova och se om trådens rubrik faktisk kanske mer börjar likna ett påstående än den fråga som jag klämde till med från början: "Det ultimata AM däcket?"

Har inte hittat några svagheter med däcket än. Och då har underlaget varit blött och halt hittills. När det blir torrare tror jag inte däcken uppför sig sämre. ;-)

xyz-saft: Inte helt 100:a, men läs mer här: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=506741

/Leo

Jag gav mig på att söka lite mer ordentligt själv, och det jag kom fram till var att det ska gå bra. Så länge man inte kör med metall-kanttråd för fälgen är lite högre och då blir det ett helvete att få på däcken. Så det blir beställning för min del. :)

hanson skrev:

>
> Jaha, man måste kanske lägga en beställning
> då, annars finns risken att man hamnar sist i
> kön på Leos turer.... ;)

Ja nu går det undan, men kanske framför allt så har man grymt fäste uppför, måste träna styrka i benen nu...

Leo skrev:
> poolis: Vad kul att du gillar WW däcken! Då
> kanske fler vågar prova och se om trådens rubrik
> faktisk kanske mer börjar likna ett påstående
> än den fråga som jag klämde till med från
> början: "Det ultimata AM däcket?"
>
> Har inte hittat några svagheter med däcket än.
> Och då har underlaget varit blött och halt
> hittills. När det blir torrare tror jag inte
> däcken uppför sig sämre. ;-)
>
> xyz-saft: Inte helt 100:a, men läs mer här:
> http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=506741
>
> /Leo

Leo, för mig så får du gärna ta bort "?" för jag har aldrig kört på ett så bra däck, nästa beställning kommer att ske snart till min andra cykel.

Någon som vill köpa nya excavator ??

Alltså, har Schwalbe blandat till någon sorts ny gummiblandning eller? För sist jag provade med Nobby Nic och Racing Ralph så var greppet allt annat än förutsägbart. Det var tom så läbbigt så jag snabbt fick ta väck dom. Grepp, grepp, grepp och SMACK så låg man och sprattlade i backen och undrade vad som hände.

Tillbaka
Topp