[Däck] - Schwalbe Wicked Will 2.35" - Det ultimata AM däcket?

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
Nu har jag kört WW på en torsdags tur med Leo och en söndagstur i Sisjön.
Greppet är likvärdigt med Excavator både rakt fram i uppförbackar och
när man "skråar" över hala bergshellar på snedden. Alltså ett riktigt bra
däck för den typen av terräng / cykling som är vid Leo-turer och happy helgturer.

Jag tror dock att vi har olika definition av vad AM är.
Dels har vi den typen av cykling som sker på tisdag/torsdags turerna med Leo där
man vill ha riktigt bra grepp när man kör över alla hala rötter och hala bergshällar
men även ha lättrullade däck man man skall hänga med Leo på transportbitarna...
Här är stigarna av mer teknisk karaktär där farten oftast är hyfsat låg samt att man
inte har så många högfartspartier med många svängar där man lägger ner cykeln.

Dels har vi AM cykling där fokus är på snabba slingriga nerförbackar där man vill ha
bra fäste i de snabba svängarna där man lägger ner cykeln för att få fäste.

Det finns ingen anledning att köpa Excavator längre, WW väger iof mer men det lägre
rullmotståndet och greppet gör att man inte känner av den ökade vikten.

Westman: Jag har 2 hjulpar, ett med WTB Weirwolf 2,5 race (rätt nerslitet bak) och ett med Prowler MX fram och Minion DHR bak. Jag har mixat lite olika beroende på underlag, men både Weirwolf och Prowler MX har funkat fint fram i kombination med Minion.

Westman (och Marran), jag har inte jättemycket att jämföra med men kör med 2.35 Minion DHF 60A (738g) fram och tycker väl det funkar skapligt men nått supergrepp ger det ju inte direkt.
Bakdäcket (ett 2.35 Minion DHR 60a, 723g) var/är däremot riktigt slitet och jag ville ha något med fet luftkammare (hardtail...) därav köp av Rubber Queen som jag samtidigt hoppas skall ha hyffsat grepp (grepp som på blöta rötter och klipphällar, OK om det släpper lite fint vid kurvtagning i lite högre fart på "blandat" underlag).

Nu funderar jag på om jag ändå inte skulle ta å testa med något nytt även fram...
Westman, finns det där NN-däcket även med den "klibbigare" Trailstarblandningen?

/CJ

Hansson : tack för definitionen av hur ni cyklar med däcket. Lågfartsknix och hala rötter och klippor har ju som du säger helt andra definitionskrav än snabb utförscykling med nerlägg i kurvorna. Jag föredrar typ 2 före typ 1 men alla mina rundor innehåller även typ 1. Man får väl vikta sin kompromiss helt enkelt. Jag föredrar kurvgrepp utför.

cjmax skrev:
-------------------------------------------------------
> Westman (och Marran), jag har inte jättemycket
> att jämföra med men kör med 2.35 Minion DHF 60A
> (738g) fram och tycker väl det funkar skapligt
> men nått supergrepp ger det ju inte direkt.
> Bakdäcket (ett 2.35 Minion DHR 60a, 723g) var/är
> däremot riktigt slitet och jag ville ha något
> med fet luftkammare (hardtail...) därav köp av
> Rubber Queen som jag samtidigt hoppas skall ha
> hyffsat grepp (grepp som på blöta rötter och
> klipphällar, OK om det släpper lite fint vid
> kurvtagning i lite högre fart på "blandat"
> underlag).
>
> Nu funderar jag på om jag ändå inte skulle ta
> å testa med något nytt även fram...
> Westman, finns det där NN-däcket även med den
> "klibbigare" Trailstarblandningen?

Hej, inte än mig veterligen. Jag hoppas att det kommer innan våren, skulle kännas klockrent fram i så fall.

Hoppsan. Jag råkade beställa Schwalbe Wicked Will 2.35 DH av misstag istället för FR varianten
Det var rätt tunga, 1,2 kg?. Hoppas att jag får glädje av dem ändå.
Passar ju rätt bra att köra dem på min Bullit så att jag får upp vikten lite på hela ekipaget så att cyklingen ger något;-)
/Peter

Så där ja, nu är mina lätta Big Betty utbytta till förmån för de tyngsta däcken jag någonsin ägt. När jag skulle vända rätt min Bullit efter att ha monterade dessa monster så kunde jag konstatera att cykeln nu är betydligt tyngre än förrut. Ska bli intressant att se hur cykeln beter sig och hur det går att acca i uppförsbackar....

PeterA skrev:
> Hoppsan. Jag råkade beställa Schwalbe Wicked
> Will 2.35 DH av misstag istället för FR
> varianten
> Det var rätt tunga, 1,2 kg?. Hoppas att jag får
> glädje av dem ändå.
> Passar ju rätt bra att köra dem på min Bullit
> så att jag får upp vikten lite på hela ekipaget
> så att cyklingen ger något;-)
> /Peter

Peter, om inte annat, så kommer du flyga fram den dagen du byter till ett par lättare WW FR 2.35". :-)
Bra träning är det, men tungrullat. Har cyklat 4 mil XC med ett par Schwalbe Al Mighty 2.5" Gooey Gluey...1.3kg styck. Det gick men det gör jag inte om. :-)

/Leo

Enligt en tysk sida skall Hans Dampf vara ett "snällt" däck för amerikaner på torra stigar..

Likt WW har det ju gott om låga o tätt placerade nabbar. Rullar lätt men jag tycker att WW sätter igen ibland i lera, så fram väljer jag att köra med ett öppnare Muddy Mary. ( I GG blandning men nu finns ju Vertstar som skall vara ännu greppigare)

Der Baron har jag också funderat på som framdäck, men jag tror att det rullar i trögaste laget som bakdäck.

/S

Nu har jag kört ett par rundor med de nya däcken. Visst är hela ekipaget tyngre och visst märks det när man ska försköka acca uppför, men det gör mig inte så mycket. Det rullar även riktigt bra, så de får sitta kvar tills de är utslitna;-)
/Peter

PeterA skrev:
> Så där ja, nu är mina lätta Big Betty utbytta
> till förmån för de tyngsta däcken jag
> någonsin ägt. När jag skulle vända rätt min
> Bullit efter att ha monterade dessa monster så
> kunde jag konstatera att cykeln nu är betydligt
> tyngre än förrut. Ska bli intressant att se hur
> cykeln beter sig och hur det går att acca i
> uppförsbackar....
>
> PeterA skrev:

Någon som kan jämfört med conti rubber queen 2.4. De väger väl ca lika. RQ har nog lite glesare mönster så de rulla sämre skulle jag gissa men man kanske vinner lite i grepp. Jag spekulerar bara är det någon som har facit?

Någon som har både Excavator och WW och skulle vilka mäta skillnaden i bredd från yttre kantdubb till yttre kantdubb på andra sidan? :) Sugen på något mer lättrullat och mina exca. har verkligen inte mycket rum över i ramen numera.

Nu har jag provat mina WW DH 2.35" i lite olika förhållanden. Som jämförelse med BigBetty så är känslan att WW känns likvärdigt (/bättre?) i många avseenden. Det som skiljer dom år att att WW DH är betydligt tyngre vilket framförallt märks när man ska accellerera eller ska uppför. WW rullar lättare än BB. WW är mycket sämre en BB när det gäller "gammal" lera som är på väg att torka. Då fastnar leran och däcket tappar alla goda egenskaper.
Jag upplever att båga greppar bra i kurvor mm och har lite svårt att värdera om det är skillnad eller inte.
/Peter

Eric W skrev:
> Någon som har både Excavator och WW och skulle
> vilka mäta skillnaden i bredd från yttre
> kantdubb till yttre kantdubb på andra sidan? :)
> Sugen på något mer lättrullat och mina exca.
> har verkligen inte mycket rum över i ramen
> numera.

Har mätt ExCavator till 59mm och WW är 61mm på bredaste stället. Kan det passa? :-)

/Leo

Tack Leo! Tajt redan som det är. 2mm extra borde dock inte skada

Du råkar inte ha dubb-dubb mått på fat albert 2,35 också? ;)

Eric W skrev:
> Tack Leo! Tajt redan som det är. 2mm extra borde
> dock inte skada
>
> Du råkar inte ha dubb-dubb mått på fat albert
> 2,35 också? ;)

Tror det var 58mm på FA, gamla Big Betty var 62mm, nya BB är 60mm. Fler mått? :-)

/Leo

Måttet på WW var det deras 2.35? Jag har i BB 2.4 för tillfället och det är inte mycket plats kvar i ramen bak. Fetare är bara att glömma, sidoutrymme, höjd finns det lite att ta av.

Finns nog inte i butik i Gbg men actionssport.de har till humant pris var bara noga med att välja rätt däck DH eller AM.

//Gerry

Docko - Om du skall beställa till Gbg så kan jag tänka mig att ha ett däck också. Så kan vi dela på frakten.
FR 26x2.35 Triple
ArtNr.: RE.SC.0006

Skicka mig ett PM i så fall.

/Martin

C-dale skrev:
>
>
> Enligt en tysk sida skall Hans Dampf vara ett
> "snällt" däck för amerikaner på torra
> stigar..
>
> Likt WW har det ju gott om låga o tätt placerade
> nabbar. Rullar lätt men jag tycker att WW sätter
> igen ibland i lera, så fram väljer jag att köra
> med ett öppnare Muddy Mary. ( I GG blandning men
> nu finns ju Vertstar som skall vara ännu
> greppigare)
>
> Der Baron har jag också funderat på som
> framdäck, men jag tror att det rullar i trögaste
> laget som bakdäck.
>
> /S

Fortsätter med OT i den här tråden. Nu har även PB testat det nya Hans Dampf-däcket.

http://www.pinkbike.com/news/Schwalbe-Hans-Damph-AM-Trail-Tire-tested-2011.html

Positivt utlåtande var ju ett understatement! Fast de verkar ju vilja ha ett par "Rocket Hans". =)

Wicked Will Freeride Trailstar - totally wicked!

Kanske lite svårt att avgöra när det är sjukt perfekta förhållanden i skogen just nu men ändå will jag påstå att det är wicked!
Kantgrep- Wicked!
Rullmotstånd - Wicked!
Grepp - Wicked!

Rullar som fan men greppar betydligt mycket sämre än big betty gooey gluey även på torra rötter. Men jag kör med mycket mer luft än vad andra här verkar göra, skall testa att sänka till runt 1.5 istället för lite över 2 och se om det hjälper. Hade mindre innan men tyckte det släppte mer opålitligt då.

soderblom skrev:

> Själv hade jag tänkt prova Contis nya Baron 2.3
> som dock är något tyngre.

Citerar mig själv efter att i snart två månader kört på Continental Baron 2.3 med Black-Chili-blandning. Är mycket nöjd med däcken och har aldrig tidigare haft några däck med så bra fäste. Mest imponerad över hur bra fäste jag har på blöta klipphällar och hur det grova mönstret greppar på stenar och rötter i uppförsbackarna.

Däcket är specat till 850g men båda däcken jag fick låg på 750g enligt min våg. Det grova mönstret är även bra på att rensa ur leran. Den största nackdelen är att de är trögrullade på transporterna. Inget man märker av på stig men på grusväg så blir det tungtrampat. Eftersom jag föredrar att köra så mycket stig som möjligt och ta det relativt lugnt på transporterna så är det inget som stör mig.

Kan tillägga att Continentals vikter även kan variera åt andra hållet. Eftersom jag var så nöjd med Continentals Black-Chili-blandning så blev det ett par Mountain King II Protection 2.4" till HT'n och där var det tvärtom. De vägde ca 715g styck istället för listade 650g. Återkommer med tankar om dem efter några turer.

Sedär, Continental Mountain King II är ett däck som låter intressant. Det är väldigt likt WW, nära nog identiskt mönster.

/Leo

Vid en titt på Actionsports.de, ser jag att däcken finns i tre gummiblandningar och jag får ingen riktig klarhet över vilken man ska välja:

* Gooey Gluey (RE.SC.0008)
* TrailStar (RE.SC.0006)
* PaceStar (RE.SC.0005)

Vad säger ni?

Jag har ett Mountain King II 2,4 Protection fram och ett X-king 2,4 Racesport bak. Båda sköter sig bra, fram har jag bra grepp och bra rull. Med tanke på att jag hade ett par Nokian Gazzaloddi G som väger 1,2 kg styck innan så känns cykeln helt annorlunda med ett 560g däck bak och 670g fram.

Men för att återkomma till däckens egenskaper. X-king har inte tokfantastiskt grepp när det är lite blött, men det släpper väldigt förutsägbart så man blir aldrig överraskad av svaj i bakvagnen. Sidväggarna i Racesport är egentligen för tunna, så går man under 2 bar blir det rätt sladdrigt bak och det slits fort om man kör bland mkt sten. Men ruller är mycket bra och vikten är ljuvlig.

MK II fram fungerar bra, förutsägbart grepp i alla förhållanden. Rensar lera bra och rullar snabbt. och det är inte så farligt tungt heller. Med Protectionsidorna blir det rätt stabilt även med lägre tryck. Det har ganska mjuka kantdubbar så det kan säkert bli lite svajigt vid snabb kurvtagning på hårda underlag men det är inget jag märkt av än.

Hepphepp, my five cents.

Hej Frostic,
Triple compound är alltså ytterligare en gummiblandning utöver Gooey,Trailstar & Pacestar, eller har jag rört ihop det igen?

Jockster skrev:
> Hej Frostic,
> Triple compound är alltså ytterligare en
> gummiblandning utöver Gooey,Trailstar & Pacestar,
> eller har jag rört ihop det igen?

Det är en blandning av gamla och nya begrepp eftersom flera webbutiker inte uppdaterat till årets benämningar alternativt säljer äldre modeller.

PaceStar, TrailStar och VertStar är de nuvarande blandningarna, precis som i Frostics bild ovan. VertStar är en vidareutveckling av GooeyGluey och TripleCompound verkar vara benämningen på deras blandningar om jag förstått det rätt.

Jag har alltid kört med triple compound innan på mina däck. Det motsvarar isåfall TrailStar gissar jag. VertStar är Gooey Gluey, mjukt och trögrullat, slits snabbare.

/Leo

Så hur är Mountain King II 2.4 i storlek jämfört med Wicked Will? Mina WW ger surt nog rub i baktriangeln på järnhästen. Skulle även vilja testa nåt lite lättare däck som ändå fixar lågt tryck.

Hej!

Hur funkar MK II 2.4 för en som kör mkt grus å stigar som inte lutar så mkt nedåt?

Letar efter ett nytt framdäck till XC cykeln. Kör NN 2.1 som bakdäck.

Trivs väldigt bra med RK under våren/sommaren. 2.2 samt 2.0 i Racesport.
Har kikat på:

MK II 2.4
X-King 2.4
NN 2.4

Ber om ursäkt för en liten trådkapning.

Leo skrev:
> Jag har alltid kört med triple compound innan på
> mina däck. Det motsvarar isåfall TrailStar
> gissar jag. VertStar är Gooey Gluey, mjukt och
> trögrullat, slits snabbare.
>
> /Leo

Saxat från schwalbe:

PaceStar - for MTB Race, All Mountain and Tour. Super-fast with a combination of low rolling resistance and durability. The tire shoulders were made appreciably softer to improve handling on rough terrain.

TrailStar - for Enduro and Freeride. Triple Nano compound was unsuitable performance-wise and the rolling resistance of Gooey Gluey was too high. TrailStar has substantially more grip, better damping and handling control. Nevertheless, the compound is not overly heavy, making it suitable for climbing too.

VertStar - for Downhill and Freeride. It is a further development of the Gooey Gluey compound, but now even softer with extremely good damping properties.

Så gamla triple verkar ramla in någonstans mellan pace och trail

soderblom skrev:
> Citerar mig själv efter att i snart två månader
> kört på Continental Baron 2.3 med
> Black-Chili-blandning. Är mycket nöjd med
> däcken och har aldrig tidigare haft några däck
> med så bra fäste. Mest imponerad över hur bra
> fäste jag har på blöta klipphällar och hur det
> grova mönstret greppar på stenar och rötter i
> uppförsbackarna.

Vad har du kört på tidigare?

pow skrev:
> soderblom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Citerar mig själv efter att i snart två
> månader
> > kört på Continental Baron 2.3 med
> > Black-Chili-blandning. Är mycket nöjd med
> > däcken och har aldrig tidigare haft några
> däck
> > med så bra fäste. Mest imponerad över hur
> bra
> > fäste jag har på blöta klipphällar och hur
> det
> > grova mönstret greppar på stenar och rötter
> i
> > uppförsbackarna.
>
> Vad har du kört på tidigare?

Har kört Schwalbe Nobby Nic, Kenda Excavator, Kenda Telonix (bak), WTB WeirWolf (bak). Excavator och Telonix har funkat bra men DTC-gummit har inte haft samma grepp som Black-Chili i Baron i fuktiga förhållanden.

Dock ska tilläggas att det är stor skillnad i Black-Chili-blandning från ett Continental-däck till ett annat. Har provat MK II ett tag på min HT och de är väldigt hala på blöta klipphällar jämfört med Baron. I övrigt är det bra prestanda på MK II däcket. Någon som har erfarenhet ifall våtgreppet ökar när man slitit in dem ett tag? Har bara hunnit köra fem-sex turer ännu på dem.

Senast ändrad:
Jontas skrev:
> Hej!
>
> Hur funkar MK II 2.4 för en som kör mkt grus å
> stigar som inte lutar så mkt nedåt?
>
> Letar efter ett nytt framdäck till XC cykeln.
> Kör NN 2.1 som bakdäck.
>
>
> Trivs väldigt bra med RK under våren/sommaren.
> 2.2 samt 2.0 i Racesport.
> Har kikat på:
>
> MK II 2.4
> X-King 2.4
> NN 2.4
>
>
> Ber om ursäkt för en liten trådkapning.

Det borde fungera fint. Frågan är om du behöver 2,4? Kör du inte i så stökig terräng så klarar du dig nog på 2,2'an och sparar därmed lite vikt. MK II rullar bra och har bra grepp. Protectionvarinten är trevlig eftersom man slipper snakebites lite lättare.

Arkis skrev:
> Så hur är Mountain King II 2.4 i storlek
> jämfört med Wicked Will? Mina WW ger surt nog
> rub i baktriangeln på järnhästen. Skulle även
> vilja testa nåt lite lättare däck som ändå
> fixar lågt tryck.

Continental är lite smalare än Schwalbe o lite förvånande (o synd) är MK2 smalare än X-King.
Lite mått på mina däck:

Conti X-King Protection 2.4 59
Conti Mountain King 2 2.4 57
Wicked Will 2.35 61
Muddy Mary 2.35 62
Wicked Will 2.5 65
Muddy Mary 2.5 66

På Contidäcken är däcksidorna bredare än däckmönstret.

/S

Tillbaka
Topp