Däck storlek

Marnil

Medlem
Däck storlek
Hej, har en superior MTB med fälgar som heter ONE J25D, 32H. Nån som vet vilken däckbredd som funkar (max bredd) samt om det går att köra slanglöst?

Mvh Marcus

Däck storlek
Förmodar att fälgen är 25 mm bred invändigt? Ta av däcket och mät! På vilken du i så fall kan köra allt från 40 mm till 60 mm breda däck, där 50 mm är sweet spot. Funkar slanglöst? Det förmodar jag. Det viktigaste är att fälgens profil erbjuder en platt kant för däcket att stå på och sitta fast utan att ramla tillbaka ner mitt i fälgen. Ta bort däcket och titta.
TL2.png

Nästa steg är att göra fälgen tät genom att tejpa hela fälgens inre bredd med tufttät tape. Till 25 mm fälg använder man 25 + 2 = 27 mm tape. https://www.bike24.com/p2132641.html

Du behöver även TL-ventiler https://www.bike24.com/p2281531.html
Och TL-sås https://www.bike24.com/p2198641.html

Däck storlek
Marnil sa:
Hej, har en superior MTB med fälgar som heter ONE J25D, 32H. Nån som vet vilken däckbredd som funkar (max bredd) samt om det går att köra slanglöst?

Mvh Marcus

Innerbredden av fälgen motsvarar ungefär 40-50% av däckets totala bredd.
Fälgen du har är TLR om den är tätad med TL tejp.

Nästan alla fälgar som är förberedda för vikbara/clincher däck är Tubeless ready.
Nästan alla smalfälgar är hookless.
En std fälg för TL ska ha fälgbotten mellan 622,45-621,45mm och kanterna/hornen på fälgen ska vara minst 5mm höga.

Standard enligt ETRTO

Skrmavbild2019-04-21kl.08.17.57.png

Däck storlek
konscious sa:
Standard enligt ETRTO
Varför dra fram en uråldrig tabell/standard (framtagen på 90-talet av en förvirrad lvgcyklist) som inte är relevant år 2019? Varför lura TS?

Några frågor:
1) Anser Du på fullaste allvar att tabellen ovan är relevant, korrekt och användbar?
2) Anser Du att 25 mm däck inte kan användas på fälg bredare än 18 mm?
3) Anser Du att 64 mm (2,5-2,6") däck inte kan användas på en fälg bredare än 30 mm?
4) Anser Du att 64 mm (2,5-2,6") däck passar utmärkt på en 21 mm fälg?

Jag å andra sidan hävdar att 64 mm (2,5-2,6") däck passar bra på 29-40 mm fälg, där sweet spot kanske är 32-35 mm fälg. Anser du att jag har fel?

Senast ändrad:
Däck storlek
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Standard enligt ETRTO
Varför dra fram en uråldrig tabell/standard som inte är relevant år 2019? Varför lura TS?

Några frågor:
1) Anser Du på fullaste allvar att tabellen ovan är relevant, korrekt och användbar?
2) Anser Du att 25 mm däck inte kan användas på fälg bredare än 18 mm?
3) Anser Du att 64 mm (2,5-2,6") däck inte kan användas på en fälg bredare än 30 mm?
4) Anser Du att 64 mm (2,5-2,6") däck passar utmärkt på en 21 mm fälg?

Den är från 2017 och representerar vad ETRTO anser inte vad jag tycker.
Du måste göra skillnad på detta.

Det finns ingen spec för däckdimensioner enl ERTRO, dom definierar en säkerhetsfunktion utifrån en godkänd fälg ska klara.
- Däcktillverkaren måste se till att deras 25mm däck säkert monteras på fälgar från 13mm till 17mm.
- På en 21mm fälg kan däck från 35 till 64mm användas.

Men jag skriver tydligt min rek Innerbredden av fälgen motsvarar ungefär 40-50% av däckets totala bredd

Däck storlek
konscious sa:
Den är från 2017 och representerar vad ETRTO anser inte vad jag tycker. Du måste göra skillnad på detta.
Nu var det iofs Du och inte en representant från ETRTO som postade inlägget och tabellen ovan. Då Du valde att inte kommentera tabellen kan man, om man är dum i huvudet som jag är, missledas att tro att Du anser att tabellen är korrekt och relevant.

Vilket jag anser att den ABSOLUT inte är. Den är direkt felaktig. Den har ingen verklighetsförankring år 2019.

Däck storlek
konscious sa:
Men jag skriver tydligt min rek Innerbredden av fälgen motsvarar ungefär 40-50% av däckets totala bredd
Även här anser jag att du är för konservativ. Ta ett vanligt 57 mm (2,25") mtb däck. Där 40-50% blir 22,8-28,5 mm fälg. När större delen av XCO-eliten kör 30 mm fälgar, en del sedan flera år tillbaka. Gör de fel?

Däck storlek
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Även här anser jag att du är för konservativ. Ta ett vanligt 57 mm (2,25") mtb däck. Där 40-50% blir 22,8-28,5 mm fälg. När större delen av XCO-eliten kör 30 mm fälgar, en del sedan flera år tillbaka. Gör de fel?

Lite ot men passar på att fråga, tror du 2,8" däck på 29mm innerbredd fälg skulle fungera eller är fälgen för smal?

Däck storlek
ninoh sa:
Lite ot men passar på att fråga, tror du 2,8" däck på 29 mm innerbredd fälg skulle fungera eller är fälgen för smal?
2,8" är väl typiskt 70-72 mm (beroende på hur olika tillverkare avrundar från mm till tum).
Visst funkar det att använda 2.8" däck på 29 mm fälg, men det gör inte däcket rättvist.
För bästa resultat skulle jag välja 38-45 mm fälg, däcket blir 3,5-5 mm bredare monterat på bredare fälg.

Däck storlek
Sixten Fors sa:
ninoh sa:
Lite ot men passar på att fråga, tror du 2,8" däck på 29 mm innerbredd fälg skulle fungera eller är fälgen för smal?
2,8" är väl typiskt 70-72 mm (beroende på hur olika tillverkare avrundar från mm till tum).
Visst funkar det att använda 2.8" däck på 29 mm fälg, men det gör inte däcket rättvist.
För bästa resultat skulle jag välja 38-45 mm fälg, däcket blir 3,5-5 mm bredare monterat på bredare fälg.

En helt seriöst menad fråga, vet man att alla däcktillverkare verkligen har designat sina däck och framför allt mönster för att monteras på fälgar där de blir bredast och håller störst volym?
Kan det i vissa fall vara så att marknads och försäljningsavdelningen smugit in en begäran till R&D att ta hänsyn till att de flesta kunder som köper nya däck förmodligen har en cykel med hjul som håller en standard som gällde för 2-3 år sen, bara en tanke.

Däck storlek
Crocko sa:
En helt seriöst menad fråga, vet man att alla däcktillverkare verkligen har designat sina däck och framför allt mönster för att monteras på fälgar där de blir bredast och håller störst volym?
Kan det i vissa fall vara så att marknads och försäljningsavdelningen smugit in en begäran till R&D att ta hänsyn till att de flesta kunder som köper nya däck förmodligen har en cykel med hjul som håller en standard som gällde för 2-3 år sen, bara en tanke.

Vad tillverkaren tänkte på när de designade däcket kan jag inte svara på. Jag kan däremot svara på att de i verkligheten år 2019 presterar bättre när de sitter på rätt fälgbredd än om de sitter på fel fälgbredd. Oavsett om/när/hur/varför tillverkaren tänkte.

Bilagor

• dack9.png
    dack9.png
    8.2 KB · Besök: 313
Däck storlek
Sixten Fors sa:
Crocko sa:

Vad tillverkaren tänkte på när de designade däcket kan jag inte svara på. Jag kan däremot svara på att de i verkligheten år 2019 presterar bättre när de sitter på rätt fälgbredd än om de sitter på fel fälgbredd. Oavsett om/när/hur/varför tillverkaren tänkte.

Jag förstår att detta är en bedömning som du står bakom och säkert finns det visst evidens som stödjer den i form av egna och andras erfarenheter, där jag ser en anledning att ifrågasätta är när din tabell säger att en minskning till 40% alltid ger ett sämre resultat med en ökning till 65% kan funka sämre men då inte lika kategoriskt.

Jag tänker utifrån att min arbetsgivare lägger några miljarder dollar på R&D att vi ofta tittar på vad kunder redan har så att våra nya produkter har en bakåt kompatibilitet till den största installerade basen mao den största köpande kundgruppen. Om jag då satt på conti eller schwalbe och sajpade däck och bestämde mönster skulle jag förmodligen snarare anta att kunderna sitter på en för smal snarare än en för bred fälg.

Då känns det som att det finns en uppenbar risk att kantdobbar som är tänkta att stödja vi kurvtagning inte riktigt gör sitt jobb optimalt på ett däck som monterats på en riktigt bred fälg om däckleverantören designade det för en lite för smal fälg.

Men det är klart, kanske finns det så mycket empiriska bevis från terrängen att det bara finns en sanning eller att MTB sporten är så otroligt i framkant att däcktillverkarna anser att den största köpande gruppen redan har uppdaterat sina hjul till lämplig storlek. Men kan bara konstatera att min 20år gamla top of the line scott borde få ärva sina nya däck från en cx då 33-35mm är vad de fälgarna borde vara designade för.

Däck storlek
Sixten Fors sa:
konscious sa:

Nej XCO eliten har helt andra förutsättningar i både material och kapacitet, står säkert och mäter tider med ett schweiziskt gökur på olika segment.
Dom vet vad dom gör men vi kan inte jämföra oss med dom, inte ens med eliten lokalt.

TrivselTorsten och jag inkl TS vi klarar oss med 22,5-25,0 mm id och ca 52-58mm däckbredd. Tror inte hans superior är optimerad för däck större än 2,3" dvs 58mm bredd.

Däck storlek
Sixten Fors sa:
ninoh sa:

Tack! Då kanske det endä är värt att testa? Tanken är att köra lågt tryck, vet inte exakt vad jag kör nu i mina 2,6 men kanske 1 bar fram och 1,2 bak. Skulle typ 0,8 bli ostabilt i 2,8" på 29mm fälg? Väger runt 75kg.

Tillbaka
Topp