Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Marnil sa:Hej, har en superior MTB med fälgar som heter ONE J25D, 32H. Nån som vet vilken däckbredd som funkar (max bredd) samt om det går att köra slanglöst?
Mvh Marcus
Varför dra fram en uråldrig tabell/standard (framtagen på 90-talet av en förvirrad lvgcyklist) som inte är relevant år 2019? Varför lura TS?konscious sa:Standard enligt ETRTO
Sixten Fors sa:Varför dra fram en uråldrig tabell/standard som inte är relevant år 2019? Varför lura TS?konscious sa:Standard enligt ETRTO
Några frågor:
1) Anser Du på fullaste allvar att tabellen ovan är relevant, korrekt och användbar?
2) Anser Du att 25 mm däck inte kan användas på fälg bredare än 18 mm?
3) Anser Du att 64 mm (2,5-2,6") däck inte kan användas på en fälg bredare än 30 mm?
4) Anser Du att 64 mm (2,5-2,6") däck passar utmärkt på en 21 mm fälg?
Nu var det iofs Du och inte en representant från ETRTO som postade inlägget och tabellen ovan. Då Du valde att inte kommentera tabellen kan man, om man är dum i huvudet som jag är, missledas att tro att Du anser att tabellen är korrekt och relevant.konscious sa:Den är från 2017 och representerar vad ETRTO anser inte vad jag tycker. Du måste göra skillnad på detta.
Även här anser jag att du är för konservativ. Ta ett vanligt 57 mm (2,25") mtb däck. Där 40-50% blir 22,8-28,5 mm fälg. När större delen av XCO-eliten kör 30 mm fälgar, en del sedan flera år tillbaka. Gör de fel?konscious sa:Men jag skriver tydligt min rek Innerbredden av fälgen motsvarar ungefär 40-50% av däckets totala bredd
Sixten Fors sa:Även här anser jag att du är för konservativ. Ta ett vanligt 57 mm (2,25") mtb däck. Där 40-50% blir 22,8-28,5 mm fälg. När större delen av XCO-eliten kör 30 mm fälgar, en del sedan flera år tillbaka. Gör de fel?konscious sa:Men jag skriver tydligt min rek Innerbredden av fälgen motsvarar ungefär 40-50% av däckets totala bredd
2,8" är väl typiskt 70-72 mm (beroende på hur olika tillverkare avrundar från mm till tum).ninoh sa:Lite ot men passar på att fråga, tror du 2,8" däck på 29 mm innerbredd fälg skulle fungera eller är fälgen för smal?
Sixten Fors sa:2,8" är väl typiskt 70-72 mm (beroende på hur olika tillverkare avrundar från mm till tum).ninoh sa:Lite ot men passar på att fråga, tror du 2,8" däck på 29 mm innerbredd fälg skulle fungera eller är fälgen för smal?
Visst funkar det att använda 2.8" däck på 29 mm fälg, men det gör inte däcket rättvist.
För bästa resultat skulle jag välja 38-45 mm fälg, däcket blir 3,5-5 mm bredare monterat på bredare fälg.
Crocko sa:En helt seriöst menad fråga, vet man att alla däcktillverkare verkligen har designat sina däck och framför allt mönster för att monteras på fälgar där de blir bredast och håller störst volym?
Kan det i vissa fall vara så att marknads och försäljningsavdelningen smugit in en begäran till R&D att ta hänsyn till att de flesta kunder som köper nya däck förmodligen har en cykel med hjul som håller en standard som gällde för 2-3 år sen, bara en tanke.
Sixten Fors sa:Crocko sa:En helt seriöst menad fråga, vet man att alla däcktillverkare verkligen har designat sina däck och framför allt mönster för att monteras på fälgar där de blir bredast och håller störst volym?
Kan det i vissa fall vara så att marknads och försäljningsavdelningen smugit in en begäran till R&D att ta hänsyn till att de flesta kunder som köper nya däck förmodligen har en cykel med hjul som håller en standard som gällde för 2-3 år sen, bara en tanke.
Vad tillverkaren tänkte på när de designade däcket kan jag inte svara på. Jag kan däremot svara på att de i verkligheten år 2019 presterar bättre när de sitter på rätt fälgbredd än om de sitter på fel fälgbredd. Oavsett om/när/hur/varför tillverkaren tänkte.
Sixten Fors sa:Även här anser jag att du är för konservativ. Ta ett vanligt 57 mm (2,25") mtb däck. Där 40-50% blir 22,8-28,5 mm fälg. När större delen av XCO-eliten kör 30 mm fälgar, en del sedan flera år tillbaka. Gör de fel?konscious sa:Men jag skriver tydligt min rek Innerbredden av fälgen motsvarar ungefär 40-50% av däckets totala bredd
Sixten Fors sa:2,8" är väl typiskt 70-72 mm (beroende på hur olika tillverkare avrundar från mm till tum).ninoh sa:Lite ot men passar på att fråga, tror du 2,8" däck på 29 mm innerbredd fälg skulle fungera eller är fälgen för smal?
Visst funkar det att använda 2.8" däck på 29 mm fälg, men det gör inte däcket rättvist.
För bästa resultat skulle jag välja 38-45 mm fälg, däcket blir 3,5-5 mm bredare monterat på bredare fälg.