Däck till lerig stig med blöta rötter?

Läste skitfort, men ändå:

1. Har ingen nämnt Chunky Monkey? Tycker de är kanon då det är blött. Torrt, not so much.

2. Folk som kör med dubb annat än när det är isigt överallt är dumma i huvudet.

:P

Det känns bara halt i början. Ni vänjer er.
Även den gubbigaste hellasgorilla kan behöva några uselt oflowiga rundor varje september för att hitta offseasonrytmen i kroppen.
Dubb på höströtterna? Stolligt.

images
+
mangrove-tree-24M1844-16.jpg

=

that-one-teacher-who-makes-you-feel-like-a-complete-idiot-when-you-get-an-answer-wrong_o_410937.gif

erik h sa:
Det känns bara halt i början. Ni vänjer er.
Även den gubbigaste hellasgorilla kan behöva några uselt oflowiga rundor varje september för att hitta offseasonrytmen i kroppen.
Dubb på höströtterna? Stolligt.

+1

Blöta stigar är helt enkelt halare än torra. Tough shit, men man vänjer sig.

Skogling sa:
"-Vilka skor skall jag ha när jag trampar på en blöt tvål på ett blött badrumsgolv?"

=D
Har inte alla dubbade skor då de går in i badrummet? Alla vet ju att badrummet är typ farligaste rummet i hemmet. Och jag stör mig inte på dubbmärken i kaklet. Ser ut som om någon har kämpat lite på väg in i duschen.

ForesterGuy sa:
Var det nån som sa blöta rötter?
Har upptäckt några såna hålor, och funderar på om det är värt att byta ut mina smart sam, man kan ju alltid försökte ta dig igenom leran :D

Håller i dagsläget alldeles för låg hastighet för att det ska vara nyttigt, men det beror på att alla stigar jag hittar har mer motlut än nedlut och när det väl går utför så är det på grusvägar oftast... :D

Är det värt att byta ut mina SS för något med bättre grepp? har ingen aning om hur dessa här jämfört med andra däck?

hihi, trampade på många ömma tår där.

det happykorrekta konsensushörn vissa här har målat in sig i är att inte använda dubbdäck för stigcykling alls. detta eftersom dom extreemt känsliga stenarna och rötterna förstås inte tål dubb bättre om det är kallt.

i dagen är dom oavsett, med de vintrar med ständigt omsmält is vi fått vänja oss vid.

kais01 sa:

det happykorrekta konsensushörn vissa här har målat in sig i är att inte använda dubbdäck för stigcykling alls. detta eftersom dom extreemt känsliga stenarna och rötterna förstås inte tål dubb bättre om det är kallt.

i dagen är dom oavsett, med de vintrar med ständigt omsmält is vi fått vänja oss vid.

Det är lugnt! Du kan inte hjälpa att du är totalt obildad och har svårt att höra vad folk försöker säga. Du får finna dig i att folk blir frustrerade...precis som om att alla andra får finna sig i att du saknar all form av förståelse!

kais01 sa:

Inga ömma tår här inte. Tänker inte försöka förolämpa dig heller, bara för att du tänker lite snett i den här frågan. Men håller nog fast vid min tidigare ståndpunkt; använder man dubb på barmark har man nog inte tänkt riktigt färdigt.

Ang Conti MK2 (2.4:or med svart chili då):
Det är nog de däck jag cyklat flest blöta mil på, typ mellan 2008-2012.
Så baserat på det, kan man inte hoja när det är blött med dem ska man nog börja i en annan ände än nya däck.

Det råkar inte vara så att MK2 blev the shit innan det kom bra däck och den äldre generationen minns dom i ett nostalgiskt skimmer?

Schreddan sa:
Så baserat på det, kan man inte hoja när det är blött med dem ska man nog börja i en annan ände än nya däck.

Bra omdömen även utrikes ifrån:

http://www.singletracks.com/blog/mt...ain-king-tires-black-chili-protection-series/

"On the rocks and roots, I can only think of Gecko-like adhesion, with no noticeable side slipping along sides of rock. This is partly due the the wider rims on the Enves but mostly due to the Black Chilli compound that does its little molecular shuffle as it hits the surface of what you’re trying to roll over."

http://www.mbr.co.uk/reviews/tyres/continental-mountain-king-28-95

"Mud clearing is decent, and even in the Lakes, on notoriously soapy limestone, the compound never feels too nervy."

Äsch då.

Bara för att vara den som är den. Vilka däck fanns egentligen när MK2 kom? Schwalbe däck i trailstar fanns inte? Fanns typ Maxxis Maxxterra? Eller valde man mellan dessa, hockeypuckar i A60 och Kenda Nevegal?

Jag tycket nog inte heller att några repor i en stenhäll är hela världen.
Men vet att den dagen fel vandrare ser sladdspår efter dubb i sin älsklingssten är det färdigcyklat för oss alla i skogen.
Inte har jag några dubbdäck själv heller eller har några behov av det.
Är det halt så är det.

Fast vilka andra däck som fanns gör ju inte dem sämre eller bättre. Men jag förstår hur du tänker.

Min poäng var att förmodligen de flesta (inkl mig) skulle behöva nöta teknik för bättre kontroll i olika före, t ex då blött. Istället för att tro att man måste köpa nåt nytt, som ska lösa det.
Om man har ett ok däck för stigcykling på hojen som t ex MK2. Har man nåt lättrullat XC-däck, ja då är det kanske en annan femma.

Senast ändrad:
Schreddan sa:

Eftersom jag fortfarande kör 26" har jag rullat en del med mk2 även i modern tid, senast i somras en sväng faktiskt. Jag tycker fortfarande det står sig bra, speciellt som poppigt stigdäck. Jag körde det fram och bytte ut det mot ett HR2 maxxterra 2,3, och det är greppigare, men också mindre poppigt och allmänt trögare. Om jag hade mindre höjdmeter än jag har skulle jag nog kunna fortsatt på MK2, men sidoväggarna var döende och det höll inte heller för min klumpighet när jag bara hade 100mm slaglängd fram.

Kör också på MK2 fast på en 29:a. Bytte bak från ett Ibex och tycker det känns bättre med MK2 och jag känner inget behov av mer än så just nu...är dock en glad amatör som tycker det är roligare att cykla än att byta däck :) anser att MK2 är en bra kompromiss och gör mig nöjd på mina turer.

Yolo, beställde just hem mitt bakdäck för hösten: Maxxis Minion DHR II 3C EXO

Inte kört på dhr sedan 07 och på den tiden sög det däcket apstång för allt annat än hårdpackat. Har dock läst så många bra omdömen för detta däck så jag tänkte ge det nya mönstret en chans. Som sagts innan ändå, attackvinkel och däcktryck är ändå viktigare än mönster och material, om man nu inte kör dubbat men den diskussionen vågar jag inte ge mig in på :D

Jahapp, har inte kommit till skott än för det har ju inte blivit såphalt än. I mina skogar är det mycket rötter och steniga stigar, lite lerigt och ett och annat dyhål. Några få hällar finns men inte så mycket.
Jag velar mellan DHF och Shorty. Är skillnaden att DHF blir full av lera och shorty slirigare på rötterna? Är det skillnad på rull? Eller är det andra skillnader mellan dem?
Hur skulle det hemliga tredje alternativet Nobby Nick, Trailstar stå sig mot ovanstående?

Det låter som du har rätt klart för dig, dhf bättre på hårt underlag, shorty biter bättre i det mjuka. Shorty rullar sämre. Jag har generellt väldigt liten tro på Schwalbe, men Nobby Nic känns väl som ett betydligt snabbare däck än dhf och shorty?

Eng sa:
Jahapp, har inte kommit till skott än för det har ju inte blivit såphalt än. I mina skogar är det mycket rötter och steniga stigar, lite lerigt och ett och annat dyhål. Några få hällar finns men inte så mycket.
Jag velar mellan DHF och Shorty. Är skillnaden att DHF blir full av lera och shorty slirigare på rötterna? Är det skillnad på rull? Eller är det andra skillnader mellan dem?
Hur skulle det hemliga tredje alternativet Nobby Nick, Trailstar stå sig mot ovanstående?
Jag har kört alla tre alternativen och om det är mycket stenar och rötter så skulle jag välja bort shorty. NNN trailstar greppar riktigt bra på hårda underlag men har en ganska rund profil och passar egentligen bäst bak, tyvärr lite klent för det dock. Om det är långsam(teknisk) stigcykling där det inte läggs ner så mycket i kurvorna så skulle jag nog välja NNN trots profilen.
Är dina hemmastigar av den lite snabbare kurvigare modellen så kör DHF, det är ett riktigt bra däck och jag har aldrig haft problem med att det sätter igen.

Tillbaka
Topp