Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eng sa:Hej,
Jag ska köpa ett nytt framdäck för (mot?) hala rötter, diverse lerhål och en och annan hal sten.
Vad jag läst mig till ligger Hans Dampf Trailstar eller Maxxis DHF (3c maxxterra) bäst till.
Är det någon som kan säga om jag är rätt ute och vilka för/nackdelar däcken har. (Jag kör med slang om det spelar roll).
+1larsaw sa:Eng sa:Hej,
Jag ska köpa ett nytt framdäck för (mot?) hala rötter, diverse lerhål och en och annan hal sten.
Vad jag läst mig till ligger Hans Dampf Trailstar eller Maxxis DHF (3c maxxterra) bäst till.
Är det någon som kan säga om jag är rätt ute och vilka för/nackdelar däcken har. (Jag kör med slang om det spelar roll).
Trodde det ultimata framdäcket för dessa förhållanden var Magiska Marry i TrailStar-gummit...
Eng sa:Aha, det hemliga tredje alternativet :)
Som jag förstått det anser många att HD rullar rysligt dåligt. Enligt Schwalbes hemsida så rullar MM ännu trögare. Jag cyklar inte enduro eller DH utan (i mina ögon) bökig XC på rötter o sten. Kommer jag bli galen och frånåkt med MM?
kais01 sa:när det är som värst gegga på våren har jag lämnat dubbdäcken kvar på framhjulet. greppet på rötter är finfint:)
om du suktar på mer lättrullande däck har jag kunnat jämföra conti xking chilli med rocket ron. det är tydlig skillnad till schwalbes fördel när det gäller sidogrepp både på grus och våta rötter.
kais01 sa:om du suktar på mer lättrullande däck har jag kunnat jämföra conti xking chilli med rocket ron. det är tydlig skillnad till schwalbes fördel när det gäller sidogrepp både på grus och våta rötter.
larsaw sa:Eng sa:Aha, det hemliga tredje alternativet :)
Som jag förstått det anser många att HD rullar rysligt dåligt. Enligt Schwalbes hemsida så rullar MM ännu trögare. Jag cyklar inte enduro eller DH utan (i mina ögon) bökig XC på rötter o sten. Kommer jag bli galen och frånåkt med MM?
Alltså, som framdäck vill du ha ett däck med så mycket grepp som möjligt (därav MM TrailStar), att det är trögrullat spelar mindre roll för ett framdäck.
Bak kan du sätta något mera "lätt"rullat, typ Maxxis DHR2 eller HighRoller2 (som båda rensar lera bättre än DampHasse och DHF).
Så klart kommer dessa däck rulla trögare än dina sommardäck men det är ju bara uppfostrande ;)
Andra vettiga däck som kommer att leverera grepp är Maxxis Shorty (fram), Bontrager SE5 (fram), Spech Butcher (fram, tänk grovt DHF), Maxxis Agressor (bak), Spech Purgatory (bak) och Bontrager SE4 (bak)
dnleriksson sa:Såå blött var det väl ändå inte i Lunsen idag... :-)
jofahjalm sa:Jag tycker MK II är galet överskattat. Det är hög tid att happymyten om hockeypuckens grepp på häll och rötter dör ut.
marran sa:Dubb på bara hällar lämnar spår som tar sjukt lång tid för naturen att slipa bort, det är rätt egoistiskt och osnyggt tycker jag. Dubb på snö/is lämnar spår som smälter bort på våren, det känns lite mer ok.
marran sa:En stig växer igen på något år, repade hällar är repade lääänge. Dessutom ser det sjukt tråkigt ut för alla andra som far förbi.
Makten sa:Nej, det finns faktiskt folk som inte bryr sig ett jota om repor på hällar. Jag till exempel.
larsaw sa:Eng sa:Aha, det hemliga tredje alternativet :)
Alltså, som framdäck vill du ha ett däck med så mycket grepp som möjligt (därav MM TrailStar), att det är trögrullat spelar mindre roll för ett framdäck.
Hur blir slitaget på rötterna då?kais01 sa:oj då Eric, det var ju nästan takter från mtbr? kan inte Makten få tycka att repor på stenar är ett icke-problem?
det var för övrigt inte repor på stenar som var grejen utan att dubbdäck fram är bra mot hala rötter. och ja, det är helt överlägset. men det räcker att man använder det fram.
misstänker för övrigt att repade-stenar- oron är en myt? om en given stig slutar användas skulle det inte förvåna om lavar täcker över skadan på ett par år. obs att jag inte har expertinfo om detta, någon som har sett välgrundad vetenskap får gärna komma med referenser.
kais01 sa:marran sa:Dubb på bara hällar lämnar spår som tar sjukt lång tid för naturen att slipa bort, det är rätt egoistiskt och osnyggt tycker jag. Dubb på snö/is lämnar spår som smälter bort på våren, det känns lite mer ok.
det är en stig marran. redan påverkad av naturen i en grad som överstiger dubbspår med en väldigt rejäl faktor.
egoistiskt är däremot att medverka till att miljontals ton asfalt hamnar rakt i naturen och för den delen folks lungor genom att använda dubbdäck på bilar. sant eller falskt har det rapporterats att det indirekt avlider 10-100-tals gånger fler än dom 20-tal årligen som dubben påstås rädda. en användning som genom ideliga omasfalteringar även dränerar trafikverkets budget på ett sätt som även det medverkar till sämre och farligare vägar, troligen redan där en rejält negativ nettoeffekt.
trailbiker sa:Fast att blanda fabrikat är ju lååååångt från happykorrekt?