Däck till lerig stig med blöta rötter?

Alfred_

Medlem
Motionscyklar på en framdämpad mtb med 29" hjul. Cyklar endast teknisk stig som oftast är blöt och full av lera, sten och rötter.
Vad ska jag satsa på för däck?

Kombinationen med Hans Dampf TrailStar fram och Nobby Nic PaceStar bak har fungerat bra för mig under liknande förutsättningar. Vill du ha lite mer lättrullat kan du köra NN fram också.

HD rensar lera ganska dåligt skulle jag säga. Finns bättre däck att slänga på fram, om det dessutom är fokus på hur bra det klarar lera.

För att klara allt detta krävs lite olika egenskaper i däcket förutom lite lägre lufttryck och körteknik än vanligt så krävs det mjuk gummiblandning för att fixa gött grepp på hala hällar o rötter, för att rensa lera spelar dobbarnas längd och placering roll.

Contis Blackchilligummi ger mig bra självförtroende när det är halt och jag väl tar mig ut och inte fastnar i soffan.

Hej,
Jag ska köpa ett nytt framdäck för (mot?) hala rötter, diverse lerhål och en och annan hal sten.
Vad jag läst mig till ligger Hans Dampf Trailstar eller Maxxis DHF (3c maxxterra) bäst till.
Är det någon som kan säga om jag är rätt ute och vilka för/nackdelar däcken har. (Jag kör med slang om det spelar roll).

Eng sa:
Hej,
Jag ska köpa ett nytt framdäck för (mot?) hala rötter, diverse lerhål och en och annan hal sten.
Vad jag läst mig till ligger Hans Dampf Trailstar eller Maxxis DHF (3c maxxterra) bäst till.
Är det någon som kan säga om jag är rätt ute och vilka för/nackdelar däcken har. (Jag kör med slang om det spelar roll).

Trodde det ultimata framdäcket för dessa förhållanden var Magiska Marry i TrailStar-gummit...

larsaw sa:
Eng sa:
Hej,

Trodde det ultimata framdäcket för dessa förhållanden var Magiska Marry i TrailStar-gummit...
+1

Aha, det hemliga tredje alternativet :)
Som jag förstått det anser många att HD rullar rysligt dåligt. Enligt Schwalbes hemsida så rullar MM ännu trögare. Jag cyklar inte enduro eller DH utan (i mina ögon) bökig XC på rötter o sten. Kommer jag bli galen och frånåkt med MM?

HD rullar inte så värst mycket sämre än DHF, kanske typ lika snarare. Schwalbes svaghet är väl egentligen snarast hållbarheten.

I höstas/våras kräktes jag över min tröga HD Trailstar/Pacestar-combo.

Har kört RoRo/TB sen dess.

Idag halkade jag fram mellan de första gula löven, och längtade efter min HD-kombo.

Kontraster...

när det är som värst gegga på våren har jag lämnat dubbdäcken kvar på framhjulet. greppet på rötter är finfint:)

om du suktar på mer lättrullande däck har jag kunnat jämföra conti xking chilli med rocket ron. det är tydlig skillnad till schwalbes fördel när det gäller sidogrepp både på grus och våta rötter.

Eng sa:
Som jag förstått det anser många att HD rullar rysligt dåligt. Enligt Schwalbes hemsida så rullar MM ännu trögare. Jag cyklar inte enduro eller DH utan (i mina ögon) bökig XC på rötter o sten. Kommer jag bli galen och frånåkt med MM?

Alltså, som framdäck vill du ha ett däck med så mycket grepp som möjligt (därav MM TrailStar), att det är trögrullat spelar mindre roll för ett framdäck.
Bak kan du sätta något mera "lätt"rullat, typ Maxxis DHR2 eller HighRoller2 (som båda rensar lera bättre än DampHasse och DHF).
Så klart kommer dessa däck rulla trögare än dina sommardäck men det är ju bara uppfostrande ;)

Andra vettiga däck som kommer att leverera grepp är Maxxis Shorty (fram), Bontrager SE5 (fram), Spech Butcher (fram, tänk grovt DHF), Maxxis Agressor (bak), Spech Purgatory (bak) och Bontrager SE4 (bak)

kais01 sa:
när det är som värst gegga på våren har jag lämnat dubbdäcken kvar på framhjulet. greppet på rötter är finfint:)

om du suktar på mer lättrullande däck har jag kunnat jämföra conti xking chilli med rocket ron. det är tydlig skillnad till schwalbes fördel när det gäller sidogrepp både på grus och våta rötter.

Det känns lite ofräscht att göra repor i hällar och rötter bara för att man tycker att det är halt tycker jag.

+1 för övrigt på att Magic Mary och liknande traktordäck känns ganska overkill till stökig xc.

kais01 sa:

Lustigt va olika man kan tycka. På våta rötter halkar nästan allt utan rätt teknik men att åka på skrå på blöta stenar så greppar mina
BC xking helt ok medans mina RoRo evo är helt omöjliga framhjulet försvinner direkt.

det kan ha med åldern på däcken att göra kanske? mina. conti är äldre och som sagt rätt halkiga.

spåren på hällarna tycker jag ser mysiga ut, typ här har någon kämpat lite. och det blir väl inte mindre spår om man kör på vintern? dubb bara på framhjulet tror jag dock knappt lämnar några spår.

Dubb på bara hällar lämnar spår som tar sjukt lång tid för naturen att slipa bort, det är rätt egoistiskt och osnyggt tycker jag. Dubb på snö/is lämnar spår som smälter bort på våren, det känns lite mer ok.

larsaw sa:
Eng sa:

Alltså, som framdäck vill du ha ett däck med så mycket grepp som möjligt (därav MM TrailStar), att det är trögrullat spelar mindre roll för ett framdäck.
Bak kan du sätta något mera "lätt"rullat, typ Maxxis DHR2 eller HighRoller2 (som båda rensar lera bättre än DampHasse och DHF).
Så klart kommer dessa däck rulla trögare än dina sommardäck men det är ju bara uppfostrande ;)

Andra vettiga däck som kommer att leverera grepp är Maxxis Shorty (fram), Bontrager SE5 (fram), Spech Butcher (fram, tänk grovt DHF), Maxxis Agressor (bak), Spech Purgatory (bak) och Bontrager SE4 (bak)

Fast att blanda fabrikat är ju lååååångt från happykorrekt?

Tycker att Mountain King är lite underskattat. Tycker det funkar bra till all slags stigcykling med största bredden (2,4) och rätt lufttryck om däcket är färskt och har Black Chili-gummi. Betydligt bättre sidogrepp än X-King. Bergakungen rullar även helt ok på asfalten mellan smultronställena.
Dessutom gör Conti snygga däck... :o)

Jag tycker MK II är galet överskattat. Det är hög tid att happymyten om hockeypuckens grepp på häll och rötter dör ut.

Körde i Lunsen idag över blöta rötter och hala hällar med Putgatory både fram och bak och tycker att det funkar bra. Släpper lite progresivt, inte allt på en gång som Nobby Nicken gjorde.

dnleriksson sa:
Såå blött var det väl ändå inte i Lunsen idag... :-)

Det var ganska olika på olika ställen, en del rötter och spänger var snorhala, på andra ställen var det nästan torrt. Inte mycket lera dock och dom flesta hällar var tämligen torra.

jofahjalm sa:
Jag tycker MK II är galet överskattat. Det är hög tid att happymyten om hockeypuckens grepp på häll och rötter dör ut.

Hällar ja, men det nämnde varken jag eller Alfred_.
Hälldäck för Hellas är en annan lång tråd.

Ingen som ännu nämnt att däcktryck och attackvinkel är viktigare än däckmaterial? Dock är det lättare att skylla ifrån sig på däcket :D

Kör damphasse performance bak, har typ slirat ur ett par gånger, men har defintivt varit mitt fel varje gång (inte cyklat bland slemrötter på hela sommaren)

marran sa:
Dubb på bara hällar lämnar spår som tar sjukt lång tid för naturen att slipa bort, det är rätt egoistiskt och osnyggt tycker jag. Dubb på snö/is lämnar spår som smälter bort på våren, det känns lite mer ok.

det är en stig marran. redan påverkad av naturen i en grad som överstiger dubbspår med en väldigt rejäl faktor.

egoistiskt är däremot att medverka till att miljontals ton asfalt hamnar rakt i naturen och för den delen folks lungor genom att använda dubbdäck på bilar. sant eller falskt har det rapporterats att det indirekt avlider 10-100-tals gånger fler än dom 20-tal årligen som dubben påstås rädda. en användning som genom ideliga omasfalteringar även dränerar trafikverkets budget på ett sätt som även det medverkar till sämre och farligare vägar, troligen redan där en rejält negativ nettoeffekt.

En stig växer igen på något år, repade hällar är repade lääänge. Dessutom ser det sjukt tråkigt ut för alla andra som far förbi.

Barnen som dör i Afrika är också värre, eller plasten i oceanerna osv. Det gör inte att rivmärken från metalldubb i stenhällar blir mindre fula eller försvinner fortare.

Helt anekdotiskt var jag ute och cyklade på MKII idag. De hade inget grepp alls på blöta rötter, och då var det inte speciellt blött.

marran sa:
En stig växer igen på något år, repade hällar är repade lääänge. Dessutom ser det sjukt tråkigt ut för alla andra som far förbi.

Nej, det finns faktiskt folk som inte bryr sig ett jota om repor på hällar. Jag till exempel. Fattar inte hur detta kan vara nåt att bry sig om faktiskt. Det ältas varenda jävla gång nån nämner dubbdäck och barmark.

Det finns bättre motargument. Till exempel att greppet på nämnda hällar är avsevärt sämre med dubb än utan.

Som försvarstal till Mountain King: Vi har väl alla olika cykelstilar- & tekniker, krav och definition av grepp helt enkelt. Tycker inte om när stigcykling blir för enkelt helt enkelt. Men jag gillar att vara en outsider :o)

Senast ändrad:
Jag kan inte ens med bästa vilja säga att jag är en skicklig cyklist, om jag hade varit bättre hade jag kanske hanterat bristen på grepp bättre. Min oskicklighet påverkar dock inte vad friktionskoefficienten mellan rötter och däck är.
Enligt pumpens mätare har jag under 1 bar i däcken, men jag tror iofs inte på den då jag tycker 1 bar är hårt, rent subjektivt med tummen. Eller så är jag svag också :-) (min poäng är att jag har hyfsat lite luft i däcken.)

Just rothalka är ett spänningsmoment jag gärna slipper :-)

Makten sa:
Nej, det finns faktiskt folk som inte bryr sig ett jota om repor på hällar. Jag till exempel.

Fast du är väl inte direkt känd för att tänka på någon annan än dig själv..

Varför det ältas varje gång beror kanske på att många inte tycker som du? Jag till exempel.

Var det nån som sa blöta rötter?

Bilagor

• tmp_9390-DSC_0444-1464963294.JPG
    tmp_9390-DSC_0444-1464963294.JPG
    428.2 KB · Besök: 70
larsaw sa:
Eng sa:

Håller inte riktigt med. För "enduro" och utförsinriktad cykling har du en poäng, men för bökig XC och vanlig stigcykling känns MM onödigt trögrullat. De gånger jag testat däcket slås jag av känslan liknande det när bromsen ligger på, i alla fall så länge det inte går utför.. eller jo, även utför.. För stigcykling i allmänhet försöker jag komma undan med så lätta/lättrullande däck som möjligt utan sidoväggarna och greppet gett upp helt. Hittills ligger DHR2 Exo bäst till grepp/vikt/tålighet/rull av de däcken jag provat med sina 750g (26). Hade dock gärna testat nya Fat Albert om det bara kommit i 26"..

oj då Eric, det var ju nästan takter från mtbr? kan inte Makten få tycka att repor på stenar är ett icke-problem?

det var för övrigt inte repor på stenar som var grejen utan att dubbdäck fram är bra mot hala rötter. och ja, det är helt överlägset. men det räcker att man använder det fram.

misstänker för övrigt att repade-stenar- oron är en myt? om en given stig slutar användas skulle det inte förvåna om lavar täcker över skadan på ett par år. obs att jag inte har expertinfo om detta, någon som har sett välgrundad vetenskap får gärna komma med referenser.

kais01 sa:
oj då Eric, det var ju nästan takter från mtbr? kan inte Makten få tycka att repor på stenar är ett icke-problem?

det var för övrigt inte repor på stenar som var grejen utan att dubbdäck fram är bra mot hala rötter. och ja, det är helt överlägset. men det räcker att man använder det fram.

misstänker för övrigt att repade-stenar- oron är en myt? om en given stig slutar användas skulle det inte förvåna om lavar täcker över skadan på ett par år. obs att jag inte har expertinfo om detta, någon som har sett välgrundad vetenskap får gärna komma med referenser.
Hur blir slitaget på rötterna då?

Personligen, min åsikt, så räcker det med vinterslitage av dubbdäck. Känner man att det behövs dubb under den isfria perioden kanske man ska träna mer på sin teknik, eller pröva andra däck, eller helt enkelt cykla på andra ställen (grus- eller asfalts-väg).

Jumbo jim borde väl ha hyffsat grepp på rötter.

Angående dubbdäckens slitage på naturen, så länge man cyklar i sin egen skog så spelar det ingen roll men dubbarnaa slitage på rötter leder till att rotröta och stora förluster för skogsägarna. Onödigt i min mening. Skaffa bredare däck istället.

Jag tycker Hans Dampf har för långa dobbar för för att vara skönt på rötter, hällar och stenar. Man känner liksom hur de kränger i sidled. De är däremot grymt sköna på "mjuk stig" där dobbarna kan sjunka ned lite. Lera vet jag inte, har nog bara rullat genom surhål med dem i lerväg.

Att jämföra dubbdäcksslitage på asfalt /anlagd väg med en stenhäll i ett reservat/skogen i allmänhet är rent korkat.

Hoppas inte vandringsfantasterna får syn på detta resonemang. Då blir det sabotage i form av fjällräven kånken inkastade i framhjulen. Försök ståcykla då!

Haha rötter är hala rötter. Träna mer;) jag hatar blöta rötter. Halt som snor. Ibland ramlar jag.

Senast ändrad:
omtanken om några stenar i en skog står i kontrast med att samma personer som vill förbjuda eller ogilla användning av dubb på stigar gladeligen kör runt med sina tvåtonnare med dubb på våra saltade vägar.

och med ett något annorlunda och farligare resultat.

för övrigt är slitaget på våra stigar ett mindre problem än alla stigar i vårt land som växer igen.

kais01 sa:
marran sa:

det är en stig marran. redan påverkad av naturen i en grad som överstiger dubbspår med en väldigt rejäl faktor.

egoistiskt är däremot att medverka till att miljontals ton asfalt hamnar rakt i naturen och för den delen folks lungor genom att använda dubbdäck på bilar. sant eller falskt har det rapporterats att det indirekt avlider 10-100-tals gånger fler än dom 20-tal årligen som dubben påstås rädda. en användning som genom ideliga omasfalteringar även dränerar trafikverkets budget på ett sätt som även det medverkar till sämre och farligare vägar, troligen redan där en rejält negativ nettoeffekt.

Lite källkritik kanske?

trailbiker sa:
Fast att blanda fabrikat är ju lååååångt från happykorrekt?

Du har inte hojat så länge va? ATT blanda märken fram o back ÄR Happy-korrekt!
Skämt o sido, vilken frustration o gnäll det blivit i tråden, iof pga att dubb-däcksfrågan kom upp och precis som det till slut nämndes så är det inte märkena dessa tillfogar våra blöta hällar som är grejen, utan dom små "pick-märkerna" dubbarna ger nämnda blöta rötter.
Just att dom blottlagda rötterna är blöta gör dom dessutom extra mottagliga för penetrering vilket som precis påpekats leder till rotröta => döda träd => ett träd som inte kan suga upp vatten (och lättare faller över stigen när höstvindarna tar i...) => mera vattenansamlingar (och då ev. blockerad stig) => sura fotgängare (även om dom säkert redan blivit sura för dom pickade rötterna och det döda trädet) => ökad konflikt mellan cyklister vs fotgängare!!! Ge FAN i att köra dubbat på barmark!!!

Och nu vädret... Nej men iaf tillbaka till ämnet, håller med om att MM kan vara i trögaste laget (även fast framdäcket bara bidrar till ca 25% av rullmotståndet), därför kör jag själv med Shorty som rullar betydligt lättare. Dock inte lika bra som DHR2 eller DHF, det sistnämnda lär rulla bäst av dom tre men har väl en tendens till att klegga igen vid lera... HR2 har jag aldrig provat men Britterna verkar ju ha det som standarddäck (och lär ju vara rätt vana med lera o blöta rötter ;) så det kan ju inte heller vara fy skam.
Allt är ju en kompromiss, att köra köttdäck för XC-stig under blötsäsongen är enl. mig (med kass teknik) ett sätt att undvika dom jobbiga skrubbsår som framhjulssläppen ger, samt såklart ge mig snabbare ben under sommarsäsongen (beach-2017 here I come ;)

Men vafan @larsaw, när ändrades det här? Lika illa som att ha kläder i en färg som inte matchar hojen ju? Fast nu kanske man kan byta till däck som fungerar i dåligt underlag då ;)

Jag kör Maxxis Beaver på höstkanten. Funkar bra på hällar och rötter. Populära i England där dom har detta vädret året runt :)

Ang mountainking II så är det stor skillnad mellan de med och utan black chili. Riktigt nöjd med greppet i mina sen jag bytte till de med black chili, utan var det rätt spännande på blöta rötter och stenhällar.

Tillbaka
Topp