2011 är nu här.
Jag kommer köra 6st tävlingar i långloppscupen och ett par enstaka i xc cupen. Funderar mellan olika kombinationer fram/bak där jag vill ha grepp fram, och mindre rullmotstånd bak. Dessa däck står under luppen:
- Schwalbe Rocket Ron 2.25"
- Continental X-King 2.2"
- Continental Race King 2.2"
*alla i lättaste race-version
2010 körde jag Lida Loop och Hammarby Hill XC på Rocket Ron 2.25" fram och Race King 2.2" bak. Det var lite lerigt på sina ställen men jag saknade aldrig grepp och kombinationen rullade på bra på grusvägarna, banorna klassades nog som torra/medeltorra. Det fanns flera grusvägskurvor där Rocket Ron gjorde sitt jobb i det lösa gruset. Jag var jättenöjd med den däckkombinationen men nu intresserar även X-King från continental som är nytt för i år. Frågan är om jag vill testa att byta ut RoRo fram med X-King eller X-King mot RK bak. Det kan nog bli så att jag köper ett däck vardera av dessa i 2011 version och provar lite kombinationer under våren.
Jag ska även köra med stans gegga för första gången i år, vilket förhoppningsvis kommer göra susen för greppet. Utan erfarenhet av detta, hur lätt är det att hålla på att byta däck mellan olika lopp? Om man är osäker på greppet, bör man byta däck kvällen innan eller behöver man ha lite framförhållning på 2 dar?
Angående rullmotståndet och lufttrycket, jag såg kommentarer om att lägre lufttryck ger bättre/mindre rullmotstånd. I mitt huvud borde det vara tvärt om, ju mer av däcket som berör marken(lägre lufttryck) ju bättre fäste men även högre rullmotstånd. Har jag fel?