[Däck] Ultimata "långloppsdäcket" ?

• Trådstartare Trådstartare Rog
  • Start datum Start datum
Nästan samma combo här. Rocket Ron evo 2.25 fram och Larsen tt 2.0 exception bak. RR är ett bra framdäck och Larsen är komfortabelt bakdäck med större lufkammare än RR 2.25.

Hej.

Lyfter denna tråden lite. Är det Speedking som gäller?

Samt undrar fortfarande varför det sitter bredare däck fram än bak.

Jag provar Rocket Ron 2.25 fram och speedking 2.2 bak just nu, tycker det funkar perfekt!

Bra grepp med Rocket Ron och speedking bara störtar fram över rötterna. Sen att nya speedking väger in på 443g är ju inte heller kattskit!

Jontas skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Vad är anledningen till att det sitter bredare
> däck fram än bak?

Man vill hellst inte att framdäcket ska slintam bredare däck mer fäste mao :-) T

Little Stereo skrev:
> Jontas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej!
> >
> > Vad är anledningen till att det sitter bredare
> > däck fram än bak?
>
>
> Man vill hellst inte att framdäcket ska slintam
> bredare däck mer fäste mao :-) T

Hej!

Okaj. Tack så mkt för svaret :)

Denna tråd har legat ett tag nu så vad gäller egentligen.
Har kört på Michelin XCR All Terrain 2.0 ett tag men tycker dom är lite små hala när det är lite blött. Men annars rullar dom på fint på grus och lite stig.

Någon som har lite förslag på lättrullande däck och "bra fäste" i skogen?

matte skrev:
> Jag är sugen på att byta ut mina Race King mot
> Specialized Renegade, nån här som har testat
> dom?
>
> /Mattias

Samma här, har du hunnit testa Renegade? De ser sjukt lättrullade och snabba ut.

2011 är nu här.

Jag kommer köra 6st tävlingar i långloppscupen och ett par enstaka i xc cupen. Funderar mellan olika kombinationer fram/bak där jag vill ha grepp fram, och mindre rullmotstånd bak. Dessa däck står under luppen:

- Schwalbe Rocket Ron 2.25"
- Continental X-King 2.2"
- Continental Race King 2.2"
*alla i lättaste race-version

2010 körde jag Lida Loop och Hammarby Hill XC på Rocket Ron 2.25" fram och Race King 2.2" bak. Det var lite lerigt på sina ställen men jag saknade aldrig grepp och kombinationen rullade på bra på grusvägarna, banorna klassades nog som torra/medeltorra. Det fanns flera grusvägskurvor där Rocket Ron gjorde sitt jobb i det lösa gruset. Jag var jättenöjd med den däckkombinationen men nu intresserar även X-King från continental som är nytt för i år. Frågan är om jag vill testa att byta ut RoRo fram med X-King eller X-King mot RK bak. Det kan nog bli så att jag köper ett däck vardera av dessa i 2011 version och provar lite kombinationer under våren.

Jag ska även köra med stans gegga för första gången i år, vilket förhoppningsvis kommer göra susen för greppet. Utan erfarenhet av detta, hur lätt är det att hålla på att byta däck mellan olika lopp? Om man är osäker på greppet, bör man byta däck kvällen innan eller behöver man ha lite framförhållning på 2 dar?

Angående rullmotståndet och lufttrycket, jag såg kommentarer om att lägre lufttryck ger bättre/mindre rullmotstånd. I mitt huvud borde det vara tvärt om, ju mer av däcket som berör marken(lägre lufttryck) ju bättre fäste men även högre rullmotstånd. Har jag fel?

STIZZE skrev:
bör man byta däck kvällen innan eller
> behöver man ha lite framförhållning på 2 dar?

Jag själv hade laddat stans 1v innan så man vet att det är helt tätat.

Du tänker fel, vid ojämnt underlag ger lägre tryck lägre rullmotstånd. Jag kommer även denna säsong köra på RoRo hela säsongen, oavsett väder och underlag. Eventuellt kommer jag testa Furious Fred på riktigt torra lopp eller CykelVasan om jag kör den. Att hålla på och byta däck när man kör med gegga går ju förstås, men det är lite halvbökigt och frågan är vad man egentligen tjänar på det.

fredrikw skrev:
Att hålla på och
> byta däck när man kör med gegga går ju
> förstås, men det är lite halvbökigt och
> frågan är vad man egentligen tjänar på det.

Exakt mitt spår RoRo! :)

Men på cykelvasan då som exempel där det är ca 20km asfalt. Är det smart att köra högt tryck där, eller ska jag bara skita i dom där tankarna?

Ska ni köra RoRo både fram/bak?

EDIT: Och på cykelvasan, kan det va smart att köra Furious Fred 2.0 som jag har liggandes i förrådet? Hmm..

Senast redigerad av en moderator:
Jag resonerar så här: det man eventuellt vinner på de lättåkta asfaltsträckorna kompenseras inte av det man förlorar så fort det blir grusväg eller stig. Nu har jag aldrig kört Cykelvasan så jag vet faktiskt inte riktigt vad man kan vänta sig där, men på övriga långlopp har jag alltid kört med lågt tryck, och inte känt att jag har förlorat något på lättåkta partier.

Jag kör med samma fram och bak. Kikar man lite på rullmotståndstester ligger Rocket Ron riktigt bra till när det gäller rullmotståndet också, så jag har aldrig känt något behov av att laborera något med detta. På ett lopp som Cyklevasan och kanske Mörksuggan om det är torrt kan det kanske finnas en poäng om mängden stig är begränsad, men annars kör jag bara och funderar inte så mycket. Däcken avgör sällan, vinnaren av den lerigaste Finnmarksturen någonsin vann på just Furious Fred. Däcktryck och teknik är nyckeln skulle jag vilja säga.

Låter ju vettigt. Vore kul att få se HåkanC länka lite rullmotstånds recensioner mellan RoRo, Race King och X-King..

Jag ska också köra Schwalbes Rocket Ron fram & bak. Fast i 29 tum.
Körde förra året på Kendas Small block 8 som var fina men RoRo är lite lättare.

Körde mycket med Furious Fred förra sommaren, bl a på cykelvasan med ganska högt tryck (kommer inte ihåg nåra siffror). Framåt hösten blev det Rocket Ron. Det ultimata för mig hade varit nåt mellanting mellan FF och RoRo.
Lutar åt FF i år igen, man får dock passa sig lite när det är blött. FF och blött gräs är ingen bra kombination fick jag erfara strax före Mångsbodarna under vasan.

STIZZE skrev:
> Låter ju vettigt. Vore kul att få se HåkanC
> länka lite rullmotstånds recensioner mellan
> RoRo, Race King och X-King..

Läste något test på det här från en tysk tidning... om jag kom ihåg rätt så var contidäcken de snabbaste, men schwalbes var mycket nära.

Har själv RoRo fram, RaRa bak, men tyvärr i 2.1 versionen. Snabba, men åtminstone jag tycker att RoRo 2.1 fram inte har något överjävulskt bra kurvgrepp.

Skulle jag köpa däck igen skulle jag ta samma kombo, men då i 2.25 eller Xking 2.4 fram + RaKing 2.2 (eller eventuellt Xking 2.2) bak.

Furious Fred lär vara utmärkta till Cykelvasan, jag hade kört med varken lågt eller högt tryck om jag kört, runt 2 bar tror jag (stansat). 2,25" verkar var det som gäller för 2"däcken är alldeles för små och obekväma.

Som ultimata långloppsdäcket tror jag Race King leder fortfarande, rullar bra, är rätt lätt och komfortabelt. Rocket Ron eller X-King har bättre grepp men inte lika stor volym.

Vill man byta mellan olika däck med stans går det lätt åt mycket stans, blir kladdigt och man behöver göra det några dagar innan så stansen hinner täta allt. Inkl en cykelrunda i den tiden med så man får tryckt till däcket. Jag hade tänkt köra en massa långlopp i år och satsar på Rocket Ron 2,25" med stans. Verkar nu inte bli så många långlopp men tror de fungerar utmärkt ändå.

Körde RoRo förra säsongen och var nöjd. I år blir det XK istället.

STIZZE: Tror du kanske ska överväga XK 2.4 istället för 2.2. De är smala. Mina 2.4:or ser marginellt större ut än mina RoRo 2.25:or, men jag har inte monterat dem än iofs... ;-)

Och blir det XK ska du kanske fundera på Racesport istället för Supersonic 2.2. Racesport är "gegga-ready", nya Supersonic kanske ännu tunnare än gamla.

marcus_ec skrev:
> Stizze:
> http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=419392&pag
> e=3
>
> http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=de&
> u=http://www.bike-magazin.de/%3Fp%3D4009&prev=/sea
> rch%3Fq%3Dhttp://www.bike-magazin.de/%26hl%3Den%26
> safe%3Doff%26client%3Dfirefox-a%26hs%3DBRU%26sa%3D
> G%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26channel%3Ds
> %26prmd%3Divns&rurl=translate.google.co.nz

Dom tar betalt för att läsa testet? Och Race King testas i 29" versionen. :) MJA

Nojja nu inte så mycket över detta, alla däck du föreslår funkar utmärkt och används av massor med snabba cyklister, ta ett beslut och kör. Jag lovar dig att det inte kommer att vara avgörande på något sätt för din prestation eller körglädje :)

Föreslår Continental Race King 2.0 Racesport eller Supersonic

Kört med Continental Race King 2.0 flera år på Bockstensturen.
Rullar bra och tillräckligt med fäst även leriga år.

Hmm hmm.. jag avvaktar. :) Lutar mot att det blir RoRo/RK som förra året, men XK ser onekligt intressant ut.

Nä jag vet att vad jag än kör av det där så blir det kanon, förutom att jag inte skulle känna mig så nöjd med RK fram, men det har jag ju argumenterat för tidigare heller. :)

Boldtaar skrev:
> Föreslår Continental Race King 2.0 Racesport
> eller Supersonic
>
> Kört med Continental Race King 2.0 flera år på
> Bockstensturen.
> Rullar bra och tillräckligt med fäst även
> leriga år.

Varför så smala?

Jag körde FF på vasan förra året, men i övrigt RoRo/RaRa. För er som inte kört vasan så är inte fästet det mest kritiska momentet direkt. :)
Ingen som testa Specializeds 2bliss teknik alltså? Den verkar ju inte vara så viktbenägen som UST men ändå fungera bra med Stans.

Det kanske redan har skrivits, men har någon koll på uppmätta vikter på RoRo 2.25" med pacestar, X-King och RK i black chili?

Freddie L skrev:
> Jag tänkte han kunde leta lite själv... ;-)

Du menar google.se det är en fluga =)

marcus_ec skrev:
> Jag postede i WW tråden för 2dgr sedan de
> hamnade på 500 och 478 tror jag (pacestar)

Stämmer utmärkt, vägde just ett RK supersonic, 476g.

Little Stereo skrev:
> Jontas skrev:
> -----
> > Hej!
> >
> > Vad är anledningen till att det sitter bredare
> > däck fram än bak?
>
>
> Man vill hellst inte att framdäcket ska slintam
> bredare däck mer fäste mao :-) T

Man?
Jag vill i alla fall helst inte att BAKdäcket ska slinta. Därför kör jag på vintern med dubbade 26 x 2,1 bak och 26 x 1,9 fram. Och på sommaren har jag 2,25 bak och 2,1 fram, funkar perfekt!
:-)
(mer tyngd bak = kräver ofta bredare däck) Se bara på motorcyklarna. Hur många har bredare fram?

Off-Topic:
Dessutom har jag Planet Bike Hardcore-skärmar permanent monterade på min Nishiki Team. Fattar inte varför så många (de sk. proffsen) kör utan skärmar, väger bara ca 500gram. Men det är väl coolt att bli skitig och blöt...

Senast ändrad:
Lulle skrev:
> "bara" 500 gram...?

Nja, okej. 581 gram för att vara exakt! Men det kan ju ställa till det för prestandan och tävlingsresultaten förstås...

Hur som helst - snyggare mtb-skärmar får man leta efter.

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...ef=&artgrp=2061&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Men nu handlar ju tråden om däck, så jag ber moderatorn om ursäkt för detta off-topic-sidospår.

:-/

Labanos skrev:
> Little Stereo skrev:
> -----
> > Jontas skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hej!
> > >
> > > Vad är anledningen till att det sitter
> bredare
> > > däck fram än bak?
> >
> >
> > Man vill hellst inte att framdäcket ska
> slintam
> > bredare däck mer fäste mao :-) T
>
>
> Man?
> Jag vill i alla fall helst inte att BAKdäcket ska
> slinta. Därför kör jag på vintern med dubbade
> 26 x 2,1 bak och 26 x 1,9 fram. Och på sommaren
> har jag 2,25 bak och 2,1 fram, funkar perfekt!
> :-)
> (mer tyngd bak = kräver ofta bredare däck) Se
> bara på motorcyklarna. Hur många har bredare
> fram?

Ja... eller se bara på bilar - de har ju två hjul bak! Med det menar jag att en motorcykel har lite andra egenskaper än en 10 kg tung muskeldriven sak.
>
> Off-Topic:
> Dessutom har jag Planet Bike Hardcore-skärmar
> permanent monterade på min Nishiki Team. Fattar
> inte varför så många (de sk. proffsen) kör
> utan skärmar, väger bara ca 500gram. Men det är
> väl coolt att bli skitig och blöt...

Labanos skrev:
> Se bara på motorcyklarna. Hur många har bredare
> fram?

Förutsättningarna är dock olika. Effekt/vikt-förhållandet är inte jämförbart för en cyklist jämfört med en motorcyklist. För en motorcyklist är kurvgreppet inte lika stort problem som att få effekten ur motorn ner i gatan.

Det blir ännu tydligare om du jämför med en dragster.

Senast ändrad:
fredrikw skrev:
> snart börjas det säkert pratas om tangentens
> riktning...

Den beror på vilket tangentbord man har.

Innan vi börjar med tangentens riktning ;-)

I de mer effektsvaga klasserna så har man betydligt smalare bakdäck eftersom de däcken har mindre roterande massa*. Det är alltså inte alla klasser inom mc-sporten man kan välja däcksbredd enbart baserat på att man vill få ner effekt i backen, fler faktorer väger in även här. Min (förvisso inte välunderbyggda) gissning är att genomsnittscyklisten utvecklar mindre effekt än en Moto GP hoj.

Vad vill jag med detta inlägg? Inget egentligen, bara påminna om att liknelser med andra sporter kanske inte alltid är så lyckade.

(Jag kör mountainking 2.2 fram och raceking 2.0 bak (båda supersonic), de har ungefär lika stora luftkammare båda två. Jag är nöjd med det, men det finns säkert bättre.)

* Detta gällde åtminstånne för några år sedan

Tillbaka
Topp