[Däck] Ultimata "långloppsdäcket" ?

• Trådstartare Trådstartare Rog
  • Start datum Start datum
Nilsen: De flesta kör samma som på Borlänge Tour skulle jag tro, det är ungefär samma underlag.
Vissa kanske kör med UST istället för vanliga kantrådsvarianter för att vara på den säkra sidan.

Men ett bra tips är att köra med breda däck som har bra greppande mönster på kanterna och ganska lite mönster i mitten.

Jag behöver nog inte säga vilket däck jag föredrar, men jag gör det ändå; Continental SpeedKing 2,3 =D

mörksuggan är egentligen så pass lätt, med fina plana stigar, att alla däck duger när det gäller grepp. om det är torrt vill säga. däremot, i tätklungan åtminstonde så kan det gå ruggigt fort på grusvägarna, vilka är jämna och fina.

jag får se efter borlänge hur FF 2,35 uppför sig, annars blir det nog RR 2,1 eller 2,25 med stans i.

RR 2,1 är så pass lätt och lättrullat att ett ännu lättare 2,1 FF bara är onödigt. Punkadäck som det är.

Fast vore jag motionär och inte har lika många däck att välja på så finns RR i snakeskinversion. med lite tåligare sidoväggar. perfekt med lite extra punkaskydd på bakdäcket åtminstonde.

Men det ultimata långloppsdäcket då:
RR 2,25 vanligt fram och med snakeskin bak med punkteringsgegga, inte nödvändigtvis stans.

Micke S: 2" FF punkadäck? Mina fungerar riktigt bra även om jag funderar på att kanske byta till 2,25" nu efter denna tråden.

FF har sämre punkaskydd än RR. FF är en äldre konstruktion som är på väg att försvinna från marknaden. RR har en annan corduppbyggnad som gör att FF egentligen blir ett överflödigt däck i schwalbesortimentet. RR rullar lätt, har grepp och bättre punkaskydd. FF har sämre grepp, högre punkarisk, rullar lika lätt men väger snäppet mindre. Så är kurvgrepp inte så viktigt och punkarisken är låg så är väl FF okay. Men visst är det ett punkadäck, speciellt om man kör med slang, för gummit är inte tjockt mitt på däcket.

mina 2,35 FF väger båda 488g btw.

RR 2,4 562 g styck
RR snakeskin 2,25 531 g
RR 2,25 UST 721/749 g

lätta däck med tanke på volymen.

Alla SpeedKing och Explorer Supersonic har det även GP400, GP Supersonic och digga har det... det kommer mer och mer i sortimentet...

Mina SpeedKing supersonic 2,3 väger förresten ynkliga 440gram på hemsidan står det 500g =)

Ja muschen är schnugg =|D

oxr: Speed King har ju tjocka sidoväggar om man jämför med FF.

Crosscar: Även de "lite äldre" Speed King med gamla loggan? Isåfall har jag som osponsrad ett bra argument när folk säger att Conti är skit.

Om man vill ha samma grejer som eliten kör på så använder man alltså inte UST utan slang med tätningsgegga i?
Kan man använda tex. biltemas gegga eller är det Stans som gäller?
Och hur mycket väger geggan?

//Johan

De e puts väck =)
Jag noterade även att 2,1orna hade mindre vikt enligt Weight Weenies (eller hur d stavas)

Men nu när jag säger det så tror jag att vikten var på prototyp däcken från ifjol... jag tror inte att jag vägt de nya med annorlunda design... hmmm var är min våg, just det jag har ingen :/

Så om man vill ha samma grejer som eliten (och det vill man ju) så kör man med vanlig slang och gegga i?
Kan man använda tex. biltemas gegga eller är det Stans som gäller?
Vad väger förexen geggan i däcket? Och hur länge håller det?

//Johan

johanfl: USTfälg/hjul med vanliga lätta däck och gegga i. Jag skulle aldrig köpt Biltemas men väl DT Eclipse eller Stans. Stans tätade jag och en kompis 2 däck med och det blev bra. Geggan väger olika beroende på hur mycket du har i, håller 2-7 månader enligt Stans.

Våga väga, du måste väga dem Crosscar!

Hur breda är de, måste kolla så att de får plats på den gamle Fishern innan jag skickar en beställning. Hur noga är det att man använder rätt dimension på slangen? Har ett gäng 1,9-2,15" slangar hemma, kommer de att fungera i ett 2,25" eller 2,3" däck, eller pallar de inte med den ökade luftkammaren?

Okidoki, då ska jag se till att köpa en våg idag då (har stått överst på inköpslistan länge nu), återkommer med mått å sådan ikväll om jag har tur...

Kollade upp cykeln igår, utrymmet bak är ca 70mm brett, så det borde väl fungera.. Fram har jag en REBA, och där tar jag förgivet att ett 2,3" Conti får plats.

Hittat någon bra våg Oscar? Kan tipsa om OBH Nodicas våg med glasskiva, den tycker jag fungerar fint, ibland är det bra att det inte är några kanter på vågplanet.
kksvg.jpg ht=280

Senast redigerad av en moderator:
Vågutbudet var inte stort i Falun, har dock fått tips om några bra vågar nu så nu ska jag bara våga gå och köpa en ;)

NÄr jag har mätt med ett vanligt måttband så får jag bredden på SpeedKing 2,3 Supersonic till ca 54-55mm och höjden till 48-49mm.

Sitter vanliga "slangdäck" bättre i UST-fälgar än i vanliga fälgar? Eller är fördelen bara att man slipper specialfälgbandet?

/Dag

dag: Största fördelen där är fälgbandet, men UST-fälgar har en lite annorlunda kant också så lite bättre kanske men inte jättemycket kanske.

Kul att se att testvinnarna i testet i Bike (Conti Speedking 2.3 Supersonic eller Scwalbe RR 2.25 Triple) även är representerade bland eliten i verkligheten.

Calle

Åhhh nu kom tråden upp igen och bevisar pinsamt att jag inte har köpt någon våg än... undra om jag kan smyga ned en våg under dagens matinhandling på Ica Maxi :P

Endast det bästa är gott nog åt eliten ;)

Crosscar skrev:
-------------------------------------------------------
> Åhhh nu kom tråden upp igen och bevisar pinsamt
> att jag inte har köpt någon våg än... undra om
> jag kan smyga ned en våg under dagens
> matinhandling på Ica Maxi :P
>
>
> Endast det bästa är gott nog åt eliten ;)

hehe, kör ni inte me sån där självshoping, där man läser av varorna själv me streck kodsavläsare, då äre ju lätt att smita ner det i påsen :D o sen när man kommer hem vara "snäll" o plocka upp allt :D

Jag vågade beställa ett par Speedking Supersonic 2,3" utan kontrollvägning från Crosscar. Tråkigt att vänta på prylarna i två veckor, vill ju prova dem nu...

Nedrans Ica Maxi... de hade inga bra, ehhh, säger man "vågar"? Äsch jag kör med att de inte hade någon bra våg istället.

Däremot såg jag att Velo hade SpeedKing 2,3 på deras projekthoj och de angav att de vägde 400g...

Nu ska jag snart hem och dra flyttlass i två hela dagar, och jag blir nästan granne med Öijer och han har en våg =D
Om han inte hjälper mig flytta (hans handled är kass) så ska han iaf hjälpa mig med att väga lite. Det är bra med cykelintresserade grannar =)

Senast redigerad av en moderator:
Enligt Bike vägde Speedking 2.1 418g och Speedking 2.3 426g.

Enligt Nino på MTBR så väger Speedking 2.1 mellan 385-415g och Speedking 2.3 mellan 420-440g. Han brukar väga igenom en hel batch med däck och välja ut de lättaste till sig själv :-)

Speedking2.1.JPG ht=544

Speedking23.JPG ht=544

/Anders

aha då slapp Öijer väga mina däck =)
Men nu när jag tänker efter så måste jag ju kolla vad mina väger så jag kan (förhoppningsvis) skryta om att de är grymt lätta.

Henrik och jag bor på Bojsen... Jungfruvägen 157A är min adress, Öijers är något på 80 vill jag minnas...

Kom nu inte och våldgästa oss utan förvarning bara =)

AJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Enligt Bike vägde Speedking 2.1 418g och
> Speedking 2.3 426g.
>
> Enligt Nino på MTBR så väger Speedking 2.1
> mellan 385-415g och Speedking 2.3 mellan 420-440g.
> Han brukar väga igenom en hel batch med däck och
> välja ut de lättaste till sig själv :-)
>
>
>
>
>
> /Anders

hehehe, nino brukar ju enligt egen utsago väga sig ingenom typ 20-100 däck för att finna de lättaste, så som du nämner :D riktigt viktgalen :D

men är nino, densamma nino som kört bra i u23 ute i världscupen? nino sucher eller va han heter

Nej det är inte samma Nino, han på forumet är äldre än så och har ett förflutet som MX förare. Han cyklar nog mest för skojs skull.

Bojsen, nära Hemköp eller?

På tal om Öijer, vet du om det blir någon happyorganiserad stigvisning typ som den i Sågmyra förra sommaren eller något liknande i trakterna kring Falun i år?

Om inte Öijer tar tag i en stigvisning så gör jag det, har många fina på lut nu... Men det blir nog inte förrän mot sensommaren skulle jag tro.

Och ja det är ganska nära Hemköp, fast ännu närmare skolan och Lidl...

Är mtb-nybörjare, so bear with me.. :)

Har idag läst på andra forum att Speedking Supersonic-däcken är lätta att få punka på om man kör i lite mer stökig terräng. Kör mest i NICK-spåret och spår med liknande karaktär. Är det något jag behöver oroa mig för tror ni ? Kör idag på Nokian NBT 2.1 men har beställt en uppsättning Continental Speedking Supersonic 2.3 och börjar fundera på om det var så smart (kör med slang)..

Rickard

Hämtade nu på lunchen mina Speedking 2.3 (ej supersonic) från CC på lagret. Jeklar vad grejjer de har där nu för tiden förresten!!

Har ingen våg här på jobbet men det känns att de är lätta jmf annat jag är van vid. Hoppas kunna rulla på dem någon kväll nästa vecka.

Rickarsd S: Jag har kört på Speedking Supersonic sedan i Höstas på både tuffa XC-tävlingar och på alla de stiniga stigarna vi har här i Falun.
Jag har inte fått en enda punktering hittils (peppar peppar ta i trä)

Måste tillägga att jag inte kör med slang i utan med STANS tätningsvätska, som heller inte har något som helst problem att göra däcken lufttäta.

Justus: Härligt att få en sådan lättviktsbingo =)

Första turen (I2, Karlstad) med Speedking 2.3 (150 kr st på CC) monterade på XM317 avklarad.

Första intrycket: Fasen vad vingligt det blev baktill! Hade antagligen för lågt tryck, för däcket vars sidor är redigt tunna krängde och vred sig i kurvor på asfalt. Pumpade i lite till och vips blev det klart bättre. Har ingen klocka på pumpen så jag har ingen aning om vilket tryck jag har.

In i skogen och redan på första roten förvånades jag över vilken enorm skillnad det var mot mina gamla 2.1 maxxis och nonamedäck. Rötter kändes knappt utan svaldes skönt. Ställen där jag vet med mig att jag tidigare fastnat istället för att rulla över klarades "galant" och jag tror faktiskt att det beror på däcken.

Bra grepp i grus och på sandiga stigar. Inga problem att sittande ta sig uppför Bryngfjordsbacken heller. Något veka vid skråkörning på naket berg men det fungerade i låg fart.

Rullet kändes helt ok på alla underlag med lite högre tryck, för lågt ryck i däcket och man får inte en meter gratis. Säkert sak samma för alla däck iofs. Återstår att se hur de är i regn..

Slutsat: Jag är helnöjd med funktionen och än mer nöjd med tanke på vad lite jag betalade för däcken!!

Själv kör jag Larsen TT 1.9"(44mm) på tävlingarna eftersom jag inte väger så mycket.
Annars hade jag kört 2.0".

Sjukt bra däck som fungerar perfekt för ett LL.

Tillbaka
Topp