Däck?

occe

Ny medlem
Däck?
Hej!!

Jag kör XC och ska köra Västgötacupen, SM och några andra tävlingar i år.
Jag ska köpa nya däck men jag vet inte vilka jag ska köpa. Vad kör ni på, några tips?

//Tack på förhand Occe//

Däck?
Jaa du,däckval e inte alltid så lätt.... Men ett bra allround däck som passar i västgötacupen är schwalbes nobby nic.... Ett bra val på torra/lätt fuktiga långlopp typ mörksuggan är Maxxis flyweight 330,har kört på dessa utan slang med stan´s vätska i och tycker det har varit kalasbra!! Du kommer garanterat få många svar på "perfekta" däck,alla har ju sina favoriter.....;=) Lycka till!

Däck?
För att göra det svårare för dig tipsar jag om Schwalbe Fast Fred när det är torrt, annars Hutchinson Python eller kanske ett par Vredestein Tiger Claw om du får tag på de.

Däck?
Sture Stelben skrev:
-------------------------------------------------------
har kört på dessa utan slang med stan´s vätska i och tycker
> det har varit kalasbra!!

Har du lust att utveckla det där lite för en novis?

Däck?
JTH skrev:
> Sture Stelben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> har kört på dessa utan slang med stan´s vätska
> i och tycker
> > det har varit kalasbra!!
>
> Har du lust att utveckla det där lite för en
> novis?

Han använder slanglöskitt som gör "UST" av vanliga fälgar och däck.

Däck?
JTH skrev:

>
> > Han använder slanglöskitt som gör "UST" av
> > vanliga fälgar och däck.
>
> But why?

spar vikt
bättre komfort
rullar lättare
går att köra lägre tryck
färre punkteringar
om det blir punktering så är det oftast pyspunka så man bara pumpar och fortsätter köra, lagar när man kommer hem.

Däck?
JTH skrev:
> Klant skrev:
>
> > Han använder slanglöskitt som gör "UST" av
> > vanliga fälgar och däck.
>
> But why?

Jag kör med hjul som är förberedda för slanglösa däck. Fördelen med detta är framför allt att den roterande massan väger mindre,(bästa stället att spara vikt på!),samt att punkterings-risken minskar radikalt!!

"klant" hann före.... ;=)

Senast redigerad av en moderator:
Däck?
Jag hörde att nobby nic inte är kevlarförstärkta, antagligen för att få ner vikten.
Därför undrar jag hur pass mycket förhöjd risk för punka man får med dem?

Verkar ju annars vara ett bra däck, men det lutar åt något annat
kevlarförstärkt som det ser ut nu.

Däck?
Okej, tack för alla svar. Men jag undrar ska man ha Nobby Nic både fram och bak eller ska man köra Racing Ralph bak och Nobby Nic fram, min syrra kör den kombinationen och säger att det funkar bra. Har också kollat lite på Maxxis Larsen TT, Michelin XCR Dry och och Specialized däck någon som vet om de är bra?

//Occe

Däck?
NN fram och RR bak verkar fungera mycket bra, jag känner 2 som kör så och många på happy som gör de också. De jag känner byter heller aldrig däck så borde ha hyffsat grepp också.

Däck?
Skulle jag välja ett däck att köra de tävlingarna du nämner på så skulle det vara Larsen TT. bra luftkammare, lättrullat, bra kurvgrepp. är det lerigt är det en annan femma. blött är inga problem, men leråkerlera sätter igen. dessutom är det mycket bättre pris på maxxis än de andra däcken i sverige.

Däck?
har erfarenhet av micheling. grymma i början men slits snabbt. ger dessutom ett odistinkt kantgrepp som jag inte riktigt litar på. testar annat nästa gång...

Tillbaka
Topp