Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sixten Fors sa:Även om TS ogillade läget tror jag att han lärt sig en del, som kanske kommer till nytta någon annan gång. T.ex. att snygga dekaler kamske inte är den viktigaste egenskapen vid val av nya hjul.
Sixten Fors sa:Även om TS ogillade läget tror jag att han lärt sig en del, som kanske kommer till nytta någon annan gång. T.ex. att snygga dekaler kamske inte är den viktigaste egenskapen vid val av nya hjul.
NLC sa:Sixten Fors sa:Även om TS ogillade läget tror jag att han lärt sig en del, som kanske kommer till nytta någon annan gång. T.ex. att snygga dekaler kamske inte är den viktigaste egenskapen vid val av nya hjul.
Nog har TS lärt sig något, men sannolikt inte det du tror.
Jimel sa:Ringh sa:Känns som det börjat spåra ur i denna tråd. Allt ja ville veta va om nån hade kunskap eller rent av VISSTE om det passa det jag undra över. Dock vet ja inte om ja fick den hjälpen utan kändes mer som man vart sågad för man inte är världsmästare och åker på hjul som andra gillar. Inte undra på man drar sig från att posta frågor här.
Ja tyvärr blir det så ibland när vissa kommer med sina sanningar, däcken fungerar bra på dina fälgar och borde passa i ramen men det är bäst att mäta.
ohellstrom sa:NLC sa:Sixten Fors sa:Även om TS ogillade läget tror jag att han lärt sig en del, som kanske kommer till nytta någon annan gång. T.ex. att snygga dekaler kamske inte är den viktigaste egenskapen vid val av nya hjul.
Nog har TS lärt sig något, men sannolikt inte det du tror.
Jag är förvirrad - kan det stämma att "Canyon" inte nämnts i tråden, trots att Sixten hållit låda en god stund?
Jag har huset fullt av hopplöst smala fälgar... det går ganska fort ändå. Fan, mina cyklar börjar också bli snudd på antika... det går ganska fort ändå.
Ringh sa:Sixten Fors sa:Även om TS ogillade läget tror jag att han lärt sig en del, som kanske kommer till nytta någon annan gång. T.ex. att snygga dekaler kamske inte är den viktigaste egenskapen vid val av nya hjul.
Och vad syftar du på med ditt inlägg om dekaler. O nej av dina inlägg lärde ja mig inte mycket mer än att har man inte grejer DU tycker är bra så har man skit o ska köpa allt nytt så DU blir nöjd.
Ringh sa:Inte undra på man drar sig från att posta frågor här.
Sixten Fors sa:Ringh sa:Sixten Fors sa:Även om TS ogillade läget tror jag att han lärt sig en del, som kanske kommer till nytta någon annan gång. T.ex. att snygga dekaler kamske inte är den viktigaste egenskapen vid val av nya hjul.
Och vad syftar du på med ditt inlägg om dekaler. O nej av dina inlägg lärde ja mig inte mycket mer än att har man inte grejer DU tycker är bra så har man skit o ska köpa allt nytt så DU blir nöjd.
Mitt tips var att, OM du har 19 mm fälgar och vill ha bredare däck (för bättre grepp, komfort, punkatålighet) än du har idag är det bättre att sälja hjulen för 1500 kr, köpa nya 30 mm breda och lättare hjul från ca 3000 kr, och skita i att köpa nya 2.35" däck för 700-1000 kr och cykla vidare på dina 2.25" däck som blir bredare än 2.35" på lvghjulen.
Totalkostnad 1500 kr istället för 700-1000 kr och i mitt tycke en bättre lösning. Dessutom blir även nästa och nästa efter det uppsättning däck på nya hjulen mycket trevligare på bredare fälg.
Men det dög tydligen inte eller krävde för mycket arbete. För dyrt var det inte!
Sixten Fors sa:Mitt tips var att, OM du har 19 mm fälgar och vill ha bredare däck (för bättre grepp, komfort, punkatålighet) än du har idag är det bättre att sälja hjulen för 1500 kr, köpa nya 30 mm breda och lättare hjul från ca 3000 kr, och skita i att köpa nya 2.35" däck för 700-1000 kr och cykla vidare på dina 2.25" däck som blir bredare än 2.35" på lvghjulen.
Totalkostnad 1500 kr istället för 700-1000 kr och i mitt tycke en bättre lösning. Dessutom blir även nästa och nästa efter det uppsättning däck på nya hjulen mycket trevligare på bredare fälg.
Men det dög tydligen inte eller krävde för mycket arbete. För dyrt var det inte!
Sixten Fors sa:Ringh sa:Sixten Fors sa:Även om TS ogillade läget tror jag att han lärt sig en del, som kanske kommer till nytta någon annan gång. T.ex. att snygga dekaler kamske inte är den viktigaste egenskapen vid val av nya hjul.
Mitt tips var att, OM du har 19 mm fälgar och vill ha bredare däck (för bättre grepp, komfort, punkatålighet) än du har idag är det bättre att sälja hjulen för 1500 kr, köpa nya 30 mm breda och lättare hjul från ca 3000 kr, skita i att köpa nya 2.35" däck för 700-1000 kr och cykla vidare på dina 2.25" däck som blir bredare än 2.35" på lvghjulen.
Men det dög tydligen inte eller krävde för mycket engagemang och arbete. För speciellt dyrt var det inte!
Mårten sa:Fast 30 mm innerbredd för 2.35" däck är verkligen inte nödvändigt oavsett vad Sixten säger. Det funkar utmärkt på t.ex. 23mm innerbredd.
Skulle inte heller tveka en sekund att köra 2.35" på 19mm. Det har jag gjort. Men, gå inte bredare på den fälgbredden. Det är bara onödigt.
Det här går aldrig vägen:
1/10 sekund senare när cykeln landar i svängen kränger båda 2.3" däcken av från fälgarna, de alldeles för dyra Mavic-hjulen exploderar. Och jag bryter varenda ben i kroppen. Om bara Sixten hade varit där och hindrat mig från galenskaperna.
Ringh sa:...
Ok, då tackar vi för bra svar :) Och krängde däcken av när du landa där på bilden?? va det på 19 mm innerbredd-hjul?
Mårten sa:Ringh: nej, det gick jättebra. Trots 2,3" däck på 19mm-fälg ?
Sixten: nej, gammal bild. Crossmax ST 2011. Vanlig ust-fälg. Men jag körde med slang då.
Dom höll jättebra. Däcken satt hur fint som helst.
Miracle sa:Ringh sa:...
Ok, då tackar vi för bra svar :) Och krängde däcken av när du landa där på bilden?? va det på 19 mm innerbredd-hjul?
Nej, nog landade Mårten ordentligt, det var nog ironi. :)
Det kommer att funka fint med dina hjul, liksom det gjort för alla andra genom åren! :)
frid!
Sixten Fors sa:Sälj Sparken och köp tillbaka förr-förra cykel, den gjorde jobbet på nittiotalet och funkar lika bra idag för utveckling står stilla eller går bakåt. Köp ej häller nya däck för guds skull, de gamla funkar lika bra eller bättre. Lär dig inget och utvecklas inte, det du redan kunde igår funkar ännu bättre imorgon. All utveckling är av ondo, nya lösnigar på gamla problem rubbar bara våra cirklar.
ohellstrom sa:Sixten Fors sa:Ringh sa:Sixten Fors sa:Även om TS ogillade läget tror jag att han lärt sig en del, som kanske kommer till nytta någon annan gång. T.ex. att snygga dekaler kamske inte är den viktigaste egenskapen vid val av nya hjul.
Mitt tips var att, OM du har 19 mm fälgar och vill ha bredare däck (för bättre grepp, komfort, punkatålighet) än du har idag är det bättre att sälja hjulen för 1500 kr, köpa nya 30 mm breda och lättare hjul från ca 3000 kr, och skita i att köpa nya 2.35" däck för 700-1000 kr och cykla vidare på dina 2.25" däck som blir bredare än 2.35" på lvghjulen.
Det handlar inte om sakfrågan utan om din nedlåtande ton.
Kör samma fälgbredd fram och bak, känns det fortfarande konstigt, växla.marr sa:Jag har fortfarande ingen aning hur breda fälgar jag behöver :(
Sixten Fors sa:Kör samma fälgbredd fram och bak, känns det fortfarande konstigt, växla.marr sa:Jag har fortfarande ingen aning hur breda fälgar jag behöver :(
Du misstar mig för någon som bryr sig om dina hjulmarr sa:Sixten Fors sa:Kör samma fälgbredd fram och bak, känns det fortfarande konstigt, växla.marr sa:Jag har fortfarande ingen aning hur breda fälgar jag behöver :(
Får bli 19 då
Sixten Fors sa:Du misstar mig för någon som bryr sig om dina hjulmarr sa:Sixten Fors sa:Kör samma fälgbredd fram och bak, känns det fortfarande konstigt, växla.marr sa:Jag har fortfarande ingen aning hur breda fälgar jag behöver :(
Får bli 19 då
marr sa:Sixten Fors sa:Du misstar mig för någon som bryr sig om dina hjulmarr sa:Sixten Fors sa:Kör samma fälgbredd fram och bak, känns det fortfarande konstigt, växla.marr sa:Jag har fortfarande ingen aning hur breda fälgar jag behöver :(
Får bli 19 då
Hur ska jag då kunna köpa hjul?
plumse sa:marr sa:Sixten Fors sa:Du misstar mig för någon som bryr sig om dina hjulmarr sa:Sixten Fors sa:Kör samma fälgbredd fram och bak, känns det fortfarande konstigt, växla.marr sa:Jag har fortfarande ingen aning hur breda fälgar jag behöver :(
Får bli 19 då
När det gäller Sixten Fors är det bäst att bara hålla med honom och sedan göra som du själv tycker är bäst och hålla tyst om det.
marr sa:plumse sa:marr sa:Sixten Fors sa:Du misstar mig för någon som bryr sig om dina hjulmarr sa:Sixten Fors sa:Kör samma fälgbredd fram och bak, känns det fortfarande konstigt, växla.marr sa:Jag har fortfarande ingen aning hur breda fälgar jag behöver :(
Får bli 19 då
När det gäller Sixten Fors är det bäst att bara hålla med honom och sedan göra som du själv tycker är bäst och hålla tyst om det.
Hoppades på facit, från den allvetandes. Men ikke det.
s sa:marr sa:plumse sa:marr sa:Sixten Fors sa:Du misstar mig för någon som bryr sig om dina hjulmarr sa:Sixten Fors sa:Kör samma fälgbredd fram och bak, känns det fortfarande konstigt, växla.marr sa:Jag har fortfarande ingen aning hur breda fälgar jag behöver :(
Får bli 19 då
Hoppades på facit, från den allvetandes. Men ikke det.
Köp en Canyon så löser sig allt av sig självt.
JTF sa:Jag gillar smörgåstårta. Det ska jag äta på midsommarafton. :o)
Makten sa:JTF sa:Jag gillar smörgåstårta. Det ska jag äta på midsommarafton. :o)
Smörgåstårta kan bli väldigt instabil om man dricker många nubbar. Därför är det mycket bättre att välja en väldigt platt och bred tårta. Det kostar lite mer, och även om den inte är lika god som smörgåstårtan så riskerar man inte att tårtan kränger av bordet.
Makten sa:JTF sa:Jag gillar smörgåstårta. Det ska jag äta på midsommarafton. :o)
Smörgåstårta kan bli väldigt instabil om man dricker många nubbar. Därför är det mycket bättre att välja en väldigt platt och bred tårta. Det kostar lite mer, och även om den inte är lika god som smörgåstårtan så riskerar man inte att tårtan kränger av bordet.
marr sa:Makten sa:JTF sa:Jag gillar smörgåstårta. Det ska jag äta på midsommarafton. :o)
Röknas inte smörgåstårta som hyggligt platt ändå? Sällan byggd i mer än ett plan.. Fast kladdkaka är såklart plattare.
JTF sa:marr sa:Makten sa:JTF sa:Jag gillar smörgåstårta. Det ska jag äta på midsommarafton. :o)
Röknas inte smörgåstårta som hyggligt platt ändå? Sällan byggd i mer än ett plan.. Fast kladdkaka är såklart plattare.
Eller silltårta kanske?
marr sa:Röknas inte smörgåstårta som hyggligt platt ändå? Sällan byggd i mer än ett plan.. Fast kladdkaka är såklart plattare.
Makten sa:marr sa:Röknas inte smörgåstårta som hyggligt platt ändå? Sällan byggd i mer än ett plan.. Fast kladdkaka är såklart plattare.
Om du vill äta omoderna tårtor bara för att det var gott på farfars tid, så varsågod. Alltså det finns MODERNA tårtor nu för tiden! Utvecklingen går framåt och det är bara dumt och snålt att inte välja en platt tårta. Smörgåstårtor kunde anses vara platta för kanske tio år sedan, men inte nu längre. Tiderna förändras vettu!
Men visst, lyssna inte på mig. Ät din gamla, höga tårta och var glad.
-----------------
Edit: Jag bör tillägga att jag i sak helt håller med herr Fors. Men som andra påpekat så är det sättet han framför sina "tips" som gör att det inte kommer så mycket vettigt ur den så kallade diskussionen. Klart det funkar med smala fälgar även om det har massa nackdelar, men att byta hjul är ju fan så mycket jobbigare. Även om man "bara" ska sälja och köpa nya.