Däckbredd fundering

• Trådstartare Trådstartare Ringh
  • Start datum Start datum
Däckbredd fundering
Sixten Fors sa:
Även om TS ogillade läget tror jag att han lärt sig en del, som kanske kommer till nytta någon annan gång. T.ex. att snygga dekaler kamske inte är den viktigaste egenskapen vid val av nya hjul.

Nog har TS lärt sig något, men sannolikt inte det du tror.

Däckbredd fundering
Sixten Fors sa:
Även om TS ogillade läget tror jag att han lärt sig en del, som kanske kommer till nytta någon annan gång. T.ex. att snygga dekaler kamske inte är den viktigaste egenskapen vid val av nya hjul.

Och vad syftar du på med ditt inlägg om dekaler. O nej av dina inlägg lärde ja mig inte mycket mer än att har man inte grejer DU tycker är bra så har man skit o ska köpa allt nytt så DU blir nöjd.

Däckbredd fundering
NLC sa:
Sixten Fors sa:

Jag är förvirrad - kan det stämma att "Canyon" inte nämnts i tråden, trots att Sixten hållit låda en god stund?

Jag har huset fullt av hopplöst smala fälgar... det går ganska fort ändå. Fan, mina cyklar börjar också bli snudd på antika... det går ganska fort ändå.

Däckbredd fundering
Jimel sa:
Ringh sa:
Känns som det börjat spåra ur i denna tråd. Allt ja ville veta va om nån hade kunskap eller rent av VISSTE om det passa det jag undra över. Dock vet ja inte om ja fick den hjälpen utan kändes mer som man vart sågad för man inte är världsmästare och åker på hjul som andra gillar. Inte undra på man drar sig från att posta frågor här.

Ja tyvärr blir det så ibland när vissa kommer med sina sanningar, däcken fungerar bra på dina fälgar och borde passa i ramen men det är bäst att mäta.

Tack ja mäta blir det för o va på säkra sidan

Däckbredd fundering
ohellstrom sa:
NLC sa:
Sixten Fors sa:

Jag är förvirrad - kan det stämma att "Canyon" inte nämnts i tråden, trots att Sixten hållit låda en god stund?

Jag har huset fullt av hopplöst smala fälgar... det går ganska fort ändå. Fan, mina cyklar börjar också bli snudd på antika... det går ganska fort ändå.

Smala fälgar, hur överlever du? Ha ha. Du måste köpa nya värsta breda direkt. Annars platsar du inte här som mig med smala fälgar. Ha ha ha

Däckbredd fundering
Ringh sa:
Sixten Fors sa:

Och vad syftar du på med ditt inlägg om dekaler. O nej av dina inlägg lärde ja mig inte mycket mer än att har man inte grejer DU tycker är bra så har man skit o ska köpa allt nytt så DU blir nöjd.

Mitt tips var att, OM du har 19 mm fälgar och vill ha bredare däck (för bättre grepp, komfort, punkatålighet) än du har idag är det bättre att sälja hjulen för 1500 kr, köpa nya 30 mm breda och lättare hjul från ca 3000 kr, skita i att köpa nya 2.35" däck för 700-1000 kr och cykla vidare på dina 2.25" däck som blir bredare än 2.35" på lvghjulen.

Totalkostnad 1500 kr istället för 700-1000 kr och i mitt tycke en bättre lösning. Dessutom blir även nästa och nästa efter det uppsättning däck på nya hjulen mycket trevligare på bredare fälg.

Men det dög tydligen inte eller krävde för mycket engagemang och arbete. För speciellt dyrt var det inte!

Senast ändrad:
Däckbredd fundering
Ringh sa:
Inte undra på man drar sig från att posta frågor här.

Det är inte bara du som tycker det.

rent pinsamt ibland att läsa trådar där folk medvetet missuppfattar varandra och håller på och märker ord mm.

Happy håller på att bli Kollo, tråkig utveckling

Däckbredd fundering
Sixten Fors sa:
Ringh sa:
Sixten Fors sa:

Mitt tips var att, OM du har 19 mm fälgar och vill ha bredare däck (för bättre grepp, komfort, punkatålighet) än du har idag är det bättre att sälja hjulen för 1500 kr, köpa nya 30 mm breda och lättare hjul från ca 3000 kr, och skita i att köpa nya 2.35" däck för 700-1000 kr och cykla vidare på dina 2.25" däck som blir bredare än 2.35" på lvghjulen.

Totalkostnad 1500 kr istället för 700-1000 kr och i mitt tycke en bättre lösning. Dessutom blir även nästa och nästa efter det uppsättning däck på nya hjulen mycket trevligare på bredare fälg.

Men det dög tydligen inte eller krävde för mycket arbete. För dyrt var det inte!

Det handlar inte om sakfrågan utan om din nedlåtande ton.

Däckbredd fundering
Sixten Fors sa:
Mitt tips var att, OM du har 19 mm fälgar och vill ha bredare däck (för bättre grepp, komfort, punkatålighet) än du har idag är det bättre att sälja hjulen för 1500 kr, köpa nya 30 mm breda och lättare hjul från ca 3000 kr, och skita i att köpa nya 2.35" däck för 700-1000 kr och cykla vidare på dina 2.25" däck som blir bredare än 2.35" på lvghjulen.

Men det dög tydligen inte eller krävde för mycket arbete. För dyrt var det inte!

Fast ärligt talat är det först du lägger fram det så att det blir begripligt vad du menar. Dina inlägg innan förvirrade nog mest, att t.ex. kalla TS:s nuvarande hjul för lvghjul är inte mycket hjälp på traven...

Däckbredd fundering
Sixten Fors sa:
Ringh sa:
Sixten Fors sa:

Mitt tips var att, OM du har 19 mm fälgar och vill ha bredare däck (för bättre grepp, komfort, punkatålighet) än du har idag är det bättre att sälja hjulen för 1500 kr, köpa nya 30 mm breda och lättare hjul från ca 3000 kr, skita i att köpa nya 2.35" däck för 700-1000 kr och cykla vidare på dina 2.25" däck som blir bredare än 2.35" på lvghjulen.

Men det dög tydligen inte eller krävde för mycket engagemang och arbete. För speciellt dyrt var det inte!

Jag ställde en fråga OM dom däcken jag kollat på kan passa på mina shimano xt MTB hjul men det har du noll koll på utan du tycker att alla ska rätta sig efter din filosofi och det DU tycker är bra. Jag har aldrig vart nöjdare över ett par hjul. Gått hårt många mil men inte en tillstymmelse till vinda eller nåt trots en relativt hög kroppsvikt. Så spar dina kommentarer om nya hjul osv. Ja ville ha ett svar på en enkel fråga.

Däckbredd fundering
Och jag ställde en massa motfrågor med syfte att du skulle sikta ur dig mer och relevant information om Dina befintliga däck och hjul så att ANDRA som har:

- Samma däck som dina nuvarande
- Samma däck som de tilltänkta
- Samma fälgbredd som dig
- Annan fälgbredd än dig
- Samma cykel och en tumstock

...skulle kunna bidra med delerfarenheter som du skulle kunna konsoliderade till en lösning på din fråga.

Sannolikheten att en person sitter med exakt din cykel, dina hjul, dina gamla och nya däck, befinner sig på Happy, har mätt, orkar svara är inte jättestor.

Däckbredd fundering
Fast 30 mm innerbredd för 2.35" däck är verkligen inte nödvändigt oavsett vad Sixten säger. Det funkar utmärkt på t.ex. 23mm innerbredd.

Skulle inte heller tveka en sekund att köra 2.35" på 19mm. Det har jag gjort. Men, gå inte bredare på den fälgbredden. Det är bara onödigt.

Det här går aldrig vägen:

9.jpg

1/10 sekund senare när cykeln landar i svängen kränger båda 2.3" däcken av från fälgarna, de alldeles för dyra Mavic-hjulen exploderar. Och jag bryter varenda ben i kroppen. Om bara Sixten hade varit där och hindrat mig från galenskaperna.

Däckbredd fundering
Mårten sa:
Fast 30 mm innerbredd för 2.35" däck är verkligen inte nödvändigt oavsett vad Sixten säger. Det funkar utmärkt på t.ex. 23mm innerbredd.

Skulle inte heller tveka en sekund att köra 2.35" på 19mm. Det har jag gjort. Men, gå inte bredare på den fälgbredden. Det är bara onödigt.

Det här går aldrig vägen:

1/10 sekund senare när cykeln landar i svängen kränger båda 2.3" däcken av från fälgarna, de alldeles för dyra Mavic-hjulen exploderar. Och jag bryter varenda ben i kroppen. Om bara Sixten hade varit där och hindrat mig från galenskaperna.

Ok, då tackar vi för bra svar :) Och krängde däcken av när du landa där på bilden?? va det på 19 mm innerbredd-hjul?

Däckbredd fundering
Hooklösa Mavic UST hjul?

Vilket jag aldrig skulle köpa, använda eller rekommendera någon. Men det kan vara ett bra ämne för en annan tråd.

Mavichjul tål lägre tryck än DT Swiss, i varje fall enligt manualen.

Så ja, du borde frågat mig först.

Senast ändrad:
Däckbredd fundering
Ringh: nej, det gick jättebra. Trots 2,3" däck på 19mm-fälg ?

Sixten: nej, gammal bild. Crossmax ST 2011. Vanlig ust-fälg. Men jag körde med slang då.

Dom höll jättebra. Däcken satt hur fint som helst.

Däckbredd fundering
Ringh sa:
...
Ok, då tackar vi för bra svar :) Och krängde däcken av när du landa där på bilden?? va det på 19 mm innerbredd-hjul?

Nej, nog landade Mårten ordentligt, det var nog ironi. :)

Det kommer att funka fint med dina hjul, liksom det gjort för alla andra genom åren! :)

frid!

Senast ändrad:
Däckbredd fundering
Sälj Sparken och köp tillbaka förr-förra cykel, den gjorde jobbet på nittiotalet och funkar lika bra idag för utveckling står stilla eller går bakåt. Köp ej häller nya däck för guds skull, de gamla funkar lika bra eller bättre. Lär dig inget och utvecklas inte, det du redan kunde igår funkar ännu bättre imorgon. All utveckling är av ondo, nya lösnigar på gamla problem rubbar bara våra cirklar.

Däckbredd fundering
Mårten sa:
Ringh: nej, det gick jättebra. Trots 2,3" däck på 19mm-fälg ?

Sixten: nej, gammal bild. Crossmax ST 2011. Vanlig ust-fälg. Men jag körde med slang då.

Dom höll jättebra. Däcken satt hur fint som helst.

Perfekt då tackar ja för bra svar på frågan jag VILLE ha svar på. :) Trevlig sommar

Däckbredd fundering
Miracle sa:
Ringh sa:
...

Nej, nog landade Mårten ordentligt, det var nog ironi. :)

Det kommer att funka fint med dina hjul, liksom det gjort för alla andra genom åren! :)

frid!

Ja jag tänkte det va lite ironi men va tvungen o fråga ändå då man fått en del mindre begåvade svar på en enkel fråga. Men sjukt att det ska fungera med så breda däck på så otroligt smala hjul.... ;) Trevlig sommar

Däckbredd fundering
Sixten Fors sa:
Sälj Sparken och köp tillbaka förr-förra cykel, den gjorde jobbet på nittiotalet och funkar lika bra idag för utveckling står stilla eller går bakåt. Köp ej häller nya däck för guds skull, de gamla funkar lika bra eller bättre. Lär dig inget och utvecklas inte, det du redan kunde igår funkar ännu bättre imorgon. All utveckling är av ondo, nya lösnigar på gamla problem rubbar bara våra cirklar.

Ja för ALLA ska göra som DU tycker och vill. Då alla gör och kör som Sixten Fors och köper dom grejer han säger så blir världen en bättre plats. För att du ska på nåt sätt förstå så är jag INTE ute efter nya hjul. Mina är perfekta för mina ändamål och ville bara ha ett enkelt svar vilket du inte har eller KOMMER få förmågan att svara på.

Däckbredd fundering
ohellstrom sa:
Sixten Fors sa:
Ringh sa:
Sixten Fors sa:

Det handlar inte om sakfrågan utan om din nedlåtande ton.

Kan inte hålla med mer! Jag tycker att Sixten har rätt i sak, bredare fälg är bra. Fast det budskapet lyckas han ju inte få fram, trots all relevant information...

Lite ironiskt att jag gick in och markerade mot en annan lirare som körde precis samma sätt mot just Sixten i en annan tråd. Fast då kom ett par "nya profiler" snabbt in och förklarade att det var bättre ton än tidigare, och att god ton var ett hot mot demokratin.

Jag som har varit lite av och på Happy sista åren kan ju absolut konstatera att tonen är sämre och att det är en handfull användare som står för den tonen. Vi får hoppas att de tröttnar och drar vidare inom några år, som så många före dem.

Däckbredd fundering
Däckbredd fundering
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Jag har fortfarande ingen aning hur breda fälgar jag behöver :(
Kör samma fälgbredd fram och bak, känns det fortfarande konstigt, växla.

Får bli 19 då
Du misstar mig för någon som bryr sig om dina hjul

Hur ska jag då kunna köpa hjul?

När det gäller Sixten Fors är det bäst att bara hålla med honom och sedan göra som du själv tycker är bäst och hålla tyst om det.

Däckbredd fundering
plumse sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:

Får bli 19 då

När det gäller Sixten Fors är det bäst att bara hålla med honom och sedan göra som du själv tycker är bäst och hålla tyst om det.

Hoppades på facit, från den allvetandes. Men ikke det.

Däckbredd fundering
marr sa:
plumse sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:

Får bli 19 då

Köp en Canyon så löser sig allt av sig självt.

Däckbredd fundering
s sa:
marr sa:
plumse sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:

Får bli 19 då

Köp en Canyon så löser sig allt av sig självt.

Ahh, får man rätt hjul då med? Kan man vaska hojjen o sätta hjulen på den jag har :)

Däckbredd fundering
JTF sa:
Jag gillar smörgåstårta. Det ska jag äta på midsommarafton. :o)

Smörgåstårta kan bli väldigt instabil om man dricker många nubbar. Därför är det mycket bättre att välja en väldigt platt och bred tårta. Det kostar lite mer, och även om den inte är lika god som smörgåstårtan så riskerar man inte att tårtan kränger av bordet.

Däckbredd fundering
Makten sa:
JTF sa:

Smörgåstårta kan bli väldigt instabil om man dricker många nubbar. Därför är det mycket bättre att välja en väldigt platt och bred tårta. Det kostar lite mer, och även om den inte är lika god som smörgåstårtan så riskerar man inte att tårtan kränger av bordet.

Röknas inte smörgåstårta som hyggligt platt ändå? Sällan byggd i mer än ett plan.. Fast kladdkaka är såklart plattare.

Däckbredd fundering
Makten sa:
JTF sa:

Haha, annars kan man montera den på en extra bred tallrik, och bygga tårtan med infasade sidor, så är man lite garderad.

Däckbredd fundering
marr sa:
Makten sa:
JTF sa:

Röknas inte smörgåstårta som hyggligt platt ändå? Sällan byggd i mer än ett plan.. Fast kladdkaka är såklart plattare.

Eller silltårta kanske?

Däckbredd fundering
JTF sa:
marr sa:
Makten sa:
JTF sa:

Eller silltårta kanske?

Tänk att något som låter så äckligt kan smaka så gott ?

Däckbredd fundering
marr sa:

Om du vill äta omoderna tårtor bara för att det var gott på farfars tid, så varsågod. Alltså det finns MODERNA tårtor nu för tiden! Utvecklingen går framåt och det är bara dumt och snålt att inte välja en platt tårta. Smörgåstårtor kunde anses vara platta för kanske tio år sedan, men inte nu längre. Tiderna förändras vettu!

Men visst, lyssna inte på mig. Ät din gamla, höga tårta och var glad.

-----------------

Edit: Jag bör tillägga att jag i sak helt håller med herr Fors. Men som andra påpekat så är det sättet han framför sina "tips" som gör att det inte kommer så mycket vettigt ur den så kallade diskussionen. Klart det funkar med smala fälgar även om det har massa nackdelar, men att byta hjul är ju fan så mycket jobbigare. Även om man "bara" ska sälja och köpa nya.

Senast ändrad:
Däckbredd fundering
Makten sa:
marr sa:

Om du vill äta omoderna tårtor bara för att det var gott på farfars tid, så varsågod. Alltså det finns MODERNA tårtor nu för tiden! Utvecklingen går framåt och det är bara dumt och snålt att inte välja en platt tårta. Smörgåstårtor kunde anses vara platta för kanske tio år sedan, men inte nu längre. Tiderna förändras vettu!

Men visst, lyssna inte på mig. Ät din gamla, höga tårta och var glad.

-----------------

Edit: Jag bör tillägga att jag i sak helt håller med herr Fors. Men som andra påpekat så är det sättet han framför sina "tips" som gör att det inte kommer så mycket vettigt ur den så kallade diskussionen. Klart det funkar med smala fälgar även om det har massa nackdelar, men att byta hjul är ju fan så mycket jobbigare. Även om man "bara" ska sälja och köpa nya.

Gamla tårtor är oätbara. ;)

Tillbaka
Topp