Däcket tar i :(

krip

Aktiv medlem
Satte på nytt däck bak idag och det gick väl sådär! Massa plats på ena sidan men tight på andra sidan! Någon som vet om det går att förskjuta däcket i sidled?

Finns det något sätt att förflytta hela navet i sidled?

Bilagor

• D78EA80F-B022-4EB8-88D1-E23A3BDE552B.jpeg
    D78EA80F-B022-4EB8-88D1-E23A3BDE552B.jpeg
    195.3 KB · Besök: 220
  • 47EFE20F-5CC3-426A-AE9E-17F93009B435.jpeg
    47EFE20F-5CC3-426A-AE9E-17F93009B435.jpeg
    189 KB · Besök: 183
Ja det där är en baggis, bara att justera ekrarna, navet kommer dock vara där det är och ska vara, fälgen flyttas mha justerad ekerspänning

Går ju disha om hjulet, men är det QR så säkerställ att det är rätt monterat innan du ger dig på att flytta fälgen i sidled.

goda förslag ovan.

om det trots allt ändå förblir gränsfall mot trångt hat jag löst liknande problem genom att slipa av ytterkanten på klossarna med hjälp av vinkelslip och grovt papper.

sen är det vissa feta däck som är närmast elastiska, dvs genom att minska trycket blir diametern mindre..

Däcket ska vara centrerat mot sadelstolpsröret, inte alla baktrianglar är symmetriska. Oavsett så ser det väldigt trångt ut, jag tror du kommer skrapa av färgen när det flexar

2017/2018 Scott Spark?
Vad har det nya däcket för dimensioner? Och vad är det för däck?
Det kan inte vara så att du monterat ett för brett däck?
På Scott Spark (om det nu är en sådan) är det mindre frigång på höger sida.

Senast ändrad:
Makten sa:
Är det bara jag som ser antydan till spricka i ramen?

Nej.
Det ser skumt ut på många vis. Jag reagerade även på att det ser ut som att svets och färg och är bortslipat.
Min första tanke var att baksvingen såg hemlagad ut.
Men... Jag har blivit lurad och feltolkat bilder förut.

[antagande]Jag tycker att det ser ut som ett Maxxis Aggressor och jag tycker att baktriangeln ser ut som en Scott Spark. Ett Maxxis Aggressor i 2.50WT går inte ihop med den baktriangeln.[/antagande]

krip sa:
Satte på nytt däck bak idag och det gick väl sådär! Massa plats på ena sidan men tight på andra sidan! Någon som vet om det går att förskjuta däcket i sidled?

Finns det något sätt att förflytta hela navet i sidled?

Om däcket är av en dimension som cykeltillverkaren rekommenderar och du verkligen är säker på att du kommer köra på det så kan du ju disha om hjulet, alternativt faktiskt disha det rätt om felet beror på att det är ocentrerat.
Värt att tänka på är ju att om "felet" uppstått för att däcket inte passar din ram eller baktriangeln är skev så kommer du inte upptäcka det innan du byter däck ingen och måste disha tillbaka.

Hur centrerar sitter fälgen i ramen? Mät mot fälgkant istället för däcket.
Kolla så att hjulet är korrekt dishat och inte offset i någon riktning.

Kedjestagen är uppenbarligen inte symmetriska på respektive sida, så att disha hjulet innebär att det inte är i linje med framhjulet längre. Sen tror jag inte att nån millimeter hit eller dit kommer märkas i praktiken dock. Men det kommer vara onödigt tajt även om det går fritt från båda sidor.

Köp smalare däck. Eller vaska cykeln och köp en ny!

Tillbaka
Topp