Däcktryck 29X2,60 tubeless

Kimpa951

Aktiv medlem
Vilket tryck skulle happy-experterna rekomendera mig att köra i mina 2,6 breda nobby nic utan slang.. vill gärna ha så bra grepp och komfort som möjligt. Rull mindre viktigt...
Cykel (HT) + åkare är i runda slängar 120kg...

Omöjligt att svara på , beror på hur hårt och smutt du kör .
Precis så pass högt tryck så du inte får genomslagspunka.
Testa dig fram.

Enkelt :)

Systemvikt (kg) ÷ däckbredd (mm) = tryck (bar). I ditt fall blir det 120 ÷ 66 = 1,82 bar.
Sedan lägger du till 5% bak = 1,91 bar bak. Och drar ifrån 5% fram = 1,73 bar fram.

Aha... jag körde typ 1,8 och det kändes hårt, har gått neråt 1,5-1,6 och det känns förvånansvärt bra..

Sixten Fors sa:

Systemvikt (kg) ÷ däckbredd (mm) = tryck (bar). I ditt fall blir det 120 ÷ 66 = 1,82 bar.
Sedan lägger du till 5% bak = 1,91 bar bak. Och drar ifrån 5% fram = 1,73 bar fram.

Kimpa951 sa:
Sixten Fors sa:
Aha... jag körde typ 1,8 och det kändes hårt, har gått neråt 1,5-1,6 och det känns förvånansvärt bra..
Vad bra! 15% lägre tryck är absolut rimligt, beror mycket på åkstil och terräng.
Jag hade inte klarat mig med så lågt tryck, jag kör själv 10% lägre än formel ovan när jag vill ha maxgrepp i Hellas på bekostnad av något genomslag per runda. Med 15% lägre tryck hade det blivit för många genomslag vilket begränsat min åkstil.

Sixten, vad tillför din formel och uträkning med två decimalers noggrannhet om man sedan ändå måste lägga till eller dra ifrån en godtycklig procentsats?

Nä, hm har rätt. Det finns inga genvägar. Egna experiment är det enda som fungerar.

s sa:
Sixten, vad tillför din formel och uträkning med två decimalers noggrannhet om man sedan ändå måste lägga till eller dra ifrån en godtycklig procentsats?

Nä, hm har rätt. Det finns inga genvägar. Egna experiment är det enda som fungerar.
För att de finns gott om dårar som inte har en susning och ligger helt fel i tryck. Typ dubbla trycket.

Därför är en svinenkel formel som funkar ett bra och vettigt verktyg. Det ger en utgångspunkt för de med mindre erfarenhet.

Men om det känns jobbigt för dig kan du alltid gråta en skvätt så känns det säkert bättre.

s sa:

Jag tyckte det var ett rätt bra verktyg att använda som startpunkt, även om det såklart inte är en hundraprocentig sanning. Det är ju lättare att prova sig fram om man ligger hyfsat rätt från början.
Men jag kan såklart ha fel...

Sixten Fors sa:

Konstigt nog glömde du multiplicera med "Sixtenkofficienten"= (25÷ innerfälgbredden)

Systemvikt (kg) ÷ däckbredd (mm) × Sixtenkofficienten = tryck (bar)

Annars var det en riktigt bra och lätt formel som stämmer bra för mig och mina 85kg systemvikt också . Om jag lägger på 10% bak och drar av 10% fram ?

Sixten Fors sa:
s sa:

För att de finns gott om dårar som inte har en susning och ligger helt fel i tryck. Typ dubbla trycket.

Därför är en svinenkel formel som funkar ett bra och vettigt verktyg. Det ger en utgångspunkt för de med mindre erfarenhet.

Men om det känns jobbigt för dig kan du alltid gråta en skvätt så känns det säkert bättre.

Du är alltså så pass osäker på din formel att du måste vara otrevlig för att ge tyngd åt den?

Självklart är det skillnad i risk för genomslag på gräsmatta och rotmatta, häll eller stenkista. HT eller FS. Åkstil och hastighet. Fälgbredd i % av däckbredd. Däckets stomme. Etc. Många mäter tryck i psi och då 1 psi = 0,07 bar blir en tabell i bar och bara 1 decimal lite för dålig upplösning, avrunda kan man göra själv vid pumpen. Formeln och tabellen är en utgångspunkt som inte är fel. Därefter rekommenderas förstås att testa/finjustera själv, vilket inte alla orkar.

Tryck.png

s sa:

Du är alltså så pass osäker på din formel att du måste vara otrevlig för att ge tyngd åt den?

Uppenbart förstod/förstår du inte vad den tillför. Eller varför jag valde att behålla högre noggrannhet än 0,1 bar under själva uträkningen. Vilket flera andra i tråden redan har förstått och bekräftat. Det är ok, alla behöver inte förstå.

Seriöst Sixten.

Du uttrycker dig oerhört ofta extremt nedlåtande mot andra användare, det börjar faktiskt bli ganska tröttsamt.
Om du bara hade viljan skulle du kunna "förklara" samma saker utan den otrevliga tonen.

Min pump visar nog så fel att det inte går jämföra med andra. Det gör ingenting för jag vet exakt vad jag vill ha med min pump.

Tror inte allas pumpar är så exakta att det är mycket att jämföra.

Sixten Fors sa:
s sa:

Uppenbart förstod/förstår du inte vad den tillför. Eller varför jag valde att behålla högre noggrannhet än 0,1 bar under själva uträkningen. Vilket flera andra i tråden redan har förstått och bekräftat. Det är ok, alla behöver inte förstå.

Naturligtvis inte eftersom du inte hade gett någon förklaring när jag skrev det inlägget. Förklaringen som tillkom efter det är heller inget annat än trams. Du gör en grov approximation men bruket av två decimaler ger skenet av en precision som inte existerar.

Vernersson sa:
Seriöst Sixten.

Du uttrycker dig oerhört ofta extremt nedlåtande mot andra användare, det börjar faktiskt bli ganska tröttsamt.
Om du bara hade viljan skulle du kunna "förklara" samma saker utan den otrevliga tonen.

Är man osäker på sin sak så är det alltid bäst att drämma till med några nedlåtande ord. Sixten använder sig regelbundet av mer eller mindre klumpiga härskartekniker. Jag är inte imponerad. Det är mest skrattretande. =)

Vernersson sa:
Seriöst Sixten.
Det kan jag förstå och jag kan säkert förbättra mig i det avseendet. Jag är långt ifrån perfekt.

Sedan finns det saker som jag kan tycka är tröttsamt, t.ex.
- De som startar en tråd med frågor, får en massa svar, inte återkopplar, startar en ny tråd en vecka senare med samma frågor, där det är uppenbart att personen inte läst och reflekterat över svaren i förra tråden.
- De som startar en tråd med frågor, får en massa svar, inte läser svaren, ställer exakt samma frågor igen och igen i samma tråd.
- De som bara gnäller på de som försöker addera mervärde/kunskap/åsikt/synpunkt, utan att själv tillföra något annat än gnäll.
- De som griper en bisats i ett inlägg med sammanhang, sätter in den bisatsen i ett helt annat sammanhang än trådens ursprungliga fråga, och attackerar bisatsens sanning/relevans i det nya sammanhanget. Med syfte att missförstå.
- De som hittar på egna specifika frågor mitt i någon annans tråd och KRÄVA svar på dessa, utan att själv våga presentera en egen/alternativ ståndpunkt.

s sa:
Sixten Fors sa:
s sa:
Naturligtvis inte eftersom du inte hade gett någon förklaring när jag skrev det inlägget. Förklaringen som tillkom efter det är heller inget annat än trams. Du gör en grov approximation men bruket av två decimaler ger skenet av en precision som inte existerar.
Happy är speciellt.
Ger man för lite bakgrund får man kritik för att man inte skriver en uppsats.
Ger man för mycket bakgrund får man kritik för att man skriver en uppsats, samtidigt som andra ger individuell kritik på varje del i uppsatsen som skulle borde utvecklas bättre, med en egen uppsats.

Vad du inte vet är att jag VISSTE att jag skulle få en gnällkommentar om antalet decimaler. Jag skrev först inlägget med 2 decimaler, funderade, ändrade till 1 decimal, tänkte lite till, ändrade tillbaka till 2 decimaler. Postade. Användandet av 1 respektive 2 decimaler har sina för- och nackdelar. Jag orkar inte skriva en uppsats om varför å ena sidan, å andra sidan det ena är att föredra framför det andra, eller tvärt om. Ta det för vad det är.

Senast ändrad:
Ja varför göra cykling så enkelt och kravlöst som det är när man kan krångla till ALLT till max med 0.001 toleransnivå på däcktryck, kedjestag, gaffelvinkel, osv....

//Källis

Varför starta en tråd och undra om tryck i däcken, om man inte undrar?
Varför förvänta svar med exakt rätt tryck baserat på väldigt begränsad ingångsdata.
- Sitter 2,6" däcket på 20 eller 40 mm fälg, alltså är däcket 62 eller 68 mm brett?
- Underlag där optimalt grepp/komfort önskas? Gräsmatta, rotmatta, torra berms i full fart, våta hällar och rötter vid klättring i låg fart?
- Hur definierar TS grepp resp. komfort? Så mjukt som möjligt? Så problemfritt som möjligt, inte behöva tänka på att undvika genomslag utan bara cykla på bekymmerslöst? Så stabilt och säkert som möjligt, styrning och riktningsstabilitet? Kurvgrepp, bromsgrepp, klättringsgrepp?
- Etc.

Jag gillar dessa utförliga svar som man får av bl.a. Sixten...

Vad jag söker är en gyllene medelväg (som aldrig finns..)

Mjukt för att svälja så mycket som möjligt men hårt nog för att inte genomslagspunka..

Fälgen är F.Ö 30mm bred.

Sixtens formel som rekommenderade 1,8bar var ett utmärkt riktmärke att börja vid. Nu slutade jag runt 1,5bat förra rundan UTAN en kalibrerad pump. Jag kommer förmodligen stanna där tills vågen börjar röra sig åt rätt håll igen. Då kommer det självklart att laboreras med ännu lägre tryck...
Jag kommer från motocross svängen där man oftast körde väldigt låga tryck för grepp så kurvtagning med ett däck som inte är superstyvt är enligt mig inga problem.

Helst av allt skulle jag gärna få tag i ett däck som är 2,8brett.. men det verkar vara svårt. Men det kanske är någon här som har något bra tips...

Sixten Fors sa:
Varför starta en tråd och undra om tryck i däcken, om man inte undrar?
Varför förvänta svar med exakt rätt tryck baserat på väldigt begränsad ingångsdata.
- Sitter 2,6" däcket på 20 eller 40 mm fälg, alltså är däcket 62 eller 68 mm brett?
- Underlag där optimalt grepp/komfort önskas? Gräsmatta, rotmatta, torra berms i full fart, våta hällar och rötter vid klättring i låg fart?
- Hur definierar TS grepp resp. komfort? Så mjukt som möjligt? Så problemfritt som möjligt, inte behöva tänka på att undvika genomslag utan bara cykla på bekymmerslöst? Så stabilt och säkert som möjligt, styrning och riktningsstabilitet? Kurvgrepp, bromsgrepp, klättringsgrepp?
- Etc.

För att återgå till ämnet... Jag kör Nobby Nic 2,6" fram och 2,35" bak. Väger ca 90 kg, med cykel och utrustning närmare 110kg. Innerbredd på fälg 33 mm på en FS.

Brukar ha ca 1-1,1 bar fram och 1,3-1,4 bar bak.

Intressant.. varför kör du bredare fram än bak? Plats i ramen?
Det sitter standard 2,6 däck på min cykel och jag vill som sagt få tag i typ 2,8 alt 3,0 däck om det får plats. Men jag har inte hittat såna någonstans...

Sixten Fors: Du är för bra för det här forumet:) Applåder för en smidig formel som verkar ge en fullgod utgångspunkt. Klart den kan kompletteras, men jag ser ingen anledning alls att kritisera den för vad den är

Kimpa951 sa:
Det sitter standard 2,6 däck på min cykel och jag vill som sagt få tag i typ 2,8 alt 3,0 däck om det får plats. Men jag har inte hittat såna någonstans...

Får du sladd på framdäcket så kommer du med största sannolikhet falla i backen. Får du sladd på bakdäcket så kommer du fortsätta framåt en bit innan du ramlar helt, du kan parera lite och försöka lägga vikt på styret. Då kommer hela cykeln flyttas framåt i den riktning du vill eftersom framhjulet fortf rullar, och sannolikt kommer bakdäcket inom en halv sekund befinna sig på något som ger grepp igen och du kan köra vidare (det här blir antagligen mer sant ju snabbare det går)

Senast ändrad:
Jolinwood sa:
Sixten Fors: Du är för bra för det här forumet:) Applåder för en smidig formel som verkar ge en fullgod utgångspunkt. Klart den kan kompletteras, men jag ser ingen anledning alls att kritisera den för vad den är

??Instämmer helt. Fått mycket bra input via Sixten. Guld värt för en nybörjare :)

Men det behövs ingen formel för det här. Snälla nån. Formeln vet inte hur DU cyklar.
Sen har väl "ALLA" med sig en pump ut i skogen? Fixa till så det är rätt i skogen, det tar några ändringar. Sen mät när du kommer hem, vad hade jag för tryck? Klart. Den formeln tar hänsyn till ALLT, utom årstid. Generellt ett par tiondels bar lägre när det är blött, det är halare, det går långsammare. Torrare, och snabbare, lite högre tryck, annars slår du igenom. Kör du DH i åre, lägg på 0,3-0.5 bar, typ.

är man helt grön eller kommer från lvg där man kör runt 9bar så kan det ju vara bra med en enkel formel som säger att man kan börja med 1,5bar istället för 3,5-4bar som det står på mina maxxisdäck

Stervelo sa:
Men det behövs ingen formel för det här. Snälla nån. Formeln vet inte hur DU cyklar.
Sen har väl "ALLA" med sig en pump ut i skogen? Fixa till så det är rätt i skogen, det tar några ändringar. Sen mät när du kommer hem, vad hade jag för tryck? Klart. Den formeln tar hänsyn till ALLT, utom årstid. Generellt ett par tiondels bar lägre när det är blött, det är halare, det går långsammare. Torrare, och snabbare, lite högre tryck, annars slår du igenom. Kör du DH i åre, lägg på 0,3-0.5 bar, typ.

Men, enkla formel/tumregel måste väl ändå vara ett bra utgångsläge för en mindre rutinerad? Låt oss som tacksamt tar emot enkla "formler" få göra det!!

Kimpa951 sa:

Brukar alltid köra med ett snäpp aggressivare däck fram. Typ Nobby Nic bak och Hans Dampf fram. Vill gärna att det släpper bak först. Har tidigare kört med 2,6" NN både fram och bak, men då med TrailStar gummi fram och PaceStar bak. Med mina nya fetare fälgar blir det däremot tight i ramen med 2,6" bak, så det fick bli enbart fram.

Jolinwood sa:
är man helt grön eller kommer från lvg där man kör runt 9bar så kan det ju vara bra med en enkel formel som säger att man kan börja med 1,5bar istället för 3,5-4bar som det står på mina maxxisdäck

Finns ingen som ska behöva köra med 9 bar på landsväg heller.

Ubbe73 sa:
Stervelo sa:

Men, enkla formel/tumregel måste väl ändå vara ett bra utgångsläge för en mindre rutinerad? Låt oss som tacksamt tar emot enkla "formler" få göra det!!
Formeln får dig att sluta tänka själv. Dåligt.
Tumregel är väl ok, här får du.

Börja med 1.5 fram, 1.7 bak. Du vill ha så lågt tryck det går utan att slå igenom. Sänk på tills du inte gillar det, sladdrigt, eller genomslag. Det här gäller för långsam stökig stig. Jag ligger runt 1.6 bak och 1.2 fram 26 däck som väger 800 - 950 gram. Lättare däck, högre tryck. Det är inte svårt. Det ska passa dig, din hoj, din stig.

Tillbaka
Topp