Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sixten Fors sa:Enkelt :)
Systemvikt (kg) ÷ däckbredd (mm) = tryck (bar). I ditt fall blir det 120 ÷ 66 = 1,82 bar.
Sedan lägger du till 5% bak = 1,91 bar bak. Och drar ifrån 5% fram = 1,73 bar fram.
Vad bra! 15% lägre tryck är absolut rimligt, beror mycket på åkstil och terräng.Kimpa951 sa:Aha... jag körde typ 1,8 och det kändes hårt, har gått neråt 1,5-1,6 och det känns förvånansvärt bra..Sixten Fors sa:Enkelt :)
Systemvikt (kg) ÷ däckbredd (mm) = tryck (bar). I ditt fall blir det 120 ÷ 66 = 1,82 bar.
Sedan lägger du till 5% bak = 1,91 bar bak. Och drar ifrån 5% fram = 1,73 bar fram.
För att de finns gott om dårar som inte har en susning och ligger helt fel i tryck. Typ dubbla trycket.s sa:Sixten, vad tillför din formel och uträkning med två decimalers noggrannhet om man sedan ändå måste lägga till eller dra ifrån en godtycklig procentsats?
Nä, hm har rätt. Det finns inga genvägar. Egna experiment är det enda som fungerar.
s sa:Sixten, vad tillför din formel och uträkning med två decimalers noggrannhet om man sedan ändå måste lägga till eller dra ifrån en godtycklig procentsats?
Nä, hm har rätt. Det finns inga genvägar. Egna experiment är det enda som fungerar.
Sixten Fors sa:Enkelt :)
Sixten Fors sa:För att de finns gott om dårar som inte har en susning och ligger helt fel i tryck. Typ dubbla trycket.s sa:Sixten, vad tillför din formel och uträkning med två decimalers noggrannhet om man sedan ändå måste lägga till eller dra ifrån en godtycklig procentsats?
Därför är en svinenkel formel som funkar ett bra och vettigt verktyg. Det ger en utgångspunkt för de med mindre erfarenhet.
Men om det känns jobbigt för dig kan du alltid gråta en skvätt så känns det säkert bättre.
s sa:Sixten, vad tillför din formel och uträkning med två decimalers noggrannhet om man sedan ändå måste lägga till eller dra ifrån en godtycklig procentsats?
Du är alltså så pass osäker på din formel att du måste vara otrevlig för att ge tyngd åt den?
Sixten Fors sa:s sa:Sixten, vad tillför din formel och uträkning med två decimalers noggrannhet om man sedan ändå måste lägga till eller dra ifrån en godtycklig procentsats?
Du är alltså så pass osäker på din formel att du måste vara otrevlig för att ge tyngd åt den?
Uppenbart förstod/förstår du inte vad den tillför. Eller varför jag valde att behålla högre noggrannhet än 0,1 bar under själva uträkningen. Vilket flera andra i tråden redan har förstått och bekräftat. Det är ok, alla behöver inte förstå.
Vernersson sa:Seriöst Sixten.
Du uttrycker dig oerhört ofta extremt nedlåtande mot andra användare, det börjar faktiskt bli ganska tröttsamt.
Om du bara hade viljan skulle du kunna "förklara" samma saker utan den otrevliga tonen.
Det kan jag förstå och jag kan säkert förbättra mig i det avseendet. Jag är långt ifrån perfekt.Vernersson sa:Seriöst Sixten.
Du uttrycker dig oerhört ofta extremt nedlåtande mot andra användare, det börjar faktiskt bli ganska tröttsamt.
Om du bara hade viljan skulle du kunna "förklara" samma saker utan den otrevliga tonen.
Happy är speciellt.s sa:Naturligtvis inte eftersom du inte hade gett någon förklaring när jag skrev det inlägget. Förklaringen som tillkom efter det är heller inget annat än trams. Du gör en grov approximation men bruket av två decimaler ger skenet av en precision som inte existerar.Sixten Fors sa:Uppenbart förstod/förstår du inte vad den tillför. Eller varför jag valde att behålla högre noggrannhet än 0,1 bar under själva uträkningen. Vilket flera andra i tråden redan har förstått och bekräftat. Det är ok, alla behöver inte förstå.s sa:Sixten, vad tillför din formel och uträkning med två decimalers noggrannhet om man sedan ändå måste lägga till eller dra ifrån en godtycklig procentsats?
lundatok sa:Allt går att göra fantastiskt med decimaler och tabeller.
Sixten Fors sa:Varför starta en tråd och undra om tryck i däcken, om man inte undrar?
Varför förvänta svar med exakt rätt tryck baserat på väldigt begränsad ingångsdata.
- Sitter 2,6" däcket på 20 eller 40 mm fälg, alltså är däcket 62 eller 68 mm brett?
- Underlag där optimalt grepp/komfort önskas? Gräsmatta, rotmatta, torra berms i full fart, våta hällar och rötter vid klättring i låg fart?
- Hur definierar TS grepp resp. komfort? Så mjukt som möjligt? Så problemfritt som möjligt, inte behöva tänka på att undvika genomslag utan bara cykla på bekymmerslöst? Så stabilt och säkert som möjligt, styrning och riktningsstabilitet? Kurvgrepp, bromsgrepp, klättringsgrepp?
- Etc.
Kimpa951 sa:Intressant.. varför kör du bredare fram än bak? Plats i ramen?
Det sitter standard 2,6 däck på min cykel och jag vill som sagt få tag i typ 2,8 alt 3,0 däck om det får plats. Men jag har inte hittat såna någonstans...
Jolinwood sa:Sixten Fors: Du är för bra för det här forumet:) Applåder för en smidig formel som verkar ge en fullgod utgångspunkt. Klart den kan kompletteras, men jag ser ingen anledning alls att kritisera den för vad den är
hm sa:2.8" o 3.0" finns väl i varenda affär?
Edit: kanske inte , tänkte på 27.5"..
Stervelo sa:Men det behövs ingen formel för det här. Snälla nån. Formeln vet inte hur DU cyklar.
Sen har väl "ALLA" med sig en pump ut i skogen? Fixa till så det är rätt i skogen, det tar några ändringar. Sen mät när du kommer hem, vad hade jag för tryck? Klart. Den formeln tar hänsyn till ALLT, utom årstid. Generellt ett par tiondels bar lägre när det är blött, det är halare, det går långsammare. Torrare, och snabbare, lite högre tryck, annars slår du igenom. Kör du DH i åre, lägg på 0,3-0.5 bar, typ.
Det sitter standard 2,6 däck på min cykel och jag vill som sagt få tag i typ 2,8 alt 3,0 däck om det får plats. Men jag har inte hittat såna någonstans...
Jolinwood sa:är man helt grön eller kommer från lvg där man kör runt 9bar så kan det ju vara bra med en enkel formel som säger att man kan börja med 1,5bar istället för 3,5-4bar som det står på mina maxxisdäck
marr sa:Behöver man verkligen en formel för att trycka i 1,9 bak och 1,7 fram och sen bara gå vidare med sitt liv?
Formeln får dig att sluta tänka själv. Dåligt.Ubbe73 sa:Stervelo sa:Men det behövs ingen formel för det här. Snälla nån. Formeln vet inte hur DU cyklar.
Sen har väl "ALLA" med sig en pump ut i skogen? Fixa till så det är rätt i skogen, det tar några ändringar. Sen mät när du kommer hem, vad hade jag för tryck? Klart. Den formeln tar hänsyn till ALLT, utom årstid. Generellt ett par tiondels bar lägre när det är blött, det är halare, det går långsammare. Torrare, och snabbare, lite högre tryck, annars slår du igenom. Kör du DH i åre, lägg på 0,3-0.5 bar, typ.
Men, enkla formel/tumregel måste väl ändå vara ett bra utgångsläge för en mindre rutinerad? Låt oss som tacksamt tar emot enkla "formler" få göra det!!
Din ironi fungerar inte här, tumregeln uppmanar folk att tänka. ;)Klavikel sa:App app app. Tumregler får folk att sluta tänka själv. Dåligt!
Klavikel sa:App app app. Tumregler får folk att sluta tänka själv. Dåligt!