Däcktryck cyclocross

Däcktryck cyclocross
Kan inte hjälpa dig med lufttryck men
sök lite på gravel i forumet så hittar du mycket roligt.

Jag har schwalbe g one däck på min hoj som rullar grus, asfalt, kullersten mm. Alltså där jag inte vet i förväg hur vägen kommer vara.
Renodlade landsvägsdäck har jag på landsvägshojen som bara rullar asfalt.

Ps: på happyride får man vara beredd på att få pikar, tråden kapas, spårar. Bara att vänja sig. Om några år är det din tur ;)

Däcktryck cyclocross
Ja, vad är cx, är det cykeln man sitter på eller är det terrängen, eller mentaliteten hos cyklisten? Dom är ju lite konservativa kan jag hålla med om, är ju inte tillåtet att tävla med för breda däck tex. så fick stå över senast. (det kanske inte sker någon utveckling av sporten?)
Här är ett bra exempel på lite cx hojande,

Vad gäller däcktryck är det ju bara att prova hur det känns, om man gillar att det vibrerar i styret eller ej, hur högt man hoppar osv.

Däcktryck cyclocross
konken sa:
Ja, vad är cx, är det cykeln man sitter på eller är det terrängen, eller mentaliteten hos cyklisten? Dom är ju lite konservativa kan jag hålla med om, är ju inte tillåtet att tävla med för breda däck tex. så fick stå över senast. (det kanske inte sker någon utveckling av sporten?)

Vad gäller däcktryck är det ju bara att prova hur det känns, om man gillar att det vibrerar i styret eller ej, hur högt man hoppar osv.

Det är sjukt roligt att hoppa med bockstyrscykel iaf! Men får inte vara massa stenar eller rötter där man landar om man inte vill vila upp sig med lite punkalagning....

Däcktryck cyclocross
konken sa:

Är "road bike party" ett bra exempel på lvghojande? :)

Däcktryck cyclocross
NickPick sa:
konken sa:

Är "road bike party" ett bra exempel på lvghojande? :)

Klassisk vardagspendling :)

Däcktryck cyclocross
Hej igen.
Tack för alla svar.

Jag är lite nyfiken på att byta från mina Cross XG Pro-däck till ett par racerdäck. Då det är 32 mm verkar utbudet begränsat.
Det är dessa jag har på nu: http://www.wiggle.se/vittoria-cross-xg-pro-cyclocross-vikbart-kanttradsdack/

Jag har tittat på dessa alternativ:
http://www.wiggle.se/continental-gatorskin-racerdack-vikbart/
http://www.wiggle.se/continental-gatorskin-racerdack-med-kanttrad/

Vad tror ni om detta? Vad är skillnaden? Kommer det gå snabbare på min cykel med såna däck?
Vad ska man tänka på? Är kombon cyclocross tillsammans med 32 mm racerdäck en bra kombo?
Kommer cykeln/däcken palla grövre grusvägar och ev. lite stigar?

/Richard

Däcktryck cyclocross
richardmanuel sa:
1. Kommer det gå snabbare på min cykel med såna däck?
2. Är kombon cyclocross tillsammans med 32 mm racerdäck en bra kombo?
3. Kommer cykeln/däcken palla grövre grusvägar och ev. lite stigar?

/Richard

1. Kanske. Gatorskin är riktiga träiga och hårda däck med högt rullmotstånd. MTB-däck rullar snabbare än gatorskin på asfalt. Aerodynamiskt kommer däremot gatorskin vara snabbare.

2. Det bestämmer du själv.

3. Ja, men man får vara lite försiktigare på rullgrus när man ska bromsa eller svänga.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp