Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tänkte på vanlig landsvägDet beror på underlaget. I en perfekt slät velodrom, ja. På en stökig stig, nej. Extrapolera efter behov. Typ.
Jag sänker trycket från 6 till 4 bar med 28 mm däck, slang-slanglöst. Funkar bra för mig men om det är nån skillnad i rullmotstånd får nån annan reda ut.Tänkte på vanlig landsväg
Fast med slang i latex verkar det inte vara någon skillnad vid samma tryck. https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/top-3-fastest-tubeless-vs-tubes Någon här som kör med latexslang? (håller på att uppdatera mig efter 38 år utan racer, mycket har hänt sedan dess)Rullmotståndet blir lägre utan slang (vid samma tryck) för att slangen deformeras och tar upp energi. Så svaret beror på hur mycket du sänker trycket.
Sen gäller också vad Magervalp skriver.
Fast med slang i latex verkar det inte vara någon skillnad vid samma tryck. https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/top-3-fastest-tubeless-vs-tubes Någon här som kör med latexslang?
Ja. Mina grubblerier ang. däcktryck började igår då jag bytt till Conti GP 5000 och såg att jag inte får lägga på mer 4 bar med fälg utan klack. Har Bontrager Paradigm 25 utan klack tydligen. Som sagt mycket är nytt för mig efter så länge.Hittade du denna länk nu, efter att du började tråden? Den har väl alla svar.
Här rullar ju däcken på en perfekt slät trumma. Det är alltid svårt att översätta laboratorieresultat till verkligheten då det är så många andra faktorer som spelar in. Om det inte bara är ett teoretiskt resonemang du är ute efter, vad är det egentligen du funderar över? Kör du med butylslang idag och funderar på att byta? Vad är målet? Bättre tid på tretimmarsrundan? Mer komfort och mindre trött? Färre punkor?
Målet, att ha känslan av minsta rullmotstånd på landsväg ;-) Kör butyl idag.Här rullar ju däcken på en perfekt slät trumma. Det är alltid svårt att översätta laboratorieresultat till verkligheten då det är så många andra faktorer som spelar in. Om det inte bara är ett teoretiskt resonemang du är ute efter, vad är det egentligen du funderar över? Kör du med butylslang idag och funderar på att byta? Vad är målet? Bättre tid på tretimmarsrundan? Mer komfort och mindre trött? Färre punkor?
Här rullar ju däcken på en perfekt slät trumma. Det är alltid svårt att översätta laboratorieresultat till verkligheten då det är så många andra faktorer som spelar in. Om det inte bara är ett teoretiskt resonemang du är ute efter, vad är det egentligen du funderar över? Kör du med butylslang idag och funderar på att byta? Vad är målet? Bättre tid på tretimmarsrundan? Mer komfort och mindre trött? Färre punkor?
kör slanglöst i mtb-hjul jag använder någorlunda ofta.Fast med slang i latex verkar det inte vara någon skillnad vid samma tryck. https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/top-3-fastest-tubeless-vs-tubes Någon här som kör med latexslang? (håller på att uppdatera mig efter 38 år utan racer, mycket har hänt sedan dess)
xkör slanglöst i mtb-hjul jag använder någorlunda ofta.
ett par uppsättningar mtb-hjul och min landsvägscykel körs mera sällan och det skulle upplevas bli meck att hålla tätmjölken flytande, särskilt när däcken inte är nya längre, och påfyllning kan krävas så ofta som kvartalsvis.
så på dessa gäller latexslang. rull vid egna tester på asfalt är mycket nära vad som slanglöst kan erbjuda. helt liknande utfall vid stök.
standard butylslangar är inte i samma härad. trögare och låbgsammare så det märks. svaret på det blir gärna högre däcktryck. funkar som viss lindring av trögheten så länge underlaget är jämnt och hårt.
slätare än vad vanlig svensk asfalt kan erbjuda.
Cykla i medvind?Målet, att ha känslan av minsta rullmotstånd på landsväg ;-) Kör butyl idag.
Jag har Conti 5000 på en cykel och Schwalbe Pro One på en annan. Om de kvalar in som tunna lvg- däck. Håller ledigt ett år utan påfyllning. Stans vanliga. Inget ”kladd” med verktyg för ändamålet.Kör med Pirelli tpu slangar på lvg. Håller luften bättre än latex och är förmodligen lika lättrullade.
Vill helst slippa kladdet med tubeless som också torkar på nolltid i tunna lvgdäck.
Cykla i medvind?
det gör de inte. kvalar in som tunna alltså. de upplevs tjockväggiga och har brukat väga ca50g mer än icke tlr-däck.Jag har Conti 5000 på en cykel och Schwalbe Pro One på en annan. Om de kvalar in som tunna lvg- däck. Håller ledigt ett år utan påfyllning. Stans vanliga. Inget ”kladd” med verktyg för ändamålet.
Hur lång tid är ”med tiden”?. Eftr ett par-tre år är det ändå dax för byte, däck slits ju.det gör de inte. kvalar in som tunna alltså. de upplevs tjockväggiga och har brukat väga ca50g mer än icke tlr-däck.
med tiden brukar även tlr-däck få porösa sidor, vilket ökar behovet av påfyllning.
föredrar trots detta slanglöst.
Så du har funktionell flytande gucka i upp till ett år? Har jag bara i tjocka mtb-däck för utförsåka. Men då har latexen satt sig på däckets insida och det är mest vatten som rör sig i däcket.Jag har Conti 5000 på en cykel och Schwalbe Pro One på en annan. Om de kvalar in som tunna lvg- däck. Håller ledigt ett år utan påfyllning. Stans vanliga. Inget ”kladd” med verktyg för ändamålet.