Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det rullar tyngre/inget alls med inget luft… ;)Jag har slang,
Det är roligt att läsa jag är ny inom mtb men på cykelaffären rekommendera dom från 2.3 bar -> har ca 2,5 i nu och dom flesta åker mycket lägre, jag får för mig att det rullar tungt med lite luft också ? ?
På väg finns det en undre gräns för när förlusterna i rullmotstånd blir större än vinsten i dämpning men i skogen vill man väl främst optimera greppet. Man kan offra lite rull för att slippa slira på stenar och rötter.Jag har slang,
Det är roligt att läsa jag är ny inom mtb men på cykelaffären rekommendera dom från 2.3 bar -> har ca 2,5 i nu och dom flesta åker mycket lägre, jag får för mig att det rullar tungt med lite luft också ? ?
cykelaffären har uppenbarligen inte koll. dina däck är av det följsamma slaget och kräver därmed inte särskilt höga tryck överhuvudtaget för att rulla bra. snarare går det då trögt, eftersom det hårda däcket gräver ner sig underlaget istället för att absorbera ojämnheterna.Jag har slang,
Den var ju smidig. Jag fick det till att jag ska ha 1.05/1.1 och min dotter 1.3/1.4.![]()
SILCA Professional Tire Pressure Calculator
Use SILCA's Pro Tire Pressure Calculator to optimize air pressure for your tires. Tailored by rider + gear weight, surface, speed, and tire size.silca.cc
Tvärtom låter bättre.Den var ju smidig. Jag fick det till att jag ska ha 1.05/1.1 och min dotter 1.3/1.4.
Så jag testar väl med det nästa tur i skogen ?
Nej, inte enligt den kalkylatorn...Tvärtom hoppas jag ..
Det rullar tyngre/inget alls med inget luft… ;)
Har inte riktigt reflekterat över däcktrycket innan, men nu är det dags att göra om och rätt =)
Vad skulle ni rekommendera för tryck för mig och min dotter?
Vi kör slang och åker stig med lite sten och rötter.
Däck: 26” Kenda med 2.10" bredd
Vikt: 35 kg
Längd: 135 cm
Cykel : Hardtail alu
Däck: 29” Maxxis Ikon med 2.20" bredd
Vikt: 80 kg
Längd: 182 cm
Cykel : Hardtail alu
På 35kg blir det väldigt lite tryck. Tycker det funkar bäst att titta på däcket när de cyklar och släppa ut till det blir lagom sag
Då är jag rädd att du kommer promenera en del ? känns som 1,4-1,6 bar F/B borde vara rimligare med slangDen var ju smidig. Jag fick det till att jag ska ha 1.05/1.1 och min dotter 1.3/1.4.
Så jag testar väl med det nästa tur i skogen ?
Då börjar jag där och sänker senare om det verkar funka.Då är jag rädd att du kommer promenera en del ? känns som 1,4-1,6 bar F/B borde vara rimligare med slang
Tummen bara ligger där. Det är med andra handen jag trycker.Låter som du har sjukt starka tummar eller konstig luftmätare . eller så är det jag som har tvärtom :) fick gå ut och testa i garaget och nu har jag ont i tummen och 0.83bar i däcket .. Vilket jag iofs skulle kunna tänka mig att köra på iaf i framdäcket . Bak vill jag gärna ha nån 1/10 del till.