Däcktryck tips mtb xc 29”

Ra26

Medlem
Hej! Är ny inom mtb undrar lite vilket däck tryck ni skulle rekommendera för dessa däck 29” Schwalbe (Racing Ralph) med 2.25" bredd
Vikt på chauffören är 75kg 170cm
Åker blandat asfalt grusväg och Stig
Cykel : hardtail kolfiber

Kör du med eller utan slang?

Jag hade nog börjat runt 1.8-2 bar och sedan jobbat mig ner om det går. Generellt så är lägre bättre då det greppar och dämpar mer men du ska ju samtidigt inte få genomslag eller att däcket kollapsar i sidled.

Jag kör ca. 1 bar fram i mitt Butcher Grid Trail(endurodäck) och ca. 1.2-1.3 bak i Ground Control Grid(Stig/XC). Båda är tubeless och jag väger ca. 85 med all utrustning

Edit: Det är ganska mycket personlig preferens dock

Edit 2: Däcken är 2,4/2,35" och fälgarna är 27mm internt. Cykeln är en stumpjumper (heldämpad stigcykel)

Senast ändrad:
Medhåll på ovan.
På mina 2.25 däck på 25mm fälg (slanglöst), brukar jag pumpa till 25 PSI fram och 30 eller strax under, bak. Väger som dig.

Disclaimer, så ingen allergiker får en hjärn-aneurysm är det alltså 1.72368932 bar fram och 2.06842719 bar bak.

Redigerat:
Skyller på att det var tidigt för säsongen och jag sannolikt tänkte på en annan cykel. För stigåka kör jag snarare 20 bak och 18 fram.

Senast ändrad:
Jag har slang,

Det är roligt att läsa jag är ny inom mtb men på cykelaffären rekommendera dom från 2.3 bar -> har ca 2,5 i nu och dom flesta åker mycket lägre, jag får för mig att det rullar tungt med lite luft också ? ?

Jag har slang,

Det är roligt att läsa jag är ny inom mtb men på cykelaffären rekommendera dom från 2.3 bar -> har ca 2,5 i nu och dom flesta åker mycket lägre, jag får för mig att det rullar tungt med lite luft också ? ?
Det rullar tyngre/inget alls med inget luft… ;)

Jag har slang,

På väg finns det en undre gräns för när förlusterna i rullmotstånd blir större än vinsten i dämpning men i skogen vill man väl främst optimera greppet. Man kan offra lite rull för att slippa slira på stenar och rötter.
Du kan nog inte hitta ett optimalt tryck för både väg och skog.

Edit: Kör med ~2 bar i Conti Mountain King (fram) och X-King (bak), 29x2.3. Lite högre bak än fram. Alu HT. Väger ca 80.

Jag har slang,

cykelaffären har uppenbarligen inte koll. dina däck är av det följsamma slaget och kräver därmed inte särskilt höga tryck överhuvudtaget för att rulla bra. snarare går det då trögt, eftersom det hårda däcket gräver ner sig underlaget istället för att absorbera ojämnheterna.

men vilka värden du kör beror delvis på din mätare. inte högsta kvalisorten varken på cykelmätare eller om du har någon från ett kit till din kompressor.

skulle säga med din uppsättning att det betraktas som högt att gå över 1,8 bar även på rena asfaltsträckor. på cykelvasans makadam nås optimalt rull kring 1,5, och på en rotig stenig stig kring 1,2. men där någonstans kommer risk för genomslag och klämpunka, och har man slang lägger man gärna på ett par tiondelar för säkerhets skull.

så en orsak ytterligare till att slang bromsar.

har man väl skaffat en noggrann mätare lär man sig att optimera. men fastna för tusan inte i psi-träsket. prat om psi visar på fundamental okunskap om mätenheter, och klassar dig hårt i cykelkamratgruppen.

Någon gång ska jag lära mig vad jag har för tryck. När jag cyklar asfalt och grus vill jag att däcket sviktar lite grann när jag trycker med handloven. Cyklar jag Hellasstig, då ska jag komma ner en bra bit med sagda handlov. Vet inte vad det motsvarar varken i bar eller PSI. Men jag kör slanglösa 29X3,0.

Har inte riktigt reflekterat över däcktrycket innan, men nu är det dags att göra om och rätt =)

Vad skulle ni rekommendera för tryck för mig och min dotter?
Vi kör slang och åker stig med lite sten och rötter.

Däck: 26” Kenda med 2.10" bredd
Vikt: 35 kg
Längd: 135 cm
Cykel : Hardtail alu

Däck: 29” Maxxis Ikon med 2.20" bredd
Vikt: 80 kg
Längd: 182 cm

Det rullar tyngre/inget alls med inget luft… ;)

Det rullade bra för mig igår i Järvsö ned från liften utan luft bak. Valde dock att (försöka att) fixade gamla salamin sonm hade delvis lossnat innan jag dundrade genom stenkistor, kanske inte så mycket för rullen men mer för fälgen.

Har inte riktigt reflekterat över däcktrycket innan, men nu är det dags att göra om och rätt =)

Vad skulle ni rekommendera för tryck för mig och min dotter?
Vi kör slang och åker stig med lite sten och rötter.

Däck: 26” Kenda med 2.10" bredd
Vikt: 35 kg
Längd: 135 cm

Däck: 29” Maxxis Ikon med 2.20" bredd
Vikt: 80 kg
Längd: 182 cm

Just tillräckligt tryck för att får genomslagspunka en gång om året. Det tar dock tid att kalibrera. Sänk tycket gradvis tills man känner genomslag och höj lite igen.

Jag bytte sonens cykel tidigt från 24" till 26" för att kunna köra tubeless med låg tryck och får automatiskt lagning av punkare pga taggar. Rekommenderas verkligen!

På 35kg blir det väldigt lite tryck. Tycker det funkar bäst att titta på däcket när de cyklar och släppa ut till det blir lagom sag

Kanske. På min sons cykel blev det högre tryck än vad han körde med efter bytte till tubeless, men han är ingen genomsnittligt cyklande barn.

Jag kör fram mellan 0,8 och 0,85 bar på min helstel. Man borde kunna komma lite lägre än det på barncyklar (men de flesta barncyklar har minsta dubbla trycket).

Körde med 2 bar idag (tidigare 3,5 bar). Vilken skillnad! Tömmer ur lite mer till nästa gång, så får vi se hur lågt jag vågar =)

Jag fick lära mig av Matt Flückiger när vi båda körde för Stöckli. (Helt olika nivåer, han i proffslaget, jag i amatörlaget, men vi körde några träningsläger och banbesiktnigar på Schweiziska XCO-cupen ihop.)
Hans instruktion var lägg ena handens tumme över däcket och belasta med ordentlig kraft med den andra handens handrygg över tummen på hand ett. Då skall du precis kunna känna fälgkanterna. Det är bättre än att förlita sig på de generellt dåliga tryckmätarna på pumparna.
Med denna metod landar jag på strax under 2 bar (på min pump) men lägger mig strax över det bak på min HT eftersom det är större risk för genomslag när det är odämpat. Banornas beskaffenhet spelar också in, men detta ger dig något att utgå ifrån.

Senast ändrad:
Låter som du har sjukt starka tummar eller konstig luftmätare . eller så är det jag som har tvärtom :) fick gå ut och testa i garaget och nu har jag ont i tummen och 0.83bar i däcket .. Vilket jag iofs skulle kunna tänka mig att köra på iaf i framdäcket . Bak vill jag gärna ha nån 1/10 del till.

Senast ändrad:
Låter som du har sjukt starka tummar eller konstig luftmätare . eller så är det jag som har tvärtom :) fick gå ut och testa i garaget och nu har jag ont i tummen och 0.83bar i däcket .. Vilket jag iofs skulle kunna tänka mig att köra på iaf i framdäcket . Bak vill jag gärna ha nån 1/10 del till.
Tummen bara ligger där. Det är med andra handen jag trycker.

Jo jag förstod det .men gjorde ändå ont i tummen att lägga all sin vikt på . Va fel ordval från min sida . Tålig tumme då..

Edit: men sågar inte idén helt utan det var ju iaf i närheten av vad jag har i framhjulet ? vid slanglöst ...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp