Däckval Långa Lugnet

Robin W

Medlem
Däckval Långa Lugnet
Hej

Vad ska jag tänka på för däck inför Långa Lugnet?
Har aldrig kört banorna och undrar sonika hur ni som kört förr tänker.

Superlättrullat ála Cykelvasan eller lite mer mönster typ RoRo?

Däckval Långa Lugnet
Är det torrt kan du köra superlättrullat, är d blött så kör Racing Ralph. Har d regnar dygnet innan så kör lättrullat bak o grepp fram.

Däckval Långa Lugnet
Jag är rädd för att det kommer bli blött ...

Snap2016-05-24at09.15.56.jpg

Så nu ångrar jag lite att jag monterade ThunderBerts slangfritt på finhjulen i helgen.

Men kanske inte regna under loppet (hoppas).
Och lite varmare än i Skövdes 2.9 grader vid start förrförra lördagen.

Däckval Långa Lugnet
Det har regnat rejält hela veckan till å från härikring, å det är ju inte så långt från Falun, typ 11 mil, så jag tvivlar på att det rinner undan.
Jag går i alla fall inte ut på min gräsmatta. :)

Frid!

Senast ändrad:
Däckval Långa Lugnet
Man har plockat bort två partier som var för leriga (surhål) så nu vet jag inte riktigt. Men jag skulle ta lite mer mönster. Det kommer att vara blött, det finns en del hala rötter också :-)

Däckval Långa Lugnet
Har inte varit ute på Långa Lugnet-banan personligen, men har hört att det är väldigt blött. De senaste dagarna har det regnat väldigt mycket, och det håller fortfarande på.... Så ett däck med lite mer mönster kan nog vara vettigt.

Däckval Långa Lugnet
Jag är sugen på att efteranmäla mig (dyrt lopp:) ) men vettefan om jag fixar 6 mil blöt :)
Renegade bak rekommenderas alltså inte... :)

Däckval Långa Lugnet
Bilder tagna för någon timme sedan,blött,lerigt,

Bilagor

• IMG_1130.JPG
    IMG_1130.JPG
    15.8 KB · Besök: 38
  • IMG_1129.JPG
    IMG_1129.JPG
    13.9 KB · Besök: 37
  • IMG_1131.JPG
    IMG_1131.JPG
    17.4 KB · Besök: 40
  • IMG_1132.JPG
    IMG_1132.JPG
    26.3 KB · Besök: 38
  • IMG_1135.JPG
    IMG_1135.JPG
    17 KB · Besök: 39
  • IMG_1136.JPG
    IMG_1136.JPG
    30.8 KB · Besök: 38
  • IMG_1137.JPG
    IMG_1137.JPG
    21.5 KB · Besök: 36
  • IMG_1138.JPG
    IMG_1138.JPG
    17.3 KB · Besök: 37
Däckval Långa Lugnet
Min planerade efteranmälan ser ut att inte bli av :)

Bra nog lerigt! Men det har ju sin charm det också.

Klädval är inte det lättaste heller antar jag. Skoskydd iaf.

Senast ändrad:
Däckval Långa Lugnet
Varit och kört slutet på loop 1 och delar av loop 2 idag och det är blött men räcker gott med Racing Ralph där jag körde. Mittendelen av loop två körde jag inte och den är väl kanske delvis blötare än där jag körde idag.

Omdragningen blir ingen större skillnad.

Däckval Långa Lugnet
Eveningstar sa:
pme sa:
Så här i efterhand kan jag säga att det var spännande med Race King fram och bak :-)
Utan något som helst bromsgrepp i leran borde det ju gått vrålsnabbt i nedförsbackarna? :P

Jag var snabbare nerför än trampade uppför iaf :-P
Rullade lätt ifatt och ibland om många som trampade på gruset.

Lite läskigt när man flöt runt i leran (men där var nog inte stor skillnad med andra däck).

Jag såg förresten två krascha cyklister, varav en skall ha hämtats med helikopter.
Någon som har, förhoppningsvis positiv, info?

Däckval Långa Lugnet
Välordnad och bra tävling! Synd att det blev så lerigt. Jag körde Mountain King II och det fungerade bra, men rullet på alla vägar var väl inte direkt något att hurra för.

Förvånad över hur mycket asfalt och framförallt grusväg det var. En jäkla transportsträcka för att få köra de flowiga ner från berget. De var dock kanon inkl den nya dom stigcyklisterna tydligen byggt.

All in all var det oavsett ett kul lopp och en toppendag! Trist dock med han som vurpade illa.

Däckval Långa Lugnet
mankis sa:
Väntar fortfarande på att någon om har kört Thunder Burt kommer och säger att det också funkade toppen.
Jag körde faktiskt Thunder Burt 2.25" bak idag, det funkade ypperligt bra. Dock körde jag inte så fort, 3h5min. Men det var inget hinder , alls.

Tillbaka
Topp