Däckval?

Däckval?
Men hur är det med DHR II... Det finns väl bara som WT, som är rekommenderat från 30 mm innerbredd? Jag har bara 28...
Enda skillnaden mellan maxxis wt och ej wt är att wt-däcken är smalare eftersom måttet gäller på en bredare fälg.
Rekon och Dissector 2.4 wt är exempelvis klart smalare än Ikon och Ardent 2.35 på samma fälg.

Däckval?
Nja alltså wt är bredare mellan yttre o innre dubbarna för att passa en bredare fälg. Så du får ju mer glödlampa effekt att ha en wt på smalare fälg. Än tex ett icke wt däck.

Senast ändrad:
Däckval?
Här är mitt assegai 2.5wt på 27mm mavic fälg. Hade en kanon profil enligt mig.
Screenshot_20210322-174411.png

Däckval?
Nja alltså wt är bredare mellan yttre o innre dubbarna för att passa en bredare fälg. Så du får ju mer glödlampa effekt att ha en wt på smalare fälg. Än tex ett icke wt däck.
Tja, jag tycker det skiljer väldigt lite i det avseendet, vilket din bild ovan visar. Det däcket skall ju enligt maxxis passa en 30-35mm fälg. Jag hade inte velat ha plattare profil på dobbarna än vad du får med din 27mm fälg i alla fall. ;)

Däckval?
Tja, jag tycker det skiljer väldigt lite i det avseendet, vilket din bild ovan visar. Det däcket skall ju enligt maxxis passa en 30-35mm fälg. Jag hade inte velat ha plattare profil på dobbarna än vad du får med din 27mm fälg i alla fall. ;)
Nä vad du vill och vad maxxis tycker är ju kanske inte samma ;) maxxis tycker uppenbarligen att däcket ska ha en "plattare" profil . Vill minnas jag sett ett klipp med bruni om att han just ibland väljer och köra med 25mm fälg för han gillar profilen bättre så för visa banor/underlag.
wt_01.jpg

Däckval?
Tack för all input!
Tittade i den tyska databasen, men det var lite svårt att hitta rätt NN och med motsvarande fälgbredd. Men det verkar ju vara ungefär same-same, så det borde väl gå bra.

Klickar nog hem Assegai+DHR2. Hittade i lager på samma ställe. Just den kombon hittar jag inte på länkad webbsida, men fick ju en bra direkt rekommendation härifrån.
Hoppas det inte är alltför överdjävligt att få på dem på mina Bontrager Line Comp 30... https://happyride.se/forum/threads/bontrager-faelg-och-maxxis-daeck-en-horribel-kombo.3686455/
Måste inventera hur mycket rosa gegga jag har kvar i flaskan oxå....Makten verkar ha riktigt dålig erfarenhet av den. Jag vet inte om jag fått nån punka...ingen jag märkt i alla fall. Stans Race kanske...hur är doseringen av den? Den rosa skulle det vara 130ml i ett 29" har jag för mig. Tror jag läste om ungefär halva doseringen för Schwalbes eller om det var Bontragers då när jag köpte den rosa. Har Rimpact-korv också, så den ytan kommer väl också ta åt sig en skvätt.. Hur mycket brukar ni hälla i av olika geggor på 29x2.4-2.5?
Jag häller i som det står på flaskan. Kör alltid Stans Race, en knapp dl ungefär. Brukar lyssna efter skvalp i däcket, skvalpar det inte är det dags att fylla på. Jag har kommit fram till att DHR fram och bak är lagom för mig, rullar helt OK, bättre än Hans Dampf+Muddy Mary jag hade innan. Double down plus korv bak och vanliga Exo fram.

Däckval?
Fick hem bakdäcket idag. Framdäcket är på väg. Olika lager visst.
1029g (955 enligt spec)
Trodde DHR2 skulle rulla åt andra hållet när jag såg bilderna på mönstret... så att de skarpa kanterna på mönstret drev, men så var det visst inte ?

Däckval?
Kommer själv köra dhf exo maxxterra 29x2.5wt fram och highroller2 exo silksheild maxxpro 27.5x2.4wt bak med korv både fram och bak roligaste däck kombon jag kört för lite tuffare cykling

Däckval?
Fick hem bakdäcket idag. Framdäcket är på väg. Olika lager visst.
1029g (955 enligt spec)
Trodde DHR2 skulle rulla åt andra hållet när jag såg bilderna på mönstret... så att de skarpa kanterna på mönstret drev, men så var det visst inte ?
Man KAN ju köra den åt fel håll om man vill. Jag körde av misstag DHF bak åt fel håll ett tag. Det blev riktigt bra grepp vid klättringar. ?

Däckval?
Man KAN ju köra den åt fel håll om man vill. Jag körde av misstag DHF bak åt fel håll ett tag. Det blev riktigt bra grepp vid klättringar. ?
Jo...men jag försöker nog göra rätt när jag ändå håller på....
Tänkte mest rapportera mer gummi än spec, dvs det är uppenbarligen inte bara Schwalbe som skickar mer än utlovat, även om de kanske är ännu mer givmilda...och så slank min lilla tankevurp/missförstånd ur mig och jag tänkte att knaske roar det någon...eller får någon annan att tänka en gång extra istället för att bråttas en gång extra en annan gång...

Däckval?
nu kom framdäcket, Assegai 29x2.5 MaxxTerra 60 TPI.
1037g (1075g spec). Lättare än spec... då jämnar det ju ut sig mot bakdäcket ?
Bra med avvikelser uppåt bak och neråt fram istället för tvärtom i alla fall...

Däckval?
PXL_20210411_184134998.jpg

Fick tillfälle att börja bytesproceduren i helgen och fick gjort bakhjulet i alla fall. Kletigt och att tvätta bort halvtorkad gegga ute i blötsnön..
Men det nya DHR II EXO DUAL 2.4 var inte så motsträvigt som jag befarat på min Bontragergfälg. En liten kamp var det förvisso. Men jag vann.
Poppade smällt och fint (rimpact-korv i).
Här profilen (28mm inner på fälgen alltså) nypoppat och med alldeles för högt tryck (1.9 var det när jag mätte).
Efter en halvtimme mätte jag 1.8 och efter natten 1.7 och då har jag inte tryckt i någon gegga än.
Fortsättning följer...

Däckval?
PXL_20210412_171450725.jpg

Då var även framdäcket på och det var inga problem alls att få in det under framstänkan.

Maxxis är helt uppenbart smalare än spec oxå.
De gamla Schwalbe var märkta 2.35" och de var 61mm breda.
Både DHR II 2.4 och Assegai 2.5 blev strax över 58 mm.
Totalhöjden (mätt ovanpå dobbarna) var lika på framhjulet före och efter byte. Bak glömde jag mäta.

Nu fattas bara geggan på insidan och leran påbörja utsidan. Hoppas det blir lite varmt och skönt snart...

Tack för alla råd, tips och diskussion i tråden.

Tillbaka
Topp