Däckvobbel

saltgurkan

Aktiv medlem
Däckvobbel
Hej, jag har införskaffat ett par Michelin All Mountain 2.2-or.. såna där däck som förhoppningsvis inte tappar dobbar som beskrivet i ngn annan tråd ;).
Problemet just nu var att efter ha krängt på däcken så märker jag att de inte verkar helt runda... dvs de vobblar en aningens aning, vilket märks när man snurrar på hjulen i hög hastighet. .. Jag tog av däcken igen och kunde konstatera att fälgarna var helt raka inte ett smack skeva och det är alltså inte där problemet ligger.
Iaf, är detta ngt att bry sig om att däcken vobblar till lite eller är det ngt som kommer att justeras av sig själv efter ett tag? Mina hjul är ett par Mavic Crossland som är kompatibla med både UST-däck och "vanliga" däck. Hum, det kanske kan va ngt knas med sådana fälgar i kombination med icke UST-däck?

Däckvobbel
Ibland kan det vara svårt att få däcken att "sätta sig" rätt på fälgen, då kan man hjälpa till det hela genom att ta en disksvamp med lite Yes, svep runt den längs däck och fälg när däcket inte är pumpat så att du får lite lödder mellan fälg/däck. Sen pumpar du upp däcket till maxtryck en gång, har du nu gjort rätt så har däcket "hoppat" ljudligt(ja, det kan ploppa till rätt bra) rätt på fälgen.

/Leo

Däckvobbel
Ja, jag har funderat på att däcken inte sitter riktigt som dom ska på fälgen. De är ju UST-kompatibla och ser inte riktigt ut som de fälgar jag hade förut. Nu är det skåror i sidorna på insidan av fälgen rätt nära fälgkanterna och det är nog som så att däcken inte riktigt vill ploppa in i dessa överallt.
Bra tips med svamp och diskmedel, ska prova det då ;).

Däckvobbel
Pumpa, pumpa, pumpa .... =)

Använde kompressor och vatten med diskmedel på däck/fälgar för att få på mina däck på crossland-fälgarna, kan behöva pumpa rätt rejält. Däcken kan fixa till sig om man kör med dom en stund också.

Däckvobbel
Kompressor, finns det inte risk att däcken spricker då? Jag har en manuell pump, så då får jag väl ta i för kung o fosterland istället ;)..

HP_gbg skrev:
-------------------------------------------------------
> Pumpa, pumpa, pumpa .... =)
>
> Använde kompressor och vatten med diskmedel på
> däck/fälgar för att få på mina däck på
> crossland-fälgarna, kan behöva pumpa rätt
> rejält. Däcken kan fixa till sig om man kör med
> dom en stund också.

Däckvobbel
Hej, jag kan meddela att det fungerade bra med disksvamp och tvål. Precis som Leo beskrev så sa det plopp också var däcket på plats ;).. Tack för tipset.

Tillbaka
Topp