Dagens aktivitet

Dagens aktivitet
Kjell F skrev:
-------------------------------------------------------
> Freeskier skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förmiddagstur på Gevsjön idag.
>
> Det var som fan isen ligger redan åkbar
> alltså... ja vi bor i ett avlångt land blir
> påtagligt nu.

Den där har ju redan varit snötäckt, regnat fram och fått snö inatt igen. Hade premiär för två veckor sedan

Dagens aktivitet
> > Freeskier skrev:
> >
> --------------------------------------------------
Hade premiär för
> två veckor sedan

Såpass såpass jo finns ju inte på kartan i sthlm inte

Dagens aktivitet
Snötur i Nackareservatet.

463652_10151098508075904_1157217234_o.jpg

Dagens aktivitet
Efter att äntligen ha satt på dubbdäcken på CX:en så blev det tre mil innan mörkret föll. Hade hoppats på att hinna lite mer.

Riktigt skönt vart det i alla fall.

I morgon blir det skidåkning eftersom töandet äntligen är slut för denna gången.

Dagens aktivitet
Långfärdsskridskor på Studan.
Blev bara en mil idag, eftersom det kryllade av jullovsyra barn med klubbor på isen, som måste rundas likt tanter på cykelbanorna. Mejade ner bara en, vilket gav mig svullet knä. :-/

Dagens aktivitet
Lyckades, till slut, få ihop ett 700c hjul med skivbromsnav av prylar som jag hade liggandes! :)

2013+-+1

Rev isär det gamla 700c hjulet plus ett 26" skivbromshjul för att få ett nav och chansade att ekrarna skulle funka trots det större navet, sket sig, fick riva igen, hittade 36 nya, något kortare ekrar, fungerade!

"Den som spar, han har"! Tog bara två och en halv timme! ;)

Nu måste jag bara hitta ekrar till bakhjulet, i värsta fall köpa. CNC-bikes hade inga vita ekrar i rätt längd för helt nya hjul. :(

Senast ändrad:
Dagens aktivitet
Hade tråkigt, så jag skissade på en lampa lämplig för navdynamo eller liknande.
(ja Håkan, det kommer monteras ett bländskydd ;))

Bilagor

• comp.jpg
    comp.jpg
    33.2 KB · Besök: 38
Dagens aktivitet
42Hz skrev:
> Najs! Hur ska fästet se ut?
>

Inte en aning, det är som sagt bara en skiss. Hope löste det dära fint, den lösningen har jag varit inne på tidigare. Men det är för mycket jobb att få till ett fäste som pasar med samtliga styrstammar och olika bultmönster.

Dagens aktivitet
Bytte olja och wiper seals på min framgaffel.
Den har rullat rätt hårt under 1½ år utan någon tillsyn.. Det enda jag gjort med den tidigare är väl att ha tvättat den och fyllt på luft med jämna mellanrum men nu var det dags att göra lite overhaul på den ;0)

Fox Float 140 RLC från 2009
Används året runt och har rullat ca. 3000km sedan ja köpte den beg.
Första gången jag gjort nån gaffelservice så det var att åka till biltema.

Detta inhandlades:
1st. 26mm nyckel
1st. 10mm nyckel
1l. gaffelolja 10w (mineral för mc)
Engångshandskar vinyl 100-pack, bra att ha när man jobbar med fett, olja och avfettning eller bara hårt nedsmutsade delar längre fram

Total kostnad ca. 180kr

Detta hade jag redan hemma:
Insexnycklar i massa olika strl.
Gaffelpump
wiper-seal kit
20ml-spruta "lånat från jobbet" men en 50ml (sk. spolspruta) hade varit bättre.
Hammare

Så var det dags då.
Efter en massa kollande på serviceinstruktioner så körde jag igång.
Det finns mkt bra på nätet, bl.a på youtube.

Jag använde denna sidan.
http://service.foxracingshox.com/consumers/index.htm

För oljeinfo: service -> oil volumes
För manual: service -> forks -> float -> RLC

Foam rings på spa
Mormors gamla frukostskål kommer till användning igen, ett självklart användningsområde
DSC05834.JPG

Gammal olja bort
DSC05833.JPG

Hade förväntat mig att den varit mer sörjig men det var vattnig.
Blev dock lite sedmentering i botten när ja ställde hinken på kant så det var nog på tiden för ett oljebyte
DSC05837.JPG

När allt var isärplockat så var det dags för att göra rent ordentligt. Mycket smuts här och där.
Ett kök visade sig fungera ypperligt som arbetsrum. Diskbänken är ju lätt att göra ren efteråt också till skillnad från heltäckningsmattor och parkett.
DSC05835.JPG

Perfekt att förvara i till det är dags att åka till återvinningscentralen och lämna i miljöcontainern.
DSC05838.JPG

Jag hade en tanke att fota lite mer under tiden jag jobbade men det var så himla kladdigt så det gick inte. Fick prioritera att få jobbet klart i stället.

Svårighetsgrad 5/10
Det är inte särskilt svårt, mest pilligt och lite tankearbete vilken ordning man gör allt i.

Tidsåtgång 7/10
Hade förväntat mig att göra allt på 2½ tim men det slutade med att det to 4½ tim. Det var iofs första gången men det är som med så mkt annat, det tar lite längre tid än man tror. Nästa gång kommer ja nog kunna kapa 1½ tim iaf.

Att tänka på.
* Ha alla saker du behöver framme innan du sätter igång så slipper du kladda i skåp och lådor med oljiga fingrar

* Kolla ordentligt i manualer/youtube innan du börjar så slipper du står där och fundera.

* Ha tillgång till engångshandskar, du kommer säkert behöva minst 10 par. Arbeta inte utan handskar när du använder olja/fett, det skadar huden och är uttorkande.

* Ha MASSOR av papper hemma för det blir kladdigt så in i he***te

* Arbeta långsamt och dubbelkolla allt, det är bättre det tar tid än att det blir fel och man får göra om. Men räkna med minst tre tim om du inte gjort det förr, det ska ju monteras sedan också

* Rätt verktyg är A och O när man mekar

Nu återstår bara att njuta av resultatet på riden i morrn..
Blir spännande att se om man märker någon skillnad i funktion eller om den känns som innan. Fungerade iofs oklanderligt innan så..

DSC05839.JPG

DSC05840.JPG

DSC05841.JPG

Lycka till.

Dagens aktivitet
42Hz skrev:
> Foam ring-soppa, en modern klasiker!(?)
>
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=196213/f
> ilename=DSC05834.JPG
>
> =)
>
> Ja, nästa gång lär ju gå klart snabbare att
> göra servicen.

Japp, en skål sånt till frukost på race day så lär man stå sig fint ;0)

Nu gör jag nog inget med dämparen förrens i sommar/höst-

Luthman Photography skrev:
> Jag har servat min och sambons gafflar och
> dämpare ett tag och man får verkligen upp
> farten. I söndags fixade jag sambons gaffel och
> bakdämp, det tog totalt 1h 20min inklusive av och
> påmontering.

Ja och det handlar om att våga sig på att meka med, man kan mer än man tror..
När jag gjorde air sleeve-service på min RP23:a så var jag inställd på att behöva förnedra mig med att lämna in en isärmonterad dämpare till en verkstad men det gick av sig själv, man såg när man tog isär hur det skulle sitta.

Dagens aktivitet
Kollat på längdskidor på tv, först marcialonga och sedan herrarnas 15km fristil på SM-veckan i Falun.

Har även bytt lillklingan, kedjan och kassetten på hojen, passade även på att montera bort bakbromsen för att kunna lämna in den på service.

Fast dagens höjdare var ändå när jag plöjde igenom petris tråd om cykelfrågor.. Från första till sista sidan.. Bra läsning!

Dagens aktivitet
Inte kan man cykla och inte kan man skida - fick bli en lite skogspromenad.
Hela Visättraskogen såg ut som plockepinn.

Visttraskog13.jpg

Lär inte bli lätt för de som brukar cykla milen i skogarna bakom Visättra.

Dagens aktivitet
Varit på föräldrautbildning med liten kille och fru.
Förundras över människorna man träffar i sammanhang som inte är arbets- eller intresserelaterade. Är detta ett tvärsnitt av Sveriges befolkning? Voine voine...

Dagens aktivitet
Det är inte omöjligt att dagens distansrunda blir årets tidsmässigt längsta! :D
5 timmar och 36 minuter, tror jag klockan stannade på. Distansmässigt blir den dock slagen säkert redan i april.

Nära perfekt vintercyklingsväder. Torra vägar, nästan vindstilla, strålande solsken och bara ett par minusgrader.

Dagens aktivitet
Kvällslöptur i snömodden. Fick bli den lokala backrundan, 6km, i 5:22 tempo. Lite slirigt uppför då det kommit lite snömodd ovanför den packade snön/isen.

Rundan:
Bokbackrundan130205.jpg

Dagens aktivitet
Idag blir det cykel igen. Planen är att köra på fina snöiga grusvägar, dvs undvika allt vad salt heter. Funderar på att ta en MTB utan dubbdäck, är sugen på att cykla lätt idag.

Dagens aktivitet
ännu en dag på sjukhuset. Om jag har tur så blir det operation imorgon. hoppas bara att detta inte sätter punkt för min cykelsatsning.
IMAG0001.jpg

skenbenet spräckt ovanfrån efter ett litet hopp i barnbacken i hundfjället.. :(

Tillbaka
Topp