Fyra timmar på tempocykeln, främst för att träna på att vara i tempoställning och vänja muskler och rygg, sekundärt som en vanlig distansrunda. Dessutom planerade jag att tajma det hela så att jag skulle komma till fiket i Tostared samtidigt som alla andra som cyklade HCK-rundan för dagen.
Jag tog en lite genare väg men blev mer och mer förbryllad ju närmare fiket jag kom, eftersom jag inte hade passerat nån annan grupp cyklister från klubben. Så i sista lilla backen innan fiket (Grindmossens i Tostared) fick jag ett kedjehopp, stannade och precis då kom snabbaste fartgruppen och mötte mig. De hade alltså kört andra hållet...
Men mellangruppen var kvar på fiket så jag fick det planerade sällskapet, och efter en stund kom även långsammaste gruppen. 40 minuter fika, plus lite pumphjälp på slutet efter en punka som nån hade fått.
Jag var uppskattningsvis halva tiden i tempoställning, så ungefär två timmar. Det var riktigt nyttigt! På väg hem igen, från Fjärås, hade jag medvind i stort sett hela tiden. Rätt gött att pumpa på i 40-50 långa sträckor! :D
Enda smolket i bägaren var på vägen förbi Bergakungen-bion längs Skånegatan. Mitt på gång/cykelbanan hade en turistbuss parkerat och på båda sidor om den stod barn och vuxna med resväskor och blockerade totalt hela bredden. Jag sa till bussföraren att det var riktigt dålig stil att ställa sig så och påpekade att det råder stoppförbud på GC-banor. Han bara viftade bort det hela, och en av föräldrarna började opponera sig också. Hade jag inte haft ganska bråttom så hade jag lugnt gått runt bussen och fotograferat med mobilkameran, och sett till att få med föraren på bild och sen hört av mig till bussföretaget. Hade jag inte haft HCK-kläderna på mig hade jag inte varit lika mild i tonen som jag var...
Lite diagram: