Dagens Bild-tråden! Del 2. (Obs, regler i första inlägget!)

IMG_20171023_125354_144.jpg

Hasse#7 sa:
GoranS sa:
nieves sa:
Gravhög uppkastad över en man som under växlande öden gjorde sig frejdad genom vittra idrotter.
Hm, var är det?

Fick först för mig att det skulle vara ett berömt kapell i Belgien, men efter en snabb googling insåg jag att det inte var fallet. Sen såg jag dessutom att texten är på svenska. Upplösningen är dock för låg för att jag ska greja mer än att det är ett förtydligande av vad som står på gravstenen.

Hasse#7 sa:
Tycker mig koppla bilden till ett besök på Färingsö. Vet inte var det är. Svartsjö slott kanske?

Det är Lovö kyrka, hela texten lyder:
text sa:
På drottning Lovisa Ulrikas befallning är denna gravhög uppkastad över en man, som under växlande öden gjorde sig frejdad genom vittra idrotter, riddaren av Nordstjerneorden och hovkanslern Olof von Dahlin. En gång lärare åt den unge prins Gustav.
Genom sina förtjänster vann han ett rum i sina medborgares hågkomst. Han var en sedernas granskare, mer skarpögd än Argus och dock ej trumpen, en skald ledd av Apollo själv. En fäderneslandets hävdatecknare ledd endast av sanningen. Han var född 1708 och dog 1763, må torvan vara honom lätt, liksom han lättade de kungliga mödorna med sitt fina och ädla skämt

Det ligger en annan där med som det står om men jag tog det viktigaste. Konstiga formuleringar och kommateringar, fick nog ner hela texten rätt. Någon som känner igen sig i superlativen?

Senast ändrad:
Tog en bild på monsterbacken jag stötte på. Var tvungen att stanna och andas i fyrkant. Tycker inte riktigt att bilden ger en rättvis uppfattning om den faktiska lutningen dock ?

Bilagor

• IMG_20171026_194634.jpg
    IMG_20171026_194634.jpg
    419.2 KB · Besök: 60
DSC_0424.JPG

Mitt kvalificeringsåk till rampage nästa år. Tror inte jag får va med då heller men ja hade iaf tur med vädret!
/T

Höstmys idag på hemvägen. På fikarasten på jobbet kunde man sitta ute i T-shirt och det var ändå för varmt!!! Helt otroligt vilken dag!! Det var man ju tvungen att ta vara på så gott det gick. Tog en ordentlig hempendling :)

Bilagor

• 20171102_155202.jpg
    20171102_155202.jpg
    75.3 KB · Besök: 112
mikipedia_ sa:
Ser iaf sjukt roligt ut, slipp’n sliding?

Jodå! Jag är dock lite ringrostig av för lite cyklande, och då är halka lite läbbigt:-) Ska nog skaffa ett köttigare framdäck än CM.
Värst är nog ändå att man fryser arslet av sig av allt vatten som sprutar upp. Kanske får montera fulstänkan ändå.

mikipedia_ sa:
Nej för fan, inte besudla den fina cykeln med en sån styggelse!
Det är grejer med vatten tätta byxor/shorts eller ull underkläder så man är varm trots blötan?

Jag har såna (användes dock inte idag), men tyvärr blir man då istället så svettig från insidan att det blir ungefär lika kallt.
Skulle vilja ha fodrade shorts med vattentät ändalykt. Men det får bli en annan tråd:-)

The bäckenbottom is nådd!

DSC_6159.jpg

Ville/Valle? som hoppade skiten ur allt o alla på dagens hopptävling i samband med Alebackens Halloween DH.
Jofa hade bleknat..

C-dale sa:
The bäckenbottom is nådd!

Ville/Valle? som hoppade skiten ur allt o alla på dagens hopptävling i samband med Alebackens Halloween DH.
Jofa hade bleknat..
Walle tror jag han heter. Imponerande lång flygtur på honom. Måste ha känts en del i landning.

Äntligen!
Nystart efter över 2 veckors frånvaro på cykeln pga feberförkylning/influensa och allmän hösttrötthet under tillfriskningsfasen. Men nu kör jag igång maskineriet igen! Det kändes ställvis tungt i lungorna under de pulshöjande uppförsbackarna (konditionen rasar snabbt vid inaktivitet) men det var även bitvis nyvunnen endorfinglädje och sprätt i benen efter alla vilodagar med cykelabstinens...

002.JPG

Tyckt att mina pedaler vart konstiga på sistonde, var inte så konstigt när jag öppnade å fick ut metalldamm?

Bilagor

• IMG_20171111_171353.jpg
    IMG_20171111_171353.jpg
    272.1 KB · Besök: 116
Vättlefjäll idag, grilla korv och bara njuta av finvädret. Det var i princip helt vindstilla, hur skönt som helst. Tog mig här långt ut i Vättle, Lysevattnet här.

Noterade att halva vättle är sönderkört av crossar också! Det var inte bara ett spår på vissa ställen, på många ställen var det flera spår! Sådana rikspuckon!!!

Bilagor

• 20171112_131713_HDR.jpg
    20171112_131713_HDR.jpg
    134 KB · Besök: 63
Tillbaka
Topp