Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Vevhusvajergayjd. .Eller vad det nu heter.

Bilagor

• 2011-11-05 08.26.12.jpg
    2011-11-05 08.26.12.jpg
    89.2 KB · Besök: 206
Dagens fulmek-tråden
Singelspeedprojekt, lillklingan skulle bort men jag orkade inte ta bort vevpartiet så det fick bli en fuling.

Bilagor

• DSC00020.JPG
    DSC00020.JPG
    144.1 KB · Besök: 187
Dagens fulmek-tråden
martinpetter skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Kan han göra något liknande åt sitt styre så
> det blir normalt tro? ;)
>
> /M

Fälgen blev nog skev när det ena gaffelbenen trillade av. Möjligt styret blev som det blev då också...

Dagens fulmek-tråden
Hade så hiskeligt smalt styre på SSen så jag tänkte att de e väl lika bra å bredda.

styre.jpg

En ekplugg i varje styrände. 2cm in i styret och 2cm utanför, åsså lockons på det. Från 64 cm till lite drygt 68cm.

Vikten steg med ganska precis 20 gram på styret. Dock tappade jag tre gram av dessa eftersom styrändsplupparna blev obsoleta.

Stalle

Dagens fulmek-tråden
Det här är fulmek-tråden Stalle, inte dum-mek.

Du ökar belastningen på styret när du ökar bredden. Inte jättemycket såklart (drygt 6%) men du är ju inte världens lättaste kille precis och med stel gaffel får styret ta upp betydligt större krafter än med dämpgaffel. Det håller säkert men du tullar på säkerhetsmarginalen.

Dagens fulmek-tråden
Kung Stalle skrev:
> Hade så hiskeligt smalt styre på SSen så jag
> tänkte att de e väl lika bra å bredda.
>
>
>
> En ekplugg i varje styrände. 2cm in i styret och
> 2cm utanför, åsså lockons på det. Från 64 cm
> till lite drygt 68cm.
>
> Vikten steg med ganska precis 20 gram på styret.
> Dock tappade jag tre gram av dessa eftersom
> styrändsplupparna blev obsoleta.
>
> Stalle

Examensprovet på träslöjdslärarutbildningen?

Dagens fulmek-tråden
Hur gör man om man vill ha alla vajrar på överröret med räserväxel som skall dras underifrån, förutsatt att man inte har en riktig CX-ram?

-Jo, man fulmekar! Jag kombinerade en s.k. "Umlenkrolle" med en extra framväxelklämma och lite rostfria fästelement. Det har fungerat klockrent under hela vintersäsongen.
IMG_2805.JPG

Dagens fulmek-tråden
Lite OT kanske, men sonen klagade på att kryckorna var hårda för händerna. Några varv styrlinda och de blev mycket skönare att hålla i.

Bilagor

• IMAG0243.jpg
    IMAG0243.jpg
    136.1 KB · Besök: 175
Dagens fulmek-tråden
Avbruten bakskärm blev räddningen för en avbruten framskärm :)
DSC_0178.jpg

Och lampfäste blev ett säkert fäste för Rollei bullet action cam, det medföljande fästet var väldigt klent, nu sitter kameran som berget ;) återvinning FTW
DSC_0179.jpg

Dagens fulmek-tråden
Lite pinnar och silvertejp fixar den trasiga pakethållaren som inte riktigt pallade packväskornas tyngd.
Liten pinne i röret, stor pinne utanpå.

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    256 KB · Besök: 177
Dagens fulmek-tråden
Fick inte till det riktigt med dreven jag hade om man säger så... Magisk växel pfft. :) Gammal Univega hybrid, Via Carisma från 1991-93 nånting. Uppdaterad med nyare hjul och v-bromsar. Härlig lack som man genast vill måla över mattsvart men sen lär sig uppskatta :)

5km pendling på platt cykelbana är har funkat ok i sommar... Varje gång jag trycker till i dom få uppförsbackarna kommer jag på att jag skulle beställa en kedjespännare... så har det inte blitt än.

Photo2012-08-19004533.jpg

Några udda länkar har också smygit sig in i kedjan. Allt som allt säkert skitfarligt om man cyklar på riktigt.

Gillar cykeln annars, blir nog en 1x7 / 1x8 grusvägsracer av den i höst!

Dagens fulmek-tråden
Krängde på ett homogent däck på Dumslöjden häromdagen. Samma visa som tidigare med hyvelbänk som sträckbänk. Börjar få lite koll på det där.
Men när jag monterade tillbaka hjulet i ramen så blev det trångt, däcket tog i kedjestagen.
Fast med homogena däck, och när man arbetar i snickarboden så fanns det en enkel lösning.
Ut med hjulet igen, upp med det på hyvelbänken, och sen några snabba tag med elhyveln. Två minuter på varje sida så var däcket en centimeter smalare och passade fint i ramen igen.
Tog längre tid att städa upp alla flagorna.

Dagens fulmek-tråden
Efter att ha mekat in mig i en återvändsgränd med magic gear och halvlänkar blev jag tvungen att byta till 13 taggaer på bakdrevet. Först tog jag en vanlig klinga från en slaktad kassett men då hoppade kedjan vid minsta belastning. Med två klingor funkade det toppen…

dubbelklinga.jpg

Dagens fulmek-tråden
Haha jo ja det kan så vara.
Focusen var nog mer kompatibel med min plånbok än med min rygg.....

Tanken är väl att skaffa en ny framgaffel så att jag kan få en mer upprätt sittställning utan att behöva köra med den där vingliga inställbara styrstammen.
Om plånboken tillåter kanske jag byter hela ramen mot en cyklocrossram i stället. Efter vad jag har förstått är det lite ryggvänligare sittställning på CX. Skulle dessutom fungera bättre på grusväg vilket jag har gått om i närheten.
/Lasse

Dagens fulmek-tråden
Hittade en nubb i ena däcket en morgon.
Tänkte ta ut den men då började det pysa.
Hade inte tid att laga, tryckte in nubben igen.
Lindade några varv vävtejp runt fälg och däck.
Cyklade ett par mil och lagade punkan senare.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    39.1 KB · Besök: 171
Dagens fulmek-tråden
lasseah skrev:
> Haha jo ja det kan så vara.
> Focusen var nog mer kompatibel med min plånbok
> än med min rygg.....
>
> Tanken är väl att skaffa en ny framgaffel så
> att jag kan få en mer upprätt sittställning
> utan att behöva köra med den där vingliga
> inställbara styrstammen.
> Om plånboken tillåter kanske jag byter hela
> ramen mot en cyklocrossram i stället. Efter vad
> jag har förstått är det lite ryggvänligare
> sittställning på CX. Skulle dessutom fungera
> bättre på grusväg vilket jag har gått om i
> närheten.
> /Lasse

Fungerar även på bildäck med lite tur, körde på något så det var punka på min jobbarbil och då kl var 15.50 på en fredag så hade jag inte lust att köra och fixa däcket så jag satte in en gips skruv och pumpade upp däcket och sen körde jag hem :) Det var tillock med luft kvar på måndagen

Dagens fulmek-tråden
akesson skrev:
> Fungerar även på bildäck med lite tur, körde
> på något så det var punka på min jobbarbil och
> då kl var 15.50 på en fredag så hade jag inte
> lust att köra och fixa däcket så jag satte in
> en gips skruv och pumpade upp däcket och sen
> körde jag hem :) Det var tillock med luft kvar
> på måndagen

Haha, smart! :)

Dagens fulmek-tråden
Några rediga fulmek:

Ett par skinnhandskar som degraderats till kalltvädercykelhandskar efter att höger handske spruckit i sömmarna, efter ett antal vintrars cyklande börjde det dock bli lite väl många glipor så att innerhandsken, som är hel, började tittade ut. Funkar hur bra som helst igen efter lite Frankenstygn med björntråden!

Varför har jag inte fixat det tidigare? I övrigt verkar de outslitliga. =)
IMG_20130109_224514.jpg

Fick lov att fulskarva ena värmeelementet på tåvärmarna, har också fungerat tre, fyra turer efter fixen.
IMG_20121229_133433.jpg

Dagens fulmek-tråden
42Hz skrev:
> Några rediga fulmek:
>
> Ett par skinnhandskar som degraderats till
> kalltvädercykelhandskar efter att höger handske
> spruckit i sömmarna, efter ett antal vintrars
> cyklande börjde det dock bli lite väl många
> glipor så att innerhandsken, som är hel,
> började tittade ut. Funkar hur bra som helst
> igen efter lite Frankenstygn med björntråden!
>
> Varför har jag inte fixat det tidigare? I övrigt
> verkar de outslitliga. =)
> https://lh5.googleusercontent.com/-6tPmRBFcXhs/UO3
> p-vszFdI/AAAAAAABDXQ/ZF8Mr_5mAC0/s1184/IMG_2013010
> 9_224514.jpg
>
> Fick lov att fulskarva ena värmeelementet på
> tåvärmarna, har också fungerat tre, fyra turer
> efter fixen.
> https://lh5.googleusercontent.com/-SdJwLicfaPc/UO3
> p-vGjhvI/AAAAAAABDXM/Ym446D-BZ9I/s1184/IMG_2012122
> 9_133433.jpg

Bra gjort Harri, gamla favvoprylar är ju helt klart värda att laga ibland.

Dagens fulmek-tråden
Dagens fulmek (utan bild). Jag har ju sen ett drygt år en Power2max, och min gamla Polar-effektmätare har legat i en låda i förrådet sen mars förra året. I början av veckan kollade jag med en polare om han ville låna den ett tag, för att kunna träna med effekt på trainer. Jodå, så jag var där och monterade fast den i tisdags. Tyvärr hade jag glömt kadensmagnet, så vi fick det inte att funka på tisdagen. På onsdagen hade jag med en magnet när vi ändå sågs vid ett klubbmöte. På torsdag (i går) sa han på eftermiddagen att det funkade, och att han skulle köra ett pass på kvällen. På kvällen hörde han av sig och berättade att mätaren var stendöd.

För en stund sen var jag där för att försöka fixa det hela. Med multimetern konstaterade jag snabbt att strömkabeln mellan batterihylsan och mätarklumpen var defekt. Ena ledaren ledde inte längre ström. Totalt dött. Det märkliga är att hela sladden ser helt oskadad ut. Inga konstiga jack, veck eller annat som skulle kunna indikera kabelbrott.

Nåja, han rev loss en bit vit högtalarkabel som låg längs en golvlist (kabeln användes inte längre, men han hade inte orkat plocka bort den än) och jag fixade till ändarna så de skulle gå att trä på kontaktstiften i båda delarna. Efter en hel del pill lyckades vi få fast alla fyra ändar och sen funkade det! Rejält med eltejp runt för att fixera dem, och sen var det bara att köra! :D

Snyggt blev det inte, men huvudsaken är att det funkar!

Dagens fulmek-tråden
Det höll tydligen i 20 minuter, sen skakade de loss. Men nu har jag byggt två nya sladdar med ordentliga fästen, så den här gången ska det säkert hålla. Får se i morgon.

Dagens fulmek-tråden
Gjorde en snabbreparation av den trasiga gummiknoppen på IceSpiker Pro däcket, norpade ett dubb från mina gamla IceSpikers och limmade fast den med snabblim när jag knödde ner den på plats, sedan limmade jag dit resterna av gummit runt dubbet(?).

Lite sunkiga bilder.
IMG_20130311_173721.jpg

IMG_20130311_173714.jpg

IMG_20130311_173923.jpg

IMG_20130311_174151.jpg

Återkommer efter provcykling så småningom.

Tillbaka
Topp